2018-01-25, 08:45
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nu är det säkert olika var i landet man befinner sig, men jag tycker det var flera år sedan man ens såg löpsedlar och tidningsställ. Nya butiker har ju ingen plats för löpsedlar alls.

Visst är det så. Även ute i småorterna är ställen pliktskyldigt små och nyare butiker har kvällstidningarna mer eller mindre liggandes i en hög intill magasin och tidskrifter.
Citera
2018-01-25, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Visst är det så. Även ute i småorterna är ställen pliktskyldigt små och nyare butiker har kvällstidningarna mer eller mindre liggandes i en hög intill magasin och tidskrifter.

I stan där jag bor finns inga löpsedlar kvar alls, inte utanför några affärer ö.h.t. Inte ens den lokala tobaksbutiken verkar köra med löpsedlar längre - jag tror att den senaste gången de gjorde detta var för ca. 1 år sedan. De tycks således ha varit bland de sista att sluta med löpen utanför butiken, för bland de stora köpcentren och matbutikerna typ COOP och dylikt har jag inte sett några löp uppsatta på över 2 år. Säkert mer.

En sak man märker nu när löpsedlarna äntligen är borta är hur oerhört skev tidningarnas rapportering egentligen är. Jag menar; gör man misstaget att surfa in på SvD eller DN kan man enkelt drabbas av missuppfattningen att alla svenskar är hälsofanatiska veganer som röstar på MP eller FI, att alla män är våldtäktsmän (d.v.s. i stället för enbart invandrarmännen), att SD inte har några väljarsympatier alls, samt att de muslimska invandrarna är oskyldiga små barn utan helskägg och rynkor som det är jättesynd om. Just det sistnämnda finns det knappt inte en människa i verkligheten som fortfarande tror på, men tidningarna maler fortfarande ut samma lögner som alltid - precis som att ingenting ens har hänt under de senaste två åren.

Som sagt; såhär har de alltid hållit på, men det är först när löpen äntligen har försvunnit från husväggarna utanför butiken som man på allvar märker hur skev rapporteringen hela tiden har varit (och fortfarande är). Kontrasten gör sig helt enkelt gällande. Förut var ju det offentliga rummet invaderat av massmedierna på ett helt annat sätt, och vart man än såg fick man deras budskap ofrivilligt nedtryckt i halsen. Idag är budskapet äntligen borta och man slipper propagandan. Det är därför chocken blir så stor när man ser hur förvrängd rapporteringen faktiskt är, samt hur oerhört skev verklighetsbeskrivningen är i jämförelse med vad man faktiskt kan se omkring sig med sina egna ögon.

En annan sak man också märker om man gör misstaget att läsa en traditionell tidning är hur enormt hatiskt och fientligt tonfallet ofta är. Detta gäller i synnerhet skribenterna och deras kolumner, men kan i många fall också ofta appliceras på tonen i själva artiklarna. Läsaren behandlas som en andra klassens nolla och förväntas känna självhat och skuld. Detta i synnerhet är något man upptäcker nu när löpen äntligen är borta och man slipper löpsedelsrubriker som "FY FAN! SKÄMS, SVERIGE!" efter t.ex. en avklarad valvaka. Etablerad media hatar sina egna läsare och försöker påtvinga dem en "arvsynd" av skam och självhat. Ändå förväntas läsarna köpa tidningarna ifråga.

Detta står i total kontrast till tonen i "nya" medier, som t.ex. Fria Tider eller Nyheter Idag. Dessa tidningar har förvisso ofta ett ironiserande tonfall som är nedlåtande mot politiker och etablerad media, men läsarna själva blir aldrig angripna. Just där ser vi också en av de stora skillnaderna mellan nya och gamla medier; nya medier förväntar sig inte att läsarna ska betala för att få på tafsen men ändå fortsätta att ge sina plågoandar finansiellt understöd.
Senast redigerad av B0B0 2018-01-25 kl. 12:56.
Citera
2018-01-25, 16:40
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Journalisten skriver om ökade prenumerationspriser i samband med fallande upplagor.

