2018-01-26, 13:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Oddsen för det är väldigt låg, mer sannolikt har den enas psykiska ohälsa påverkat de andra tre!?

"Dåliga" odds är de som det är bra att spela på. Dvs det är de som är höga för att resultatet är mindre troligt enligt oddssättarna.

Men jag spelar inte på oddsen utan på rätt resultat, eftersom det är meningslöst att ha fel, till ett lågt odds.

Vad oddsen är här lär väl f.ö. skifta med vem du frågar.

Skulle jag sätta mina pengar (dvs realistisk chans enligt mitt huvud att åtminstone få dem tillbaka) så skulle jag sätta dem på attt alla är "dödssjuka" (dvs mer eller mindre så och mycket otrevliga prognoser). Men jag kanske borde låta bli att spela, för det kanske är så att jag inte begriper mig på spelet.
Citera
2018-01-26, 13:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Orsaken till att O under 3 månader 2016 inte skjutsade barnen kan ha flera orsaker sjukdom, många engagemang utomlands etc. Men att han efter 3 månader kom tillbaka helt utan hår låter konstigt då det finns bilder från 2015 där han har avsaknad av hår.
INTERNATIONAL VAT CONFERENCE 2015
11th and 12th June 2015
http://www.ivcc.de/cms/website.php?id=/de/index/veranstaltungen/vat2015.htm&sid=8acc0ba2c974161427073dd7e5e9c0e4

Tycker det är otroligt bra att fler och fler som haft insikt i familjen träder fram och berättar det dom uppfattat.

Jag reagerar på ordvalet av kontrollerande, för mig är det väldigt subjektivt. Har i min omedelbara närhet föräldrar som låter barnen härja hej vilt i affärer, hemma hos andra människor och ständigt avbryta när vuxna talar. Föräldrarna skrattar och menar barn är ju barn. Självklart är dom barn med en viktig uppgift som förälder är att uppfostra barnen. Har även i min närheten familjer som redan från början varit otroligt engagerade i sina barn och en vilja att de skall uppfostras till fina människor. Dessa barn är otroligt väluppfostrade ett rent nöje att umgås med. Glada, spontana, skrattar, mycket sociala och öppna. Det senare exemplet kan av "vind för våg" föräldrar betraktas som kontrollerande.

Även ett rakat huvud är ju definitionsmässigt subjektivt. Det går inte bygga ngt på den uppgiften endast, i detta fall.

Tar man cellgifter så faller ju håret av av sig självt, och han hade ju inget från början, så har han börjat raka sig så finns ju en hårväxt.

Eller vad nu uppgiftslämnaren ville ha det till.

Enskilda uppgifter går inte att sluta något från, som sådana.
Citera
2018-01-26, 13:41
Medlem
Någon som har åkt förbi där dom bodde? Och kollat hur det ser ut?
Citera
2018-01-26, 13:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
I det här fallet så får man väl hoppas att polisen kontaktat expertis som kommit fram till att bådas namnteckningar är äkta. Jag antar att hela brevet är ordentligt genomgånget.

Ja, realistiskt sett så är tiden det tog att lämna det första beskedet föranlett av att polisen velat försäkra sig om att brevet är kosher och att inget annat talar för att OH skulle ha drivit showen själv. Vilket, med lite tilltro till polisen, och mänskosläktet, borde betyda att föräldrarnas utplåning av familjen inte är helt gripet ur luften.

Men det beror ju också lite på hur tvingande dessa ev curlingföräldrar uppfattat kraven på "livskvalité".

Kan man tro...

Synd om barnen är det i alla händelser.

Lite nojiga barnfamiljsmänskor är betydligt vanligare än motsatsen men det gör dem inte automatiskt till Hannibal Lecter bara för att de inte längre kan svara för sig själva. Det krävs ju för mig lite mer på fötterna än tillrättavisade barn och rakade huven och vädernupna dörrkransar för att herr Henk*w ska nå topptio-listorna över rikets största massmördare sen Gustav Vasa tågade in i Stockholm. Ssk. som polisen indikerar tvärt om.

