Citat:
Låter som plausibla förklaringar. Jag tror också att arbetskraftskostnader och skatter drar upp hotellkostnaderna ganska rejält här, vilket på något sätt också gäller byggsektorn (även om man nu kör mest med balter och polacker nu för tiden).Hotell och kontorsmarknaden är mest förknippad, hotellhyrorna i centrala stockholm är t ex mycket lägre än vad kontorshyrorna är, så för fastighetsägare är det tveksamt om man vill utveckla hotell när man kan utveckla kontor istället, det är stor skillnad. Sedan kan kontorshyrorna vara mer volatila.
Hotellbeläggningen är enligt den statistik som finns(tillväxtverket, eller Visita, som får sin statistik från tillväxtverket, där jag antar att även Euro Stat får sin data från) hög, framförallt i Stockholm och Göteborg, låg på 70-75% i november, vilket i princip innebär att det är näst intill fullbelagt under de dagar då flest har möjlighet att resa, även Malmö har ganska hög beläggning.
I de allra flesta länder är inhemsk turism enormt mycket större än besökare från utlandet, så om svenskar väljer att dra ner till Spanien, Grekland etc istället så påverkar det en hel del, det påverkar ju även handelsutbytet, då det räknas som import(vilket påverkar BNP negativt).
Hotellbeläggningen är enligt den statistik som finns(tillväxtverket, eller Visita, som får sin statistik från tillväxtverket, där jag antar att även Euro Stat får sin data från) hög, framförallt i Stockholm och Göteborg, låg på 70-75% i november, vilket i princip innebär att det är näst intill fullbelagt under de dagar då flest har möjlighet att resa, även Malmö har ganska hög beläggning.
I de allra flesta länder är inhemsk turism enormt mycket större än besökare från utlandet, så om svenskar väljer att dra ner till Spanien, Grekland etc istället så påverkar det en hel del, det påverkar ju även handelsutbytet, då det räknas som import(vilket påverkar BNP negativt).
Men jag skulle ändå vilja säga att det finns en x-faktor i Sverige. Det ska liksom bara "kosta" av gammal vana att ta in på hotell. Samma x-faktor tror jag finns även när det gäller byggsvängen. Det är dyrt "för att det är dyrt" eller "bra boende måste få kosta" och liknande argument. Detta är dock en högst spekulativ tanke jag har. Jag tror nämligen att en bubbla är till stor del psykologiskt betingad.