2018-01-26, 14:43
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Citat ur artikeln:
"– Motivbilden för mordet är i själva verket uppenbar för den som är insatt i utredningen.
Gärnignsmannaprofilgruppen skriver att det arbete som gjorts är ”mycket bra”, och avslutar med en syrlig passning.
– Mordutredning är ett lagarbete i vilket det inte finns behov av professor Leif GW Perssons biträde."

Vem skjuter sig i sin näsa här?

Om motivet är uppenbart och utredningen god så behövs ju ingen kollektiv topsning alls, utan personen borde ha kunnat häktas i stillhet och topsas i finkan.

Vad som menas är väl att motivet är uppenbart när det nu framkommit att den avlidne personen mycket sannolikt var GM.
Citera
2018-01-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Vad som menas är väl att motivet är uppenbart när det nu framkommit att den avlidne personen mycket sannolikt var GM.

Det var kanske en pik till kriminologen i TV ?

Som självsäkert sitter och uttalar sig om hemliga grejer - och om han hade känt till hemliga operativa grejer - så hade han uttalat sig likadant ändå. Eftersom polismetoder är kända av kriminologer

GW säger ofta grejer som måste förstås i flera led.
Citera
2018-01-26, 15:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff

Jo jo men men för en poliskår värd namnet så borde väl det betytt ett tidigare och mindre fatalt uppklarande? Även om det skulle röra sig om ett i grunden sexuellt motiverat mord så bör ju antalet realistiskt möjliga MGM vara försvinnande få.

(Jag tillhör f.ö. dem som anser att man får häkta MGM under 25-27 som begår "okynnes-" eller slyngelmord" även om man skulle sakna klara bevis för en fällande dom. Man kan inte vänta till dess de begår brott igen, eller tar livet av sig. Tänk om de erkänner!)

Att någon tjänsteman el annan plötsligt nu skulle dra sig till minnes att de två haft något otalt med varandra verkar ju inte vidare troligt.

Det enda är väl om GM:s kompisar vetat ngt men tidgare hållt tyst, men i det här fallet borde väl polisen försökt informera sig om sånt, tycker jag.

Vem skyddar en polare från mordmisstankar?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-26 kl. 15:37.
Citera
2018-01-26, 15:35
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Citat ur artikeln:
"– Motivbilden för mordet är i själva verket uppenbar för den som är insatt i utredningen.
Gärnignsmannaprofilgruppen skriver att det arbete som gjorts är ”mycket bra”, och avslutar med en syrlig passning.
– Mordutredning är ett lagarbete i vilket det inte finns behov av professor Leif GW Perssons biträde."

Vem skjuter sig i sin näsa här?

Om motivet är uppenbart och utredningen god så behövs ju ingen kollektiv topsning alls, utan personen borde ha kunnat häktas i stillhet och topsas i finkan.

Det enda rimliga svaret måste ju vara att inga konklusiva DNA fanns på kroppen och att motivet sannolikt var ngt som först offret och sedan GM behöll för sig själva in i det sista.

Låt vara att det väl kan finnas någon annan teknikalitet som undgår oss.

Men det är ju mystiskt. Och inte får vi väl veta heller....
Angående fetmarkerade: gärningsmannaprofilgruppen ringar in tusentals möjliga gärningsmän som har den karaktären. Så om nu motivet är så klarlagt så betyder det att polisen måste häkta hundratals människor och topsa därefter.

Tycker inte du att det vore smidigare om polisen topsade tusentals först och sen bara häkta en?

Och angåense konklusiva dna:t : det avslöjar endast om man är säker på GM har utfört gärningen. Den säger inte vem det är så din slutsats kan inte höra ihop.
Senast redigerad av cossinus 2018-01-26 kl. 15:39.
Citera
2018-01-26, 15:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Angående fetmarkerade: gärningsmannaprofilgruppen ringar in tusentals möjliga gärningsmän som har den karaktären. Så om nu motivet är så klarlagt så betyder det att polisen måste häkta hundratals människor och topsa därefter.

Tycker inte du att det vore smidigare om polisen topsade tusentals först och sen bara häkta en?

Och angåense konklusiva dna:t : det avslöjar endast om man är säker på GM har utfört gärningen. Den säger inte vem det är så din slutsats kan höra ihop.

Jao, jag menar nog att på ett så litet ställe som Ulricehamn så är det, om man vänder på lite stenar, inte fråga om tusentals realistiska misstänkta eller hundratals att skäligen häkta.

Dessutom fick man ju in ett tips.

Det handlar om att hitta en individ som är på gränsen till att öht fungera i samhället. Som knappt tar sig ur sängen på morgonen. Där ngnstans. Studenter, arbetslösa, sjukskrivna etc.

Det handlar ju inte om en kille som träffar mamma på kvällarna eller varje helg precis.

Och lite annat kan väl vägas in.

Men jag kan förvisso ha fel och man får väl tro att polisen gjort en avvägning.

Det sista du skrev förstod jag inte med säkerhet...
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-26 kl. 15:47.
Citera
2018-01-26, 15:50
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Jao, jag menar nog att på ett så litet ställe som Ulricehamn så är det, om man vänder på lite stenar, inte fråga om tusentals realistiska misstänkta eller hundratals att skäligen häkta.

Det handlar om att hitta en individ som är på gränsen till att öht fungera i samhället. Som knappt tar sig ur sängen på morgonen. Där ngnstans. Studenter, arbetslösa, sjukskrivna etc.

