2018-01-26, 10:28
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Solna, alltid rankat topp fem och ibland etta som bästa kommunen i landet att bo i, ska bygga fler Hyresrätter än Bostadsrätter de närmaste två åren. Bl a omvandlar den Norske hotellmagnaten Stordalen 487 planerade BR till HR.

https://mitti.se/nyheter/hyresratter-bostadsratter-solna/

Bra. Det behövs fler hyresrätter men återigen, det intressanta blir vad hyreskostnaden kommer att hamna på. De hyresrätter som byggs idag tenderar att ligga ganska högt.

// CC
2018-01-26, 11:25
Avslutad
Nya banklånesiffror från SCB idag.

Bankernas utlåning till hushållen (mrd SEK)

2016
sep: 3 491 =>
okt: +15
nov: +18
dec: +22
2017
jan: +15
feb: +13
mar: +25
apr: +18
maj: +22
jun: +27
jul: +14
aug: +17
sep: +31 (tror den siffran berodde på omdefinitioner)
okt: +18
nov: +22
dec: +19 => 3 789

SCB:s statistikdatabas
---

"Hushållens bostadslån uppgick till 3 117 miljarder i december. Det är en ökning med 18 miljarder jämfört med föregående månad och 210 miljarder jämfört med motsvarande månad föregående år. Det innebär att bostadslånen hade en årlig tillväxttakt på 7,2 procent i december, en minskning med 0,2 procentenheter jämfört med i november."
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/statistiknyhet/finansmarknadsstatistik-december-2017/

=>
Nu har nog kreditåtstramningen inletts. 0,2 procentenheter är mycket i dessa sammanhang, och det lär fortsätta med liknande eller större tal, gissar jag.

När läget är som värst så kan vi komma att se minustecken i tabellen ovan.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-26 kl. 11:45.
2018-01-26, 11:41
Avslutad
Hemnet, Stockholms län

8 330 kl 11:42 förra fredagen
8 561 nu.
2018-01-26, 12:03
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Lars EO Svensson intervjuas om finansiell stabilitet och amorteringskraven.
https://youtu.be/7LXB7R1rbmI

Högaktuellt för tråden.

Karln är ju kvalificerad totalidiot.
De flesta ekonomer har inga historiekunskaper (eftersom historien alltid visar sig inte övernstämma med teorin).
Svensson verkar inte förstå att dagens investeringar även påverkar morgondagen, vilket ju nu går upp för många BLT.
Dessutom tjatade han om att räntesänkningar skulle lösa arbetslösheten. Ingves sänkte från runt 3% till otänkbara -0,5. BLT lånade nästan motsvarande hela statsskulden och arbetslösheten sjönk ca 1%. Riktigt bra ekonomi!

Karln kommer vara först ut med krav på riktiga helikopterpengar.
2018-01-26, 12:07
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Solna, alltid rankat topp fem och ibland etta som bästa kommunen i landet att bo i, ska bygga fler Hyresrätter än Bostadsrätter de närmaste två åren. Bl a omvandlar den Norske hotellmagnaten Stordalen 487 planerade BR till HR.

https://mitti.se/nyheter/hyresratter-bostadsratter-solna/

Om man nu mot förmodan ger sig på ett nyproduktionsköp, så utöver den ekonomiska risken så tar man en risk att halva bygget blir HR? Där kommer våra geniala politiker trycka in MENA eftersom det är blir för dyrt för svenne att hyra!

Allvarligt talat....kan man ha en klausul om det i kontraktet?
2018-01-26, 12:09
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Tack för den länken. Mycket skrämmande läsning och, jag medger, jag är förvånad. +40% som inte förstår räntans betydelse för boendekostnaden. Jag hade själv gissat på 15-20% och då ändå tagit i lite.

Visst som någon skrev, vi vet inte vilka som svarade. Man kan t ex hoppas att de som bor i villa/BR har högre förståelse än de som bor i HR. Räntans koppling till boendekostnaden i HR är inte lika självklar och tydlig.

Skrämmande är även att 1/4 själva anser att de inte har de kunskaper som behövs för att ta beslut om sin privatekonomi. 25% och det är de som har "insikten" av det. Det går säkert att lägga till ett antal procent för de som inte heller har kunskapen men som inte är medvetna om det. Vad håller vår skola och Sveriges föräldrar på med? Om den siffran gäller för svenskar, hur är den då med alla våra nya invånare?

Har tidigare funderat på att hålla kvällskurser i grundläggande ekonomi. Kanske ska göra slag i saken. Problemet är väl bara att de som behöver den mest inte har råd att betala.

// CC

Ja när jag läser om den där undersökningen så finns ju uppenbarligen ett bra kundunderlag, gäller att du är väldigt pedagogisk ifall du startar kurser i sådant fall så du får använda dig av äpplen eller kulram. Nej men det där är faktiskt skrämmande och det visar även på hur stor del HR det egentligen behövs, det bor folk i BR och villor som riskerar hela boendeformen BR för att dom har blivit tvingade att bo så då alla HR har försvunnit från marknaden och jag kan förstå varför priserna har skenat.

Det har kommit lite nya nyheter från Norge:

FÖRSÄLJNING NYA BOSTÄDER -14% DEC JMF DEC 2016 (Direkt)
https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/01/25/norge-forsaljning-nya-bostader-14-dec-jmf-dec-2016.html

Citat:
Försäljningen av nya bostäder i Norge sjönk med 14 procent under december, jämfört med motsvarande period i fjol.

