2018-01-28, 09:29
Medlem
Jag övervägde att inte rösta på SD när dom hade höga opinionssiffror, men ju lägre dom får desto säkrare blir jag på att jag ska rösta på dom.
Så för SD är det nog en fördel ju lägre deras opinionssiffror blir, för jag tror många resonerar som jag.
2018-01-28, 09:45
Medlem
Conams avatar
Tänker inte kasta mig in i procentsatser, men häromveckan lyssnade jag på partiledardebatten och tyvärr så framstod SD som mycket tamt! Tror nog intresset för SD kommer att svalna
(det är långt till valet)
2018-01-28, 09:50
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Jag övervägde att inte rösta på SD när dom hade höga opinionssiffror, men ju lägre dom får desto säkrare blir jag på att jag ska rösta på dom.
Så för SD är det nog en fördel ju lägre deras opinionssiffror blir, för jag tror många resonerar som jag.

Det kan mycket väl finnas en poäng i ditt antagande. Gissar att en relativt stor andel fortfarande "proteströstar" på SD eftersom de gamla 7 klöverpartierna fortfarande ignorerar de samhällsproblem som många upplever i sin vardagsmiljö. Ju lägre opinionssiffror SD får kan alltså på den här kanten trigga den här typen av väljare i ett riktigt val. Det kan till och med vara så att svårigheten att mäta SD;s riktiga stöd i en opinionsundersökning, beror på sådana faktorer.
2018-01-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här med 18 procent kärnväljare blir litet dumt, särskilt om man tänker efter. Till att börja med, hur skall en kärnväljare definieras. En ganska rimlig definition är ju att om man är SD-kärnväljare bör man ha valt SD i åtminstone ett val, kan man ju tycka - annars är man inte ens en väljare.

Sedan kan man, om man vill definiera kärnväljare som någon som BRUKAR välja SD, och då blir gruppen ännu mindre - då kanske man vill se den som personer som valt SD åtminstone två gånger.

I det första fallet kan man gissa på 13 % kärnväljare (dvs, om uppfattningen att ingen som röstat SD någonsin därefter kan byta åsikt gäller) och om man ställer krav på två val (dvs, att man varit lojal med sitt eget val åtminstone en gång) så får vi svårt att hitta mer än ungefär 6 %.

Ett annat sätt att bedöma om det handlar om kärnväljare är att studera röstetalen till annat än riksdagen, med argumentet att en "kärnväljare röstar alltid på SD" - då skulle (från senaste valet) basen för skattningarna hamna runt 9 %, dvs av riksdagsvalets 12 % röstar 3/4 på SD i alla lägen.

Givetvis kan man istället utgå från att de som svarat SD i en opinonsundersökning är kärnväljare, men det torde göra begreppet en smula urvattnat, eller ?
Det har du rätt i. Alla kan byta parti, även sossar som är stenhårt hjärntvättade sen många decennier tillbaka kan byta. Man vet aldrig när någon vaknar upp. Så egentligen finns det inga kärnväljare.

Men till det här valet så kan man nog säga att minst 18% av väljare kommer inte rösta på något annat riksdagsparti än SD vad som än händer. Inget som dom andra partierna gör kan ändra på det.
Den enda möjligheten att SD skulle tappa några ur denna gruppen är om AfS lyckas locka över någon procent.
2018-01-28, 10:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Du tillhör de 30% av SD's väljarskara som aldrig ens röstat på dem. Självklart är du ingen kärnväljare.

Jag gissar att SD har de mest lättrörliga väljarna av alla partierna, dvs minst andel "kärnväljare".

Det är bara en trådsanning att SD's väljare är så trogna.
Forskning från Danmark visar att Dansk Folkeparti har de mest lojala kärnväljarna. Detta mest beroende på den stigmatisering & brunstämpling man utsatts för tidigare. (nu har det som bekant vänt i Danmark).

När en väljare nyss har bytt partilojalitet så har man fortfarande en viss lojalitet kvar till sitt gamla parti. När ledarna från detta parti då kallar dig fascist, rasist & fan vet vad så går man aldrig tillbaka dit igen.

Detta är självklart applicerbart på SD i Sverige också.
2018-01-28, 10:38
Medlem
8711s avatar
Svensk Väljaropinions "sammanställning" är ju otroligt patetisk.

Utförd av Sifo och med Sifo, Ipsos och Novus, tre av dom allra sämsta och mest underskattande instituten gällande Sverigedemokraternas siffror vid ett val idag.

