2018-01-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Nu har inte jag spelat längre än wotlk men varenda jävel levlar på att questa. Det är ju genom questen i & utanför dungeon som du får nya saker, träffar människor & interagerar med andra spelare. Skärp dig. Du är bara vrång.

Så du menar alltså att du bara köttar monster utan quest 1 till 60 ?

Nä, om du effektivt vill levla så kommer du inte questa. Det går avsevärt mycket snabbare att grinda än att questa. Det är dock sjukt mycket tråkigare men mycket mer effektivt. Att du inte klarar det är väl ditt problem.
Citera
2018-01-25, 14:40
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nä, om du effektivt vill levla så kommer du inte questa. Det går avsevärt mycket snabbare att grinda än att questa. Det är dock sjukt mycket tråkigare men mycket mer effektivt. Att du inte klarar det är väl ditt problem.

Med allt resande hit och dit, typ Ratchet till Tanaris, tillbaka igen sen tillbaka till Tanaris för 4 quests. Under den tiden har jag stått och farmat grisar med snabb respawn. Skälvklart får gris slaktaren mer experience points så du har rätt.
Citera
2018-01-25, 14:54
Medlem
Nihennas avatar
Roligt med folk som försöker få Classic att verka svårare än vad det var.

WoW skapades just som ett svar för att MMO-genren var onödigt komplex och avancerad, även i Classic var spelet inte komplext elelr särskilt avancerat nånstans. Däremot var mycket av den gamla filosofin kvar, alltså "ju högre nummer, desto svårare blir det" istället för "ju mer mekaniker, desto svårare blir det".

99% av bossarna var rätt och slätt gear checks. Hade guilden tillräckligt med bra gear tillsammans vann man. Vissa undantag fanns, som Razorgore, men rent mekaniskt sätt så är bossarna på dagisnivå jämfört exempelvis Kil'Jaeden, Ragnaros heroic och Archimonde (WoD version). Även Naxxramas visade hur enkelt det egentligen var när de släppte versionen i WotlK som mer eller mindre bara hade reducerade siffror på allt.

Även quests var inte särskilt spännande förutom storyn i dem som kunde vara fantastiska, men det är inte exklusivt Vanilla. Det finns en hel del legendariska questlines även idag.

WoW var ett bra spel förr, men helt ärligt tycker jag att Retail är bättre på alla sätt och vis förutom den sociala biten. Där slår Classic Retail med hästlängder. Blizzard har valt att fokusera på tillgänglighet istället.

Man får såklart tycka att Vanilla är bättre, det är ok även om jag verkligen inte håller med, men när nån tomte kommer och börjar kalla folk Legionbäbisar eller vad det var blir det bara på det.
Personen hade inte överlevt i 5 sekunder på Mythic Xhul'horac

Sen var det någon som drog upp att man kan dra 10 elites och bara nöta ner dem enkelt. Visst. Gå till elitstället i Suramar och prova det, för det kommer att på ett ungefär se ut så här https://www.youtube.com/watch?v=raF9wfPxir8

Med det sagt har jag många glaada minnen från 2004-2007. Jag vill mest bara gnälla på folk som försöker få moderna WoW att framstå som något vilken 3-åring som helst klarar av.
Citera
2018-01-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Exempel lootsystemet var helt vrickat!! De gick köra flertals gånger i BWL aldrig hitta sitt set items, hur mycket dkp man än hade droppades inte föremålet, och man fick inte bonusen ifrån sitt set. De har de fixat med hjälp av patchar, ändringar =).

Flera runs utan att få det item man vill, usch vad hemskt det låter!!! Nä men charmen med vanilla är att man inte blir BiS-gearad efter ett par resets utan att du kanske blir det ungefär när nästa raid kommer ut, om du har tur. Naxx är ju ute på gamla Nost och Kronos, där kör guilder ändå MC för bindings, ZG för idols, BWL för elementium och vissa delar, AQ40 för flera BiS-delar. Det blir ju tråkigt om allt tidigare content blir värdelöst för varje ny content-patch.

Citat:
Som healer behöver du enbart ha reda på två spells (en max rank, en lite lägre) och mp5.

Om man spelar Paladin kanske, ingen annan klass.

Citat:

Och varför är då alla rekord till 60 gjorda med questande? Optimal questing > grinding.

Citat:
Det som kan vara kul att veta är att det addons fick göra i vanilla var långt mer restriktivt än vad det är i Legion. Man var extremt mycket mer begränsad med vad addons kunde göra i vanilla, däremot tror jag att Blizzard kommer ändra det.

