2018-01-28, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Jag är för dålig på dansk rätt för att kunna ge bra svar tyvärr. Det som talar för fällande dom (mord) och mot friande (att han t.ex. endast fälls för brott mot griftefrid eller liknande) ser jag vara exempelvis följande:

- Det är uteslutet (jag gissar att även de tekniska undersökningarna kommer att visa på detta) att det finns en tredje person/gärningsman inblandad. Det betyder att Madsen till 100% kan knytas som ensam närvarande vid det ögonblick då KW avled.

- Madsen underlät att larma (om det hade varit frågan om olycksfall eller liknande). Att KW avlidit är ostridigt. Att Madsen varit närvarande vid det ögonblicket är även det ostridigt. Att han inte kallat på hjälp är ostridigt. Han är alltså i det fallet i alla fall i svensk rätt uppe på nivån likgiltighetsuppsåt (avseende dråp/mord). Skillnaden här jämfört med exempelvis Mats Alm/Linda Chen-fallet är att Mats Alm kunde inte med 100% säkerhet knytas till att ha varit närvarande när Linda Chen miste livet och teoretiskt sett hade hon kunnat avlida/blivit mördad på ett antal olika platser (ute vid Bertilsbo, i lägenheten, i tvättstugan eller i bilen). I fallet med KW är det ostridigt att hon avlidit i ubåten och att Madsen varit närvarande.

- Det finns tekniska spår på KW's kropp som stödjer/visar på att hon blivit torterad och dödad. I exempelvis fallet med Mats Alm / Linda Chen var Lindas kropp så pass förmultnad att man inte kunde fastställa hur hon bragts om livet.

- Det finns tydliga tecken på ett sexuell motivbild. I flera andra fall (inkl. Mats Alm / Linda Chen) har man inte kunnat fastställa en "slutlig" motivbild. Detta behövs ju inte rent juridiskt, men ger extra tyngd.

- Det som blir knäckfrågan i fallet med KW ser alltså ut att vara om det var ett planerat mord, ett "spontant" mord eller en våldtäkt som gick totalt överstyr. Eller rättare sagt, det troliga förloppet är ju då ett planerat mord som redan från början är tänkt att ske i flera steg: tortyr-våldtäkt-mord.

- Madsens "luckhistoria" ligger honom nu extra mycket till last. Han kan inte på ett trovärdigt sätt komma med en helt annan historia och då luckhistorien motbevisats tekniskt är han således helt utan trovärdigt "alibi".

Jag motsäger inte din mycket sorterade analys, med ett undantag, det fetade.

Han kunde omöjligt larma i uläge, om en "olyckshändelse" inträffat!!!!! OBS!! Jag tror mycket litet, nästan inget, på en sorts olycka, men har respekt för juristers bedömningar.........

OM PM hävdar "sex-lekar", och att de har skett i U-läge, hade han noll möjlighet att larma, det vet vi alla. Och det är där, under ytan, jag får för mig att PM och advokaten kommer att köra med någonting. Jag har gett ett scenaio, jag har fler att spela ut, som skulle kunna matcha det vi vet från obduktionerna ( för min del vet jag bara att sticken skedde "i samband med döden", inte klarlagt före eller efter, har jag missat någon fastställd version????)
Citera
2018-01-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag motsäger inte din mycket sorterade analys, med ett undantag, det fetade.

Han kunde omöjligt larma i uläge, om en "olyckshändelse" inträffat!!!!! OBS!! Jag tror mycket litet, nästan inget, på en sorts olycka, men har respekt för juristers bedömningar.........

OM PM hävdar "sex-lekar", och att de har skett i U-läge, hade han noll möjlighet att larma, det vet vi alla. Och det är där, under ytan, jag får för mig att PM och advokaten kommer att köra med någonting. Jag har gett ett scenaio, jag har fler att spela ut, som skulle kunna matcha det vi vet från obduktionerna ( för min del vet jag bara att sticken skedde "i samband med döden", inte klarlagt före eller efter, har jag missat någon fastställd version????)