"Dagens Nyheters senaste höjning av pappersprenumerationspriset fick många läsare att sätta kaffet i halsen. I Stockholm blev prishöjningen störst, 25 procent, en prenumeration på pappers-DN kostar där nu 499 kronor per månad. Höjningen motiverades med fördyrad distribution och produktion."

"Även Mittmedia, som dras med stora upplagetapp, har höjt sina prenumerationspriser så pass att många läsare reagerat. VLT höjde till exempel priset för en pappersprenumeration med 13 procent vid årsskiftet."

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Joneby
Papperet har väldigt höga kostnader, det är därför vi måste höja priserna. I takt med att prenumeranterna blir färre blir kostnaden för tryck och distribution per prenumerant högre.

"Inför 2018 räknar Mittmedia med ungefär samma upplagetapp som tidigare år, samtidigt som man hoppas att Plusabonnemangen ska fördubblas under året, från 50 000 till 100 000 helt digitala kunder."

Lycka till med att fördubbla antalet plusprenumeranter på ett år....

https://www.journalisten.se/nyheter/prenumerationspriserna-allt-hogre
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2018-01-25 kl. 17:15.
Citera
2018-01-25, 19:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tappet är speciellt stort bland yngre kvinnor, och Antonsson sätter det i samband med de skandaler med Aftonbladets anställda, Fadakar, Cantwell och Virtanen, som kommit fram i #Metoo-avslöjandenas spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Idag är det väl bara äldre människor utan kontakt med internet som fullt ut tror på det som skrivs i traditionell media?

Dagens ungdomar hämtar all sin info på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
TL;DR: Det är mest gubbar som köper och mest oengagerade yngre kvinnor och män som skriver.

Kvällspressen tror jag måste börja fundera mer på vilka som fortfarande köper. Annonserna och det redaktionella får anpassas efter det, men frågan är om de optimerat det.

Hur gamla är printläsarna?
Var bor de?
Könsfördelning?
Hur ofta köper de och vad får de ut av det?
Speglar annonserna läsarnas intressen?
Speglar artiklarna läsarnas intressen?

Jag tror inte de sitter på redaktionerna och sliter sitt hår över hur svårt det är att göra en tidning som tillfredsställer genomsnittsläsarna. Det skulle ha märkts om de verkligen ansträngt sig.

Vill de ens ha kvar sina tidningar?

Citat:
Ursprungligen postat av HedgeZero
Marknaden har väl en nedre gräns för acceptabel upplaga för Aftonbladet och Expressen. Det kostar ju tid för butikerna att se till att man skyltar med dagstidningarna. Hur många ex behövs det per dag för att butiken ska tycka det är värt besväret?

Citat:
Med flera, med flera...

Jag har under senare tid funderat mycket på detta och frågat runt lite bland kiosker, matvarubutiker och bensinstationer.

De svar jag fått har varit rätt samstämmiga:
Försäljningen har rasat under flera års tid. Enstaka handlare har t.o.m. funderar på att helt sluta sälja dagstidningarna. De får bara någon kr per såld tidning, så säljer de säg 8-10 st på en dag, gör de en vinst motsvarande försäljningen av en chipspåse + läsk. Orsaken att de inte slutat är att dagstidningsköparna handlar annat samtidigt.

Köparna beskriver de som nästan uteslutsnde pensionärer (eller personer nära pensionsåldern), men även där sjunker försäljningen. De få 40-60-åringar som handlar dagstidningar gör det främst för speltipsen på hästar/fotboll, tv-bilagan eller korsord/sudoki. Men 20-30 åringar köper inga dagstidningar alls. Detta enl. de jag talat med.

En handlare jag talade med sa t.o.m. att han inte sålt en enda dagstidning på flera år till någon under 40 år. (Han kanske överdrev, vad vet jag?)

Jag tror papperstidningarnas bästa chans att överleva är om de bättre möter köparnas önskemål. T.ex. bör de helt lägga ner reportage om "unga hippa innekrogar" o.likn. och istället satsa på bilagor om spel, tv-tablå och korsord. Tills dess att pensionärerna bytt till nätet, eller dött, kan kanske även en från år till år allt mer krympande nyhetstidning också klara sig ett tag till?

