2018-01-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
God morgon,

Jag har kommit till avslut. Polisens uttalande, att båda skrivit under ett avskedsbrev som säger att båda föräldrarna valt att döda sin familj pga av barnens sjukdomar, måste vi acceptera. Jag hade in i det sista hoppats att polisen skulle dementera sin säkerhet och säga något om att endast en av föräldrarna, två är otänkbart, fått ett psykiskt sammanbrott och utfört dådet. Om bara en hade utfört dådet hade det varit förmildrande i mina ögon. Effekten av en psykos. Ett gemensamt beslut från två till synes friska föräldrar är något helt annat. Finns inga sjukdomar i världen som rättfärdigar mord. Jag oroar mig för hur en del i tråden resonerar. Sluta spekulera i alla hemska sjukdomar och låta som att det finns någon av dem som skulle tillåta mord, till och med på sina egna sjuka barn. Polisens uttalande har lämnat öppet för allmänheten att spekulera och alla vill vi hitta något som ursäktar dådet. Tyvärr, om någon dödar pga av den beskrivning vi fått så är det inte annat än effekten av rasbiologi. Hoppas bara att inte den sprider sig i samhället. Polisens beskrivning har tyvärr gett ondskan ett ansikte som jag trodde försvann efter andra världskriget.

Det som kvarstår att hoppas på är att det blir en undersökning på hur barnens åkommor utretts av svensk sjukvård och om skolan kunde gjort annorlunda.
En fråga här! Hur kan polisen vara så säker på att båda två skrev under även om båda namnteckningarna fanns där? Är brevet maskinskrivet dras texten ut av en skrivare. Det är väl ganska vanligt att man skriver sin namnteckning in blanco. Den som skrev texten kan ha hittat på vad som helst till partnern för att denne skulle skriva sin namnteckning på tomt papper. Att hen skulle skriva ett intyg gällande döttrarna, ett testamente eller dylikt. Med ursäkten att hen skulle sitta uppe sent och skriva färdigt kan den andra parten som inte hyser några misstankar lätt ha satt sin namnteckning på ett antal oskrivna ark mot löfte att det skulle visas upp på morgonen för "godkännande".

Så länge ingen videofilm vederlägger att båda två är medskyldiga tror jag inte ett dugg på ett brev som sägs vara "undertecknat" av båda föräldrarna.
Citera
2018-01-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om du är utbildad i området så undrar jag om frun H skulle kunna vara psykopat? Om Ja hur skulle det ha kunna påverkat flickorna och Oskar? Om Nej Varför då?

Ja man kan väl aldrig säga aldrig men statistiken talar absolut emot det. Det förekommer dessutom väldigt lite tecken på att mamman skulle varit drivande eller framträdande, tvärtom verkar hon också ha varit något osynlig och folk verkar ha väldigt lite att säga om henne överhuvudtaget. Osynlig får man vara hur mycket man vill men i sammanhanget känns det mer som hon varit ett klassiskt offer för våld i nära relationer.
Senast redigerad av Najjon 2018-01-28 kl. 15:05.
Citera
2018-01-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livochandlighet
Finns en dokumentär på netflix bla som bekriver det bra. Bättre än att jag försöker.
https://www.google.se/url?q=https://www.netflix.com/et/title/80037110&sa=U&ved=0ahUKEwivkvvW5vrYAhXMiywKHTSeClQ QFggNMAE&usg=AOvVaw0LZFYwGVwuEiuyZkUzZPNn
Tack. Har dock avslutat mitt abonnemang hos Netflix och har inte några planer att skaffa det igen. Men tack ändå.
Citera
2018-01-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Ja man kan väl aldrig säga aldrig men statistiken talar absolut emot det. Det förekommer dessutom väldigt lite tecken på att mamman skulle varit drivande eller framträdande, tvärtom verkar hon också ha varit något osynlig och folk verkar ha väldigt lite att säga om henne överhuvudtaget. Osynlig får man vara hur mycket man vill men i sammanhanget känns det mer som hon varit ett klassiskt offer för våld i nära relationer.
Egendomligt att enbart OH:s "storhet" finns kvar på nätet i form av barnboken och hans framträdande på konferensen. Vad gäller barnen och frun verkar allt vara bortraderat. De finns inte alls. Ger en bild av "städning". Enbart OHs "storhet" finns kvar.
Citera
2018-01-28, 15:26
Medlem
Postar det ordagranna meddelandet från polisen 19 jan.
Den omfattande förundersökningen om mord som påbörjades den 9 januari när en familj hittades avlidna i sin bostad i Bjärred pågår fortfarande.

Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen. Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.

Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende.

Nyhet från
Skåne

Text: Ewa-Gun Westford. Publicerad: 2018-01-19 13:00.
Uppdaterad: 2018-01-19 13:05
Citera
2018-01-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag, som hela tiden sökt lösningar på detta - försökt att inte döma - börjar tro att du har rätt. Han verkar ha styrt familjen med järnhand, och kontrollerat allt.

Jag undrar lite också vad som hände när han 2017 återigen, efter tre månaders bortovaro, började skjutsa yngsta dottern till pianolektionerna. Enligt pianolärarinnan var Henkow avmagrad, inget hår på huvudet och mörka partier under ögonen.

Det är något riktigt jävla mörkt som döljer sig här. Nåt som inte polisen kommer förklara för oss.
Hur styr man en familj med järnhand när man arbetar drygt 20 mil från hemmet som han gjorde från 2002 till 2012 ??? Och inte är man något kontrollfreak heller.Efter det borta veckovis på konferenser runt om i världen. Inte så konstigt att han var borta i slutet på 2016 då hans största projekt började och får man ett anslag på nästan 2 miljoner vill det till att det blir resultat. Så inget konstigt med det !
Citera
2018-01-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Egendomligt att enbart OH:s "storhet" finns kvar på nätet i form av barnboken och hans framträdande på konferensen. Vad gäller barnen och frun verkar allt vara bortraderat. De finns inte alls. Ger en bild av "städning". Enbart OHs "storhet" finns kvar.

Äldsta dotterns Instagram fanns kvar och mammans Instagram, LinkedIn och Facebook fanns också kvar.
Och annonsen på Blocket från i juli i fjol fanns kvar.
Oskars LinkedIn och hans Facebook fanns inte kvar.
Så har jag fattat det som?
Citera
2018-01-28, 15:34
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Till sist blir jag personlig till dig A1HORNYLAD du har dina åsikter likt andra som hörs mest här. Men de har gått emot vad jag och några andra tror. Men dina texter har alltid varit välformulerade och du har aldrig förnedrat eller skrivit några rent personliga påhopp. Det vill jag tacka dig för.
Bra där 57Emma!
Finns många man vill 'tacka' för just det, och för att vissa 'står ut' trots väldigt mkt oförtjänt skit!
Det finns många härinne som sitter med annan teori än vad jag har, vilket jag iofs tycker är helt i sin ordning!
Men tyvärr tycker jag att de är i majoritet när det gäller att slänga sig med påhopp och oftare använder ord och
uttryck som känns helt onödiga, tråkiga, rent av taskiga
Oftast sker det utan att ens ha en EGEN teori mer än att "Mord e Mord" och allt annat e skitsamma?!
Många ifrågasättningar och/eller 'rättningar' är OK enligt min 'regelbok' ända tills de så onödigt
avslutas med 'din fjant' (en av de mildare) eller liknade
Jag fattar inte hur detta INTE kan ses som att 'sabba tråden'?
Någon skrev typ "undrar om det blir kebab idag?". Lite så känns det att läsa tråden emellanåt.
Den användaren är inte längre sedd som seriös här, tydligen? Eller e det bara bland dem som hoppar på mest,
och bland de som jag själv undrar vad de gör här, där jag trodde det var helt ok att ha en teori utan
behöva ha 'bevis' för ens teori?

OH's minskning av tid med 10%.. Jag är tveksam till att det var 100% - 10%. Vet man?
Jag tror inte döttrarna var ensamma hemma alls, och detta baserat på min teori ang sjukdom.
Räckte mammans halvtid, eller vad det nu var, samt pappans nu 90% och lärare hemma (några timmar?)
för att alltid ha någon hos tjejerna?
OM nu OH var så kontrollerande som vissa vill mena så lär han ha mått oerhört dåligt om han var
tvungen att arbeta så mkt som 100% fram tills nyligen? Oavsett arbetstid i %, undrar hur många av dessa
som var arbetstid utanför hemmet?
Citera
2018-01-28, 15:49
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag, som hela tiden sökt lösningar på detta - försökt att inte döma - börjar tro att du har rätt. Han verkar ha styrt familjen med järnhand, och kontrollerat allt.

Jag undrar lite också vad som hände när han 2017 återigen, efter tre månaders bortovaro, började skjutsa yngsta dottern till pianolektionerna. Enligt pianolärarinnan var Henkow avmagrad, inget hår på huvudet och mörka partier under ögonen.

