2018-01-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Har du provat ha en stor magnet och en liten magnet istället?

Kan du bekräfta att ljus inte överförs via elektricitet i luften? Elektromagnetfält?

Jag tänker att det är felmarginaler hit och dit verkar det som på det experimentet. Känns lite skumt med dessa felmarginaler. Men låt oss inte fokusera för mkt på det.

Två magneter skulle påvisa en annan kraft nämligen den magnetiska. I experimentet jag gjorde var kulorna inte magnetiska utan istället påvisades gravitationen.

Ljus överförs inte bara i luft utan också vakuum så nej det kan inte stämma att det överförs via elektricitet. I en solcell överförs det en liten sträcka i en halvledare metall.

Inte det minsta konstigt med att felmarginaler finns. Resultatet går att använda till med mycket god noggrannhet räkna ut var himla kroppar kommer att befinna sig i framtiden och sedan observera att det stämmer. Detta vore konstigt om gravitationslagen inte är riktig.
Citera
2018-01-29, 17:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-33
Här är en mycket bra video som demonstrerar vad som händer.

https://www.youtube.com/watch?v=yeo_-1h6qUc
Nej, den demonstrerar inte vad som händer. Den påstår att refraktionen gör atmosfären till ett förstoringsglas.
Det förklarar inte varför nedre delen av solen påverkas men inte övre delen.

Dessutom skulle solen se mer olik ut från dag till dag, då refraktionen är olika på grund av olika väderförhållande. Solen är snudd på exakt lika stor på himlen hela tiden. Skillnaderna är försumbara.

När solen går ned bakom horisonten så skulle refraktionen ha en oerhörd effekt på exakt den del av solen som enligt globmodellen skyms av horisonten. Märkligt sammanträffande i så fall.

Edit: Hur kommer det sig att flygplan inte förstoras av detta förstoringsglas? De blir ju mindre och mindre ju längre bort de är, utan att den nedre delen deformeras.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-01-29 kl. 18:00.
Citera
2018-01-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, den demonstrerar inte vad som händer. Den påstår att refraktionen gör atmosfären till ett förstoringsglas.
Det förklarar inte varför nedre delen av solen påverkas men inte övre delen.

Dessutom skulle solen se mer olik ut från dag till dag, då refraktionen är olika på grund av olika väderförhållande. Solen är snudd på exakt lika stor på himlen hela tiden. Skillnaderna är försumbara.

När solen går ned bakom horisonten så skulle refraktionen ha en oerhörd effekt på exakt den del av solen som enligt globmodellen skyms av horisonten. Märkligt sammanträffande i så fall.

Att solen varierar i storlek är inget ovanligt, finns massor av exempel på det. Bland annat videon han visar i slutet.

Jag har många gånger sett flygplan flyga bakom "kurvaturen". Men i själva verket kan det vara precis det här som händer.
Citera
2018-01-29, 20:12
Medlem
erp.bs avatar
Klart som faen att jorden är platt. Den vilar dessutom på fyra elefanter som står på en sköldpadda.

Lika intelligent version som de flesta plattskallar här i tråden för fram, men upphovsmannen till den här blev i alla fall adlad.
Citera
2018-01-29, 20:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Att solen varierar i storlek är inget ovanligt, finns massor av exempel på det. Bland annat videon han visar i slutet.
Inget ovanligt, men variationerna är små. Solen är i princip exakt lika stor på himlen hela tiden.
Att solen ser ut att ändra storlek så där mycket beror på exponering, när solen går ned blir ljuset svagare om man inte filtrerar solljuset så ser det ut som solen blir mindre.
Så här ser det ut om man fotograferar solen genom ett filter (vid 4 min) :
https://www.youtube.com/watch?v=wSrqcD-6H5A

