2018-01-27, 22:54
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Säg inte de säg inte de!
Curling-generationen har marinerats in i det här systemet redan via dagis och där har de lärt sig att SD är nazister bara, det går inte att bryta så lätt!
Googla Skolval+SD
2018-01-27, 23:13
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Googla Skolval+SD

Det där tror jag inte på förrän jag får se det i höst!
2018-01-27, 23:44
Medlem
nötallergikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
SD har stagnerat, vi snackar om de återstående 18%(med underskattning) här som uppenbarligen vägrar lämna SD. Du blandar in ytterligare rörliga väljare som inte har med saken att göra.

Svara nu på min fråga istället: Har du någon sorts källa på ditt förra påstående angående att dessa 18%(med underskattning) inte skulle vara SDs kärnväljare? (När de tycks vägra lämna SD-skutan oavsett vad övriga partier gör)

SD har förövrigt aldrig snittat några 25% i opinionsmätningar. Det är mycket ohederligt av dig att du jämför Sentio/Yougov resultat på 25% och associerar det till alla opinionsinstituts generella minskning av snittet till 18%.

Detta kan vara det mest trångsynta jag läst på flashback... Bara för att SD ligger på 18 % JUST NU så drar du alltså slutsatsen att dessa är nån sorts fanatiker som aldrig kommer lämna. BARA för att de inte har lämnat hittills. Och så pratat du om ditt fantasifoster i termer av att man måste ha en källa för att motbevisa dem. Man blir paff. Kan möjligen gå med på att SD har en grupp kärnväljare men den ligger nog betydligt under riksdagsspärren. SD kan mycket väl vara en dagslända som försvinner snabbare än kvickt. Just nu är de ju helt osynliga.
2018-01-28, 00:31
Avstängd
scips avatar
För dom som orkar bry sig så har det kommit nya siffror på hur stort valdeltagandet kommer att bli nu 2018 där finns en hel del intressanta siffror att ta del av.
Googla bara antal röstberättigade i sverige.
2018-01-28, 00:51
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Detta kan vara det mest trångsynta jag läst på flashback... Bara för att SD ligger på 18 % JUST NU så drar du alltså slutsatsen att dessa är nån sorts fanatiker som aldrig kommer lämna. BARA för att de inte har lämnat hittills. Och så pratat du om ditt fantasifoster i termer av att man måste ha en källa för att motbevisa dem. Man blir paff. Kan möjligen gå med på att SD har en grupp kärnväljare men den ligger nog betydligt under riksdagsspärren. SD kan mycket väl vara en dagslända som försvinner snabbare än kvickt. Just nu är de ju helt osynliga.
Vad kallar du själv väljare som vägrar byta parti oavsett hur mycket övriga partier förändrar/anpassar sin politik efter det berörda partiet? Trogna väljare? Ja då börjar vi leka med orden snarare.

Man kan såklart hålla en argumentation om att dessa låt säga 17-18% skulle kunna gå till ett annat parti utanför riksdagen(MED tex). Men uppenbarligen är dessa 17-18% väljare i alla fall så trötta på övriga sju partier i riksdagen att de inte rör sig till dessa i alla fall. Och till valet 2018 är det enbart riksdagspartierna samt F! som är relevanta rent opinionsmässigt. Därav min motargumentation.

Jag har heller aldrig sagt att SD bestämt skulle ha 17-18% kärnväljare(även om jag tror att sanningen nödvändigtvis inte behöver ligga så långt ifrån den nivån). Bergakungen(som jag svarade på i det berörda inlägget) har dock alltid en tendens att negligera SD och dess väljarstöd oavsett vad. Jag blev helt enkelt så trött på att han/hon bara häver ur sig saker som helt saknar belägg. Därav tyckte jag han/hon kunde visa något belägg för att SD har en väsentligt lägre andel kärnväljare än totala väljare. Uppenbarligen verkar ju dessa 17-18% väljare jävligt svårrörliga när de kommer till de övriga 7 riksdagspartier. Verkar ju som att när de väl tog steget till SD så snarare växer föraktet mot övriga riksdagspartier. Trots att SD levererat massa pinsamma skandaler och i övrigt varit helt osynliga förra året. Jag kan helt enkelt inte då se vad som skulle kunna hända, för att SD ytterligare skulle tappa sina låt säga "trogna väljare" skara.

Sen givetvis slåss nu SD också om andra mer rörliga väljare, men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-28 kl. 01:27.
2018-01-28, 01:00
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om jag är ohederlig, vad tycker du om de i tråden som transponerar opinionsvärden till 25-30 % ?

Jag håller det dock för osannolikt att SD skulle ha genererat 18 % obrottsligt trogna. Någon källa för denna min åsikt har jag naturligtvis inte. Jag avstår dock från att kräva källor på att det ÄR 18 % som kommer att rösta SD i vått och torrt, mest därför att en sådan källa naturligtvis inte heller finns.
Vi släpper källorna. Kan köpa att det är omöjligt att bevisa(även för mig). Har dock för mig att det gjorts undersökningar om SDs kärnväljare så jag hoppades att du skulle hitta något om det... Sen har du för vana att häva ur dig saker ibland(ensidigt enbart hävdelser som är mot SD som parti). Jag tyckte helt enkelt då att du fick backa upp detta påståendet.

