2018-01-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var en person som sa sig arbeta på nätbolaget som försörjer detta område med el. Elen stängdes inte av men den gick markant ned den 6/1 till att den 7/1 återgick till det normala för denna period.
Lampor och div. vitvaror påverkar inte elen markant. Det som påverkar är eluppvärmningen. En förklaring kan vara att man eldat i någon braskamin men de bilder man kan se så finns det ingen skorsten som tyder på att det fanns kamin, kakelugn.

Kommer ihåg att det gissades på att de sänkt graderna i huset rejält och det sen tar ungefär ett dygn innan det går till att börja värma upp.
Vi hade det ju inte speciellt kallt då heller. ;-)
Citera
2018-01-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vilken läskig läsning ang pappans förändring. Detta börjar bli otäckt.

Fick höra att det troligtvis var stress då han höll konferenser ungefär samma tidpunkt varje år
Citera
2018-01-28, 16:28
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Nä jag är inte rädd att åka själv. Men jag kör bil då det inte går att ta kollektivt till jobb. Men en 10 åring hade jag inte låtit åka själv. Då skulle 10 åringen vara borta 3-4 timmar och det kan hända vad som även dagtid. Tyvärr är det inte säkert ute längre. Min 14 åring åker kollektivt till skolan men eftersom tågen/bussen går dåligt till Kävlinge så får hon byta i helsingborg eller Lund och det är jag inte heller så glad för. Men är tvungen att låta henne då de drog in bussen.
I Stockholm är det inte ovanligt att se ungar på runt 10 åka tunnelbana själva, jag har sällan hört om bortrövade barn eller annat hemskt...
Citera
2018-01-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Vadå? "Man låter inte 11-åringar åka buss själva?" Låter som en väldigt paranoid inställning.

Jag själv, mina barn och mina bekantas barn, åker/har åkt alla buss, tunnelbana, spårvagn, pendeltåg etc. från ungefär 10-års ålder själva eller med kompis, för att hälsa på kompisar, ta sig till idrottsträningen etc., just sådana sträckor som några kilometer/någon mil, i synnerhet på vardagseftermiddagar eller tidig kvällstid, i synnerhet på vintern, när det inte lämpligt att cykla t.ex. de där tre-fyra kilometrarna till idrottshallen p.g.a. mörker och halka.

Den sortens förflyttningar har t.o.m. blivit tryggare nu, eftersom barnet kan ha en mobiltelefon, än det var när jag var "liten".

Jag själv spelade piano, från sisådär 7 årsåldern åldern och lite längre, fram till 13-14 sådär. Det var hos en pianotant i andra ändan av kommunen där vi bodde. När jag var som minst, så skjutsade mamma mig, men hon var sällan kvar, utan passade på att handla eller gå till frissan under själva lektionstiderna. Det var också min mamma som hjälpte mig med spelläxorna sedan, så hon konfererade med pianotanten om vad/hur vi skulle öva på.

Någon sa att de inte hade mobil. Och batterierna håller inte länge för all sociala medier. Då var det tur att du hade en mamma som engagera sig. Det verka ju inte Moa ha
Citera
2018-01-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Bjärred/Lomma är inte en typ av område där man behöver vara speciellt oroad för att låta sina barn i 10-100-års åldern åka kortare sträckor med buss på vardagseftermiddagar eller dagtid helger, t.ex. åka till/från skola, Bibliotek, sporthallen eller pianoläraren.

Det vore en annan sak om det handlade om kvällstid, längre sträckor, och t.ex. in till Lund.

Ju äldre, och ju vanare man är, desto mer kan man åka.

Nu var detta i en annan kommun hon spela i. Så antingen 137:an eller 132 på något håll om hon inte behövde byta förstås Gränskommunerna är ju Kävlinge, Lund, Burlöv. Men det kan ju även vara i tex Staffanstorp. Så låta en 10 åring åka till Pianoläraren själv på en buss hade inte jag vågat iallafall.
Citera
2018-01-28, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför såg han ut som han gjorde då? Jag begriper mig inte på scientologin och har inte en susning om hur det funkar.

Han ser rätt alldaglig ut. Många som ser ut så när de börjar bli flintisar. Känner många i 40 ålders som gör det och de är inga nassar eller pedofiler eller psykiskt störda som nu alla vill förklara att han ser ut som. Visst han använder skjorta mm istället för en t-shirt. Men det har mer att göra vad han har för yrke.
Citera
2018-01-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
En fråga här! Hur kan polisen vara så säker på att båda två skrev under även om båda namnteckningarna fanns där? Är brevet maskinskrivet dras texten ut av en skrivare. Det är väl ganska vanligt att man skriver sin namnteckning in blanco. Den som skrev texten kan ha hittat på vad som helst till partnern för att denne skulle skriva sin namnteckning på tomt papper. Att hen skulle skriva ett intyg gällande döttrarna, ett testamente eller dylikt. Med ursäkten att hen skulle sitta uppe sent och skriva färdigt kan den andra parten som inte hyser några misstankar lätt ha satt sin namnteckning på ett antal oskrivna ark mot löfte att det skulle visas upp på morgonen för "godkännande".

Så länge ingen videofilm vederlägger att båda två är medskyldiga tror jag inte ett dugg på ett brev som sägs vara "undertecknat" av båda föräldrarna.

Jag håller med dig om att en video från båda föräldrarna hade varit bättre men Elli09 i tråden påminde idag om polisens uttalande i fredags. De bekräftar att det existerar ett brev men ville inte bekräfta att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna.
Så vi får väl se vilken betydelse brevet får.
Citera
2018-01-28, 16:58
Medlem
Citat:
Han ser rätt alldaglig ut. Många som ser ut så när de börjar bli flintisar. Känner många i 40 ålders som gör det och de är inga nassar eller pedofiler eller psykiskt störda som nu alla vill förklara att han ser ut som. Visst han använder skjorta mm istället för en t-shirt. Men det har mer att göra vad han har för yrke.

Precis och han hade åldern inne för just den förändringen. Jobbar på en mansdominerad arbetsplats, så jag har sett just det under årens lopp.
Citera
2018-01-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Denna granne har klassificerats som troll av trådmedlemmar. Jag tycker hen låter relativt trovärdig, eller... missar jag något?

Det jag kan undra är om man hatar någon så mycket som hen gör. Varför pratar man då med personen?
Citera
2018-01-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
I Stockholm är det inte ovanligt att se ungar på runt 10 åka tunnelbana själva, jag har sällan hört om bortrövade barn eller annat hemskt...

Måste vara för ni är stockholmare. ;-)
Ni har tunnelbanor som går fort mellan platserna men det finns inte här och speciellt inte i bjärred
Citera
2018-01-28, 17:03
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:

Ser inte heller något konstigt/avikande i hans yttre.Sedan så tar det yttre en del stryk vid bla stress,Depression.Mörka ringar under ögon,Håravfall,minskad aptit mm vanliga symptom.
Citera
2018-01-28, 17:05
Medlem
Citat:
Någon sa att de inte hade mobil. Och batterierna håller inte länge för all sociala medier. Då var det tur att du hade en mamma som engagera sig. Det verka ju inte Moa ha

Du påstår att "någon sa"?
Det går fortfarande att hitta på ratsit.se att det fanns 4 mobiler i familjen:
https://www.ratsit.se/19720207-Karl_Johan_Oskar_Henkow_Bjarred/7AiC2U4X3bLdfJy0Xn0mBkhegSlye_Lohz26MK2Ijus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in