Sticken i slidan var innan döden tyvärr.
Citera
2018-01-28, 00:39
Medlem
Citat:
Jag är för dålig på dansk rätt för att kunna ge bra svar tyvärr. Det som talar för fällande dom (mord) och mot friande (att han t.ex. endast fälls för brott mot griftefrid eller liknande) ser jag vara exempelvis följande:

- Det är uteslutet (jag gissar att även de tekniska undersökningarna kommer att visa på detta) att det finns en tredje person/gärningsman inblandad. Det betyder att Madsen till 100% kan knytas som ensam närvarande vid det ögonblick då KW avled.

- Madsen underlät att larma (om det hade varit frågan om olycksfall eller liknande). Att KW avlidit är ostridigt. Att Madsen varit närvarande vid det ögonblicket är även det ostridigt. Att han inte kallat på hjälp är ostridigt. Han är alltså i det fallet i alla fall i svensk rätt uppe på nivån likgiltighetsuppsåt (avseende dråp/mord). Skillnaden här jämfört med exempelvis Mats Alm/Linda Chen-fallet är att Mats Alm kunde inte med 100% säkerhet knytas till att ha varit närvarande när Linda Chen miste livet och teoretiskt sett hade hon kunnat avlida/blivit mördad på ett antal olika platser (ute vid Bertilsbo, i lägenheten, i tvättstugan eller i bilen). I fallet med KW är det ostridigt att hon avlidit i ubåten och att Madsen varit närvarande.

- Det finns tekniska spår på KW's kropp som stödjer/visar på att hon blivit torterad och dödad. I exempelvis fallet med Mats Alm / Linda Chen var Lindas kropp så pass förmultnad att man inte kunde fastställa hur hon bragts om livet.

- Det finns tydliga tecken på ett sexuell motivbild. I flera andra fall (inkl. Mats Alm / Linda Chen) har man inte kunnat fastställa en "slutlig" motivbild. Detta behövs ju inte rent juridiskt, men ger extra tyngd.

- Det som blir knäckfrågan i fallet med KW ser alltså ut att vara om det var ett planerat mord, ett "spontant" mord eller en våldtäkt som gick totalt överstyr. Eller rättare sagt, det troliga förloppet är ju då ett planerat mord som redan från början är tänkt att ske i flera steg: tortyr-våldtäkt-mord.

- Madsens "luckhistoria" ligger honom nu extra mycket till last. Han kan inte på ett trovärdigt sätt komma med en helt annan historia och då luckhistorien motbevisats tekniskt är han således helt utan trovärdigt "alibi".

Är du så säker på det? För min del kan jag höra honom säja att han i det längsta försökte skydda KW's beteende, när dom dök, där har jag många varianter på beteenden, fråga så svarar jag gärna.

OBS!!!! Det betyder inte att jag håller något annat än att PM iskallt plågade KW in i döden, på något groteskt sätt. Det betyder att jag försöker fundera över vilka typ av ytterligare förklaringar, om dom kommer, som kan göra "utom rimligt tvivel" tveksamt......
Citera
2018-01-28, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Sticken i slidan var innan döden tyvärr.

Tyvärr??? För vem, mig eller KW???? ( Vi vet svaret....)

Har du en helt säker bekräftelse på det, att alla sticken i underlivet var före döden?

Jag letar luckor, där PM osannolikt kommer undan, de finns, för dödsorsaken är inte fastställd, har du noterat det!!!!!!
Citera
2018-01-28, 00:44
Medlem
Citat:

Tack för en bra genomgång! Vi ska också ha klart för oss att åkl kan ha x antal omständigheter och/eller bevis som vi inte har en aning om. Fram tom augusti hade man t ex 656 vittnesuppgifter om fallet/PM. Man var också relativt tidigt "klar" med det mesta i utredningen, lovar gott!
Citera
2018-01-28, 00:46
Medlem
Citat:
Tyvärr??? För vem, mig eller KW???? ( Vi vet svaret....)

Har du en helt säker bekräftelse på det, att alla sticken i underlivet var före döden?

Jag letar luckor, där PM osannolikt kommer undan, de finns, för dödsorsaken är inte fastställd, har du noterat det!!!!!!

Men for faen da!! Utropstegn! Utrolig irriterende!!!!!!

Dödsorsaken är inte fastställd, nej, men jag trodde tortyrmetoderna var.

Och du kan inte förvänta, i en tråd på över 3000 sidor, att ingen är känslomässigt berört av detta fallet och endast talar sak sak sak.

Jeeez!
Senast redigerad av Lulle333 2018-01-28 kl. 00:48.
Citera
2018-01-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du borde tonsätta det där...