Vad menar du? I vanilla finns det addons som automatiskt scannar i raiden efter targets som har lägst hp och är inom range, och healar dessa, får den en heal innan så avbryts healen och man börjar heala det target som har lägst hp nu. Såna grejer begränsade de i TBC. Att folk inte hade erfarenhet att göra addons är en annan sak, men det finns folk som har UI som ser ut som allt från Legion-UI till replikor av WC3-UI.
Citera
2018-01-25, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Roligt med folk som försöker få Classic att verka svårare än vad det var.

Mechanic-wise så är vanilla väldigt enkelt, ja. Dock föredrar jag inte bossar som Archimonde WoD där man har pilar över hela skärmen som visar var man ska stå.

Citat:
99% av bossarna var rätt och slätt gear checks. Hade guilden tillräckligt med bra gear tillsammans vann man. Vissa undantag fanns, som Razorgore

Lustigt att du nämner Razorgore, det är den bossen jag skulle säga kommer att vara den största gear-checken, för om du har tillräckligt bra dps så kan du döda alla draker och slipper kite'a dem. Guilder som var tvugna att kite'a drakarna (eftersom de hade låg dps) krävde flera månader för att lära sig, medan de som hade bra dps bara dödade allt utan att tänka.

Citat:
Även Naxxramas visade hur enkelt det egentligen var när de släppte versionen i WotlK som mer eller mindre bara hade reducerade siffror på allt.

Jag har redan sagt att jag håller med om ämnet, men det här är inget bra exempel. Procentuellt så gjorde alla abilites mer dmg i vanilla, var det inte någon som visade att Anub'Rekhan's LS gjorde ungefär lika mycket dmg i WotLK-versionen, 2 expansioner senare? I WotLK var det inga problem om man fick Frost Blast (KT) på 3 personer, medan i vanilla så var det mycket svårt att få dessa att överleva. Och jag upprepar mig igen, att koordinera 40 pers är mycket svårare än vad man tror, hur man än gör så kommer du att ha några retards med dig som kan förstöra rätt mycket.
Citera
2018-01-25, 15:22
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Mechanic-wise så är vanilla väldigt enkelt, ja. Dock föredrar jag inte bossar som Archimonde WoD där man har pilar över hela skärmen som visar var man ska stå.

Rätta mig om jag har fel, men det var väl ett "frivilligt" add-on? Jag minns inga pilar nämligen, däremot minns jag att de tog bort stöd för add-ons som visade 3D-grejer på kartan just för att hjälpa en att positionera sig.

Visste faktiskt inte att de gick att döda. Hade för mig att de hade för hög HP oavsett.
Minns att vi körde med kite-taktiken även när vi gjorde Naxx, men det får väl stå på oss då.

Citat:
Jag har redan sagt att jag håller med om ämnet, men det här är inget bra exempel. Procentuellt så gjorde alla abilites mer dmg i vanilla, var det inte någon som visade att Anub'Rekhan's LS gjorde ungefär lika mycket dmg i WotLK-versionen, 2 expansioner senare? I WotLK var det inga problem om man fick Frost Blast (KT) på 3 personer, medan i vanilla så var det mycket svårt att få dessa att överleva. Och jag upprepar mig igen, att koordinera 40 pers är mycket svårare än vad man tror, hur man än gör så kommer du att ha några retards med dig som kan förstöra rätt mycket.

Trött, men är det inte det jag påstår då? Att det kort och gott handlar om siffrorna i sig och inte nödvändigtvis mekanikerna?
Det jag menade iaf, med att när det kom till WotlK och siffrorna drogs ner på skada exempelvis så blev det mycket lättare och man kunde mer eller mindre ignorera allt för att det inte fanns någon riktig mekanik som straffade en särskilt mycket mer än att man tog skada.

Sista biten stämmer såklart, men minns jag rätt behövdes det ungefär lika många "bra" spelare förr som i en full raid idag. Alltså runt 20. Resten vill jag minnas kunde vara helt hjärndöda och man kunde ändå vinna på bossar förutom typ Vaelstrasz och Noth the Plaguebringer
Citera
2018-01-25, 16:09
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Sen var det någon som drog upp att man kan dra 10 elites och bara nöta ner dem enkelt. Visst. Gå till elitstället i Suramar och prova det, för det kommer att på ett ungefär se ut så här https://www.youtube.com/watch?v=raF9wfPxir8

Hahaha så jävla bra! Men det är så, man står och fightas med 3, får använda hela kittet och nästan fått ner dom. Så ser man en patrull på 4 komma gående. Man försöker styra fighten åt sidan, och backar in i en klunga! Suck, corpse run och inser att på dom fem minuterna bara lyckats döda 1.
Citera
2018-01-25, 16:55
Medlem
Citat:
Med det sagt har jag många glaada minnen från 2004-2007. Jag vill mest bara gnälla på folk som försöker få moderna WoW att framstå som något vilken 3-åring som helst klarar av.

