2018-01-28, 13:37
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var en person som sa sig arbeta på nätbolaget som försörjer detta område med el. Elen stängdes inte av men den gick markant ned den 6/1 till att den 7/1 återgick till det normala för denna period.
Lampor och div. vitvaror påverkar inte elen markant. Det som påverkar är eluppvärmningen. En förklaring kan vara att man eldat i någon braskamin men de bilder man kan se så finns det ingen skorsten som tyder på att det fanns kamin, kakelugn.
Tack för infon! Ja, eluppvärmning för ett helt hus drar som sjutton.
Citera
2018-01-28, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Det är inte sakfrågorna jag reagerar på med boken utan hur han framställer barnen (språk etc) och hur den något märkligt vill förmedla något subjektivt som handlar om mer än en direkt fråga om moms.
Och det gör det ju...Gediget arbete åt både Näringsliv och Europaunionen hur man ska just komma undan skattefiffel som sker dagligen över gränserna.Han var till och med inne på att ändra hela bokslutsmetoden.
Citera
2018-01-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack för ditt svar. O kan säkerligen varit psykopat men dina observationer bygger inte på kända fakta utan verkar vara färgade av dina och andras åsikter.
Sjukdomarna är inte offentliga
Bredflabbande kollega är din tolkning
En märkligt isolerad, tillbakadragen och mystisk fru, gör inte O till en modern psykopat.
syskonen har blivit isolerade från omvärlden, hur vet du det?

Jag kan fortsätta att rabbla det du skriver men det bygger inte på några fakta som vi känner till. Ditt sista inlägg bygger enbart på egna åsikter och visar inte något om O:s person.

I ditt första inlägg skriver du att vi medelsvensson inte förstår hur en psykopat fungerar. Detta inlägg avslutar du med Hur svårt kan det egentligen vara att förstå det

Säkerligen har du fått en fan club här men tyvärr du övertygar inte mig

Det är skillnad på att inte kunna förstå psykopati och på att kunna dra en rimlig slutsats kring barnamord. Man dödar inte sina barn om man har ett samvete. Möjligen sig själv, men inte sina barn.

I övrigt är jag absolut inte ute efter nån fanclub. Jag är utbildad i området och försöker hålla en logik i resonemangen. Försöker hålla mig till de uppgifter som med största sannolikhet är "fakta ". Kan säkert ha gått i nån fälla när jag sållat information men i huvudsak tror jag att jag analyserat rätt hyfsat.
Senast redigerad av Najjon 2018-01-28 kl. 13:44.
Citera
2018-01-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Och det gör det ju...Gediget arbete åt både Näringsliv och Europaunionen hur man ska just komma undan skattefiffel som sker dagligen över gränserna.Han var till och med inne på att ändra hela bokslutsmetoden.

Ok. Låter som du mao kände o privat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vilken läskig läsning ang pappans förändring. Detta börjar bli otäckt.

Sedan också att denna yngsta flickan i flera års tid och på regelbunden basis varit hur frisk som helst.
Flickan har regelbundet varit frisk varje vecka som hon i flera års tid spelat piano(det där musikstycket i moll- Ibland tolkas molltonarter inom musik som en framställning av negativa känslor, som sorg, vrede, smärta och längtan- det här var det alltså ett barn yngre än 11 år som valde?)hos samma pianolärare.
Det var ju inte flickan som förändrades, det var pappan, pappan genomgick en läskig förändring medan flickan fortsatte att ta sina regelbundna pianolektioner.

pigg, nyfiken, glad alert i maj var hon fullt frisk,
Pianolärarinnan kan inte förstå hur en sådan flicka plötsligt kunde få diagnosen ”kroniskt trötthetssyndrom”.

https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det är skillnad på att inte kunna förstå psykopati och på att kunna dra en rimlig slutsats kring barnamord. Man dödar inte sina barn om man har ett samvete. Möjligen sig själv, men inte sina barn.

I övrigt är jag absolut inte ute efter nån fanclub. Jag är utbildad i området och försöker hålla en logik i resonemangen. Försöker hålla mig till de uppgifter som med största sannolikhet är "fakta ". Kan säkert ha gått i nån fälla när jag sållat information men i huvudsak tror jag att jag analyserat rätt hyfsat.

