Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
Det är väl max några tusen ryssar om året som immigrerar och de ortodoxa judarna har föder inte så många fler är resten, så visst kan en nedan regering väljas inom snar framtid.
De ortodoxa (Israels Trumpfaktor) utgör 10 % av väljarkåren, och även om de har ett stort bortfall ökar deras andel stadigt. Samtidigt har Israel 1,3 miljoner rysktalande, vars antal ökar för varje år.
Citat:
Många är trötta på Netanyahu och den israeliska folkopinionen tenderar att svänga kraftigt för en tvåstatslösning när PA faktiskt sätter sig vid förhandlingsbordet.
Det säger jag inte emot. Men det gäller samtidigt för oppositionen att presentera ett trovärdigt alternativ, vilket blir svårt när Sionistunionen tvingas alliera sig med de islamister och antisionister som ingår i Gemensamma listan.
Sedan har vi också det animerade memet Abbas, som byggt sin karriär på så kallade
international outcries i FN och andra meningslösa fora -- samtidigt som han lyckats berika sig själv och en liten klick inom myndigheten. Och med tanke på att Abbas utsett sig själv som president på livstid så lär det dröja till dess 82-åringen kastat in handduken.
Citat:
Med etnisk homogenitet, menar du att du anser att inga araber ska få bo i Israel, inte ens de som redan är medborgare?
Enbart från strategiskt viktiga områden, så att Israels etniska homogenitet stärks från 75 % till 90 %. Historiskt sker detta vid en förestående risk för subversion, likt tyskarna som etniskt rensades från Polen, Tjeckien och enklaven Kaliningrad/Königsberg efter andra världskrigets slut. Även Gandhis "fredliga revolution" medförde en etnisk rensning av muslimer från Indien till Öst- och Västpakistan jämte en reciprok utvisning av hinduer från Indusdalen och Bengalen (jämför judars situation i östra Judeen). Och ingen kan i dagsläget påstå att skapandet av Pakistan stärkte världsfreden, vilket speglar min syn på en hypotetisk palestinsk stat.
Citat:
För det skulle aldrig accepteras, inte ens de mest extrema högerpartierna vill kicka ut israeliska araber.
Tvåstatslösningen är ju en mild, frivillig variant av etnisk rensning, eftersom den innebär skapandet av två intill varandra liggande etnostater.
För övrigt har jag svårt att se hur Ayelet Shaked och Naftali Bennett skulle vara främmande för en sådan lösning, eller att Shas och Yisrael Beiteinu skulle opponera sig. Tvärtom tror jag att de, i detta hypotetiska scenario, får med sig Likud utan större svårigheter. Motståndet hos befolkningen skulle däremot vara mycket stort -- men ingenting i jämförelse med den internationella kondemnationen.
Citat:
Som du själv verkar medge, Israel är alldeles för liberalt och demokratiskt för sådant trams.
Mitt synsätt är alldeles för klassiskt-grekiskt för att fördöma det som sker av nödvändighet. Men visst är dagens Israel alldeles för demokratiskt och liberalt för att ett sådant tilltag skulle vinna brett folkligt stöd. På den punkten är vi helt överens.