Jag vet inte dimensionerna på PM men borde inte "överfallsvåldtäkter" inbegripa en kalkyl rörande möjligheten att fysiskt hantera ett offer...? Vilket borde, synbarligen, ändå kunna begränsa GM i mengfallet till inte precis vilken fjomp som helst. Även om det förstås beror på.

Asen som till slut ger sig på barn...

I alla händelser så får man ju vare sig man vill eller inte det intrycket att PM plus ubåt plus offret Wall med nödvändighet inbegriper fastbindning, och vid medvetande, och att göra detta med en 17-åring skulle falla under en lite annan Hollywoodgenre, typ Motorsågsmassakern snarare än Hannibal. Alltså skräckfilm för tonåringar som vill bli vuxna, snarare än skräckfilm för vuxna som hellre vill vara tonåringar.

Natten är min oj, oj hur många ex finns den i? tro

Nej, Meng tror jag inte PM hade något med att göra alls. Det var nog "under hans inbillade värdighet". PM som många av hans sort har en sedan barnsben en välutvecklad förmåga att "härma", kan det även gälla att se samma tortyrscener om och om, om och om ...oändligt många gånger?

Testa vissa saker i BDSM kretsar, få en säkerhet i handlaget .... Ingen aning. Han lyckades hur som. Dessvärre.
Citera
2018-01-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Men for faen da!! Utropstegn! Utrolig irriterende!!!!!!

Dödsorsaken är inte fastställd, nej, men jag trodde tortyrmetoderna var.

Det får du "tro", men det har inte så stor relevans på dödsorsaken. Rent teoretiskt finns det fortfarande en liten lucka, att "tortyren" skett, i huvudsak, efter döden, eller hur ( då är det griftefridsbrott.....)? Låt dig inte drivas med känslomässigt, utan försök skala av fakta, det är det jag försöker få en diskussion kring.

Finns det historier, som PM och försvaret kan dra, i rättegången, som leder till "rimligt tvivel"????????
Citera
2018-01-28, 01:00
Medlem
Citat:
Det får du "tro", men det har inte så stor relevans på dödsorsaken. Rent teoretiskt finns det fortfarande en liten lucka, att "tortyren" skett, i huvudsak, efter döden, eller hur ( då är det griftefridsbrott.....)? Låt dig inte drivas med känslomässigt, utan försök skala av fakta, det är det jag försöker få en diskussion kring.

Finns det historier, som PM och försvaret kan dra, i rättegången, som leder till "rimligt tvivel"????????

Så borde du kanske leta upp alla artiklar på nät om fallet, för i denna tråd finns en massa spekulationer och saker som irriterar dig.

Nån berörs känslomässigt av själva saken. Vissa av denna trådens typ. Jaja.

!!!!!!!!!!
Citera
2018-01-28, 01:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men nu har vi ju svart på vitt från pojkvännen att han fick flera mess de första timmarna. Hon kan ha messat andra också.

Jag spelar aldrig in, för det gör intervjuobjekten nervösa. Jag antecknar punktvis enligt ett eget förkortningssystem, samt att jag har lärt mig att lita på mitt minne. Då behöver man inte ta tid och uppmärksamhet från den man intervjuar, utan man kan LYSSNA på vad han säger i stället. En svår konst för många.
Vore bra för innehållet i tråden om man slapp dina otroligt ointressanta kommentarer om ditt låtsasjobb som journalist. Detsamma gäller när du refererar till din "familj" när det gäller allt möjligt, hur ni (du) agerar och inte i vissa påstådda situationer, som nu sist gällande sms.
Vem bryr sig? Du är inte trådens ämne, så sluta att söla ner med alla ovidkommande fantasier och ditt skitprat. Starta en blogg istället där du kan leva ut ditt låtsasliv, gnälla och förtala bäst fan du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och just därför står man väl inte och fipplar med mobilen och skickar SMS till sina kompisar som en fjortis..? Jag tycker att hela människan verkar ha stannat i utvecklingen ungefär vid 14 - det märks på allting.

Inte om man skriver ut anteckningarna på en gång när man kommer hem.
Nu har hon definitivt stannat i utvecklingen för hon är död, slaktad av din inspirerande låtsaskompis Madsen.

