2018-01-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag skrev nybilda energi. Och det är en systemisk sjukdom ja. Den är klassad som neurologisk. Och ja det finns flera biomarkörer. Precis som hos MS finns förändringar i hjärnan

Nej, patienter med ME har inte MR förändringar eller avvikelser i ryggmärgsvätska. Det är just sådana saker man utreder hos patienter med diffusa besvär. Inte alls likt MS.
Citera
2018-01-29, 14:41
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
MG har antikroppar mot acetylcholin receptorn, vilket påverkar tvärstrimmig muskulatur. Då hittar man också tecken på sjukdomen i olika undersökningar. Men jag lägger ned ME debatten, för det skulle ju enligt moderator INTE diskuteras i denna tråd.

Jag diskuterar inte om ME är en riktig sjukdom eller inte, tråden diskuterar brottet och jag diskuterar motiv, har jag fel så får mod slå mig på fingrarna. Som kommentar till dig så säger jag bara att alla vetenskap revideras.
Citera
2018-01-29, 14:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Väldigt många som snöat in på att denne Oskar skulle varit drivande, rent av den ensamme mördaren. Är det för att han var flintskallig? En del här verkar ju kunna läsa ut hur mycket information som helst bara genom att titta på ett fotografi, fascinerande. Om det funnits bilder på vad-hon-nu-hette hade det varit annorlunda då? Annars tycks det vara så att kvinnor är något mer benägna att mörda sina barn än män om man läser på. Men det passar inte in på bilden av den ondskefulla, kontrollerande, hemska Oskar, så det bortser vi ifrån.
Den här diskussionen måste vara den tunnaste soppan som någonsin kokats på en ytterst liten spik. Fria fantasier räcker knappast för att beskriva den. Men onekligen underhållande.

Ja mamma H kommer för lindrigt undan här. Enligt polisen så är hon delaktig i det som hänt men det glöms gärna bort.
Det finns kvinnor som är hemska mot sina män men det är lite känsligt att prata högt om. Oskar såg ut att vara en mjukis, vem vet om H dominerade honom totalt. H hade varit inne på någon sida om ME, det kan ju ha varit hon som varit drivande i hur sjuka flickorna var, tvingat O att gå på skolmöten, ordnat hemundervisning osv. O tog ut flickorna, ordnade med pianolektioner för att få ett någorlunda normalt liv, vilket H senare satte stopp för.
O ser mager och sliten ut med ett vemodigt men vänligt leende på senaste bilden. O orkar inte mer och accepterar Hs förslag om att det bästa vore om alla dog.
Citera
2018-01-29, 14:44
Medlem
Citat:
Nej det är inte samma sjukdom

Nej, man har en väldigt konstig syn på det här i Sverige för att man är så trög på att ta till sig nya rön. Vi ligger 20 år efter. Alla sjukdomar har blivit behandlade såhär i Sverige. MS till exempel.

Med tanke på den hets och det agg som finns i tråden, så förstår jag vilken press familjen var utsatt för.

Patientföreningen påstår inte att den är obotlig.
Namnet är felaktigt ja. Nytt namnförslag är SEID. SystemicExtersionToleranceDisease om jag minns rätt. Vadan detta korståg mot sjuka människor.

Jag ska leta länkar

Det är bra att erkänna att det finns psykologiska komponenter i sjukdom, och prova psykiatri som faktiskt skulle kunna hjälpa om det finns depression och suicidrisk. Frustrationen från min sida bygger på att två barn har blivit mördade därför att föräldrarna tror att de lider av ME och att det inte finns något hopp.
Citera
2018-01-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej jag vet att du gärna vill ha källa medskickad på det som läggs i tråden.
Du hakade upp dej på "Läkarintyg" vs "Intyg"
Så, för att förtydliga detta........
Det stod klart och tydligt i Aftonbladet.

Aftonbladet
2018-01-19

"Så levde Bjärredfamiljen före morden"

– Det är ju väldigt ovanligt att en familj har två barn med den här diagnosen som vi också har läkarintyg på, sa hon i en annan intervju med Aftonbladet.

Tydligen hade dom en fastslagen diagnos också, men det har väll aldrig kommit fram till vad det var för diagnos.

Så om jag tolkar detta rätt:
1. Vid protokollfört möte så fanns inget läkarintyg.
Men, läkarintyg lämnades in innan beslut fattades.

2. Enligt rektorns ord, så hade barnen en diagnos enligt läkarintyget.
Men, ingen av oss här i tråden VET vilken diagnos dom haft.

