Citat:
Ursprungligen postat av
elokat
Jag bara undrar om jag gör något idiotiskt när jag också placerat pengar i räntefonder i min KF (eller ISK). Bör jag ha 2 olika konton, ett vanligt konto för räntefonder och sparkonto och ett iSK/KF för vanliga indexfonder och akiter?
Som sagt, om jag hade ett vanligt ISK och bara sparade i en sparfond där som har en fast avkastning på 0,5%, betyder det att jag förlorar pengar?
Är det en fast skatt på vanlig konto också? Jag trodde det var typ 30% på vinsten på vanligt konto?
Inkomst av kapital, såväl genom avkastning på fonder eller värdepapper beskattas med 30%. Samma beskattning sker på ränteintäkter på ett vanligt sparkonto. Du får således samma beskattning som sker.
Skillnaden kommer först när man blandar in schablonintäkten från ISK då den inte gör skillnad på förlust eller vinst. Du skattar 30% på schablonintäkten, vilken för 2018 beräknas till 1,5% (statslåneräntan föregående år + 1%, dock lägst 1,5%).
Detta gör att om placeringen i ett ISK inte avkastar mer än %-satsen som schablonintäkten beräknas till över tiden sparandet sker så förlorar du i form av skatt.
Låt oss anta följande, och för enkelhetens skull tar vi inte hänsyn till ränta-på-ränta-effekten, utan leker med tanken att du vid innan årsskiftet tar ut pengarna och placerar på nytt efter nyår.
Vi tar heller inte hänsyn till uppgångar/nedgångar under året som påverkar kapitalunderlaget för ISK. Vi räknar alltså inte att kvartal 1 hade backat 30% och kvartal 2 tagit igen 45%.
Placering, ej ISK, 10tkr.
År 1, avkastning 0,9%.
Vinst i SEK 90kr, varav skatt 30%. Därav skatt 27kr.
Placering, i ISK, 10tkr
År 1, avkastning 0,9%
Vinst i SEK 90kr. Kapitalunderlaget beräknas mot 1,5%, vilket utgör schablonintäkt på 150kr, varav skatt 30%. Därav skatt 45kr.
——-
Placering, ej ISK, 10tkr
År 2, avkastning -1,2%
Förlust i SEK 120kr. Kapitalförluster kan kvittas mot kapitalvinster, i annat fall medges skattereduktion om 30% upp till 100tkr, därefter 21%
Placering, i ISK, 10tkr
År 2, avkastning -1,2%
Förlust i SEK 120kr. Kapitalförluster i ISK kan INTE kvittas mot kapitalvinster och medger ingen skattereduktion. Beskattningen sker mot beräkning av kapitalunderlaget 1,5%. Här leker vi med tanken att kapitalunderlaget uppgår till 9920, iochmed förlust. Därför innebär schablonintäkten c:a 148kr, varav skatt 30%. Detta innebär skatt om c:a 44kr
———
Placering, ej ISK, 10tkr
År 3, avkastning 3%
Vinst i SEK 300kr, varav skatt 30%. Därav skatt 90kr.
Placering, i ISK, 10tkr
År 3, avkastning 3%
Kapitalunderlaget räknas fram till 10 150 (med hänsyn till vinst under året) varav schablonintäkten blir c:a 152kr, därav skatt 30%. Detta innebär en skatt på c:a 45kr.
——-
Uppmålat scenario tar inte hänsyn till en mängd faktorer. Därför kan ett långsiktigt sparande, även i räntefonder, över tid slå schablon”räntan” och således göra ISK eller KF till en mer lämplig sparform ur skattehänsyn.