Du personifierar verkligen fjortisbeteendet med din avundsjuka, känslomässiga omognad och din desperata kamp för att låtsas vara något du inte är - i alla hänseenden.

Från att vara helt säker på att Kim blev totalcharmad av Madsen och begav sig iväg på en romantisk tur i solnedgången så irriteras du nu oerhört över att hon skickade några sms istället för att ge Madsen 100% uppmärksamhet. Hur du än vrider och vänder på det, vilka fakta som än uppdagas - så ändrar du helt din version som du tidigare så tvärsäkert hävdat.
Det enda som går som en röd tråd genom allt - är att den döda Kim ska förtalas och ges en massa dåliga egenskaper. Du vill förmedla känslan av att Kim inte hade något värde som människa så därför var det ganska rättvist att hon fick dö, hon skulle ändå inte ha gjort någon människa glad. Varken i privatlivet eller genom sitt arbete som journalist. Och mordet, det kan man bara rycka på axlarna åt.

Självfallet ska den inspirerande mördaren ha en massa straffrabatt, just för att han är så inspirerande. Men, straffrabatt ska han också ha för att offret var en sådan värdelös människa (enligt dig), eller hur?

Osmakligt är bara förnamnet. OCH förbannat tråkigt och tröttsamt.
Vari bottnar då denna fjortisavundsjuka och detta hat?
Kanske för att Kim var väldigt duktig och omtyckt i sitt arbete?
Kanske för att hon var en älskvärd person, omtyckt och älskad av många?
Eller kanske bara helt enkelt för att hon var en kvinna?
Citera
2018-01-28, 01:02
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Tack för svar!!

Jag "bidrar" gärna, och kastar ut hypotesen att PM's försvar hittar en lucka i åklagarens försök att fastställa dödsorsak, utan att ha en!!!!

Det är, enligt mig, en klart väsentlig svaghet i målet, även om brottet/brottsplatsen är begränsad till volymen av U-båten. Jurister är oftast bokstavliga i sina tolkningar av lagen, domstolen ska fastslå "utan rimligt tvivel". Jag ser ett handlingsutrymme för försvaret, men kan inte exakt definiera det.

Ett spår kan vara överenskommen "sex-lek", som gick helt över styr. Vem ska kunna motbevisa den? Det finns ingen! Jag nöjer mig med det exemplet, men kan kanske prestera fler varianter, om någon är intresserad.
-”När vi dök så fick Kim fullständig panik. Jag försökte lugna henne, men hon blev bara mer och mer galen. Hon skrek, slet och drog i mig så jag blev flera gånger tvungen att rent av sparka bort henne för jag klarade inte att manövrera ubåten. Då gav hon sig på ...bla, bla och jag blev skräckslagen att ..bla bla skulle gå sönder och att vi skulle dö därnere. Jag hade dödsångest och jag tvingades kasta ner henne på golvet och försökte binda fast henne vid stegen. Då slet hon sig och gav sig skrikande och gapande på manöverpanelen, i panik att vi båda skulle dö fick jag tag i en kniv och hotade henne med. Det hjälpte inte och i tumultet som uppstod ramlade Kim på kniven och jag passade gråtande på att binda fast henne vid stegen. Under tiden som jag desperat försökte få ubåten på rätt köl, måste Kim ha sprattlat och fäktat, så hon trasslat in sig i repet på något vis, för när jag kom tillbaka var Kim död, hon hade lyckats få repet ihoptrasslat hårt kring halsen, stackaren. Jag gjorde förtvivlade återupplivningsförsök, men hennes liv stod inte att rädda, snyft, snyft, snyft. Detta är sanningen och ni måste tro mig. Jag har aldrig dödat något i hela mitt liv, jag klarar ju inte ens att plocka blommor. Sedan ver jag inte vad som hände, jag fick fullständig panik och minns ingenting förrän jag fick en galen idé att jag skulle sänka ubåten. Fina Kim dog där och jag skulle aldrig mer vilja sätta min fot där mer. Snyft, snyft, snyft.”
Något åt det här hållet kanske vi kan förvänta oss?
Citera
2018-01-28, 01:04
Medlem
Citat:

Har synnerligen svårt, att ens nu, se det komma. Vi har inte sett vilka kort Åklagaren har att spela ut heller ...

Men han är ingen duvunge direkt, vilket advokaten är och hon sitter med Svarte Petter i sin lek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in