Alltså givet att alla opinionsinstitut underskattade SD så är man ju ändå inte helt ute och cyklar om man påstår att SD ligger på Sentios nivåer. Det är snarare en rimlighet. 30% är befängt det håller jag med om, men hur många i tråden är det egentligen som tror att SD ligger över 25% idag?

Jag motsäger mig ditt påstående förövrigt om kärnväljare, åtminstone för detta valet(känns som att MED kan komma att hota om samma väljarskara på sikt dock). Det verkar nämligen inte spela någon roll vad AKB gjorde eller Kristersson gör. Nivån som SD ligger nu(låt säga 17-18% med) verkar ju inte kunna rubbas. Dessa väljare verkar vägra lämna skutan trots att SD levererat korkade skandaler och i övrigt varit nästan helt osynliga. Jag kan helt enkelt in se vad som skulle hända för att SD ytterligare skulle tappa sina låt säga "trogna väljare" (istället) då? Väljarna i fråga verkar inte vilja lämna skutan oavsett helt enkelt.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-28 kl. 01:25.
2018-01-28, 01:57
Bannlyst
Nu är det väl inte någon längre i den här tråden som tror att SD inte har minskat? Deras topp var för över 1 år sedan siffrorna på status.st är tydliga.
Ett parti som kommer få 15% och inget som helst inflytande. Ett pajasparti.
2018-01-28, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Kan möjligen gå med på att SD har en grupp kärnväljare men den ligger nog betydligt under riksdagsspärren. SD kan mycket väl vara en dagslända som försvinner snabbare än kvickt. Just nu är de ju helt osynliga.
Jag har aldrig någonsin röstat SD men är tämligen säker på att jag kommer göra det nästa val för jag vill lämna EU, ha högre straff på våldsbrott, mindre invandring, hatar manshatarfeminism och "antirasism", samt har börjat förakta massmedias uppenbara partiskhet och dom andra riksdagspartierna rent generellt. Skulle du klassa mig som en kärnväljare?
2018-01-28, 08:15
Medlem
Bergakungens avatar
Det här med 18 procent kärnväljare blir litet dumt, särskilt om man tänker efter. Till att börja med, hur skall en kärnväljare definieras. En ganska rimlig definition är ju att om man är SD-kärnväljare bör man ha valt SD i åtminstone ett val, kan man ju tycka - annars är man inte ens en väljare.

Sedan kan man, om man vill definiera kärnväljare som någon som BRUKAR välja SD, och då blir gruppen ännu mindre - då kanske man vill se den som personer som valt SD åtminstone två gånger.

I det första fallet kan man gissa på 13 % kärnväljare (dvs, om uppfattningen att ingen som röstat SD någonsin därefter kan byta åsikt gäller) och om man ställer krav på två val (dvs, att man varit lojal med sitt eget val åtminstone en gång) så får vi svårt att hitta mer än ungefär 6 %.

Ett annat sätt att bedöma om det handlar om kärnväljare är att studera röstetalen till annat än riksdagen, med argumentet att en "kärnväljare röstar alltid på SD" - då skulle (från senaste valet) basen för skattningarna hamna runt 9 %, dvs av riksdagsvalets 12 % röstar 3/4 på SD i alla lägen.

Givetvis kan man istället utgå från att de som svarat SD i en opinonsundersökning är kärnväljare, men det torde göra begreppet en smula urvattnat, eller ?
Senast redigerad av Bergakungen 2018-01-28 kl. 08:30.
2018-01-28, 08:34
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag har aldrig någonsin röstat SD men är tämligen säker på att jag kommer göra det nästa val för jag vill lämna EU, ha högre straff på våldsbrott, mindre invandring, hatar manshatarfeminism och "antirasism", samt har börjat förakta massmedias uppenbara partiskhet och dom andra riksdagspartierna rent generellt. Skulle du klassa mig som en kärnväljare?

Du tillhör de 30% av SD's väljarskara som aldrig ens röstat på dem. Självklart är du ingen kärnväljare.

Jag gissar att SD har de mest lättrörliga väljarna av alla partierna, dvs minst andel "kärnväljare".

Det är bara en trådsanning att SD's väljare är så trogna.
Senast redigerad av greta75 2018-01-28 kl. 08:37.
2018-01-28, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litesugen
Nu är det väl inte någon längre i den här tråden som tror att SD inte har minskat? Deras topp var för över 1 år sedan siffrorna på status.st är tydliga.
Ett parti som kommer få 15% och inget som helst inflytande. Ett pajasparti.

Du har samma "tro" och övertygelse som vilken religiös som helst.
Kan jämföras med hur etablissemanget inför det förra valet trodde att MP o SD skulle fajtas om vem som blev störst....

Vi har sett hur tom regeringspartiet har trollfabriker därför är det högst sannolikt att opinionsinstituten också är trollfabriker de luxe. SDs "inflytande" har varit och är stort. I synnerhet på komunal nivå men också på riksplanet där de tvingar de övriga partierna att ta tag i smutsen genom att lägga fram obestridliga fakta. SD är som en katalysator i politiken.
2018-01-28, 09:25
Medlem
Ördögs avatar
SD får 16,4 procent i Svensk väljaropinion. En liten tillbakagång.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6871089

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in