2018-01-26, 08:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifinallyfoundhope
En laptop har fryser när man ska in i windows. Win7. Har provat en del för att slippa detta men inget fungerar. Jag har valt att installera win10 på den då den ändå ska uppgraderas dit nån gång.

Har kört test i bios men det ser ok ut.

Jag kör sccm och pxeboot. Först får jag aborted men när jag stänger av det interna batteriet så börjar den installera.
Den kommer inte hela vägen.
Får error code badname och den startar om.
0x80070070
Förslag ?

Kört test i Bios? Utveckla detta. Bootar du installationen med en DVD-skiva eller med ett bootbart USB-minne?
Citera
2018-01-26, 15:34
Medlem
AndersM79s avatar
Hej. Farsan funderar på att köpa en laptop men är lite aggressiv till Win10. Jag sade att det går säkert att installera Win7 istället, men frågorna hopar sig:

1. Produktnyckel.
Måste jag köpa ny Win7, eller fungerar nyckel från en annan (fortfarande aktiv) dator?

2. Installation.
Laddar jag ner Win7 från microsoft på en USB och pluggar in, så ska det väl vara nog för att installationsprogrammet ska sköta resten, eller måste jag ta bort Win10 först?

3. Hårdvaran.
Någonstans stod det att ny datorhårdvara kanske inte funkade med äldre Windows, men det måste väl vara blaj?

4. Mer.
Är det något annat jag inte tänkt på?

5. Tack!
Tack på förhand!
Citera
2018-01-26, 17:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Hej. Farsan funderar på att köpa en laptop men är lite aggressiv till Win10. Jag sade att det går säkert att installera Win7 istället, men frågorna hopar sig:

1. Produktnyckel.
Måste jag köpa ny Win7, eller fungerar nyckel från en annan (fortfarande aktiv) dator?

2. Installation.
Laddar jag ner Win7 från microsoft på en USB och pluggar in, så ska det väl vara nog för att installationsprogrammet ska sköta resten, eller måste jag ta bort Win10 först?

3. Hårdvaran.
Någonstans stod det att ny datorhårdvara kanske inte funkade med äldre Windows, men det måste väl vara blaj?

4. Mer.
Är det något annat jag inte tänkt på?

5. Tack!
Tack på förhand!

Farsan är klok med sitt W10 insisterande. W10 är, trot eller ej - bäst hittintills.

1. Nyköp
2.Sköts automatiskt.
3. Nja, vissa saker kan bli problem med. Vilka vet jag inte men W10 kräver i vissa fall modern teknik. Omvänt gäller då såklart. Men det är sådant som Ms fixar genom att portionera ut uppdateringar i en viss takt efter samråd med datortillverkarna. Men ibland blir det problem ändå. Tillfälligt. Det skedde nyligen.
4. Att W10 fungerar smidigare och problemfriare än W7 gjorde.
5. Varsågod!
Citera
2018-01-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kört test i Bios? Utveckla detta. Bootar du installationen med en DVD-skiva eller med ett bootbart USB-minne?

Fanns hardware test i bios.
Nätverk. Har också provat med att boota med förinstallerat Windows på usb.

Ser ut son jag fpr fornattera disken.
Citera
2018-01-27, 20:21
Medlem
Noose..s avatar
Tips : Uppgradera windows 7/8 till windows 10. år 2018

Tänkte bara tipsa om att det fortfarande går att uppgradera windows 7 och 8 till windows 10 gratis.

Fram till och med 2017-12-31 erbjöd microsoft gratis uppgradering för "Users of Assistive Technologies"
Går man in på sidan idag så finns det ingen knapp för att ladda ner. Detta går dock att komma runt genom att använda wayback machine. Klistra in microsoft länken och välj ett datum tidigare än 2017-12-31 så finns knappen för att ladda ner där.

Länkar :

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade

https://web.archive.org/

Om ni får en varning om att the program cannont start because api-ms-win-core-libraryloader-l1-1-1.ddl is missing from your computer så finns lösning i denna tråd: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-start/api-ms-win-core-libraryloader-l1-1-1ddl-is-missing/41d2a662-b9a4-4ae8-a511-71a72add4bd6?auth=1
Senast redigerad av Noose.. 2018-01-27 kl. 20:29.
Citera
2018-01-27, 21:15
Medlem
Skadat godss avatar
Gjorde igår en ny helt ren install av Win10 (inkl radering av alla partitioner och installerade sedan i det oallokerade utrymmet på systemdisken) på en Win8 HP-desktop, med installationsmedia på USB-pinne.

Klickade bara "Jag har ingen licensnyckel" (fast det hade jag ju, men ifrån Win8, som förvisso ska funka att ange där, men men, orka liksom), den aktiverades direkt när jag efter installen anslöt till internet.

No problems, funkar som det gjort tidigare mao.

Återstår att vid tillfälle i framtiden se om det fortfarande går att smärtfritt uppgradera Win7->Win10.
Senast redigerad av Skadat gods 2018-01-27 kl. 21:18.
Citera
2018-01-27, 21:33
Medlem
Noose..s avatar
Mitt tips ovan kräver inga installationsmedia som tex usb minne. Och är enbart för uppgradering av befintlig windows 7 eller 8 installation
Citera
2018-01-27, 21:37
Medlem
Anti-WOGs avatar
Mitt råd är att behålla Win 7 och skippa Win 10.
Citera
2018-01-28, 05:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Mitt råd är att behålla Win 7 och skippa Win 10.

Och med denna utmärkta motivering så kan man då undra varför?

Utveckla gärna.
Citera
2018-01-28, 10:04
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och med denna utmärkta motivering så kan man då undra varför?

Utveckla gärna.
Windows 10 är ju ett enda stort spionprogram, vill man inte dela med sig av hela sitt liv så bör man inte ha Win 10.
Citera
2018-01-28, 10:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Windows 10 är ju ett enda stort spionprogram, vill man inte dela med sig av hela sitt liv så bör man inte ha Win 10.

Har du legat under en sten det senaste året?

Det går så klart åtgärda.
Citera
2018-01-28, 16:54
Medlem
Mr.Nesss avatar
Jag försöker installera Windows 10 från ett USB-minne. Laddade in det via Microsofts egna program för att göra en avbild.

Men jag får inte rätt på det. Kopplar in det i datorn och startar, och jag trodde att datorn skulle lösa det själv men icke.

Provat att ställa in att datorn ska starta från USB men inget händer... Någon som kan hjälpa mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in