Det handlar ju inte om en kille som träffar mamma på kvällarna eller varje helg precis.

Omman lyckas ringa ner antlet misstänkta gör polisen flrst spaning mot den personen. Väntar på att han t ex ska röka ute och sen ta fimpen, ta coca cola burk han slängt ifrån sig, eller om han spottar nånstans. Sen tar man dna test på det. Svårt att häkta. När det inte finns vittne eller signalement.
Citera
2018-01-26, 15:53
Medlem
Om nu motivbilden är uppenbar så kanske det skulle kunna vara så som tidigare gissats här tråden att L.G. strök omkring efter droger och blivit konfronterad av L.H.?
Citera
2018-01-26, 15:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Omman lyckas ringa ner antlet misstänkta gör polisen flrst spaning mot den personen. Väntar på att han t ex ska röka ute och sen ta fimpen, ta coca cola burk han slängt ifrån sig, eller om han spottar nånstans. Sen tar man dna test på det. Svårt att häkta. När det inte finns vittne eller signalement.

Jo. Tror jag. Så det finns inget konklusivt DNA. Och den här killen varken sportar eller spottar tydligen. Och har inga säkerställda bio-syskon som gör det heller. Och är oäkta son och morderlös?

Men någon tipsar om honom?

Jag får inte ihop det.

Det signalement som fanns (efterlysningen i form av teckning) samt minsta DNA-spår på LH borde ju räcka ganska långt – vilket GM uppenbarligen själv också ansåg.

Det hade väl räckt till häktning. Eller förhör eller vad som helst. Hellre än självmord.

Med, får man förmoda då, spanande poliser utanför huset? Är det roligare?

Jag får inte ihop det.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-26 kl. 16:04.
Citera
2018-01-26, 16:00
Medlem
Gärningsmannaprofilgruppen (med fröken Fogelsång i spetsen) missade uppenbarligen att GM kunde vara självmordsbenägen. Inte konstigt att dom nu slår ifrån sig GW:s kritik. Det svider väl en del med grovsalt i såren. Men skönt att motivet är "glasklart" i alla fall, då vet vi ju hur det ligger till.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6853660
Citera
2018-01-26, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nej, tips har vi inte hört något om. Kanske du missförstod mitt inlägg tidigare som var ett svar på Ida-fallet. I det fallet (Ida) fick man tips om gärningsmannen.

Tvärtom, detta verkar vara en kille som helt gått förbi polisens radar.

Han har inte levt ett isolerat liv, utan har haft ett stort socialt umgänge. Gått på fester. Visserligen har han bott med sin pappa, men det är inte ovanligt i den åldern. Var väl inte så länge sedan han gick ut gymnasiet och många i hans situation bor nog kvar hemma tills de kommer på stadig fot.

Tidigare ostraffad, uppträdde inte på uppseendeväckande sätt vid topsningen, hade förklaringar till varför han inte hade kommit på kallelserna (och inga tips som vi vet något om iaf).

Det fanns inget som skulle indikera att han var just gärningsmannen. Inte ens kompisarna (som de berättar om, vad vi vet) verkar ha haft en blekaste aning. För dom verkar det vara mer eller mindre en gåta.

Men det verkar vara locket på, inte mycket nytt att bita i. Man får spekulera på de få ord som undslipper i kriget mellan GW och polisen.
Citera
2018-01-26, 16:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, tips har vi inte hört något om. Kanske du missförstod mitt inlägg tidigare som var ett svar på Ida-fallet. I det fallet (Ida) fick man tips om gärningsmannen.

Tvärtom, detta verkar vara en kille som helt gått förbi polisens radar.

Han har inte levt ett isolerat liv, utan har haft ett stort socialt umgänge. Gått på fester. Visserligen har han bott med sin pappa, men det är inte ovanligt i den åldern. Var väl inte så länge sedan han gick ut gymnasiet och många i hans situation bor nog kvar hemma tills de kommer på stadig fot.

Tidigare ostraffad, uppträdde inte på uppseendeväckande sätt vid topsningen, hade förklaringar till varför han inte hade kommit på kallelserna (och inga tips som vi vet något om iaf).

Det fanns inget som skulle indikera att han var just gärningsmannen. Inte ens kompisarna (som de berättar om, vad vi vet) verkar ha haft en blekaste aning. För dom verkar det vara mer eller mindre en gåta.

Men det verkar vara locket på, inte mycket nytt att bita i. Man får spekulera på de få ord som undslipper i kriget mellan GW och polisen.

Okej. Mitt misstag då.
Ser med spänning fram emot lite släppta fakta från polisen.
Citera
2018-01-26, 16:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var ett tips som ledde till att Idas gärningsman kunde topsas och gripas.

"I Ida fallet topsade man 700 personer, men det var slutligen ett tips om att gärningsmannen befunnit sig i omrrådet som ledde till gripandet. Efter förhör stärktes misstankarna mot honom och han gick frivilligt med på att topsas."
https://www.flashback.org/sp62518455
https://www.flashback.org/sp62361579

Du har rätt. Men vet inte om det spelar så stor roll. GM fanns i gruppen unga män boende nära brottsplatsen, så även om det inte hade kommit in något tips så hade han topsats. Att han topsades först efter tipset diskvalificerar alltså inte metoden som sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in