Nån jävla ordning får det väl ändå vara i en tråd?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-26 kl. 13:54.
Citera
2018-01-26, 13:49
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Elförbrukningen var låg under julhelgen men steg igen efter jul. Den gick ner igen den 6 januari, men steg på nytt dagen därpå. Detta enligt någon som säger sig ha tillgång till uppgifterna hos leverantören.

OH var i ”affären” tillsammans med dottern (yngsta?) under mellandagarna, och allt verkade som vanligt, enligt en granne. Uppgift i media. Vad som menas med ”vanligt” är dock oklart.

HB sågs ute i sin trädgård under mellandagarna, enligt en granne. Uppgift i media.
Soptunnorna ställdes ut för tömning före den 6 januari (4-5?), men togs aldrig in igen. Också detta enligt granne. Postat i tråden.

Det finns alltså vissa tecken som tyder på att åtminstone tre i familjen var i livet mellan jul och nyår. Om soptunnornas läge och elförbrukningens dipp den 6:e kan tas som faktauppgifter verkar det som om i alla fall en person i familjen fortfarande varit i livet och hanterat tunnor och inställning av el den 4-6 januari.

Avslutningsvis är det några frågor som de berörda myndigheterna har anledning att ställa sig. Hur KUNDE detta ske utan att någon av dem som hade kontakt med familjen uppmärksammade några varningstecken? Var barnen verkligen så svårt sjuka att de inte hade någon framtid? Visste barnen i så fall vilken sjukdom de hade och prognosen på denna (alla ungar kan googla fram sådan information utan problem)? Var barnen deprimerade och suicidala? Erbjöds föräldrarna det stöd de uppenbarligen hade behövt för att orka med omsorgen om barnen och för att kunna förmedla hopp och framtidstro till dem? Vad det än var fråga om är det av stor vikt att det klargörs vad som faktiskt fick två föräldrar att mörda sina barn.

Förstklassig analys! Du ställer verkligen många väsentliga frågor utan att försöka hitta bortförklaringar som oftast säger lite eller ingenting alls. Jag känner miljön i kommunen och pga. mitt jobb hade god insyn i det privata! Tyvärr den krisen som familjen lidit av har visat en stigande tendens för ca 25 år sedan. Tecken finns alltid med det går att förklara med ett högt tempo, karrier och andra till synes ofarliga problem som en "viss" medelklass drabbas av. Vad jag minns än idag tydligt att barn i dessa familjer hade redan tidigt en väl synlig psykisk labilitet. Föräldrarna var fullt upptagna med sina egna liv hade väldigt svårt att tolka sina egna barn eller -som kan vara i detta fallet- projicerade sina egna problem på barnen! Jag säger mycket bestämt att hur mycket man vill hjälpa de som utomstående kan man aldrig ingripa (utan att kränka deras integritet) om de inte själv söker hjälp frivilligt. Det enda möjlighet för myndigheter när finns fakta beviserligen att barn verkligen lider! I detta fallet med en extremt manipulativa förälder/ar finns Ingen möjlighet att hjälpa barnen även när man ser tydligt att barn inte mår så bra somandra barn i liknande ålder
Vilket fall som helst tror jag att det finns en hel del liknande "tickande bomb" i samhället! Att förstå detta förutsätter att man förstår samhället vi lever i.
Tack för ditt inlägg!
Citera
2018-01-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Elförbrukningen var låg under julhelgen men steg igen efter jul. Den gick ner igen den 6 januari, men steg på nytt dagen därpå. Detta enligt någon som säger sig ha tillgång till uppgifterna hos leverantören.

OH var i ”affären” tillsammans med dottern (yngsta?) under mellandagarna, och allt verkade som vanligt, enligt en granne. Uppgift i media. Vad som menas med ”vanligt” är dock oklart.

HB sågs ute i sin trädgård under mellandagarna, enligt en granne. Uppgift i media.
Soptunnorna ställdes ut för tömning före den 6 januari (4-5?), men togs aldrig in igen. Också detta enligt granne. Postat i tråden.