Det visar statistik från Boligprodusentenes Forening, enligt Dagens Näringsliv.
Totalt under 2017 sjönk försäljningen med 22 procent jämfört med 2016.

Dom svenska företag som bygger mest i Norge så är det JM och Bonava, så skall bli intressant att läsa om hur deras sista kvartal har gått jag tror att det kan bli rätt skrämmande läsning. Men för helåret 2017 så kommer siffrorna se rätt bra ut då dom två första kvartalen var rätt starka. Inom fyra månader kommer vi att se rabatterade priser och fria månadsavgifter osv.
Senast redigerad av sebno1 2018-01-26 kl. 12:15.
2018-01-26, 12:23
Avslutad
...och då har vi den svenska 5-årsräntan uppe på 0,30%
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19001/5-ars-ranta
2018-01-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Om man nu mot förmodan ger sig på ett nyproduktionsköp, så utöver den ekonomiska risken så tar man en risk att halva bygget blir HR? Där kommer våra geniala politiker trycka in MENA eftersom det är blir för dyrt för svenne att hyra!

Jo visst så kan det vara. Detta är nu inget jättenytt. Osäljbara BR har omvandlats till HR på fler ställen.
2018-01-26, 13:00
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
"Fyra av tio förstår inte hur räntan påverkar boendekostnaden."

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/swedbank-forvanande-lag-kunskap-inom-privatekonomi-6895206

"Knappt en fjärdedel av de tillfrågade uppger att de inte har tillräcklig kunskap för att fatta beslut om sin egen privatekonomi. Fler än fyra av tio förstår inte hur räntan påverkar deras boendekostnad. Det visar en undersökning Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank och sparbankerna."

Inte undra på att priserna drivs uppåt när 40% av köparna inte ens vet hur räntan kommer påverka deras privatekonomi. Det kommer bli intressant att följa detta när räntan stiger några procentenheter.

Låter fullständigt orimligt! Borde inte siffran ligga på 4 %, även det skulle vara mycket. Detta måste ju vara en stor anledning till de skenande bostadspriserna.
2018-01-26, 13:01
Avslutad
Helt annan utveckling på Hemnet Stockholms län den här veckan. Vi ligger nu kring 8 600 vilket iofs är ett par hundra högre än den här tiden förra veckan och hundra högre än helgmaximum för två veckor sedan. Dock har vi ingen fart på tillväxten den här gången, så vi lär stanna klart under 9 000.
2018-01-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
...och då har vi den svenska 5-årsräntan uppe på 0,30%
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19001/5-ars-ranta
Ser att denna ränta på drygt en månad stigit med nära 0,6% (från -0,27 till nu +0,31).
Hur och när kommer detta att påverka bolåneräntorna, bundna & rörliga?
Senast redigerad av Externalist 2018-01-26 kl. 13:11.
2018-01-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Låter fullständigt orimligt! Borde inte siffran ligga på 4 %, även det skulle vara mycket. Detta måste ju vara en stor anledning till de skenande bostadspriserna.

Det tycker inte jag att det gör, det som jag blev förvånad över var snarare att så många har lågt förtroende för sin egen förmåga att sköta sin egen ekonomi, den uppfattningen har inte jag, till och med de värsta ekonomiska analfabeterna som jag är bekant med klarar av det på ett godkänt sätt.

Att de ekonomiska baskunskaperna är förhållandevis låga bland en del människor blev jag dock inte speciellt förvånad över, det märker man snabbt, och då umgås jag ändå inte med idioter, det stora problemet är, och då använder jag min umgängeskrets som urval(mestadels 90- och 80-talister), att en del i princip har 0 intresse för det, sedan är dom kompetenta och intresserade av annat.

Finns även en hel del människor i den här tråden som jag skulle ge låga betyg i ämnet, fast då handlar det snarare om att en del överskattar sin egen förmåga.

Edit: Och med sin egen ekonomi, så menar jag typ enkel månadsbudgetering, att man kan sköta sina inbetalningar och räkningar osv. Sedan kan man väl argumentera för att en förståelse för hur räntor påverkar ens privatekonomi är en del av det, men för en person som bor i hyresrätt så är kanske inte det något man tänker på.

Edit #2: Det område där kunskapsnivåerna enligt min erfarenhet är lägst, är t ex allokering av sparkapital, medans inkomster och utgifter är något som de allra flesta verkar kunna hantera(även om det uppenbarligen finns en del som tappar det totalt, lyxfällan fall), sedan finns det personer som tror att dom kan hantera kapitalplaceringar, och går all in i typ Fingerprint Cards.

Det bolaget och dess aktieägare är även intressant studie i mänsklig psykologi, det är bland det värsta jag sett.

Citat:
2018-01-25 10:43

– Nu finns det 60 000 ägare i aktien, en liten nedgång från toppen på 70 000. Av dessa är det ungefär 8-9 000 som köpte innan aktien stack väg 2014.

Han menar att det var den snabbväxande aktiekursen, mer än själva affärsidén, som lockade småspararna att köpa.

– Majoriteten, drygt 90 procent av aktieägarna, har köpt efter att kursen kulminerade fjärde december 2015. Man slutade att köpa för ungefär åtta månader sedan, i april 2017. Några har sålt, men de flesta är kvar.

Claes Hemberg jämför aktien med Bredbandsbolaget från 2000.

– Där sålde folk aldrig, aktien bara dog. Det kanske tar 20 år innan kursen är tillbaka där man köpte, och då är det lika bra att köpa ett verkstadsbolag eller liknande.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-26 kl. 13:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in