2018-01-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Inte helt lätt det här ändå. Bättre ha räntefonder i depå långsiktigt såklart men det kostar också att flytta likvider fram och tillbaka från ISK. Har man likvider ett kort tag i ISK kan det löna sig att ha dom kvar på ISK och lägga dom i räntefonder.

Eller så gör man bara som jag: pengarna på mitt ISK stannar på mitt ISK, vill jag ha mer räntor i min depå, så lägger jag nysparandet där. Vill jag sen flytta över pengar från depå till ISK, så gör jag det utan att det blir nåt "fram och tillbaka".

Enkelt
Citera
2018-01-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Du får göra vad du vill med dina pengar, såklart. Anser du att en schablonbeskattning är lämpligt för räntefonder så tycker jag självklart att su bör fortsätta med detta. Eftersom att schablonskatten räknas till lägst 1,5% (statlåneräntan + 1%, dock lägst 1,5%) så betyder det att placeringen du gör ska iallafall avkasta mer än schablonskatten per år i genomsnitt för att det skall vara värt att ha placeringen i en sådan sparform.

Det finns såklart en uppsjö av räntefonder, så mitt första inlägg kan vara något missvisande. Vissa företagsobligationer, som i viss mån skall tolkas som räntefonder, t.ex First Nordisk högränta, har med råge slagit schablonskatten såväl 2016 som 2017.

Måste säga först att jag är väldigt okunnig när det gäller allt detta, även om jag har rätt mycket pengar investerat. På mitt AB har jag en kapitalförsäkring på Avanza och Nordnet där jag investerar ungefär i 60% indexfonder, 20% aktier och 20% räntefonder. Med shablonbeskattning så antar jag att du menar den beskattning som görs på kapitalförsäkringar och ISK där det dras en låg fast skatt? Menar du att det är dumt att ha något alls investerat i räntefonder och sparkonto när man har ett konto som schablonbeskattas?

Det jag frågade främst över dock är vad jag tänker göra med de pengar jag ska investera privat. Tidigare har jag bara låtit de legat på mitt vanliga bank konto med 0% ränta, men eftersom jag också har ett ISK på Avanza privat så funderar jag på att antingen lägga en stor del av det i ett sparkonto där, eller i räntefonder. Men kommer % jag tjänar där ätas upp av schablonskatt och bör jag istället ha något annat slags konto för att slippa detta som inte schablonbeskattas?

Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Inte helt lätt det här ändå. Bättre ha räntefonder i depå långsiktigt såklart men det kostar också att flytta likvider fram och tillbaka från ISK. Har man likvider ett kort tag i ISK kan det löna sig att ha dom kvar på ISK och lägga dom i räntefonder.

Med att föra likvider fram och tillbaka från ISK, menar du att föra pengar från tex sin ISK på Avanza till sin vanliga bank? Vad är det för avgifter på det?

Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Eller så gör man bara som jag: pengarna på mitt ISK stannar på mitt ISK, vill jag ha mer räntor i min depå, så lägger jag nysparandet där. Vill jag sen flytta över pengar från depå till ISK, så gör jag det utan att det blir nåt "fram och tillbaka".

Enkelt

Vad menas med depå? Är det vanligt bank konto?
Citera
2018-01-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Menar du att det är dumt att ha något alls investerat i räntefonder och sparkonto när man har ett konto som schablonbeskattas?

Du bör ha en avkastning på minst 1.6% för att inte gå back på ett ISK eller KF konto. Räknar man med inflationen bör man då ha en avkastning på inflation% + 1,6% för att gå jämt ut.

Så de flesta räntefonder och sparkonton faller bort inom schablonbeskattade konton.
Citera
2018-01-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Du bör ha en avkastning på minst 1.6% för att inte gå back på ett ISK eller KF konto. Räknar man med inflationen bör man då ha en avkastning på inflation% + 1,6% för att gå jämt ut.

Så de flesta räntefonder och sparkonton faller bort inom schablonbeskattade konton.

På mitt KF konto så har jag haft en ungefärlig avkastning på 25% per år än så länge. Gör det något att jag har en mindre del i räntefonder där också dock som inräknas i det, eller bör man aldrig ha sparkonton och räntefonder på ett KF eller ISK?

Om man öppnade ett nytt ISK och endast sparade i sparkonto som ger 0,5% ränta så skulle man alltså förlora pengar på det? :S

Känner mig rätt förvirrad av detta nu.
Senast redigerad av elokat 2018-01-26 kl. 13:55.
Citera
2018-01-26, 15:01
Medlem
Schablonavkastningen är 1.5%, den bestskattas sedan med 30%, så skatten är 0.45%

Citat:
Du får göra vad du vill med dina pengar, såklart. Anser du att en schablonbeskattning är lämpligt för räntefonder så tycker jag självklart att su bör fortsätta med detta. Eftersom att schablonskatten räknas till lägst 1,5% (statlåneräntan + 1%, dock lägst 1,5%) så betyder det att placeringen du gör ska iallafall avkasta mer än schablonskatten per år i genomsnitt för att det skall vara värt att ha placeringen i en sådan sparform.

