Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-25, 15:44
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som så ofta är det helt omöjligt att förstå var du får saker ifrån. Var skulle jag sagt något sådant?
Kanske för att du skrev detta alldeles nyss,
du får behålla 80% av det du äger så får jag 20%
vilket implicerar att hela mandatet ägdes av araber.
Citera
2018-01-25, 17:57
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Den ideologiskt besatte kallar Mellanösterns enda demokrati för fasciststat och drömmer om ett demokratiskt samhälle där alla etniska grupper har samma rättigheter. Det samhället finns redan - det heter Israel!

”Samma rättigheter”, i din propagandavärld möjligen.

Kallar du även befolkningen i Sydafrika för "ideologiskt besatt" - Sydafrika, en nation med 56 miljoner invånare som lidit under apartheid, rasistisk segregering och diskriminering, och vars officiella företrädare öppet i dagarna pekat ut Israel som den enda apartheidstaten i världen? Ideologiskt besatt? Snarare empiriskt grundat från en nation vars representanter känner igen vad de självt varit med om. Apartheid är rasism och en form av fascism. Lyssna och lär:

South Africa calls out Israel as an Apartheid State. United Nations, 23 Jan
https://www.youtube.com/watch?v=BkRbPDwW8iA
Citera
2018-01-25, 18:49
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
”Samma rättigheter”, i din propagandavärld möjligen.

Kallar du även befolkningen i Sydafrika för "ideologiskt besatt" - Sydafrika, en nation med 56 miljoner invånare som lidit under apartheid, rasistisk segregering och diskriminering, och vars officiella företrädare öppet i dagarna pekat ut Israel som den enda apartheidstaten i världen? Ideologiskt besatt? Snarare empiriskt grundat från en nation vars representanter känner igen vad de självt varit med om. Apartheid är rasism och en form av fascism. Lyssna och lär:

South Africa calls out Israel as an Apartheid State. United Nations, 23 Jan
https://www.youtube.com/watch?v=BkRbPDwW8iA
Jag pratar om staten Israel, inte ockuperade områden. Dessutom finns det många svarta sydafrikaner som tycker att påståendet är idiotiskt även om man bara syftar på det ockuperande området.

Israel har arabiska läkare, advokater, tv-profiler, företagare, parlamentsledamöter, t.o.m. en arabisk domare i Israels högsta domstol! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Supreme_Court_of_Israel
Under Sydafrikas apartheid fick vita och svarta inte ens åka buss tillsammans.

Förresten vill majoriteten av arabiska israeler hellre vara medborgare i Israel än i något annat land. http://m.jpost.com/Israel-News/Survey-60-percent-of-Arab-Israelis-have-positive-view-of-state-506150
https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4473953,00.html
Inte så konstigt, med tanke på att de har bäst levnadsvillkor i hela Mellanöstern. http://hdr.undp.org/en/composite/HDI
Citera
2018-01-25, 19:06
Avstängd
Relevant artikel för tråden:
Poll: Under 50% of Palestinians, Israeli Jews support two-state solution
Notera hur Jerusalem Post i sin rubrik bara väljer att ta med vad israeliska judar tycker, apropå det där med alla lika rätt i Israel. Araberna får rösta och tycka, men de skall inte tro att deras åsikter är lika mycket värda.

Exakta procentsiffrorna beror sen (som vanligt) på vilka man frågar och exakt hur man formulerar frågan så det går att hitta det resultat man vill.

Apropå om Israel har apartheid eller inte påminns jag om en jude som i motsvarande diskussion om likhet mellan Israel och nazityskland kontrade med i stil "frågan är inte om vi är detsamma som nazityskland utan om vi är tillräckligt annorlunda".
Senast redigerad av Xenonen 2018-01-25 kl. 19:10.
Citera
2018-01-25, 19:19
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Relevant artikel för tråden:
Poll: Under 50% of Palestinians, Israeli Jews support two-state solution
Notera hur Jerusalem Post i sin rubrik bara väljer att ta med vad israeliska judar tycker, apropå det där med alla lika rätt i Israel. Araberna får rösta och tycka, men de skall inte tro att deras åsikter är lika mycket värda.

Exakta procentsiffrorna beror sen (som vanligt) på vilka man frågar och exakt hur man formulerar frågan så det går att hitta det resultat man vill.
Tidningen du påstår struntar i israeliska arabers åsikter publicerar artiklar som handlar just om hur man kan ge dem större representation i medierna.
http://m.jpost.com/Israel-News/Israeli-Arab-voices-hardly-heard-in-mainstream-media-survey-finds-520022

Citat:
Apropå om Israel har apartheid eller inte påminns jag om en jude som i motsvarande diskussion om likhet mellan Israel och nazityskland kontrade med i stil "frågan är inte om vi är detsamma som nazityskland utan om vi är tillräckligt annorlunda".
Han har ju rätt i att de är väldigt annorlunda, så vad är det du försöker framföra?
Citera
2018-01-25, 19:31
Avstängd
Citat:
Tidningen du påstår struntar i israeliska arabers åsikter publicerar artiklar som handlar just om hur man kan ge dem större representation i medierna.
Du ser inte själv ironin i att de klagar på att araberna inte hörs samtidigt som de skriver en artikel som den jag länkade till? Din artikel bekräftar i alla fall bara bilden av den arabiska befolkningen som en osynlig minoritet.
Citera
2018-01-25, 19:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Och varför är områdena oanvända dag? Du kör den gamla vanliga stilen att infödingarna skall fördrivas till reservat i de mest oattraktiva områdena. Det är ingen slump att USA är de som mest stödjer Israel, de har ju samma historia med sina infödingar.

