Citat:
Vi har ju (som bekant) en del problem med att värdera SD-opinionen. Men oavsett var man lägger den nu gällande opinionsnivån, så gäller det ju att bedöma den dynamiska effekten av valrörelsen (och till viss del, vad som händer i samhället).
Att 18 procent är den "trogna hårda kärnan" tror jag är en rätt generös gissning. SD har funnits alltför kort tid för att skapa stabila, långsiktiga bindningar (typ, "en gång sosse, alltid sosse") och om det är förändringsönskan eller protest som är drivkraften kan man ju tänkas få det på andra sätt. Alla SD-väljare över 26 år (eller så) har ju svikit sina tidigare val (eller varit ointresserade) - båda delarna kan hända igen.
Svårt att tro att den nu gällande opinionen i sin helhet är låst till att i fortsättningen och mer eller mindre ovillkorligt välja SD.
Att 18 procent är den "trogna hårda kärnan" tror jag är en rätt generös gissning. SD har funnits alltför kort tid för att skapa stabila, långsiktiga bindningar (typ, "en gång sosse, alltid sosse") och om det är förändringsönskan eller protest som är drivkraften kan man ju tänkas få det på andra sätt. Alla SD-väljare över 26 år (eller så) har ju svikit sina tidigare val (eller varit ointresserade) - båda delarna kan hända igen.
Svårt att tro att den nu gällande opinionen i sin helhet är låst till att i fortsättningen och mer eller mindre ovillkorligt välja SD.
Den hårda kärnan har sett och upplevt sveket mot Sverige och svenskarna år efter år i ett par decennier. De har fått lämna plats och resurser till främmande. Jobba in till resurserna och hålla käft.
Senaste 5 - 6 åren värre än någonsin. Måttet är rågat för åtminstone 20 %.
Att de över 26 år har svikit sina tidigare val förstår jag inte riktigt. En 26 - åring har inte så många val bakom sig. En åldrig har kommit till insikt, och så länge inget annat parti vågar sätta svenskar i första rummet, så är de kärnan trogen.
Opinionen beror på hur situationen i landet utvecklas och hur folk blir införstådda med det. " En sosse är alltid sosse " - gardet har tunnats ut.
) hot). Sedan om SD vill växa måste de lyckas attrahera nya väljare.
Kan dom inte bara hålla käften? Nä för de VET att valboskapen är HISTORIELÖS!