Det finns såklart en uppsjö av räntefonder, så mitt första inlägg kan vara något missvisande. Vissa företagsobligationer, som i viss mån skall tolkas som räntefonder, t.ex First Nordisk högränta, har med råge slagit schablonskatten såväl 2016 som 2017.
Citera
2018-01-26, 16:22
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Schablonavkastningen är 1.5%, den bestskattas sedan med 30%, så skatten är 0.45%

Skall vi vara ordentliga så får vi poängtera att ”schablonintäkten* räknas upp genom statslåneräntan + 1%, dock lägst 1,5%. Denna intäkt beskattas sedan som inkomst av kapital, 30%”. Kan förstå om att det kan bli svårt att greppa med min föregående text.
Citera
2018-01-26, 16:28
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

Enkelt

Javisst, så kan man göra. Och det är dessutom det bästa.
Citera
2018-01-26, 16:31
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Måste säga först att jag är väldigt okunnig när det gäller allt detta, även om jag har rätt mycket pengar investerat. På mitt AB har jag en kapitalförsäkring på Avanza och Nordnet där jag investerar ungefär i 60% indexfonder, 20% aktier och 20% räntefonder. Med shablonbeskattning så antar jag att du menar den beskattning som görs på kapitalförsäkringar och ISK där det dras en låg fast skatt? Menar du att det är dumt att ha något alls investerat i räntefonder och sparkonto när man har ett konto som schablonbeskattas?

Det jag frågade främst över dock är vad jag tänker göra med de pengar jag ska investera privat. Tidigare har jag bara låtit de legat på mitt vanliga bank konto med 0% ränta, men eftersom jag också har ett ISK på Avanza privat så funderar jag på att antingen lägga en stor del av det i ett sparkonto där, eller i räntefonder. Men kommer % jag tjänar där ätas upp av schablonskatt och bör jag istället ha något annat slags konto för att slippa detta som inte schablonbeskattas

Kan sammanfatta det enklare;
Om placeringen du gör i ett ISK inte slår, i form av avkastning, schablonintäkten (för 2018, 1,5%) i genomsnitt under tiden du placerar så gör du en förlust av kapital.

Detta eftersom att det kan vara mer gynnsamt att skatta som inkomst av kapital (30% på reavinsten), om placeringen understiger 2% årlig avkastning (genomsnitt, med hänsyn till att schablonintäkten sannolikt kommer att beräknas högre i framtiden)

Fördelen med ett ISK är att du skattar under tiden sparandet sker och redovisar detta på din deklaration, kapitalförsäkringen skattas under tiden sparandet sker och inbetalning av skatten sköts av försäkringsbolaget, vilket tas ut från värdet i försäkringen.
Citera
2018-01-26, 16:33
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Med att föra likvider fram och tillbaka från ISK, menar du att föra pengar från tex sin ISK på Avanza till sin vanliga bank? Vad är det för avgifter på det?

Vad menas med depå? Är det vanligt bank konto?

Varje gång man sätter in pengar på ISK så räknas insättningen upp och schablonbeskattas. Uttag från ISK kostar inget.

Med depå menas ett vanligt aktie- och fondkonto där man skattar för eventuell vinst när man säljer med 30%.
Citera
2018-01-26, 18:01
Medlem
Citat:
Kan sammanfatta det enklare;
Om placeringen du gör i ett ISK inte slår, i form av avkastning, schablonintäkten (för 2018, 1,5%) i genomsnitt under tiden du placerar så gör du en förlust av kapital.

Detta eftersom att det kan vara mer gynnsamt att skatta som inkomst av kapital (30% på reavinsten), om placeringen understiger 2% årlig avkastning (genomsnitt, med hänsyn till att schablonintäkten sannolikt kommer att beräknas högre i framtiden)

Fördelen med ett ISK är att du skattar under tiden sparandet sker och redovisar detta på din deklaration, kapitalförsäkringen skattas under tiden sparandet sker och inbetalning av skatten sköts av försäkringsbolaget, vilket tas ut från värdet i försäkringen.

Men betyder detta att man aldrig ska ha räntefonder eller sparkonto på ett ISK eller Kapitalförsäkring eftersom de sällan ger mer än 2% avkastning? Som sagt har jag nu en blanding av indexfonder, aktier och räntefonder på mitt bolags Kapitalföräkring och jag hade funderat på att investera i ett sparkonto som ger 0,5% och möjligtvis räntefonder på min privata ISK.
Senast redigerad av elokat 2018-01-26 kl. 18:05.
Citera
2018-01-26, 18:12
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Men betyder detta att man aldrig ska ha räntefonder eller sparkonto på ett ISK eller Kapitalförsäkring eftersom de sällan ger mer än 2% avkastning? Som sagt har jag nu en blanding av indexfonder, aktier och räntefonder på mitt bolags Kapitalföräkring och jag hade funderat på att investera i ett sparkonto som ger 0,5% och möjligtvis räntefonder på min privata ISK.

Nej, du får som sagt göra vad du vill med dina pengar, varken jag eller någon annan kan hindra dig från att sätta in pengar i räntefonder på ISK eller KF :-)

Det kan dock bli en onödig beskattning som sker, beroende på avkastning såklart
Citera
2018-01-26, 18:41
Medlem
Vid 2% är det jämnt skägg.

På vanligt konto eller depå har du då 1.4% efter skatt

Har du det på isk har du 2% minus scahblonskatten på 0.45%, dvs 1.55%

Löser du x*.7 < x-0.45 så ser du att avkastningen måste vara större än 0.45%/.3, dvs 1.5% för att ISK skall vara bättre.

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in