2018-01-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Hotell och kontorsmarknaden är mest förknippad, hotellhyrorna i centrala stockholm är t ex mycket lägre än vad kontorshyrorna är, så för fastighetsägare är det tveksamt om man vill utveckla hotell när man kan utveckla kontor istället, det är stor skillnad. Sedan kan kontorshyrorna vara mer volatila.

Hotellbeläggningen är enligt den statistik som finns(tillväxtverket, eller Visita, som får sin statistik från tillväxtverket, där jag antar att även Euro Stat får sin data från) hög, framförallt i Stockholm och Göteborg, låg på 70-75% i november, vilket i princip innebär att det är näst intill fullbelagt under de dagar då flest har möjlighet att resa, även Malmö har ganska hög beläggning.

I de allra flesta länder är inhemsk turism enormt mycket större än besökare från utlandet, så om svenskar väljer att dra ner till Spanien, Grekland etc istället så påverkar det en hel del, det påverkar ju även handelsutbytet, då det räknas som import(vilket påverkar BNP negativt).
Låter som plausibla förklaringar. Jag tror också att arbetskraftskostnader och skatter drar upp hotellkostnaderna ganska rejält här, vilket på något sätt också gäller byggsektorn (även om man nu kör mest med balter och polacker nu för tiden).

Men jag skulle ändå vilja säga att det finns en x-faktor i Sverige. Det ska liksom bara "kosta" av gammal vana att ta in på hotell. Samma x-faktor tror jag finns även när det gäller byggsvängen. Det är dyrt "för att det är dyrt" eller "bra boende måste få kosta" och liknande argument. Detta är dock en högst spekulativ tanke jag har. Jag tror nämligen att en bubbla är till stor del psykologiskt betingad.
2018-01-25, 19:56
Avslutad
Har inte hunnit skriva om detta tidigare men Erik Wallin projektet Bergsvåg i Hjorthagen / Norra Djurgårdsstaden är lite intressant. Det säljstartades i augusti 2017 men de fick bara in intresseanmälan på TRE av objekten. Det blev ännu tydligare hur dåligt det gick när de redovisade Obokade som en kategori och klumpade ihop Bokade / Sålda i samma kategori på bokningssidan. Noll sålda alltså.

Runt årsskiftet nollställde de bokningen och nu redovisar de inte den öppet ens. Istället har de nu omformat projektet lite, rabatterat de större objekten och "nystartat" försäljningen.

De gamla objekten ligger kvar på booli: https://www.booli.se/hjorthagen/115351/?isNewConstruction=1

Prisexempel från första säljstarten: 4rok 111 kvm för mellan 12 600 000 kr till 12 995 000 kr.

Prisexempel jag fick mailvägen från wallin i och med "nystarten" i projektet (mail som gick ut till alla som visat intresse för projektet tidigare)
1 rum och kök från 2.895.000 kr
2 rum och kök från 5.100.000 kr
3 rum och kök från 5.900.000 kr
4 rum och kök från 8.995.000 kr
Stadsradhus från 9.995.000 kr

Stör mig hårt på att jag har kastat PDFen på de gamla objekten men de nya går att beskåda på www.bergsvag.se/visning med lösenordet "Wallin2018".

Rätt hyffsade prissänkningar iaf.

1. Undrar hur hårt de våldtar ekonomin i den framtida bostadsrättsföreningen för att få detta att gå ihop? För inte ska väl Wallin behöva stå för förlusten?

2. Lite ironiskt att det tidigare låg två längor garage åt boende i hjorthagen (klassiska "radgarage" med individuell por till varje garage). Dessa jämnades mycket hastigt med marken, och sedan dess har det inte hänt någonting alls på platsen. Surt för innehavarna av vad som troligtvis var mycket funktionella och billiga garage...
2018-01-25, 20:14
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Låter som plausibla förklaringar. Jag tror också att arbetskraftskostnader och skatter drar upp hotellkostnaderna ganska rejält här, vilket på något sätt också gäller byggsektorn (även om man nu kör mest med balter och polacker nu för tiden).

Men jag skulle ändå vilja säga att det finns en x-faktor i Sverige. Det ska liksom bara "kosta" av gammal vana att ta in på hotell. Samma x-faktor tror jag finns även när det gäller byggsvängen. Det är dyrt "för att det är dyrt" eller "bra boende måste få kosta" och liknande argument. Detta är dock en högst spekulativ tanke jag har. Jag tror nämligen att en bubbla är till stor del psykologiskt betingad.

När jag turistade mycket i Frankrike för tjugo år sedan (även på vardagar) och bodde på enkla hotell förvånade det mig att se affärsresenärer i kostym och portfölj i frukostmatsalarna. Kanske har man andra avdragsregler som gör att man kan göra avdrag eller få traktamente enligt en hyggligt hög schablon och få behålla mellanskillnaden om man väljer något billigare.
2018-01-25, 20:22
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det här är intressant. Jag reser en hel del i jobbet, och har alltid förvånats över de mycket högre hotellpriserna (dvs per natt) i Sverige jämfört med utomlands. Sverige piskar högkostnadsländer som Schweiz och Danmark rejält. Och Tyskland ska vi inte prata om, där är det ofta halva priset jämfört med Sverige.

