2018-01-27, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi har ju (som bekant) en del problem med att värdera SD-opinionen. Men oavsett var man lägger den nu gällande opinionsnivån, så gäller det ju att bedöma den dynamiska effekten av valrörelsen (och till viss del, vad som händer i samhället).

Att 18 procent är den "trogna hårda kärnan" tror jag är en rätt generös gissning. SD har funnits alltför kort tid för att skapa stabila, långsiktiga bindningar (typ, "en gång sosse, alltid sosse") och om det är förändringsönskan eller protest som är drivkraften kan man ju tänkas få det på andra sätt. Alla SD-väljare över 26 år (eller så) har ju svikit sina tidigare val (eller varit ointresserade) - båda delarna kan hända igen.

Svårt att tro att den nu gällande opinionen i sin helhet är låst till att i fortsättningen och mer eller mindre ovillkorligt välja SD.

Den hårda kärnan har sett och upplevt sveket mot Sverige och svenskarna år efter år i ett par decennier. De har fått lämna plats och resurser till främmande. Jobba in till resurserna och hålla käft.
Senaste 5 - 6 åren värre än någonsin. Måttet är rågat för åtminstone 20 %.

Att de över 26 år har svikit sina tidigare val förstår jag inte riktigt. En 26 - åring har inte så många val bakom sig. En åldrig har kommit till insikt, och så länge inget annat parti vågar sätta svenskar i första rummet, så är de kärnan trogen.

Opinionen beror på hur situationen i landet utvecklas och hur folk blir införstådda med det. " En sosse är alltid sosse " - gardet har tunnats ut.
2018-01-27, 13:12
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Vi har ju (som bekant) en del problem med att värdera SD-opinionen. Men oavsett var man lägger den nu gällande opinionsnivån, så gäller det ju att bedöma den dynamiska effekten av valrörelsen (och till viss del, vad som händer i samhället).

Att 18 procent är den "trogna hårda kärnan" tror jag är en rätt generös gissning. SD har funnits alltför kort tid för att skapa stabila, långsiktiga bindningar (typ, "en gång sosse, alltid sosse") och om det är förändringsönskan eller protest som är drivkraften kan man ju tänkas få det på andra sätt. Alla SD-väljare över 26 år (eller så) har ju svikit sina tidigare val (eller varit ointresserade) - båda delarna kan hända igen.

Svårt att tro att den nu gällande opinionen i sin helhet är låst till att i fortsättningen och mer eller mindre ovillkorligt välja SD.
Återigen, har du någon källa på ditt påstående eller är det bara önsketänkande?

Nu när moderaterna har "samma"(ej sant men folk tror det) migrationspolitik. Varför går inte de fd moderater-väljarna tillbaks nu då?
2018-01-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Därför bra om många SD:are anmäler sig som Röstmottagare och rösträknare...

Vi får verkligen hoppas att SD are anmäler sej för dessa uppgifter. Kommer att behövas med tanke på den stora risken för valfusk.
2018-01-27, 15:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Den hårda kärnan har sett och upplevt sveket mot Sverige och svenskarna år efter år i ett par decennier. De har fått lämna plats och resurser till främmande. Jobba in till resurserna och hålla käft.
Senaste 5 - 6 åren värre än någonsin. Måttet är rågat för åtminstone 20 %.

Att de över 26 år har svikit sina tidigare val förstår jag inte riktigt. En 26 - åring har inte så många val bakom sig. En åldrig har kommit till insikt, och så länge inget annat parti vågar sätta svenskar i första rummet, så är de kärnan trogen.

Opinionen beror på hur situationen i landet utvecklas och hur folk blir införstådda med det. " En sosse är alltid sosse " - gardet har tunnats ut.

Jag vänder mig mot uppfattningen att SD-sympati är så extremt självhäftande att den aldrig kan lossna. Om detta inte gäller för andra partier känns det ju orimligt att det skall gälla för SD.
2018-01-27, 15:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Återigen, har du någon källa på ditt påstående eller är det bara önsketänkande?

Nu när moderaterna har "samma"(ej sant men folk tror det) migrationspolitik. Varför går inte de fd moderater-väljarna tillbaks nu då?

Är inte hypotesen att SD gått från 25 % --> 18 % något som rimligen innebär att väljare går tillbaka ?

Avfärdar man alla opinionsmätningar som inte regelmässigt höjer SD:s maxvärde som "fake news" och "agendamätningar" (typ) behöver man ju inte diskutera över huvud taget.
2018-01-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
T.o.m S-tatssvetsaren kanske börjar förstå allvaret!

Enligt SVT Nyheter/Expressen satsar S 100 miljoner, för att manipulera valmanskåren inför valet.

SD förväntas ändå att göra ett kanonval - och S-vetsaren avlägsnad...
S-vetsaren är trollfabrikör, men låtsas som om han inte HAR EN ANING om vad han producerar. Han går så långt att han ger sken av att det är oppositionen, främst SD, som dirigerar produktionen i hans trollfabrik.
2018-01-27, 16:05
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Är inte hypotesen att SD gått från 25 % --> 18 % något som rimligen innebär att väljare går tillbaka ?

Avfärdar man alla opinionsmätningar som inte regelmässigt höjer SD:s maxvärde som "fake news" och "agendamätningar" (typ) behöver man ju inte diskutera över huvud taget.
SD har stagnerat, vi snackar om de återstående 18%(med underskattning) här som uppenbarligen vägrar lämna SD. Du blandar in ytterligare rörliga väljare som inte har med saken att göra.