Det finns alltså vissa tecken som tyder på att åtminstone tre i familjen var i livet mellan jul och nyår. Om soptunnornas läge och elförbrukningens dipp den 6:e kan tas som faktauppgifter verkar det som om i alla fall en person i familjen fortfarande varit i livet och hanterat tunnor och inställning av el den 4-6 januari.

Avslutningsvis är det några frågor som de berörda myndigheterna har anledning att ställa sig. Hur KUNDE detta ske utan att någon av dem som hade kontakt med familjen uppmärksammade några varningstecken? Var barnen verkligen så svårt sjuka att de inte hade någon framtid? Visste barnen i så fall vilken sjukdom de hade och prognosen på denna (alla ungar kan googla fram sådan information utan problem)? Var barnen deprimerade och suicidala? Erbjöds föräldrarna det stöd de uppenbarligen hade behövt för att orka med omsorgen om barnen och för att kunna förmedla hopp och framtidstro till dem? Vad det än var fråga om är det av stor vikt att det klargörs vad som faktiskt fick två föräldrar att mörda sina barn.

Det där är det någon som påstår sig ha fått i ett PM, inget som massmedia skulle ha gått ut med.
De enda som varit synliga i omgivningen innan allt detta hände var enligt massmedierna pappan tillsammans med den yngsta dottern.

Flickorna hade alla förutsättningar till en bra framtid och den äldsta skulle för tredje gången börja vara mera i skolan, de få förutom familjemedlemmarna och som fanns i barnens omgivning har samtliga vittnat om friska och helt normala barn och som dessutom var duktiga och läraktiga.
Ingen av dem som har sett barnen har sett något konstigt med dem utan det är precis tvärtom.
Citera
2018-01-26, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Fattar inte det här inlägget. Du vill normalisera alltihop? Inget var på tok? Hur kommer det sig då att ena föräldern eller båda tog livet av hela familjen?

Jag vill absolut INTE normalisera alltihop, då det slutade med att alla dog.
Och självklart var det något på tok, men det behöver absolut inte vara på grund av Oskar.
Den vinklingen som Elisabeth vill framhäva pappan på, tycker jag är fel.
Att mor och far gemensamt beslutade om att låta hela familjen dö, tror jag beror på att ytterligare en sak ploppade upp hos den redan lidande familjen.
Vad det var har vi ingen aning om, men det var tydligen så allvarligt att mor och far ville ta slut på allt lidande.
Självklart var det ett FEL beslut som dom fattade !!
Men jag köper inte att Oskar gick runt som en psykopat.
Citera
2018-01-26, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag väljer att ta dig på orden... "Så kanske det egentligen inte är värre än såhär."
Allt är ju relativt...

Jag tycker att morden på dom två flickorna är avskyvärda - men det är ju jag det

Hör o häpna !!
Jag tycker som du !!
Jag tycker också att morden på flickorna är avskyvärda, och dom skulle såklart aldrig ha skett.

Det är nog bara den röda tråden, varför detta har skett, som vi har lite olika synsätt på.
Som sagt, var och en har sin egen teori.
Citera
2018-01-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Den yngre flickans pianolärarinna har tydligen hört av sig till Elisabet Höglund.

https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/

Att barnen skulle spela ngt instrument var väntat eftersom både Oscar och Hanna hade extraordinär talang och det var väl genom detta de 2 träffades.
Citera
2018-01-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det där är det någon som påstår sig ha fått i ett PM, inget som massmedia skulle ha gått ut med.
De enda som varit synliga i omgivningen innan allt detta hände var enligt massmedierna pappan tillsammans med den yngsta dottern.