Kan detta ha någon koppling med bostadsbubblan? Iofs är hotell/hyres/brf lite olika marknader, men någon form av kommunicerande kärl är det väl.

Ja, som utlandssvensk känner jag en del svenskar som har behållit lägenheter i Stockholm som övernattningslägenheter för rätt få dagar om året, typ max 20-30 dagar om året, för tjänsteresor och semestrar. Kan vara som investering eller av bekvämlighetsskäl också.
2018-01-25, 20:46
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
En spanning från Stockholm idag. Jag tjuvlyssnade just på en konversation där en man pratade om att han skulle byta mäklare. Tydligen har han haft flera visningar och hans mäklare lyckas fortfarande inte få in ett vettigt bud. Tydligen var den förra mäklaren en oproffsig latmask som inte kunde få lägenheten såld till ett rimligt pris.

Vissa lever i total förnekelse.

Den här trenden har varit tydlig ett tag. Om inte mäklaren lyckas sälja lägenheten för det förväntade priset så är det mäklaren det är fel på och som bör bytas ut. Det är *inte* priset som är för högt och bör sänkas. Fascinerande. Speciellt som jag ibland noterat att säljare x bytt från mäklare a till mäklare b samtidigt som säljare y bytt från mäklare b till mäklare a.
2018-01-25, 21:14
Medlem
SueHecks avatar
Citat:
Kan du ange en källa eller en länk?

Två bekanta här i mitt område.
2018-01-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SueHeck
Två bekanta här i mitt område.
Let me get this straight: två "bekanta" i ditt område säger att det kan bli aktuellt med skuldsanering för bolånetorskar? Tack, då vet vi. Bidra gärna med fler intelligenta inlägg. Annars kan det säkert finnas nåt forum motsvarande bollhav där du kan husera tills vidare.
2018-01-25, 21:59
Medlem
Trillskes avatar
Problemet med skuldsanering är att varken folket ellet bankerna eller någon annan vill betala för det. "Tyvärr" befinner vi oss i 2018, så det kommer inte hända.

Förutom då den gamla vägen så att säga. Klart det finns modeller för skuldsanering, det har det alltid gjort. Problemet är bara att det är ganska vanligt att dessa åminstone försöker ta livet av sig under tiden. Inte jättemycket att avundas, oavsett om självmordet misslyckas eller ej.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-25 kl. 22:01.
2018-01-25, 22:11
Medlem
Unizeros avatar
"Fyra av tio förstår inte hur räntan påverkar boendekostnaden."

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/swedbank-forvanande-lag-kunskap-inom-privatekonomi-6895206

"Knappt en fjärdedel av de tillfrågade uppger att de inte har tillräcklig kunskap för att fatta beslut om sin egen privatekonomi. Fler än fyra av tio förstår inte hur räntan påverkar deras boendekostnad. Det visar en undersökning Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank och sparbankerna."

Inte undra på att priserna drivs uppåt när 40% av köparna inte ens vet hur räntan kommer påverka deras privatekonomi. Det kommer bli intressant att följa detta när räntan stiger några procentenheter.
2018-01-25, 23:20
Medlem
Men herregud, hur retarderat är det svenska folket egentligen?

Kan inte tro mina ögon, fler än 40% (!!) borde ha en god man...

Med den bakgrunden är det inte ett dugg konstigt att priserna rusat, "vadå, det står ju att månadskostnaden bara är 6000 kr, och höjer jag med 1 mkr så blir ju månadskostnaden bara 1000 kr till"
Just nu med rekordlåga räntor och efter skatteavdrag ja, era jävla dumhuvuden!

Stor risk att de 40% vet att de dessutom ofta har en stor skuld i föreningen.

Det här kommer gå fullständigt åt helvete, "stackars" människor som signat upp sig för resten av livet, och de fattar inte ens vad de förbinder sig till..
2018-01-25, 23:35
Avslutad
Hammarby Sjöstad
2 rok, 42 m2
Hyra: 7 054 kr

2 personer i kö.

https://www.sssb.se/soka-bostad/sok-ledigt/lediga-bostader/lagenhet/?refid=54384a775473574f4565515872554c4658707a444f6 15a556d3271424f64394b
2018-01-25, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunke
Men herregud, hur retarderat är det svenska folket egentligen?

Kan inte tro mina ögon, fler än 40% (!!) borde ha en god man...

Med den bakgrunden är det inte ett dugg konstigt att priserna rusat, "vadå, det står ju att månadskostnaden bara är 6000 kr, och höjer jag med 1 mkr så blir ju månadskostnaden bara 1000 kr till"
Just nu med rekordlåga räntor och efter skatteavdrag ja, era jävla dumhuvuden!

Stor risk att de 40% vet att de dessutom ofta har en stor skuld i föreningen.

Det här kommer gå fullständigt åt helvete, "stackars" människor som signat upp sig för resten av livet, och de fattar inte ens vad de förbinder sig till..

Står ju inget om personernas boendeform.

Sedan har ju Arturo helt rätt i att privatekonomi borde vara obligatoriskt i grundskolan och gymnasiet. Han gör en bra insats, då han föreläser med jämna mellanrum på skolor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in