De minst använda områdena är i Negev. Eilat ex. Antar att du anser att Israel ska lämna tillbaka de områdena också för... för... för... för...
Citera
2018-01-25, 19:48
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Du ser inte själv ironin i att de klagar på att araberna inte hörs samtidigt som de skriver en artikel som den jag länkade till? Din artikel bekräftar i alla fall bara bilden av den arabiska befolkningen som en osynlig minoritet.
Kanske för att arabiska israelers ställning i tvåstatslösningen redan är tydlig - majoriteten är för. Varför skiva om något som inte är nyheter?

Artikeln jag länkade till bekräftar att vissa arabiska israeler anser sig vara "osynliga", medan nationell media ändå ger dem en plattform att uttrycka de åsikterna. Det är vad som är ironiskt.
Citera
2018-01-25, 20:58
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Kanske för att arabiska israelers ställning i tvåstatslösningen redan är tydlig - majoriteten är för. Varför skiva om något som inte är nyheter?
Jag fick aldrig klarhet i hur du ställer dig till de uppenbara problemen med Olmerts plan.

1. Även om 1,9 % av Västbanken skulle tillfalla Israel undrar jag hur landet kan försvaras utifrån 1967 års gränser?
2. Hur delar två nationer samma huvudstad utan att ge upphov till en kontinuerlig säkerhetspolitisk kris?
3. Anser du verkligen att arabernas så kallade right of return går att applicera?
4. Stödjer du verkligen den fortsatta etniska rensningen av judar från Jeriko och Betlehem?
Citera
2018-01-25, 21:18
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Jag fick aldrig klarhet i hur du ställer dig till de uppenbara problemen med Olmerts plan.

1. Även om 1,9 % av Västbanken skulle tillfalla Israel undrar jag hur landet kan försvaras utifrån 1967 års gränser?
2. Hur delar två nationer samma huvudstad utan att ge upphov till en kontinuerlig säkerhetspolitisk kris?
3. Anser du verkligen att arabernas så kallade right of return går att applicera?
4. Stödjer du verkligen den fortsatta etniska rensningen av judar från Jeriko och Betlehem?
Jag stöder planen för att den är det bästa av många dåliga alternativ. Men du har rätt i att den behöver lite puts.

1. Genom att ha en Israel/PLO/FN-kontrollerad säkerhetszon på gränsen mellan VB och Jordanien.

2. Jag tycker delarna av östra Jerusalem med arabisk majoritet borde ges större självstyre, men fortfarande vara kvar i Israel istället för att ges till nya staten Palestina.

3. Nej, inte i Israel. Bra inom den nya palestinska statens gränser.

4. Ja. Alternativen är antingen det eller att IDF lämnar utan dem, vilket är nästan detsamma som att skriva på deras dödsdom.
Citera
2018-01-25, 21:35
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
1. Genom att ha en Israel/PLO/FN-kontrollerad säkerhetszon på gränsen mellan VB och Jordanien.
I stil med Kosovo?

Citat:
2. Jag tycker delarna av östra Jerusalem med arabisk majoritet borde ges större självstyre, men fortfarande vara kvar i Israel istället för att ges till nya staten Palestina.
En slags Västberlinsk lösning. Jag undrar dock om Fatah/PLO och/eller Hamas är fullt så flexibla att de överger drömmen om att dominera "al-Quds".

Citat:
3. Nej, inte i Israel. Bra inom den nya palestinska statens gränser.
Du avser med andra ord att stryka den här aspekten av Olmerts plan. Men du vet mycket väl att araberna anser right of return vara en central aspekt av fredsplanen. Ser du något som helst utrymme för en kompromiss?

Citat:
4. Ja. Alternativen är antingen det eller att IDF lämnar utan dem, vilket är nästan detsamma som att skriva på deras dödsdom.
Det kan bli problematiskt med tanke på reaktionen mot Yitzhak Rabin efter den etniska rensningen av Betlehem. Vilka politiker inom dagens Likud, Shas, Yisrael Beiteinu eller Judiskt hem skulle stå bakom detta? Eller utgår du från en framtida allians mellan Arbetare- och Centerpartiet som grund för en tvåstatslösning?
Citera
2018-01-25, 21:43
Medlem
sagtsuls avatar
Bästa lösningen är nog att utrota palestinier eller israeler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in