Flickorna hade alla förutsättningar till en bra framtid och den äldsta skulle för tredje gången börja vara mera i skolan, de få förutom familjemedlemmarna och som fanns i barnens omgivning har samtliga vittnat om friska och helt normala barn och som dessutom var duktiga och läraktiga.
Ingen av dem som har sett barnen har sett något konstigt med dem utan det är precis tvärtom.
Det blir tydligare och tydligare att flickorna var de friskaste i familjen.
Citera
2018-01-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av growingpeople
Förstklassig analys! Du ställer verkligen många väsentliga frågor utan att försöka hitta bortförklaringar som oftast säger lite eller ingenting alls. Jag känner miljön i kommunen och pga. mitt jobb hade god insyn i det privata! Tyvärr den krisen som familjen lidit av har visat en stigande tendens för ca 25 år sedan. Tecken finns alltid med det går att förklara med ett högt tempo, karrier och andra till synes ofarliga problem som en "viss" medelklass drabbas av. Vad jag minns än idag tydligt att barn i dessa familjer hade redan tidigt en väl synlig psykisk labilitet. Föräldrarna var fullt upptagna med sina egna liv hade väldigt svårt att tolka sina egna barn eller -som kan vara i detta fallet- projicerade sina egna problem på barnen! Jag säger mycket bestämt att hur mycket man vill hjälpa de som utomstående kan man aldrig ingripa (utan att kränka deras integritet) om de inte själv söker hjälp frivilligt. Det enda möjlighet för myndigheter när finns fakta beviserligen att barn verkligen lider! I detta fallet med en extremt manipulativa förälder/ar finns Ingen möjlighet att hjälpa barnen även när man ser tydligt att barn inte mår så bra somandra barn i liknande ålder
Vilket fall som helst tror jag att det finns en hel del liknande "tickande bomb" i samhället! Att förstå detta förutsätter att man förstår samhället vi lever i.
Tack för ditt inlägg!

Hoppas verkligen att detta är ett unikt fall och att det inte finns någon tickande bomb i samhället. Nog ser man stressade familjer där båda föräldrarna skall göra karriär samtidigt, men detta fall beror nog på värre psykologiska problem än stress.
Citera
2018-01-26, 14:14
Medlem
Man måste förstå att en depression är något som verkligen smyger sig på , man vaknar inte plötsligt en dag o är deprimerad.
Dom har troligen haft en tuff kamp i många år tillbaka både pga flickorna o mammans sjukdom o man kämpar tappert o löser det på bästa sätt.

Man ser framåt o tror verkligen på att allt ska bli bättre.
Tiden o åren går o man börjar mattas av , men man ger såklart inte upp.
Jag tror att dom precis som många andra var dåliga på att ta lr söka hjälp. Till slut inser man att man måste men då har man oftast passerat den gränsen o depressionen o utbrändheten är ett faktum.
Man upprätthåller ändå en fasad dels av stolthet o dels för att man inte viker sig...det är ju ens barn det gäller.

Men något händer inom föräldrarna o man har svårare o svårare att se något hopp...en ljusning o den nedåtgående spiralen snurrar allt fortare.
När man till slut hamnar allra längst ner så får vi tunnelseende, man går in i en egen bubbla, men du kan fortfarande verka helt "normal" utåt sett.

Men i din hjärna har andra tankar börjat få fäste o jag antar att detta är en ganska lång process från att tankarna börjar spinna fram till den dagen då man agerar.
Vid svåra depressioner sker ofta en klinisk förändring i hjärnan o man kan genom MR se att det kan bildas en kronisk inflammation i ett visst område .

Jag försvarar verkligen inte deras handlande....men jag vet vad en depression kan göra ...
Jag har förlorat en nära vän som tog sitt liv dagen efter att vi satt o skrattade som vanligt ...
O jag har själv varit ner på botten o famlat runt o VET hur ens hjärna o tankar förändras.
Tack o lov blev jag uppdragen ....det hade dom oxå kunnat bli om hjälpen kommit in vid rätt tillfälle .
O det är inte någons fel, som förälder vill man klara av allt som gäller ens barn o man tror ju alltid att det ska lösa sig.
O det är inte alltid lätt för andra runt omkring o se vad som sker inom en människa....det fick jag bittert erfara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in