Skrattretande dumt.
2018-01-28, 10:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litesugen
Nu är det väl inte någon längre i den här tråden som tror att SD inte har minskat? Deras topp var för över 1 år sedan siffrorna på status.st är tydliga.
Ett parti som kommer få 15% och inget som helst inflytande. Ett pajasparti.

Valet är lite drygt sju månader bort och SD har drygt 22% hos Sentio. Och du säger tvärsäkert att SD kommer att få 15% i riksdagsvalet. Då säger jag lika tvärsäkert att SD kommer att få +25%. Vem tror du kommer närmast av oss två...? 15% kan du totalglömma. Mörkertalet, min vän... mörkertalet... Pajasparti? Vad ska vi då kalla Löfven och Socialdemokraterna (som med stor sannolikhet kommer att göra sitt värsta val i historien och hamna i intervallet 22-26%)? Att av egen kraft lyckas sänka sig från ca 45% till runt 25% på ett par årtionden, där har vi definitionen av ett pajasparti. Där kan vi snacka nedgång
2018-01-28, 10:47
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Nu är det väl inte någon längre i den här tråden som tror att SD inte har minskat? Deras topp var för över 1 år sedan siffrorna på status.st är tydliga.

SD ett Pajasparti?

Ha, ha, ha, ha, ha...

Det var inte för länge sedan S-vetsarpartiet var stadigt klart över 40%!

Även om S inte som våra verkliga pajaspartier Mp, KD och L är på god väg ur riksdadagen, så är S på säker väg att halveras.

Och SD som sannolikt största parti 2018!

Ha, ha, ha, ha, ha...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-01-28 kl. 10:50.
2018-01-28, 10:47
Medlem
8711s avatar
Citat:

Många som är inne för att skriva skit och negativa inlägg, intressant fenomen under valåret

Sverigedemokraterna har gått från en nivå över lite tid på 20,5% till att idag ligga stabilt på 18% sett till månadssnitten för mätningarna. Detta är en stor underskattning av Sverigedemokraternas valresultat enligt all tidigare statistik och vid alla tidigare val.

Det är ingen särskilt dramatisk ändring, utan har en tydlig förklaring kopplat till händelser i ett annat parti. 21-23% vid ett val idag är klart bättre än 12,9% år 2014 om du inte förstått detta ännu, så säger jag det nu.
2018-01-28, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
"Sossarna har trollfabriker."

Det finns ingen gräns för hur mycket man kan tänka sig att ljuga.
Vad menar du med ljuga. Sossarna har ju för bara några dagar sedan erkänt att det förekommit organiserat trollande på partihögkvarteret. Två troll har avslöjats och omplacerats. Hur många fler som förekommer kan man bara spekulera om.
2018-01-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Forskning från Danmark visar att Dansk Folkeparti har de mest lojala kärnväljarna. Detta mest beroende på den stigmatisering & brunstämpling man utsatts för tidigare. (nu har det som bekant vänt i Danmark).

När en väljare nyss har bytt partilojalitet så har man fortfarande en viss lojalitet kvar till sitt gamla parti. När ledarna från detta parti då kallar dig fascist, rasist & fan vet vad så går man aldrig tillbaka dit igen.

Detta är självklart applicerbart på SD i Sverige också.

Håller med dig helt.
I och med betydande krafters brännmärkning av SD-sympatier och anhängare är steget ofta stort att ta.
Det fungerar sedan som en backventil, har man en gång bestämt sig så är det mycket få som sedan lämnar sina sympatier för partiet.

Är dessutom övertygad att antalet s.k. flyktiga väljare har kraftigt ökat.
Anledningen är givetvis att normgivande medias inflytande har kraftigt minskat.
Flashback är bara ett av massor med exempel på nya alternativa kanaler.
Troligtvis leder detta till mycket stora förändringar mellan nuvarande OM och valresultatet.

Sedan Löfvens fantasier om andra länders inblandning i valet.
Detta visar klart och tydligt att sossarna redan tagit ut sitt valresultat på ca 20 % i förskott, och också vad förklaringen till denna tragedi och dråpslag ligger!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-01-28 kl. 11:15.
2018-01-28, 11:03
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Vad menar du med ljuga. Sossarna har ju för bara några dagar sedan erkänt att det förekommit organiserat trollande på partihögkvarteret. Två troll har avslöjats och omplacerats. Hur många fler som förekommer kan man bara spekulera om.

Dessutom uppenbart RIKTAT mot just Sverigedemokraterna. Intressant under valåret som sagt. Man ser ganska många nu som uppenbart tramsar och försöker skriva massa skit angående rimliga valresultat och annat. Är väl trollfabrikerna från sossarna vi ser. Vi vet ju att LO haft utbildningar för hundratals dårar som ska agera troll på nätet så...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in