Visst skulle detta sänka många nyhetsjournalisters självbild. Men man bör också beakta att en betydande del av tidningarnas inkomster kommer från reklam. Jag misstänker att reklamintäkterna kommer att rasa om de beskriver sig som forum för pensionärer och de som gillar spel, tv och korsord. Så de vill nog hålla skenet uppe att deras läsare är "unga, hippa människor i karriären"...
Citera
2018-01-25, 20:09
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
De har ju ett litet problem med det där. Om man tar Aftonbladet som exempel så är det papperstidningen som ger webbsidan legitimitet som en "seriös" nyhetsförmedlare eftersom namnet Aftonbladet är ett väldigt starkt varumärke.

Om man lägger ner papperet så har man istället bara en nättidning, vilket gör att man hamnar i ett annat segment med andra konkurrenter. Aftonbladets webbsida är ju riktigt usel på de flesta sätt och hade någon startat "Nisses nyheter" med exakt samma sajt och innehåll hade Nisse inte haft speciellt många besökare. Det är nog den effekten de är rädda om. Papperstidningen genererar ju genom sin existens trafik till webbsidan som i sin tur ger intäkter.

Ja, det är självklart.

Frågan är varför de inte optimerar (förbättrar) printtidningen mer eftersom den troligen är viktig för AB.
Citera
2018-01-25, 20:13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Ja, det är självklart.

Frågan är varför de inte optimerar (förbättrar) printtidningen mer eftersom den troligen är viktig för AB.
Man kan ju tänka sig att ett är ett rejält köttberg på redaktionerna som man inte blir av med utan vidare. En kombination av att ha varit anställda i 20 år och dessutom inte varit så driftiga att de lämnade det sjunkande skeppet i tid. Det ironiska är ju att de som behövs mest är de som lämnar först och de som blir kvar är de som behövs minst, vilket förvärrar problemen. Är nog inte helt enkelt att göra något revolutionerande med tidningen.

Ett alternativ är ju att Schibsted behåller de delar som drar in pengar, t ex Blocket, och lägger ner tidningsmakeriet helt och säljer varumärket Aftonbladet. Det torde ha ett ganska högt värde ännu.
Citera
2018-01-25, 20:26
Medlem
Alessia.Osvensks avatar
Citat:
Går du förbi en butik eller kiosk så lockar de med löptexter om hur man upptäcker och förhindrar ålderssjukdomar, zigenare som stjäl smycken och var ens pensionsbesparingar försvann.

Problemet för gammelmedia är att pensionärerna redan tar reda på allt detta via nätet, riktade magasin eller sina bekanta. De är tre steg efter. Detta material är oftast helt inköpt och dess vetenskapliga förankring antagligen rätt skakig, för grund eller föråldrad.

Jag tror inte heller det skulle hjälpa om de hivade ut sina Söderhipsters och tog in några pensionerade skribenter. Sexpressen, Dagens Dumheter eller Achtungbladet vill nog inte tänka på sig själva som föråldrarna. De ser sig ju fortfarande som hippa, coola och fräscha arbetsplatser som vet hur kiden i orten har det. Fett asså!

Vilket dilemma de har. De hippa journalisterna hänger inte med i pensionärernas snabba informationsinhämtande på nätet, sociala medier och via bekantskapskretsen. Löpsedlarna påminner läsarna om hur gamla de är och artiklarna är skåpmat som cirkulerar omkring.

De pensionärer som minns de gamla kåsörerna Bang, Jolo, Heimerson, Ulf Nilson som alla läste. Nu har de halvsenioren Lars Lindström med sin extrema goja. Det började redan med Linda Skugge. Det blir fel hur de än gör för de bästa har stuckit, sparkats eller dött. Sporten är aktuellare på nätet.
Citera
2018-01-25, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror papperstidningarnas bästa chans att överleva är om de bättre möter köparnas önskemål. T.ex. bör de helt lägga ner reportage om "unga hippa innekrogar" o.likn. och istället satsa på bilagor om spel, tv-tablå och korsord.