Det är något riktigt jävla mörkt som döljer sig här. Nåt som inte polisen kommer förklara för oss.
Ja, jag blir inte klokare på det här. Nu skrev elli09 att O hade ett stort jobb just de månaderna, så visst, kan ha varit stress. Men ändå, de var två föräldrar och en lärare kom hem till dem några ggr i veckan.

Hade O eller båda två inte begått självmord hade vi haft en rejäl FUP att tillgå, och säkerligen hade större resurser lagts ner. Men om det nu var en psykopats gärning hade väl inte ens det scenariot inträffat?
Senast redigerad av Geggamoja 2018-01-28 kl. 16:09.
Citera
2018-01-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
Jag var bekant till familjen och från vad jag såg med mina egna ögon så är Oskar väldigt kontrollerande mot hans barn och fru! Agnes och Moa fick inte gå och leka i lekparken, umgås med vänner, vistas ute så mycket utan det var bara hemma som gällde och det var innan flickorna fick sjukdomen. Hanna var oerhört godhjärtat kvinna som alltid hade ett leende på läpparna. Man kan se det som Oskar var mannen som styr och ställer och Hanna var kvinnan som följde med i strömmen. Jag flyttade från Bjärred för 1 år sedan men den familjen och speciellt Oskar minns jag oerhört stark!

Citat:
I mina ögon låter det rent rama sagt idiotiskt att Hanna undertecknat avskedsbrevet med vilja. Detta låter defenivit som Oskars verk och något han påtvingad Hanna med. Sist jag stödde på Oskar var när han kom förbi för att låna betong borr och då tog av han sig skorna när han klev in i garaget då jag skulle räcka över betong borren och det måste varit det konstigaste som jag bemött utav honom då mitt garage golv var extremt skitit. Kanske en liten grej i det hela men han var världens perfektionst och ville gärna visa upp till andra hur väl uppfostrad han var och "ren" av sig!

Citat:
När jag sist träffade Hanna (Innan jag flyttade från Bjärred) Så hade hon vita konstiga handskar på händerna. När jag frågade om vad det är som hänt så sa hon att hon hade fått någon konstig hudirritation. Hon var väldigt ledsen över det och jag frågade henne om hon fått någon medicin eller om hon kanske hade eksem? Då fick jag svaret att hon inte behöver någon medicin för sjukdomen äter upp henne från inombords, då jag var stressad för att jag skulle hämta upp min dotter från skolan så sa jag till henne att krya på dig och hoppas det blir bättre snart. Träffade på Oskar några dagar efter och frågade om Hannas händer blivit någon bättre och då sa han att hon har MRSA och det är tröttsamt då hon inte kan använda händerna så mycket och att han är den som sköter det mesta.

Citat:
Vad jag vet till 110 % är att Hanna defenivit hade MRSA! Vet inte hur den påverkade henne så mycket bara att hon fick problem med händerna, Cancer tror jag inte dock att hon hade. Agnes och Moa hade ME, tror dock Agnes var mest påverkad av det och inte Moa så mycket. Moa såg jag ibland med Oskar men Agnes aldrig.

Denna granne har klassificerats som troll av trådmedlemmar. Jag tycker hen låter relativt trovärdig, eller... missar jag något?
Senast redigerad av bazaar 2018-01-28 kl. 16:06.
Citera
2018-01-28, 16:12
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Denna granne har klassificerats som troll av trådmedlemmar. Jag tycker hen låter relativt trovärdig, eller... missar jag något?
Ja, jag tyckte också att hen verkade trovärdig. Men plötsligt kom inlägg med frågan om vilken middag som skulle ätas och ett annat med enbart en lipande skrattande emoji. Eller så tröttnade hen på mothugg. Vet inte.
Citera
2018-01-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Om du är så rädd för att åka med kollektiva färdmedel, så finns det hjälp att få, bl.a. via KBT-terapi.

Det händer i stort sett aldrig någonting på eftermiddagar, tidiga kvällar (för kl 20.00), och då är sällan de där läskiga personerna ute.

Åker du själv kollektivt i någon större utsträckning?

Jag har levt så större delen av mitt liv.

Nä jag är inte rädd att åka själv. Men jag kör bil då det inte går att ta kollektivt till jobb. Men en 10 åring hade jag inte låtit åka själv. Då skulle 10 åringen vara borta 3-4 timmar och det kan hända vad som även dagtid. Tyvärr är det inte säkert ute längre. Min 14 åring åker kollektivt till skolan men eftersom tågen/bussen går dåligt till Kävlinge så får hon byta i helsingborg eller Lund och det är jag inte heller så glad för. Men är tvungen att låta henne då de drog in bussen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in