Det är enklast att skylla allt på ”elaka Oskar” men den enda fakta som finns är att båda föräldrarna var överens om att döda barnen.
Citera
2018-01-28, 13:48
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ja det blev långt. Finns lite av varje bakom detta tycker jag... kommer inte rada upp alla detaljer jag klurar på för summeringen är allt för enkel (se sista stycket).

Hög satus i sin profession där han lyckas hålla masken, kanske delvis under förutsättning att folk tycker synd om honom och ursäktar ev konstigheter med hemsituationen som han verkar tala vitt och brett om trots att det inte ens är klart eller uppenbart vad det är för sjukdom.
Han skriver märkliga illa författade vuxenbarnböcker om moms och som dessutom innehåller tankar om korruption och samhällskritik i en subjektiv känga, på samma vis som konstiga beskrivningar/ formuleringar kring barnen förekommer i densamma, samtidigt (kanske viktigast av allt) vill han med sitt epos verkigen påskina sitt underbara älskvärda föräldraskap.
En knasig och bredflabbad kollega som utan minsta reflektion eller kritik ställer sig som en gränslös riddare bakom O från dag 1.
En märkligt isolerad, tillbakadragen och mystisk fru.
Dotterns identifikation med karaktären Arya Stark i kombination med sättet syskonen isolerades från omvärlden och pappan konstant förde deras talan trots att de verkat väl förmögna att tex prata och föra sin egen talan om de nu fått.
Grannar som verkar tycka att familjen betett sig märkligt och osammanhängande i förhållande till hur dödssjuka barnen nu påstods vara.
Otydligt bild överhuvudtaget förutom de polerade eller martyrfärgade bitarna som pappan verkar försökt strö lite här och var precis där och när de passar. Gärna med en hint om sin egna begåvning som smyger fram lite här och var.
Jag har fler tankar som får magkänslan att hojta men det blir för långa inlägg känner jag.

Framförallt lutar jag dessutom mina reflektioner och slutsatser mot väl utarbetad statistik och kombinerar mina antaganden mot vad som är absolut mest rimligt och sannolikt. Allt medan detta forum verkar leta efter exakt tvärtom, vilket jag tycker är märkligt.

Man dödar inte sina barn. Svåra sjukdomar lider en uppsjö av barn av men är man en empatisk fungerade människa blir sådana sjukdomar snarare en sporre för att man till varje pris överleva. Det har aldrig tidigare hänt i Sverige att en diffus sjukdom som ingen ens verkar hört eller vilja tala om, så snabbt leder till beslut om avlivning. Glöm det.
Är det ME är det vansinne av en intelligent människa med god ekonomi att inte ens prova att flytta till ett annat hus, matematiken bakom denna åsikt får du själv klura på. ME går absolut att leva med oavsett och är inte dödlig. En handfull ME-drabbade har drivit diskussionen till vansinne men de absolut flera som lever med den klarar sig helt ok utifrån sina egna behov och villkor. Framförallt är ME fruktansvärt ovanligt i så låg ålder och sannolikheten att det utvecklats till olidlighet innan barnen ens blivit myndiga är osannolik.
Hade det rört sig om tex PANDAS (vilket säkert hade kunnat vara en förfärlig sjukdom i den perfekta familjens fasad) hade det även där inte varit hopplöst med medicinering, assistans och inte ger man upp efter bara några år.

Hade det varit mer vetenskapligt " begripliga" sjukdomar som tex Friedrich ataxi dyl är det fortfarande inte något som säger att barnen inte kan få ok och långa liv med de insatser vi har genom tex vård och personlig assistans (det sistnämnda vore dessutom en given faktor att prova i första hand om barnen verkligen haft en seriös diagnos, vilken det än må tänkas röra sig om, eftersom det ämnar att ge dem så mycket autonomi som möjligt- vilket pappan fö inte verkar ha velat ge tjejerna utifrån den ständiga kontrollen och vilket han snarare verkar vilja motarbeta).
I Sverige har vi fö en seriöst bra vård för fysiska sjuka barn. Tror det är ganska ovanligt att föräldrar inte får de utredningar och den hjälp åt sina barn som de behöver.
Inom psykiatrin är det säkert svårare i vissa avseenden, i synnerhet om barnen är utsatta för hot eller övergrepp hemma av en respekterad och polerad förälder som kan systemet och spelet.