Citat:
Man kan ju tänka sig att ett är ett rejält köttberg på redaktionerna som man inte blir av med utan vidare. En kombination av att ha varit anställda i 20 år och dessutom inte varit så driftiga att de lämnade det sjunkande skeppet i tid. Det ironiska är ju att de som behövs mest är de som lämnar först och de som blir kvar är de som behövs minst, vilket förvärrar problemen.

Det fetade är även min egen åsikt. Tidningarna behöver byta innehåll helt för att inte bli totalt inaktuella. De behöver även totalt byta ut det nedlåtande, hatiska tonfall de kört med under de senaste tio åren, så att de slutar förolämpa sin egen (resterande) läsarkrets. Men finns det någon här som kan föreställa sig de idag kvarvarande propagandisterna, som oavbrutet suttit och ljugit och agiterat mot det svenska folket i över 20 år, plötsligt "byta karriär" och börja recensera TV-spel istället? Helt objektivt? Utan att blanda in minsta lilla genusflum, SD-hat eller veganpropaganda i recensionen? Jag kan det då definitivt inte!
Citera
2018-01-25, 21:07
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Det fetade är även min egen åsikt. Tidningarna behöver byta innehåll helt för att inte bli totalt inaktuella. De behöver även totalt byta ut det nedlåtande, hatiska tonfall de kört med under de senaste tio åren, så att de slutar förolämpa sin egen (resterande) läsarkrets. Men finns det någon här som kan föreställa sig de idag kvarvarande propagandisterna, som oavbrutet suttit och ljugit och agiterat mot det svenska folket i över 20 år, plötsligt "byta karriär" och börja recensera TV-spel istället? Helt objektivt? Utan att blanda in minsta lilla genusflum, SD-hat eller veganpropaganda i recensionen? Jag kan det då definitivt inte!

Det är beroendeframkallande att få folkuppfostra och vara en godare människa än andra. Det enda som tryckta tidningar har till sin fördel är at de lokala nyheterna oftast är lättare att för överblick över i lokal- och regionaltidningar.

Kvällstidningarna är de första att bli helt digitala sedan tror jag det blir omväxlande riks- och lokaltidningar med morgonutgivning som följer. Med den reservationen att kvällstidningarnas informationsförmedling mer tagits över av andra medier och de har större konkurrens om exklusivt innehåll. Jag tror inte alla kvällstidningar kommer överleva den heldigitala övergången - det kommer kallas fusioner men i verkligheten plockas kadaver på smågott.
Citera
2018-01-26, 00:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Man kan ju tänka sig att ett är ett rejält köttberg på redaktionerna som man inte blir av med utan vidare. En kombination av att ha varit anställda i 20 år och dessutom inte varit så driftiga att de lämnade det sjunkande skeppet i tid. Det ironiska är ju att de som behövs mest är de som lämnar först och de som blir kvar är de som behövs minst, vilket förvärrar problemen. Är nog inte helt enkelt att göra något revolutionerande med tidningen.

Det är nog troligt, ja. Enl. min erfarenhet brukar ett större företag som skall genomföra besparingar erbjuda de anställda stora avgångsvederlag och/eller öka arbetsuppgifterna för de anställda, vilket har till följd att de som är mest produktiva/ kompetenta lämnar, antingen startar de eget eller går till en konkurrent som känner deras kapacitet. Kvar blir minst produktiva/ kompetenta. Jag ser inte varför det skulle vara annorlunda i detta fall.

De stora drakarnas journalister har ofta en helt orealistisk självbild och ser sig som samhällets stöttepelare, vilket lär kraftigt försvåra genomförandet av några förändringar. De lär hellre säga upp sig än förändras det minsta. För många av dem väntar nog mångårig arbetslöshet. Konkurrensen är knivskarp och många överskattar nog sin stjärnstatus kraftigt.

Citat:
Ett alternativ är ju att Schibsted behåller de delar som drar in pengar, t ex Blocket, och lägger ner tidningsmakeriet helt och säljer varumärket Aftonbladet. Det torde ha ett ganska högt värde ännu.

Det låter troligt att det kan sluta på det viset om en inte allt för avlägsen framtid. Aftonbladets värde är nog som du säger fortfarande högt, men nog långt ifrån vad det en gång varit.

