Citat:
Ursprungligen postat av
MostyBlejsX
Låter fullständigt orimligt! Borde inte siffran ligga på 4 %, även det skulle vara mycket. Detta måste ju vara en stor anledning till de skenande bostadspriserna.
Det tycker inte jag att det gör, det som jag blev förvånad över var snarare att så många har lågt förtroende för sin egen förmåga att sköta sin egen ekonomi, den uppfattningen har inte jag, till och med de värsta ekonomiska analfabeterna som jag är bekant med klarar av det på ett
godkänt sätt.
Att de ekonomiska baskunskaperna är förhållandevis låga bland en del människor blev jag dock inte speciellt förvånad över, det märker man snabbt, och då umgås jag ändå inte med idioter, det stora problemet är, och då använder jag min umgängeskrets som urval(mestadels 90- och 80-talister), att en del i princip har 0 intresse för det, sedan är dom kompetenta och intresserade av annat.
Finns även en hel del människor i den här tråden som jag skulle ge låga betyg i ämnet, fast då handlar det snarare om att en del överskattar sin egen förmåga.
Edit: Och med sin egen ekonomi, så menar jag typ enkel månadsbudgetering, att man kan sköta sina inbetalningar och räkningar osv. Sedan kan man väl argumentera för att en förståelse för hur räntor påverkar ens privatekonomi är en del av det, men för en person som bor i hyresrätt så är kanske inte det något man tänker på.
Edit #2: Det område där kunskapsnivåerna enligt min erfarenhet är lägst, är t ex allokering av sparkapital, medans inkomster och utgifter är något som de allra flesta verkar kunna hantera(även om det uppenbarligen finns en del som tappar det totalt, lyxfällan fall), sedan finns det personer som
tror att dom kan hantera kapitalplaceringar, och går all in i typ Fingerprint Cards.
Det bolaget och dess aktieägare är även intressant studie i mänsklig psykologi, det är bland det värsta jag sett.
Citat:
2018-01-25 10:43
– Nu finns det 60 000 ägare i aktien, en liten nedgång från toppen på 70 000. Av dessa är det ungefär 8-9 000 som köpte innan aktien stack väg 2014.
Han menar att det var den snabbväxande aktiekursen, mer än själva affärsidén, som lockade småspararna att köpa.
– Majoriteten, drygt 90 procent av aktieägarna, har köpt efter att kursen kulminerade fjärde december 2015. Man slutade att köpa för ungefär åtta månader sedan, i april 2017. Några har sålt, men de flesta är kvar.
Claes Hemberg jämför aktien med Bredbandsbolaget från 2000.
– Där sålde folk aldrig, aktien bara dog. Det kanske tar 20 år innan kursen är tillbaka där man köpte, och då är det lika bra att köpa ett verkstadsbolag eller liknande.