[quote=Naknekejsaren|63029223]
Citat:
haha, läs för det första att artikeln själv erkänner att det är svårt att tolka varför kvinnor har blivit olyckligare och den enda spekulationen man kommer med är att kvinnor får spela dubbelroll, men det förklarar ju inte varför det är OGIFTA och BARNLÖSA kvinnor som är olyckligast.
Jag är mer intresserad av data en tolkningar av data, som man kan göra på 100 olika sätt och ofta ignorera variabler (som att ogifta kvinnor är olyckligare än gifta kvinnor).
Ja och då är ju din tolkning, att det skulle handla om kvinnor lever i äktenskap eller har barn därför inte den enda korrekta, eller hur?
Sen har inte kvinnor "blivit" olyckligare....utan det studien i artikeln mäter är grad av olycka här och nu.
Sen blandar du ihop två studier....
det man funnit är att kvinnor mår sämre än män generellt....det kan ha en mängd orsaker, dvs detta resultat landar INTE i att det beror på äktenskap eller inte eller barn eller inte.
Rimligaste skälet till detta som forskare menar är mest troligt är utsattheten för dubbelroller för kvinnor dvs stress i kombination med en möjlig mindre tålighet för just stress i kivnnors hjärnor som redan går lite mer på högvarv än vad mäns hjärnor gör.
Andra förklaringar kan vara sämre ekonomi, mer utsatthet för sexuellt våld, sämre arbetsvillkor på sina arbeten, mer utsatta för förtryck/ diskriminering etc.
Vidare har man funnit att bland unga...så är flickor mer olyckliga än pojkar...bland äldre är det mer tvärtom, totalt sett mer olycka hos kvinnor än hos män.
men det som TS diskuterar är alltså högre åldrar....feminism...singelliv....i förhållande till olycka...
och i det ljuset skulle jag återigen med bestämdhet hävda att bland högre åldrar, hos de som är singlar just så är nog män och fan antifeminsiter förmodligen betydligt mer olyckliga än det TS påstår.
Antifeminist har nog fan svårare få en partner att stanna i Sverige idag än en feminist, är fortsatt kvinnor som väljer att gå framför män i partnerskap.
Citat:
du påstår det, men dara säger att bara 10% av barnlösa kvinnor i medelåldern är det friviligt.
Barnlösa i ålder....över 40 är förmodligen rätt liten totalt sett, och som sagt betydligt fler män än kvinnor. Högst troligt speglar denna lilla grupp överhuvudtaget inte graden av olycka i ett samhälle.
Så? Vad säger det tror du om just detta som ev. enda orsak till olycka bland just kvinnor?
Citat:
Du får ta och visa att det är ett stort problem bland män, det jag ser omkring mig är att moderna män ofta gärna slipper familj för att leva som eviga grabbar själva.
Män har inte så stark kall efter barn, det finns dock gott om måttligt olyckliga losers som inte får sex.
Data visar annars tydligt att kvinnor upplever mer ensamhet än män i alla åldrar. Data visar också mer psykidk ohälsa och stress bland kvinnor
Jag tror nog att män har ungefär samma grundläggande behov av att få barn som kvinnor, de har möjligen inte samma tidspress på sig, men en man som plötsligt finner sig vara över 65 och ofrivilligt barnlös och inser att han förmodligen inte kommer få några kan nog vara minst lika ledsen för detta som motsvarande kvinna.
Kvinnor däremot får ju denna känsla in på kroppen redan runt 40-45, då hennes tid för barnalstring börjar rinna ut.
Det din studie visade var en
känsla för ensamhet och vad det kan bero på, inte faktiskt ensamhet. Läs dina egna källor, INNAN du sitter och drar massa konstiga slutsatser.
Citat:
Mina länkar visar att känslan av ensamhet är starkare för kvinnor i alla åldrar.
Precis KÄNSLAN av ensamhet....
den kan man ha mitt uppe bland en mängd relationer och den kan man också INTE ha fast man faktiskt i en realitet är en rätt ensam figur boendes i total isolation nånstans på ett fjäll.
Citat:
Det är för att du är fakta resistent som du säger det.
Jag kan också hävda saker utan att backa upp med data:
kvinnor tjänar mer än män, kvinnor är våldsammare än män, kvinnor våldtar oftare än män.
Länkar du sedan till data som säger motsatsen så håller jag bara för öron och ögon och sjunger lalalalala för mig själv.
Trams...du läser dina länkar för dåligt och tolkar dem helt snett.