Citat:
Ursprungligen postat av
elokat
Måste säga först att jag är väldigt okunnig när det gäller allt detta, även om jag har rätt mycket pengar investerat. På mitt AB har jag en kapitalförsäkring på Avanza och Nordnet där jag investerar ungefär i 60% indexfonder, 20% aktier och 20% räntefonder. Med shablonbeskattning så antar jag att du menar den beskattning som görs på kapitalförsäkringar och ISK där det dras en låg fast skatt? Menar du att det är dumt att ha något alls investerat i räntefonder och sparkonto när man har ett konto som schablonbeskattas?
Det jag frågade främst över dock är vad jag tänker göra med de pengar jag ska investera privat. Tidigare har jag bara låtit de legat på mitt vanliga bank konto med 0% ränta, men eftersom jag också har ett ISK på Avanza privat så funderar jag på att antingen lägga en stor del av det i ett sparkonto där, eller i räntefonder. Men kommer % jag tjänar där ätas upp av schablonskatt och bör jag istället ha något annat slags konto för att slippa detta som inte schablonbeskattas
Kan sammanfatta det enklare;
Om placeringen du gör i ett ISK inte slår, i form av avkastning, schablonintäkten (för 2018, 1,5%) i genomsnitt under tiden du placerar så gör du en förlust av kapital.
Detta eftersom att det kan vara mer gynnsamt att skatta som inkomst av kapital (30% på reavinsten), om placeringen understiger 2% årlig avkastning (genomsnitt, med hänsyn till att schablonintäkten sannolikt kommer att beräknas högre i framtiden)
Fördelen med ett ISK är att du skattar under tiden sparandet sker och redovisar detta på din deklaration, kapitalförsäkringen skattas under tiden sparandet sker och inbetalning av skatten sköts av försäkringsbolaget, vilket tas ut från värdet i försäkringen.