Citat:
Ursprungligen postat av
Dial999
Kan det vara så att L.G. har anförtrott sig till någon i sin bekantskapskrets och berättat vad han gjort och varför? Denne person kanske inte vågar träda fram och berätta för att inte bli anmäld för skyddande av brottsling.
Jag skulle gissa att han inte anförtrott sig åt någon. Om man räds konsekvenserna av att det kommer ut så mycket att man hellre tar sitt liv (vilket man nog måste säga är ett rätt rejält steg) så håller man det nog inom sig helt och hållet utan att berätta för en levande själ.
Han måste ha lidit hemska kval, åtminstone de sista dygnen när det blev tydligt vad som var på väg att ske.
Hela historien är ju mycket sorgesam för alla inblandade. Det kunde för all del slutat betydligt värre men också markant bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dial999
Om nu motivbilden är uppenbar så kanske det skulle kunna vara så som tidigare gissats här tråden att L.G. strök omkring efter droger och blivit konfronterad av L.H.?
Det verkar väl inte så troligt med tanke på att han verkar gått omkring i området tidigare och uppträtt obehagligt och till viss del aggressivt genom att skrämma folk. Jag får intrycket att det varit det som varit hans grej. Spaningsledningen har ju liknande tankar:
Citat:
– Jag tolkar det som att den här personen har det som en typ av rörelseschema eller ett behov av att göra de här grejerna, säger Göran Arvidsson till Borås tidning.
Är det helt otänkbart att personen i fråga helt enkelt var ute efter lite spänning/adrenalinkickar/bekräftelse? På samma sätt som en del får det av bungyjump, paintball, älgjakt, palla äpplen (hej 1950-talet) - kan man inte tänka sig att det ger en kick att dra runt i skogen, vara allmänt creepy och skrämma folk, i synnerhet kombinerat med lite svajig psykisk hälsa och mycket ensamhet med sina tankar (inget jobb, ingen skola)? Just den 24 oktober tog han det i så fall längre än vanligt på ett sätt som kanske inte var planerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tror att vi kommer att få veta vad den "uppenbara motivbilden" är. Allmänintresset är såpass stort.
Ja, jag håller med om att det finns hopp om att vi får veta mer vad det lider, delvis beroende på polisens eget agerande.
1) Polisen har i ett officiellt uttalande gått ut och sagt att motivbilden är uppenbar.
https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam-2018/Jan/Faktafel-i-SVTs-Veckans-brott/
Citat:
Han [Leif GW] är även fundersam över motivbilden, varför brottet begicks och oroar sig över att den frågan aldrig kommer att besvaras eftersom den misstänkte är avliden. Motivbilden för mordet är i själva verket uppenbar för den som är insatt i utredningen.
2) Spaningsledningen öppnar i en artikel i lokalblaskan för någon form av återkoppling till allmänheten i form av t.ex. presskonferens.
Citat:
Det kan ändå bli så att polisen i någon form presenterar det som de har kommit fram till i sin utredning när de anser sig vara klara. – I dagsläget kan jag inte säga hur men det skulle kunna bli en presskonferens. Det är viktigt för allmänheten att få en förklaring till vad som har skett. [pratminuset från spaningsledningen (GA)]