2018-01-26, 23:58
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Hur funkar det när du är på jobbet? Är det en GPS i bojan som kollar att du verkligen är på jobbet då, eller skulle du kunna åka någon annan stans utan att det märks (vi bortser från vad arbetsgivaren säger när du är borta hela eller delar av arbetsdagen). De ställer väl inte ut någon station motsvarande den du har hemma även på din arbetsplats?

På mitt jobb har jag flextid. Jag ska jobba 8h om dagen i snitt, men jag kan börja kl 6, ta en halvtimmes lunch och åka hem kl 14.30 om jag så önskar. Jag kan också börja kl 8 en dag och komma in vid 10 dagen därpå, eller ta ledigt på måndagar och jobba 10h tisdag-fredag. Om jag av någon anledning skulle hamna i fotboja, skulle jag då tvingas fastslå ett veckoschema och jobba efter det, eller går det att köra på flex och anmäla dag för dag hur man tänker jobba, två dagar i förväg?

Finns det öl på svenska fängelser? Eller menar du att man får dricka öl när man har permission?

Det är ingen GPS, man har en låda med radiosändare som är kopplad till en fast telelina i hemmet som söker efter fotbojan och i den lådan finns ett schema upplagt, hittar den inte din boja när du ska vara hemma så går larmet och hittar den bojan när du inte ska vara hemma så går larmet, så försover du dig så går larmet, slutar du tidigare en dag så kan du inte gå hem om du skulle vilja det.

Flextid funkar inte med boja, det är trotts allt ett straff.

Angående öl och droger på fängelser, dom flesta fängelser har inte ens ett staket runt sig så folk som sitter och bor i närheten ringer polare som kommer och lämnar det dom vill ha i närheten sen går man helt enkelt ut på natten och hämtar det, det kostar mer men allt du vill ha finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Tänk om det kliar?

Det sitter inte speciellt hårt så det går bra att klia sig
Senast redigerad av Frejr 2018-01-27 kl. 00:01.
Citera
2018-01-27, 00:01
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Tänk om det kliar?
Den sitter förmodligen inte spänd till max utan lite ”löst”.
Citera
2018-01-27, 00:03
Medlem
Den som är dömd till 1-6 mån fängelse (utan häktning) har möjlighet att få fotboja, sk intensivövervakning. En intagen på anstalten Kumla kostar skattebetalarna ca 5 000 kr/dygn. En med fotboja betalar en procentsats, idag 80 kr/dygn, baserat på avgiften till brottsoffermyndigheten. Kriminella är en belastning för samhället både ekonomiskt och mentalt, så boja är u på ett sätt försvarbart. Det är en förmån att få fotboja och billigt för skattebetalarna! De som får fotboja är oftast förstagångare och de med normal social situation. Sen har de med lång strafftid möjlighet till boja sista delen av verkställigheten.
Citera
2018-01-27, 00:03
Medlem
carminaburanas avatar
Fotboja, ett jävla skämt till straff. Inte för att jag tycker att TS förtjänar fotboja öht.
Citera
2018-01-27, 00:07
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suh-dude
Borde du inte ha bojan i 2/3 delar av 4 månader, dvs ca. 80 dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungyoungboys
Stämmer. Har inte fått slutdatum ännu så runt 80-85 dagar är nog rätt.

Nu var det visserligen 20 år sen jag hade boja så mycket kan ha ändrats men på den tiden så fick man ingen förkortning i straff med boja, fick du 3 månader i fängelse så var du ute efter 2 men fick du 3 månader med boja så fick du ha den i 3 månader.
Sen straff under 2 månader ger ingen tidsförkortning så blir man dömd till 2 eller 3 månaders fängelse så sitter man lika länge.
Citera
2018-01-27, 00:08
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Fotboja, ett jävla skämt till straff. Inte för att jag tycker att TS förtjänar fotboja öht.
Har du haft fotboja? och har du suttit i fängelse så du kan jämföra?
Citera
2018-01-27, 00:14
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Har du haft fotboja? och har du suttit i fängelse så du kan jämföra?

Nej, har du?
Citera
2018-01-27, 00:19
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nej, har du?
Ja, jag skrev lite om det i post #72

Boja låter soft men personligen väljer jag hellre fängelse efter att ha haft "turen" att få prova båda strafformerna.
Citera
2018-01-27, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Nu var det visserligen 20 år sen jag hade boja så mycket kan ha ändrats men på den tiden så fick man ingen förkortning i straff med boja, fick du 3 månader i fängelse så var du ute efter 2 men fick du 3 månader med boja så fick du ha den i 3 månader.
Sen straff under 2 månader ger ingen tidsförkortning så blir man dömd till 2 eller 3 månaders fängelse så sitter man lika länge.

Det är 2/3 med boja med, straff under 1 månad så sitter man hela.
Citera
2018-01-27, 00:27
Bannlyst
Citat:
Får man ta av sig fotbojan? Om inte, vad händer om du gör det?

Det är koppartråd igenom hela bojan, bryts det så går larm, är även värmesensor i bojan så blir den kall så går larmet med så dom är rätt jävla säkra.
Citera
2018-01-27, 00:39
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Jag kände en kaxig arab på en utbildning som hade fotboja. Det märkliga var att han enligt egen utsago blev dömd för att ha knivhuggit en annan arab efter att den andre snackat lite skit om hans svenska flickvän. Knivhugga någon och få en fotboja. Det är skrämmande. Han hade väldigt kort stubin tydligen och han fick lov att befinna sig på en verkstad med alla möjliga farliga föremål att hugga ner folk med.
Citera
2018-01-27, 01:50
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RorschachWolffgang
Jag kände en kaxig arab på en utbildning som hade fotboja. Det märkliga var att han enligt egen utsago blev dömd för att ha knivhuggit en annan arab efter att den andre snackat lite skit om hans svenska flickvän. Knivhugga någon och få en fotboja. Det är skrämmande. Han hade väldigt kort stubin tydligen och han fick lov att befinna sig på en verkstad med alla möjliga farliga föremål att hugga ner folk med.

Jag fick 3 månaders fängelse för att jag hade några cannabisplantor hemma för eget bruk jag fick inte välja fotboja trotts att jag hade heltidsjobb eftersom brottet hade skett i hemmet och jag fick inte ens sitta på en öppen anstalt, dom skickade mig till en säk 2 anstalt för några cannabis plantor, efter 4-5 dagar där så insåg personalen att jag inte alls är nån grov kriminell så jag skickades vidare till en öppen anstalt.
Samma vecka som jag kom till den öppna anstalten så kom det en rumän dit som hade skimmat €100k och fått ett liknande straff som mig men han hade blivit skickad direkt till en öppen anstalt, han var kvar i 2 dagar sen åkte han hem till Rumänien.

Jag var en heltidsarbetare som betalade skatt och sköte mig, min enda last var att jag gillade att röka en joint eller 14 under helgen men mitt brott ansågs allvarligare än rumänen som stulit 1 miljon kronor av oskyldiga människor.

Logik finns inte i det svenska rättsväsendet, titta bara på hur många muslimer som blir dömda till samhällstjänst efter att dom våldtagit nån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in