Citat:
Ursprungligen postat av B0B0

Fertalet har en uppblåst självbild och tror att folk har dem som förebilder såväl på ett intellektuellt plan som moraliskt. Detta vill de nyttja till att påverka. Vilket åskådliggörs tydligt t.e.x. på twitter. Att kritiskt granska makthavare eller helt objektivt återge händelser är inte deras "grej". Många ser sig nog som stjärnor och förebilder med ett kall, detta kall är inte att recensera dataspel el.dyl. det vore rent förnedrande.

Citat:
Det är beroendeframkallande att få folkuppfostra och vara en godare människa än andra. Det enda som tryckta tidningar har till sin fördel är at de lokala nyheterna oftast är lättare att för överblick över i lokal- och regionaltidningar.

Kvällstidningarna är de första att bli helt digitala sedan tror jag det blir omväxlande riks- och lokaltidningar med morgonutgivning som följer. Med den reservationen att kvällstidningarnas informationsförmedling mer tagits över av andra medier och de har större konkurrens om exklusivt innehåll. Jag tror inte alla kvällstidningar kommer överleva den heldigitala övergången - det kommer kallas fusioner men i verkligheten plockas kadaver på smågott.

Nä, det är mycket osannolikt att alla kvällstidningarna kan överleva. Inte i den form de är idag I varje fall. Sedan lär de väl precis som du säger bli något de snyggt kallar "fusioner".

Tidningarna kom (i större omfattning) för 200 år sedan, radion kom för 100 år sedan, TV för 60 år sedan och internet för 20. Branchen har hela tiden förändrats och kommer att göra det framöver också. Liksom att bysmederna blev bilmekaniker kommer journalister bli något annat än idag. Och detta oavsett vad de själva tycker och tänker om den saken. Frågan är bara vad deras roll blir och hur många som kommer att behövas?

Rollen som opinionsbildare och förebild som moralväktare har dock aldrig efterfrågats av marknaden, det är något de själva hittat på att vi konsumenter behövde/ efterfrågade. Det var ett stort misstag av dem att inte förstå sina kunders önskemål. Och det förstår de inte än. De väljer i stället att skälla ut sina kunder med villfarelsen att det är lösningen till att återfå dem. Men har det någonsin varit ett framgångsrecept?
Senast redigerad av Ancistrus 2018-01-26 kl. 00:20.
Citera
2018-01-26, 06:48
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:

Jeg tror ledelsen i Schibsted vurderer nedleggelse, salg eller avvikling av papperstidninger.

Men hittils er det vel ingen store tidninger i Skandinavia som har innstilt papperstidningen. Det er et prestisjetap å være blant de første til å gjøre dette. Så er det poenget med dårligere markedsføring av nett-tidningen uten papperstidningen.

Men et børsnotert foretak som søker å være interessant som investeringsobjekt for store utenlandske investorer (SCH kjører børsmeldte 'roadshow' i UK og US mellom annat) kan vanskelig fortsette som før med et forretningsområde som tapar penger. Roadshow er presentasjoner for utvalgte meglere, investeringsrådgivere mv av foretaket.
Senast redigerad av Vossevangen 2018-01-26 kl. 06:55.
Citera
2018-01-26, 06:56
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
I Stockholm blev prishöjningen störst, 25 procent, en prenumeration på pappers-DN kostar där nu 499 kronor per månad.

500 spänn i månaden för att få Fake News i brevlådan?

Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
"Inför 2018 räknar Mittmedia med ungefär samma upplagetapp som tidigare år, samtidigt som man hoppas att Plusabonnemangen ska fördubblas under året, från 50 000 till 100 000 helt digitala kunder."

Lycka till med att fördubbla antalet plusprenumeranter på ett år....

Det är inte svårt att få plus-kunder om man i princip ger bort produkten ^^
De kan mycket väl fördubbla antalet kunder om de kör erbjudanden i stil med "Första månaden gratis" osv... Men att sedan konvertera dessa kunder till fullt betalande (200-300 spänn i månaden) blir snudd på omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in