Citat:
Jag har många gånger sett flygplan flyga bakom "kurvaturen". Men i själva verket kan det vara precis det här som händer.
Om ett flygplan är på 10 000 m höjd är det c:a 112 km till horisonten, du måste ha bra ögon som kan se ett plan på 11 mils avstånd. Eller menar du ett plan som flög på 2 m höjd? i så fall är det bara 5 km till horisonten.
Citera
2018-01-29, 21:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Solen blir mindre, alla med ögon kan se detta. Era ursäkter blir sämre och sämre för varje vecka.
Alla som har en kamera och ett solfilter kan enkelt kontrollera att solen har samma storlek hela tiden.
Citera
2018-01-29, 21:24
Medlem
madtops avatar
Citat:

Frågan du bör ställa dig är om storleken varierar lika mycket i verkligheten som i hans experiment?
En retoriskt fråga eftersom vi alla kan se att så inte är fallet - solen är inte dubbelt så stor mitt på dagen.

En annan fråga du bör ställa dig är om solen är dubbelt så stor mitt på dagen varje dag. Solen går ned varje dag - varierar dess storlek varje dag?
Även det är en retorisk fråga.

En tredje fråga du bör ställa dig om experimentet går att upprepa med vattenånga i stället för en kraftig fresnel-lins. Det kanske du inte kan svara på men jag kan hjälpa dig: Nej, vattenånga kan inte bilda en kraftig lins.
Citera
2018-01-29, 21:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Ideen att vi ska lita på vad andra säger är inte vetenskap. Jag vill se dessa fotoner själv isf. Minsta jag begär är åtminstonde och filma dessa fotoner. Det kanske det är gjort?
Det är inte så lätt att filma något som rör sig med 300 000 km/h.
Som tur är har MIT en kamera (ett system av många sensorer) som är så snabb.
https://www.youtube.com/watch?v=mfgsQX78hg8
Citera
2018-01-29, 21:32
Medlem
Zwoop77s avatar
När jag står på mitt lantställe vid Östersjön så ser jag bara vattenhorisonten framför mig som är knivskarp och jag ser inget land. Jag vet att Finland ligger ca 20 mil bort.
1. Om jorden är platt borde jag kunna se Finland därborta en klar och fin sommardag.
2. Om jorden är platt och jag inte kan se Finland, då måste det ju vara "kanten" jag ser. Men när jag tar en båt för att åka till kanten, så kommer jag plötsligt till Finland.

Kan någon förklara varför jag inte ser Finland?

Jag har ställt den här frågan ett par gånger och jag har fått två svar. Första svaret var att ögat inte kan se längre än 1 mil, och det andra svaret var "att det finns saker i vattnet". Bättre kan ni!

Sluta dividera om solens storlek, om fotoner och andra små detaljer och svara på detta istället? Jag är mest nyfiken på boldoggs resonemang, men alla som tror att jorden är platt får svara.
Citera
2018-01-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
När jag står på mitt lantställe vid Östersjön så ser jag bara vattenhorisonten framför mig som är knivskarp och jag ser inget land. Jag vet att Finland ligger ca 20 mil bort.
1. Om jorden är platt borde jag kunna se Finland därborta en klar och fin sommardag.
2. Om jorden är platt och jag inte kan se Finland, då måste det ju vara "kanten" jag ser. Men när jag tar en båt för att åka till kanten, så kommer jag plötsligt till Finland.

Kan någon förklara varför jag inte ser Finland?

Jag har ställt den här frågan ett par gånger och jag har fått två svar. Första svaret var att ögat inte kan se längre än 1 mil, och det andra svaret var "att det finns saker i vattnet". Bättre kan ni!

Sluta dividera om solens storlek, om fotoner och andra små detaljer och svara på detta istället? Jag är mest nyfiken på boldoggs resonemang, men alla som tror att jorden är platt får svara.

Du kan inte se hur långt som helst.
Citera
2018-01-29, 22:44
Medlem
madtops avatar
Citat:

Varför inte?
Hur långt kan man se och vad är det som avgör det?

Och då bör man ju samtidigt fråga dig hur nära solen är?
Närmare än de aktuella 20 milen?
Citera
2018-01-29, 22:55
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:

Hmmm.... vid gynnsamma förhållanden kan man se Andromedagalaxen med blotta ögat. Och den är 2,5 miljoner ljusår bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in