Det känns lite som ett problem i kritiken mot retail, att relativt få faktiskt har torrt bakom öronen när de kritiserar.

Kritiken mot retail är oftast: Det är enkelt och du får gear kastat på dig. (Och givetvis ett par andra punkter, men dom ids jag inte ta upp igen).

Där hakar man upp sig på lägre nivåer av spelet, typ LFR eller normal. Ja, dom nivåerna är enkla och kräver väldigt lite av spelaren. Men dom nivåerna utgör inte hela spelet. Anledningen till att dom finns med är för att alla spelare ska få se all content, till skillnad från hur det var under tidigare expansioner.

Kritiken borde snarare handla om det är rimligt att alla verkligen ska få se alla nivåer av spelet eller om spelet skulle ha fortsatt på sin 0,1%-spelarbas som ska få/kunna uppleva Sunwell.

Sen finns kritiken mot att man får epics och legendarys kastade på sig i moderna expansioner. Återigen kan jag tycka att det är ett ganska litet problem, för det är fortfarande saker som är viktigare än färgen på texten. Det finns fortfarande en stor skillnad mellan items, oavsett om båda är epic eller rare.

Sen kan jag tycka att legendarys, som Blizzard har sagt att de ska åtgärda till BfA, ska vara resultatet av en låg drop-chans och en lång och fruktansvärd grind - inte fyra world quests i samma område.

Sen ska jag, som vanligt, lägga till att jag ser otroligt mycket fram emot Classic. Det finns mycket med Classic jag saknar, och mycket jag vill uppleva igen.
Citera
2018-01-25, 19:43
Medlem
glorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Med allt resande hit och dit, typ Ratchet till Tanaris, tillbaka igen sen tillbaka till Tanaris för 4 quests. Under den tiden har jag stått och farmat grisar med snabb respawn. Skälvklart får gris slaktaren mer experience points så du har rätt.

Problemet med din taktik är bara att du inte får något gear når du står och slår på samma minions om & om igen. Dungeons är med i äventyret av en anledning. Jag tror inte att det kommer finnas en enda guild som tar in grå gearade 60's i WoW Classic. Men jag har haft fel förut.

Och hur förklarar du att dom som tagit sig till maxlevel på servern först gjort det genom quests ?
Citera
2018-01-25, 20:12
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Problemet med din taktik är bara att du inte får något gear når du står och slår på samma minions om & om igen. Dungeons är med i äventyret av en anledning. Jag tror inte att det kommer finnas en enda guild som tar in grå gearade 60's i WoW Classic. Men jag har haft fel förut.

Och hur förklarar du att dom som tagit sig till maxlevel på servern först gjort det genom quests ?

För att det är specifika quests du måste ta, du kan inte bara questa runt. Sen diskuterade vi vad som gick snabbast inte vad som är roligt eller ger gear. Men jag minns att jag köttade mobs fram till lv 12 eller femton till jag kom in i RFC i Ogrimmar.
Citera
2018-01-25, 22:21
Medlem
Citat:
Det är inte hopplöst svårt. Lootsystemet är förvisso helt idiotiskt men det är ju knappast det som gör det svårt utan det gör bara att man blir mer irriterad och slutar raida för att items aldrig droppar. När vi väl hittat 20 spelare som grund för raids så kunde resten vara totalt mongo mer eller mindre, det är väldigt få fighter som krävdes mer. (Upp t.o.m. Naxx, där krävdes det enbart gear)

Jag skulle vilja se dig och dina leet pulare cleara vanilla nax med 20 mongos som medpassagerare.
Jag sätter en och annan slant på att ni ett halvår senare sitter och lipar framför razorgore.
Citera
2018-01-25, 22:25
Medlem
Citat:
Även Naxxramas visade hur enkelt det egentligen var när de släppte versionen i WotlK som mer eller mindre bara hade reducerade siffror på allt.

Ytterligare en leet 18åring som inte har en aning om vad han pratar om.

Vi spenderade mer tid på första trashpullen nax 40, än vad vi gjorde på att cleara hela skiten i wotlk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in