Citat:
Du överbetonar betydelsen av att kunna fastställa exakt dödsorsak. Tack för svar!!
Jag "bidrar" gärna, och kastar ut hypotesen att PM's försvar hittar en lucka i åklagarens försök att fastställa dödsorsak, utan att ha en!!!!
Det är, enligt mig, en klart väsentlig svaghet i målet, även om brottet/brottsplatsen är begränsad till volymen av U-båten. Jurister är oftast bokstavliga i sina tolkningar av lagen, domstolen ska fastslå "utan rimligt tvivel". Jag ser ett handlingsutrymme för försvaret, men kan inte exakt definiera det.
Ett spår kan vara överenskommen "sex-lek", som gick helt över styr. Vem ska kunna motbevisa den? Det finns ingen! Jag nöjer mig med det exemplet, men kan kanske prestera fler varianter, om någon är intresserad.
Jag "bidrar" gärna, och kastar ut hypotesen att PM's försvar hittar en lucka i åklagarens försök att fastställa dödsorsak, utan att ha en!!!!
Det är, enligt mig, en klart väsentlig svaghet i målet, även om brottet/brottsplatsen är begränsad till volymen av U-båten. Jurister är oftast bokstavliga i sina tolkningar av lagen, domstolen ska fastslå "utan rimligt tvivel". Jag ser ett handlingsutrymme för försvaret, men kan inte exakt definiera det.
Ett spår kan vara överenskommen "sex-lek", som gick helt över styr. Vem ska kunna motbevisa den? Det finns ingen! Jag nöjer mig med det exemplet, men kan kanske prestera fler varianter, om någon är intresserad.
Det som är avgörande för att kunna fälla för mord är den sammantagna bevisningen - fynden, den tekniska bevisningen och omständigheterna som visar att döden orsakats av annan person.
Finns ingen "tredje person" utan bara Madsen och hans offer Kim.
I det här fallet har våldet varit så omfattande och massivt att det förmodligen skulle kunna finnas flera möjliga dödsorsaker. Det är då orimligt och knappast nödvändigt att exakt kunna hävda att offret t.ex "dog av 7:e knivsticket i samband med att halsen skars av strax därefter".
I Lisa Holm-fallet hävdade försvarets expertvittne att snörfårorna på Lisa Holms hals snarare löpt horisontellt vilket försvararen menade motbevisade att döden förorsakats genom hängning, där snörfårorna ska löpa mer diagonalt och uppåt i nacken. Nu fanns det bevis som med styrka talade om att hon dött av hängning, som att hon hade brott på tungbenet och saknade punktformade blödningar i ögonens bindehinnor m.m.
Hovrätten konstaterade att det fanns ett utrymme för att döden också kunnat förorsakats genom strypning. Man gav två alternativ till dödsorsak alltså, hängning eller strypning och skrev så här i domen:
Även enligt hovrätten finns det således ett utrymme för att gärningsmannen först anbringade snaran och därefter drog åt den för att sedan hänga upp Lisa Holm. I vilket skede döden inträdde är som tingsrätten framhållit omöjligt att med säkerhet säga. Detta är dock inte heller nödvändigt för prövningen av åtalet.
Åklagaren menar att Kim har utsatts för tortyr så garanterat så finns det teknisk stödbevisning till det. Kan gälla flera detaljer där de har teknisk bevisning, som att hon bundits fast med buntband när hon var i livet, att hon fortfarande levde vid flera av sticken med kniv/skruvmejsel. Kan t.o.m vara så att hon fortfarande levde när han började skära av hennes hals (hemska tanke).
Styckning av en kropp är ofta ett tecken på att mördaren vill skilja kroppsdelarna från varandra för att dölja dödsorsak. Mördaren vill få bort de delar som kan förklara hur offret dog. Även s.k transportstyckning är vanligt förekommande, lättare att hantera delar av kropp än en hel kropp. Och att man tror att kroppen blir svårare att hitta om den är utspridd i "smådelar".
För Madsens del så tror jag att båda dessa anledningar till styckningen är aktuella, men även i kombination med en tredje variant som kanske hade största fokus för hans del.
Jag tror att han njöt sexuellt av att stycka hennes kropp och hade inlagt i sin sadistplan att så skulle ske. Utnyttja offrets kropp maximalt för egen njutnings skull, även efter hennes död.
Så, att Madsen skulle frias från att ha dödat henne för att ingen exakt dödsorsak kan påvisas vid en sådan massiv misshandel med efterföljande styckning - det alternativet existerar inte.
Inte i min värld i alla fall.
Du tar upp att Madsen skulle kunna hävda att det var en "överenskommen sex-lek som gick överstyr". En massa knivhugg i underlivet och på andra ställen, avskuren hals, styckning av kroppen - det räknas som tortyr och mord, inget som bara gått "överstyr".
Om Madsen också är självplågare, förutom allt annat han är, och vill bli än mer hatad och föraktad och önskar obegränsat med spö i fängelset - då kan han köra någon lögnvariant om att det från början var "frivilligt BDSM-sex". Men, vad än han kan hitta på i en sådan variant så finns det såklart inga förmildrande omständigheter till det han gjort mot Kim.
För honom så finns bara försvårande och ytterst försvårande omständigheter.
Med stor sannolikhet så tror jag att han kommer att hävda att han hade "mordverktygen" med sig för olika arbeten på ubåten. Men detta kommer raskt att motbevisas av åklagaren.
Tja, vad kan man mer förvänta sig av Madsen vid rättegången? Givetvis kan han komma med ännu fler lögnaktiga scenarion om vad som hände. Men, dels är hans förtroendekapital helt förbrukat och kommer han med nya lögner så lär åklagaren smula sönder det han säger, med b.la. teknisk bevisning och överlägsen argumentation baserad på fakta och tidigare förhör.
Jag tror att åklagaren kommer att vara taktisk och pressa Madsen med allt han har på honom tills han får utbrott och gör bort sig. Eftersom Madsen lider av både hybris och dålig impulskontroll så kommer han garanterat att inte kunna hejda sig. Tror jag.
När detta väl händer och Madsen känner att han förlorar kontrollen och att åklagaren är för överlägsen, äger kontrollen över situationen och därmed äger makten över Madsens framtid - så kan hända att Madsen helt enkelt bara blånekar utan att ens lämna nya versioner och istället bara håller käften.
PS: Av ren välmening vill jag upplysa dig om att det är jobbigt att läsa dina inlägg när du alltid upprepar en massa utropstecken efter varandra. Det ger också en oseriös inramning till något som inte var oseriöst menat.
Jag googlade lite för att få bättre förståelse för begreppet;