Svara nu på min fråga istället: Har du någon sorts källa på ditt förra påstående angående att dessa 18%(med underskattning) inte skulle vara SDs kärnväljare? (När de tycks vägra lämna SD-skutan oavsett vad övriga partier gör)

SD har förövrigt aldrig snittat några 25% i opinionsmätningar. Det är mycket ohederligt av dig att du jämför Sentio/Yougov resultat på 25% och associerar det till alla opinionsinstituts generella minskning av snittet till 18%.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-01-27 kl. 16:13.
2018-01-27, 16:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
SD har stagnerat, vi snackar om de återstående 18%(med underskattning) här som uppenbarligen vägrar lämna SD. Du blandar in ytterligare rörliga väljare som inte har med saken att göra.

Svara nu på min fråga istället: Har du någon sorts källa på ditt förra påstående angående att dessa 18%(med underskattning) inte skulle vara SDs kärnväljare? (När de tycks vägra lämna SD-skutan oavsett vad övriga partier gör)

SD har förövrigt aldrig snittat några 25% i opinionsmätningar. Det är mycket ohederligt av dig att du jämför Sentio/Yougov resultat på 25% och associerar det till alla opinionsinstituts generella minskning av snittet till 18%.

Om jag är ohederlig, vad tycker du om de i tråden som transponerar opinionsvärden till 25-30 % ?

Jag håller det dock för osannolikt att SD skulle ha genererat 18 % obrottsligt trogna. Någon källa för denna min åsikt har jag naturligtvis inte. Jag avstår dock från att kräva källor på att det ÄR 18 % som kommer att rösta SD i vått och torrt, mest därför att en sådan källa naturligtvis inte heller finns.
2018-01-27, 17:52
Medlem
Citat:
Jag vänder mig mot uppfattningen att SD-sympati är så extremt självhäftande att den aldrig kan lossna. Om detta inte gäller för andra partier känns det ju orimligt att det skall gälla för SD.

Den hårdaste kärnan är som sosse alltid sosse. Det skall totalflopp och svek om det ska upphöra. Typ det som skett mot oss svenskar i regimernas iver att vara förstklassiga hotell till alla invällare. Och Sverigedemokraterna ställer sig bakom och ivrar för mer service.

Andra utanför kärnan kan nog byta om pressen skriver något ofördelaktigt och annat parti lovar allt i sin iver att gå om SD.
2018-01-27, 18:57
Medlem
Epimaness avatar
Kärnan är de som gjort slag i saken och röstat på SD. Så ungefär 13%. De har gjort så trots narr, spott och spe. Den illviljan som de mött kommer de inte glömma, så de andra riksdagspartierna kan se sig i månen efter deras röster.

Sedan är SD nya som större parti så de har inte fått några slentrianröstare som gjort sitt val på 80-talet och på rutin sedan röstar SD. Sådan väljartrohet har de inte.

Så SD kommer inte blöda från kärnan till de övriga riksdagspartierna mer än marginellt. SD får däremot se upp med sofflocket eller nya uppstickare(men färskingar är ju förstås inget stort( ) hot). Sedan om SD vill växa måste de lyckas attrahera nya väljare.
2018-01-27, 21:07
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Kärnan är de som gjort slag i saken och röstat på SD. Så ungefär 13%. De har gjort så trots narr, spott och spe. Den illviljan som de mött kommer de inte glömma, så de andra riksdagspartierna kan se sig i månen efter deras röster.

Sedan är SD nya som större parti så de har inte fått några slentrianröstare som gjort sitt val på 80-talet och på rutin sedan röstar SD. Sådan väljartrohet har de inte.

Så SD kommer inte blöda från kärnan till de övriga riksdagspartierna mer än marginellt. SD får däremot se upp med sofflocket eller nya uppstickare(men färskingar är ju förstås inget stort( ) hot). Sedan om SD vill växa måste de lyckas attrahera nya väljare.
Det är väl även högst troligt att antal SD-väljare kommer vara högre hos det antal nya röstande som får göra sitt första val 2018 (alltså personer födda i slutet av 1996 till september 2000) än det motsvarande antal av 2014 års röstande som gått ur tiden pga ålderdom.
2018-01-27, 21:48
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Det är väl även högst troligt att antal SD-väljare kommer vara högre hos det antal nya röstande som får göra sitt första val 2018 (alltså personer födda i slutet av 1996 till september 2000) än det motsvarande antal av 2014 års röstande som gått ur tiden pga ålderdom.
Säg inte de säg inte de!
Curling-generationen har marinerats in i det här systemet redan via dagis och där har de lärt sig att SD är nazister bara, det går inte att bryta så lätt!

Trots "Institutet bildades efter en motion som stöddes av socialdemokraten Alfred Petrén och som lades av bondeförbundaren Nils Wohlin med flera"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_institut_f%C3%B6r_rasbiologi

Och sossarna orkar fortfarande haspla ur sig att SD är nazister när deras egen bakgrund är en smula nazifierad och suspekt, milt sagt. Kan dom inte bara hålla käften? Nä för de VET att valboskapen är HISTORIELÖS!

Kom in i matchen nu , tiderna har ändrats, vill vi ha dagens samhälle med importerad kriminalitet och terrorism?

Vi får se i höst, hur j-kla dumma i huvudet ni är!
Senast redigerad av Erik Öst 2018-01-27 kl. 22:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in