2018-01-29, 11:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaTE
Utöver att det står på Ratsit så vet jag att det stämmer att hon har förvaltare eftersom att hon själv en gång berättade det i en grupp om LVU.
Det jag inte riktigt förstår är den där förvaltarens funktion i hennes liv, utöver att hen såklart sköter det ekonomiska, men eftersom att hon behöver förvaltare och inte klarar sig med godman så borde ju förvaltaren göra så mycket mer. Borde inte förvaltaren kliva in och styra upp lite saker i Ts liv eller missuppfattar jag förvaltarens roll?

Så här står det om vad en förvaltare gör i Göteborg. Förmodar att det är samma sak i Skellefteå:

http://goteborg.se/wps/portal/start/social--och-familjefragor/ekonomi-och-socialbidrag/god-man-forvaltare-formyndare/forvaltarenheten/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy9DQLczA 0cTQNdA_yDLQ0N_Uz0wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigDthMoK/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Där står följande:

Citat:
Att bevaka huvudmannens rätt - vi företräder honom/henne inför myndigheter och domstolar, samt bevakar rätten till bidrag och vård och omsorg.
2018-01-29, 11:51
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Klicka på Personuppgifter. Där får man veta adress, civilstånd etc. Längst ner i högra hörnet på den sidan står det Särskild adress. Under den ser du att adressen är Förvaltarfunktionen.

Tack!
2018-01-29, 11:54
Medlem
LillaTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Så här står det om vad en förvaltare gör i Göteborg. Förmodar att det är samma sak i Skellefteå:

http://goteborg.se/wps/portal/start/social--och-familjefragor/ekonomi-och-socialbidrag/god-man-forvaltare-formyndare/forvaltarenheten/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy9DQLczA 0cTQNdA_yDLQ0N_Uz0wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigDthMoK/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Där står följande:

Borde ju vara samma i hela landet då. Terese verkar ha en extremt passiv förvaltare med tanke på den brist på stöd hon verkar ha fått i allt från kontakter med soc till detta med rättegången
2018-01-29, 12:46
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Borde ju vara samma i hela landet då. Terese verkar ha en extremt passiv förvaltare med tanke på den brist på stöd hon verkar ha fått i allt från kontakter med soc till detta med rättegången

Fast T kanske inte vill ha ngt nämnvärt stöd då hon som sagt är "oskyldig" och planerar att genomföra sin rättegång hemma på toaletten.
2018-01-29, 13:08
Medlem
LillaTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Fast T kanske inte vill ha ngt nämnvärt stöd då hon som sagt är "oskyldig" och planerar att genomföra sin rättegång hemma på toaletten.

Hur många tonåringar vill ha stöd från en vuxen när de tycker att de är vuxna och vet bäst? Självinsikt saknas...
2018-01-29, 14:06
Medlem
GalenSkånings avatar
Efter mycket tänkande så börjar jag tycka riktigt synd om henne i detta, jag förstår att hon inte vill gå upp i rätten.
Hennes impulser har förstört för henne och hon vet nu hur fel hon har gjort och börjar förstå vad konsekvenserna kan bli. Att hon sen fortsätter att plåga sig själv med att gå in här och läsa och skriver till lawline det förstår jag inte, vad trodde hon att dom på lawline skulle svara henne? ”Nä det kommer inte bli något, han som du snodde identiteten från hade säkert förtjänat det”
En sak som jag tycker blir så dumt i detta är att ena sekunden säger hon att hon är oskyldig för att i nästa andetag säga att hon blivit våldtagen och misshandlad.
2018-01-29, 15:26
Medlem
Citat:
Har T en förvaltare är denna utsedd av domstol och har bara rätt att agera i exakt det som domstolen specificerat. En sådan kan utses mot "klientens" vilja och tar helt enkelt över ansvaret på de områden som bestämts, "rättshandlingsförmågan". Normalt ekonomin.

En God Man är en frivillig uppgörelse om stöd som alltid kräver "klientens" acceptans för alla beslut.

Jag gissar att om T har en utsedd förvaltare så handlar det om hennes ekonomi och denne FÅR inte lägga sig i annat, som myndighetskontakter - om inte T vill.

http://www.rfs.se/godmanskap/vad_gor/skydda_mycket_eller_lite/
http://www.domstol.se/Familj/God-man-forvaltare-och-framtidsfullmakt/

Men visst, rent generellt skulle T givetvis behöva ha vuxna i sin närhet som kan säga åt henne att mycket av det hon gör i sitt liv inte är till hennes fördel. Milt uttryckt.

Och hon behöver lyssna på dem.
Senast redigerad av byggare bob 2018-01-29 kl. 15:30.
2018-01-29, 15:47
Medlem
Jag gissar på att det står 5-30 minuter om hon har ett läkarintyg. Sen gissar jag också på att 5 minuter används vid tråkiga aktiviteter och 30 minuter eller mer om det är roligt. Det är bara att apcentera.
2018-01-29, 15:56
Medlem
SmygarBerits avatar
Jag Berit apcenterar att det blir mycket spring på toan på onsdag. Troligtvis när det kommer till utfrågningar från åklagaren..
2018-01-29, 15:59
Medlem
GalenSkånings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Jag Berit apcenterar att det blir mycket spring på toan på onsdag. Troligtvis när det kommer till utfrågningar från åklagaren..

Precis vad jag har funderat på. Men vad tror hon, att dom kommer hoppa över dom frågorna bara för att hon är och pissar? Mja, troligtvis inte!
2018-01-29, 16:01
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenSkåning
Precis vad jag har funderat på. Men vad tror hon, att dom kommer hoppa över dom frågorna bara för att hon är och pissar? Mja, troligtvis inte!

Kommer sannolikt skapa en enorm irritation i salen..
2018-01-29, 16:05
Medlem
Hon påstår på Facebook att hon satsar på att komma. Ska bli riktigt spännande!
Hennes vänner känner henne och vet att hon är oskyldig. Hoppas att åklagaren apcenterar det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in