Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Jag letar luckor, där PM osannolikt kommer undan, de finns, för dödsorsaken är inte fastställd, har du noterat det!!!!!!
Apropå detta, har försökt läsa på lite mer avseende dansk lagstiftning, rekvisit m.m. och (någon mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel) såvitt jag förstår behöver inte dödsorsak finnas fastställd för att man ska kunna dömas exempelvis för mord.
Det handlar snarast om man anses ha vållat (orsakat/föranlett) någon att avlida (d.v.s. kausaliteten mellan en handling som utförts och vad handlingen lett till, alternativt att man medvetet avstått från att utföra en handling vilket inneburit en konsekvens man rimligen borde ha insett) och om handlingen varit planerad/medveten, en ren olycka eller en olycka orsakad av vårdslöshet.
Min teori om juridiskt resonemang utifrån ovanstående är i fallet att om (enskild) dödsorsak ej entydigt kan fastställas kan rätten resonera ungefär enligt följande:
1) Har KW avlidit av naturliga orsaker (stroke o.s.v.)? Ja/Nej
2) Om Nej på 1) - har KW avlidit av en olycka? Ja/Nej.
3) Madsen har genom lögnen om luckan förbrukat sitt "olyckskort" och inte heller presenterat något alternativ. D.v.s. svaret på 2) blir då Nej (kan man dessutom presentera teknisk bevisning som stödjer att det inte var en olycka blir det dessutom en "vattentät" punkt).
4) Har någon annan än Madsen varit närvarande när KW avled? Ja/Nej
5) Svaret på 4) är Nej. Det betyder att KW ej avlidit av naturliga orsaker, ej av en olycka samt att Madsen varit närvarande när KW avled.
6) Finns en kasualitet mellan Madsens handlingar och att KW avled? Det är här som det såvitt jag förstår av dansk rätt och praxis går att föra ett resonemang som handlar om sannolikt/osannolikt och där rätten kan bestämma sig för att det mest sannolika är att det finns en sådan kasualitet och att det i övrigt saknas alternativa förklaringar och på de grunderna i kombination med teknisk bevisning kan fälla honom för mord då de olika parametrarna till slut faller så att mord är den enda kvarvarande "förklaringen".