Oavsett om O framkallat sjukdomen själv, hittat på hela skiten eller om det är äkta vara så dödar man inte sina barn. Om man inte är psykopat. Hur svårt kan det egentligen vara att förstå det?

Har sett att många spekulerar i termer av psykos. Med anamnes för psykossjuksom respektive psykopati skulle jag väga det sistnämnda tyngst. Inte ens Madsen räknas som psykotisk framför psykopatisk.

Håller med om i stort sett allt. Hyllningarna till pappan (som i sig själva är underliga) i kontrast med den fullständigt anonyma mamman, pappans illa dolda förakt för den ovetande allmänheten i den mycket illa skrivna momstexten, rektorns uttalanden om barnens "ofattbara sjukdomstillstånd"... Allt talar för en person som lyckats manipulera sin omgivning.

Sedan verkar många här tro att han var exceptionellt intelligent, men vilket geni vill forska i skattejuridik? Och att bli befordrad till professor vid 45 är inte anmärkningsvärt ungt. Snarare verkar han ha varit ganska smart men väldigt ambitiös och ärelysten.
Senast redigerad av harperlee 2018-01-28 kl. 13:52. Anledning: Stavfel
Citera
2018-01-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är enklast att skylla allt på ”elaka Oskar” men den enda fakta som finns är att båda föräldrarna var överens om att döda barnen.

Det är absolut inte fakta. Det är vad som stått i brevet. Och det förvånar mig inte ett dugg att det står så där.
Citera
2018-01-28, 13:54
Medlem
Att ha varit inblandad i scientologkyrkan säger väl allt om den stackars familjens liv och död. De hade till slut ingen utväg.
Citera
2018-01-28, 13:56
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Troligen utsatt för samma typ av våld som döttrarna och förmodligen har hon snärjts in in en helvetesdans som var svårt att reda ut ens för henne själv . Vad hon var för person ursprungligen kan nog kvitta, omöjligt att hitta en sann kärna i en person som levt länge med en psykopat. Sannolikt har hon egenskaper som gjort henne till ett bra offer, antingen för snäll eller för rädd att fasaden havererar.
Till det en långsam nedbrytning som gör det svårt att gå eller ens se nyktert på situationen.
Finns en mkt liten sannolikhet att hon varit samma skrot och korn själv men den konstellationen rimmar inte väl med deras sociala status och är isf vanligare i en konstellation med mer uppenbara sociala problem och misär, tex "lågbegåvade" personer involverade eller grava missbrukare.
Ja, jag är inne på psykopatspåret, har uttryckt det mer enkelt, som att han skulle kunna vara en Dr Jekyll och Mr Hyde, en fullblodspsykopat inom fiktionens värld.
Det att rektorn gick ut och sa "vi kanske har lyssnat lite för mycket på föräldrarna" (fritt ur minnet) och att grannar knappt sett barnen ute, tyder på märkligheter.
Alternativt om båda fullständigt var med på morden, ligger scientologi eller Jehovas vittnen närmare, att barnen inte skulle leva ett fullvärdigt liv om de inte gjorde karriär.
Citera
2018-01-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wierdandsweet
Det är upp till var och en om Man ska låta sina barn åka buss eller inte vid 10års åldern.Beror kanske lite på också vart man bor och hur lång sträcka det handlar om.Jag fick dock inte åka buss ensam i den åldern inte heller mina syskon.Hade heller inte varit bekväm med att låta mina egna barn åka buss i den åldern pga av allt skit som händer omkring oss i dagens samhälle.

Bjärred/Lomma är inte en typ av område där man behöver vara speciellt oroad för att låta sina barn i 10-100-års åldern åka kortare sträckor med buss på vardagseftermiddagar eller dagtid helger, t.ex. åka till/från skola, Bibliotek, sporthallen eller pianoläraren.

Det vore en annan sak om det handlade om kvällstid, längre sträckor, och t.ex. in till Lund.

Ju äldre, och ju vanare man är, desto mer kan man åka.
Citera
2018-01-28, 14:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det är absolut inte fakta. Det är vad som stått i brevet. Och det förvånar mig inte ett dugg att det står så där.

Isåfall finns ingen fakta alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in