Citat:
Ursprungligen postat av
nötallergiker
Detta kan vara det mest trångsynta jag läst på flashback... Bara för att SD ligger på 18 % JUST NU så drar du alltså slutsatsen att dessa är nån sorts fanatiker som aldrig kommer lämna. BARA för att de inte har lämnat hittills. Och så pratat du om ditt fantasifoster i termer av att man måste ha en källa för att motbevisa dem. Man blir paff. Kan möjligen gå med på att SD har en grupp kärnväljare men den ligger nog betydligt under riksdagsspärren. SD kan mycket väl vara en dagslända som försvinner snabbare än kvickt. Just nu är de ju helt osynliga.
Vad kallar du själv väljare som vägrar byta parti oavsett hur mycket övriga partier förändrar/anpassar sin politik efter det berörda partiet? Trogna väljare? Ja då börjar vi leka med orden snarare.
Man kan såklart hålla en argumentation om att dessa låt säga 17-18% skulle kunna gå till ett annat parti utanför riksdagen(MED tex). Men uppenbarligen är dessa 17-18% väljare i alla fall så trötta på övriga sju partier i riksdagen att de inte rör sig till dessa i alla fall. Och till valet 2018 är det enbart riksdagspartierna samt F! som är relevanta rent opinionsmässigt. Därav min motargumentation.
Jag har heller aldrig sagt att SD bestämt skulle ha 17-18% kärnväljare(även om jag tror att sanningen nödvändigtvis inte behöver ligga så långt ifrån den nivån). Bergakungen(som jag svarade på i det berörda inlägget) har dock alltid en tendens att negligera SD och dess väljarstöd oavsett vad. Jag blev helt enkelt så trött på att han/hon bara häver ur sig saker som helt saknar belägg. Därav tyckte jag han/hon kunde visa något belägg för att SD har en väsentligt lägre andel kärnväljare än totala väljare. Uppenbarligen verkar ju dessa 17-18% väljare jävligt svårrörliga när de kommer till de övriga 7 riksdagspartier. Verkar ju som att när de väl tog steget till SD så snarare växer föraktet mot övriga riksdagspartier. Trots att SD levererat massa pinsamma skandaler och i övrigt varit helt osynliga förra året. Jag kan helt enkelt inte då se vad som skulle kunna hända, för att SD ytterligare skulle tappa sina låt säga "trogna väljare" skara.
Sen givetvis slåss nu SD också om andra mer rörliga väljare, men det är en annan diskussion.