... vid nästa möte konstaterade man att 11-åringen inte hade blivit bättre. Ett intyg lämnades till skolan innan hemundervisningen tog vid på heltid tre dagar i veckan.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-liv-i-villan-fore-barnmorden/
Citera
2018-01-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Väldigt många som snöat in på att denne Oskar skulle varit drivande, rent av den ensamme mördaren. Är det för att han var flintskallig? En del här verkar ju kunna läsa ut hur mycket information som helst bara genom att titta på ett fotografi, fascinerande. Om det funnits bilder på vad-hon-nu-hette hade det varit annorlunda då? Annars tycks det vara så att kvinnor är något mer benägna att mörda sina barn än män om man läser på. Men det passar inte in på bilden av den ondskefulla, kontrollerande, hemska Oskar, så det bortser vi ifrån.
Den här diskussionen måste vara den tunnaste soppan som någonsin kokats på en ytterst liten spik. Fria fantasier räcker knappast för att beskriva den. Men onekligen underhållande.

Nej, när det gäller familicid, dessutom med äldre barn, vilket detta handlar om är pappan den statistiskt sett absolut vanligaste gärningspersonen. När mammor dödar sitt/sina barn är det oftast yngre barn än i detta fall.
Citera
2018-01-29, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
I en artikel berättade en granne att denne sett barnen bada i poolen i familjens trädgård förra året.
En annan hade sett pappan och ena dottern i affären under mellandagarna.
Kunde barnen gå för egen maskin eller satt de i rullstol? För kan man både bada i en pool och gå i en affär, har man väl alla fall tillräckligt med energi för livskvalitet?

Det var den yngre dottern som sågs i affären med pappan, och hon var troligtvis inte lika långt gången i sjukdomen som sin syster då hon visade symptom runt Maj/Juni.

Grannen hörde/såg barn som badade i poolen i somras.
Yngsta dottern uppvisade symptom runt Maj/Juni, så troligtvis var det den yngsta dottern som badade i poolen (kanske med en kusin/kompis)
Hon var väll förmodligen i ganska ok skick på sommaren, då hon just hade börjat insjukna.
Om storasyrran badade i poolen, så kanske hon var väldigt passiv, och det var lillasyrran som grannen hört.
Detta är såklart en rimlig gissning !
Citera
2018-01-29, 14:47
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Nej, patienter med ME har inte MR förändringar eller avvikelser i ryggmärgsvätska. Det är just sådana saker man utreder hos patienter med diffusa besvär. Inte alls likt MS.

Din reaktion, och många andras är precis det som driver människor i döden, tvärsäkra påståenden, misstro och rent av agg. Noll empati med lidande människor. Jag avundas inte den pappan. 3 sjuka anhöriga och inget stöd någonstans bara misstro och elakheter, och snaskiga spekulationer. Ovanpå det en sjukdom som bara kan erbjuda b-vitamin till svårt lidande människor.

Vilket patos driver dig att förneka att barnen var sjuka? har du nyss gått läkarlinjen och tror du är GUD?

Om man verkligen bryr sig om de här döda barnen, och vill förhindra att det sker igen, så borde man ju försöka förstå varför det har hänt. Och inte sitta här som någon domare.

https://med.stanford.edu/news/all-news/2014/10/study-finds-brain-abnormalities-in-chronic-fatigue-patients.html
Citera
2018-01-29, 14:48
Medlem
Jag hoppas verkligen att polisen berättar mer i media om vad som faktiskt hänt. Och varför. Dessa spekulationer är outhärdliga
Citera
2018-01-29, 14:51
Medlem
Citat:
Vilket patos driver dig att förneka att barnen var sjuka?

Barnen kan mycket väl ha varit sjuka på så sätt att de har upplevt symtom. Men orsaken till symtomen skulle kunna vara antingen pappans beteende, eller en effekt av deras isolering, eller en kombination.

Att dom har läkarintyg på "trötthetssyndrom" behöver inte betyda någonting eftersom bl a Gottfriesmottagningen, som Västra Götalandsregionen avslutade samarbetet med pga oseriös behandling och bristande evidens, utfärdade sådana.

Min poäng är att hela denna händelse grundar sig i pappan och hans egen psykiska sjukdom. Ingenting som kommit fram hittills motsäger det.
Citera
2018-01-29, 14:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är bra att erkänna att det finns psykologiska komponenter i sjukdom, och prova psykiatri som faktiskt skulle kunna hjälpa om det finns depression och suicidrisk. Frustrationen från min sida bygger på att två barn har blivit mördade därför att föräldrarna tror att de lider av ME och att det inte finns något hopp.

