2018-01-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Du påstår att "någon sa"?
Det går fortfarande att hitta på ratsit.se att det fanns 4 mobiler i familjen:
https://www.ratsit.se/19720207-Karl_Johan_Oskar_Henkow_Bjarred/7AiC2U4X3bLdfJy0Xn0mBkhegSlye_Lohz26MK2Ijus

Det tar tid innan myndigheterna får in dödsbevis och agerar. Går inte på en kafferast, om man säger så.
Citera
2018-01-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Någon sa att de inte hade mobil. Och batterierna håller inte länge för all sociala medier. Då var det tur att du hade en mamma som engagera sig. Det verka ju inte Moa ha
Varfrån kommer informationen om att de inte hade mobil?

Avsaknad av mobilabonnemang på en viss person, utesluter inte att man har en mobil skriven på en annan person, t.ex. OH:s företag, som används av barnen, eller att det finns anonyma kontantkortstelefoner.

Att batteritiden skulle vara otillräcklig, får stå för dig. De flesta jag känner klarar sig utmärkt med att ladda sin telefon en gång per dygn. Och alla är inte ute och "kladdar" oavbrutet på sociala medier, i synnerhet inte de här barnen, eftersom de i stort sett inte lämnat några (idenfierbara) spår efter sig.

Så jag har vuxna barn och barnbarn, som bor i Stockholm inklusive kranskommuner. Vanliga områden, vare sig så värst rika eller speciellt utsatta. I de områdena är det fullständigt normalt att åka till aktiviteter, som t.ex. scouterna, musikskola eller idrottsträningar med bussen, eller till skolan. Ofta handlar det om åka några hållplatser bara.
Citera
2018-01-28, 17:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wierdandsweet
Ser inte heller något konstigt/avikande i hans yttre.Sedan så tar det yttre en del stryk vid bla stress,Depression.Mörka ringar under ögon,Håravfall,minskad aptit mm vanliga symptom.

Ser inte heller någon större skillnad. Nu vet jag inte hur gammal bilden är på O där han skall se sjuk ut men det kanske var första dagen efter en hemsk influensa eller magsjuka en dålig dag helt enkelt. Herregud har man åkt på någon riktig magsjuka så vill inte jag ens se mig själv i spegeln dagen efter.
Citera
2018-01-28, 17:32
Medlem
Wierdandsweets avatar
[quote=57Emma|63058972]Ser inte heller någon större skillnad. Nu vet jag inte hur gammal bilden är på O där han skall se sjuk ut men det kanske var första dagen efter en hemsk influensa eller magsjuka en dålig dag helt enkelt. Herregud har man åkt på någon riktig magsjuka så vill inte jag ens se mig själv i spegeln dagen efter.[/QUOTE

Håller med.Och nu vet vi inte hur det va med döttrarna/mamman men om vi utgår ifrån barnens besvär,sjukdom,Tress på jobbet depression sömnbrist allt sådant tar tär på det yttre.Att han avmagrat,tappat hår,Mörka ringar under ögonen tyder snarare på att han mådde dåligt ev varit sjuk som du skrev.
Citera
2018-01-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Det låter riktigt sjukt. Sån perfektionist är ju direkt skadligt och kan inte ha varit lätt att leva med. Tvångsmässigt kanske.
Kanske led han av tvångssyndrom. Ju mer upplysningar man får om pappan desto mer får man intryck av en person som själv fått en sträng uppfostran med stora krav. Kan tänka mig att han hade psykiska problem och och ställde stora krav på sig själv och sin familj.
Barnen måste i så fall haft ett hemskt liv.
Citera
2018-01-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hur styr man en familj med järnhand när man arbetar drygt 20 mil från hemmet som han gjorde från 2002 till 2012 ??? Och inte är man något kontrollfreak heller.Efter det borta veckovis på konferenser runt om i världen. Inte så konstigt att han var borta i slutet på 2016 då hans största projekt började och får man ett anslag på nästan 2 miljoner vill det till att det blir resultat. Så inget konstigt med det !

Det kanske var därför han inte kunde kontrollera familjen förrän efter 2012? Han kom till LU 2002 och disputerade 2007 och sedan hade han fullt upp med att positionera sig inom momsvärlden, nationellt och internationellt. Det måste ha gett OH, eller vem som helst, en kick.

Anslaget från Söderbergsstiftelsen kom våren 2016 så i slutet av året borde han varit varm i kläderna och kommit åtminstone en bit på väg. Däremot; kan han fått problem projektet? Kanske för att han hade "hjärnan hemma i Bjärred" hela dagarna? Att få någon form av negativ feedback från stiftelsen hade inte varit trevligt.
Citera
2018-01-28, 17:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag håller med dig om att en video från båda föräldrarna hade varit bättre men Elli09 i tråden påminde idag om polisens uttalande i fredags. De bekräftar att det existerar ett brev men ville inte bekräfta att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna.
Så vi får väl se vilken betydelse brevet får.

Jag har inte hört polisen säga så. Lyssnade på en intervju med polisen. Reportern frågar om uppgifterna att det var ett gemensamt beslut var kända av polisen. Polisen svarar att de var inga nya uppgifter men ville inte gå ut med den informationen innan de fått stöd i den övriga utredningen.
från 1.38

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j6za0/foraldrarna-i-bjarred-var-overens-om-att-doda-sina-barn
Senast redigerad av 57Emma 2018-01-28 kl. 17:40.
Citera
2018-01-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag håller med dig om att en video från båda föräldrarna hade varit bättre men Elli09 i tråden påminde idag om polisens uttalande i fredags. De bekräftar att det existerar ett brev men ville inte bekräfta att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna.
Så vi får väl se vilken betydelse brevet får.
Tack för ditt klargörande! Ett brev är ju inte mycket att stödja en utredning på. Så som du säger vi får väl se vilken vikt de lägger vid enbart ett brev. Bra svar - kort och koncist!
Citera
2018-01-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Du påstår att "någon sa"?
Det går fortfarande att hitta på ratsit.se att det fanns 4 mobiler i familjen:
https://www.ratsit.se/19720207-Karl_Johan_Oskar_Henkow_Bjarred/7AiC2U4X3bLdfJy0Xn0mBkhegSlye_Lohz26MK2Ijus

tror det var grannen men kommer inte ihåg.
Citera
2018-01-28, 18:04
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Tack för ditt klargörande! Ett brev är ju inte mycket att stödja en utredning på. Så som du säger vi får väl se vilken vikt de lägger vid enbart ett brev. Bra svar - kort och koncist!

Kan man säkerställa att båda föräldrarna har undertecknat avskedsbrevet i samförstånd?
– Vår utredning har kommit så pass långt att vi känner oss säkra på att lämna den informationen. Jag kan inte gå in på exakt varför.

Text ur https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev
Citera
2018-01-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Det jag kan undra är om man hatar någon så mycket som hen gör. Varför pratar man då med personen?

Att hens uppfattning om Oskar inte var så positivt tolkar jag inte som hat. Och man försöker väl ha en artig relation till sina grannarna oavsett.
Citera
2018-01-28, 18:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wierdandsweet
Kan man säkerställa att båda föräldrarna har undertecknat avskedsbrevet i samförstånd?
– Vår utredning har kommit så pass långt att vi känner oss säkra på att lämna den informationen. Jag kan inte gå in på exakt varför.

Text ur https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev

Tack. samma uppgifter jag hittade på aftonbladet. Med andra ord polisen går inte ut med en sådan information utan att ha tillräckligt på fötterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in