Det är ju sådana som du som gör att de tror att det inte finns något hopp. Du har inte kompetens att uttala dig men är tvärsäker. Det finns psykologiska komponenter i alla sjukdomar. Dessa patienter har liksom alla misstrodda varit hänvisade till psykiatrin i årtionden, men de hör inte hemma där.
Psykiskt trötta människor har till exempel förhöjda halter av cortisol, denna grupp har för låga.

Två barn har blivit mördade på grund av det massiva oförståndet för sjukdomen, vad som sker i tråden exemplifierar det. Det är horribelt. Kanske googlade pappan och fann flera sådana här diskussioner där människor är hatiska och rent av hätska. Fibromyalgi har också betraktats som SVBK, nu är det denna patientgrupp. Det finns en mekanism att stöta ut ur flocken, det är vad som sker här. Det finns ett hat mot sjuka personer.
Ett agg.
Citera
2018-01-29, 14:57
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neiland123
Barnen kan mycket väl ha varit sjuka på så sätt att de har upplevt symtom. Men orsaken till symtomen skulle kunna vara antingen pappans beteende, eller en effekt av deras isolering, eller en kombination.

Att dom har läkarintyg på "trötthetssyndrom" behöver inte betyda någonting eftersom bl a Gottfriesmottagningen, som Västra Götalandsregionen avslutade samarbetet med pga oseriös behandling och bristande evidens, utfärdade sådana.

Gottries fick stänga ned på grund av Mats Reimers hetsjakt. Jag känner flera seriösa läkare som jobbar med sjukdomen och det har öppnats två kliniker i Stockholm för densamma. Jag säger återigen att om pappan mötte den här väggen av misstro så är det den som drev honom till det.

Norge har till exempel en framstående klinik, såhär förklarar de varför folk kan se friska ut för att sedan få förvärrade symptom.

Ska vi lära oss något av detta så döm fan inte - och driv inte folk till förtvivlan, i nåt djävla besserwisserbehov. Är det inte meningen att man skall förstå och hjälpa människor som lider.
Eller vill ni bara gotta er i fallet? Godhetssignalerande hyenor

Citat:
PEM
PEM står for Post-Exertional Malaise, eller anstrengelsesutløst sykdomsfølelse/ symptomforverring.

Anstrengelsesutløst symptomforverring/sykdomsfølelse er et av de viktigste kjennetegnene ved ME. ME-syke som anstrenger seg ut over den enkelte pasientens tålegrense, opplever forverring i alle symptomer i en periode. Perioden kan være av svært lang varighet, og reaksjonen kan være forsinket.

ICC-kriteriene sier:

Anstrengelsesutløst nevroimmunologisk energisvikt: Obligatorisk

Dette hovedtrekket sikter til en patologisk manglende evne til å produsere tilstrekkelig energi ved behov, noe som fører til at det oppstår fremtredende symptomer i nevroimmunologiske systemer. Følgende er karakteristisk:

Markert, rask fysisk og/eller kognitiv trettbarhet som respons på anstrengelser, som kan være minimale, slik som dagliglivets aktiviteter eller enkle kognitive oppgaver, og disse anstrengelsene kan være invalidiserende og forårsake tilbakefall

Anstrengelsesutløst symptomforverring: F.eks. akutte influensaliknende symptomer, smerter og forverring av andre symptomer

Anstrengelsesutløst energisvikt kan oppstå umiddelbart etter en aktivitet eller komme som en forsinket reaksjon etter timer eller dager

Restitusjonsperioden er unormalt lang og tar vanligvis 24 timer eller mer. Et tilbakefall kan vare dager, uker eller lenger

Lav terskel for fysisk eller mental trettbarhet (mangel på utholdenhet) resulterer i vesentlig reduksjon sett i forhold til pasientens aktivitetsnivå før sykdommen startet

http://www.me-foreningen.info/for-helsepersonell/sykdomsbeskrivelse/pem/

Det som skiljer olika depressiva tillstånd och ME är att motion är bra för de psykiatriska, katastrofala för de med ME

Jag säger igen okunskapen har drivit familjen till förtvivlan. Det är förtvivlade människor som gör sånt här. Det är utmattade människor som har tappat hoppet, det är inte onda människor. En ond människa hade dödat de andra och skonat sig själv.

Det som gör att människor inte ser något hopp är andras bemötande, tänk att ha släktingar som håller på som ni gör. Och samtidigt ha svårt sjuka i sin närhet - det är en kafkatillvaro.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-01-29 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in