2018-01-25, 21:46
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det är lika mycket ett påstående du kom med, som de som säger att OH verkar osympatisk och den som är den skyldiga? Vad är skillnaden? För ingen här kan ju veta exakt vad som hänt utom de döda!
Förhoppningsvis kommer undersökningar att ge oss mer klarhet, kanske förblir det sekretess eller inte. Jag vill veta sanningen om än lite av den eller så mycket det nu bara går! Detta ska inte få hända igen!
Någon borde ha larmat, de isolerade ju barnen, konstigt att ingen reagerade på det, de var ju inte fäst vid sängarna med dropp och döende! Finns noll förståelse för dådet, enligt mig!
Någon, någon borde väl ha pratat med Agnes och Moa? Kanske hört dem säga någonting om deras situation hemma? Eller kan det ha varit så att Agnes var på väg att avslöja allt? Att hon började protestera och ville gå ut själv?
Om det fanns dagböcker i huset tror jag tyvärr att Oskar eliminerat allt.
Citera
2018-01-25, 21:47
Medlem
”Enligt pappan ska den äldsta dottern ha varit "nyfiken på lärandet" och de både döttrarna ska inte haft andra svårigheter än den kroniska tröttheten”

-läst i tidningen på 24.se vet inte hur man länkar.
Stämmer det att flickorna ”bara” var trötta är det ännu mer obegripligt och låter inte alls som ME som det pratats mycket om i tråden.

Hoppas verkligen det görs ett reportage om detta, man vill veta hur detta kunde hända utan att någon misstänkte något, reagerade, hjälpte familjen få hjälp.
Det är så många spekulationer och frågetecken som behöver redas ut.
Tror ju inte en frisk människa är kapabel till detta.
Har mest i bakgrunden följt hela tråden, där även de som utger sig för att ha källor säger emot varande så även de som utger sig försatt känna till familjen.
Vissa säker är mer återkommande än andra, kan förstås även innebära att familjen visat upp olika sidor till olika bekanta. Har mycket svårt att se att två föräldrar gemensamt kommit upp med idén att mörda sina barn och därefter suicidera. Kan vara så med som jag vet absolut ingen fakta.
Citera
2018-01-25, 22:03
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laawin
”Enligt pappan ska den äldsta dottern ha varit "nyfiken på lärandet" och de både döttrarna ska inte haft andra svårigheter än den kroniska tröttheten”

-läst i tidningen på 24.se vet inte hur man länkar.
Stämmer det att flickorna ”bara” var trötta är det ännu mer obegripligt och låter inte alls som ME som det pratats mycket om i tråden.

Hoppas verkligen det görs ett reportage om detta, man vill veta hur detta kunde hända utan att någon misstänkte något, reagerade, hjälpte familjen få hjälp.
Det är så många spekulationer och frågetecken som behöver redas ut.
Tror ju inte en frisk människa är kapabel till detta.
Har mest i bakgrunden följt hela tråden, där även de som utger sig för att ha källor säger emot varande så även de som utger sig försatt känna till familjen.
Vissa säker är mer återkommande än andra, kan förstås även innebära att familjen visat upp olika sidor till olika bekanta. Har mycket svårt att se att två föräldrar gemensamt kommit upp med idén att mörda sina barn och därefter suicidera. Kan vara så med som jag vet absolut ingen fakta.

Nej jag håller med. I början tänkte jag nog att det var oerhört svåra sjukdomar i familjen; både hos barnen och mamman. Men jag har inte riktigt den känslan längre. Det finns för mycket motsägelser. Just nu får man (iaf jag) uppfattningen av att pappan verkade svårt deprimerad. Jag tror som flera andra påpekat - depressioner smittar och påverkar den närmaste omgivningen. Och särskilt när de tycks ha levt isolerade.
Citera
2018-01-25, 22:06
Medlem
Om flickorna bara hade vetat hur mycket alla skulle engagera sig i dem, här på fb till exempel..
Ja, önskar tiden kunde tas tillbaka, men det går inte.
Det ÄR svårt att blanda sig som granne till exempel, alla ska ha rätt att leva sitt liv
och dra sig undan om man känner för det.
Däremot är det något som saknas mellan skola och social, vad skulle det vara.
Det är även allmänt känt att storhelger som julen ökar risker för alla som redan har det svårt
exempelvis missbruksfamiljer, det borde exempelvis skolan ha i beräkningarna..
Citera
2018-01-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Iochmed flytten ifrån sina respektive hemstäder , Sthlm ( Bromma ) & Gbg ( V Frölunda) till lilla Bjärred i Skåne isolerade de sej frivilligt Förövrigt är det ju vanligast att göra tvärtom så en flytt till Malmö eller Helsingborg med närheten till huvudstaden Köpenhamn hade väl varit närmare till hands Hur de lämnade sus&dus som de var uppvuxna i, för en sömnig liten pendlarort som Bjärred kan vi ju fråga oss

Ja, stackare. Kan ju inte precis ha hjälpt.
I Malmö ex händer så mycket att man tom kan glömma sin depression (obs litet litet skämt)
Citera
2018-01-25, 22:17
Medlem
Citat:
Vad dillar du om?
Sen varför kan man inte isolera sig, är väl bara att inte gå ut utanför huset? Vilket barnen den sista tiden inte gjort! LÄRARNA KOM DIT!!!

Visst går det, men om man nu vill isolera sig, men varför då betala dyrt för ett hus med minitomt med några meter till grannen, som kan se dig så fort du går utanför dörren (eller notera om ingen går ut genom dörren)?
Citera
2018-01-25, 22:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det verkar ju som, utifrån vad jag tagit del av allt i den här tråden och i media, att manman och äldsta dottern tveklöst mått väldigt dåligt både fysiskt och psykiskt. Men kan det ha varit så att båda dom hade självmordstankar. Kanske äldsta dottern uttalat detta inför alla i familjen och att Hanna börjat yttra egna självmordstankar inför Oscar. Tror när man börjat uttala sånt går man över nån slags gräns . Det är ett steg närmare att göra ett självmordförsök. Detta är mina spekulationer, men det kanske hände ngt under hösten eller jul som även drog Oscar närmare avgrunden. Yngsta flickan har jag inte fått något grepp om.

Samma tankar har jag. Mycket möjligt att äldsta dottern sagt detta. Föräldrarna kanske i flera månader oroat sig för att hon verkligen skulle göra det. Sedan blir hon sämre och de får reda på att mammans cancer inte går att bota, hon skall ju även ha slutat att ta medicinen pga biverkningarna. Mamman börjar få samma tankar dessutom börjar yngsta dottern visa samma symptom. Där kanske steget inte är så långt längre. Min teori är att mamman varit drivande.
Citera
2018-01-25, 22:20
Medlem
Tror fortfarande att det fina eftermäle pappan i familjen fick här i början av tråden stämmer. Han var djupt olycklig över familjens situation och ville in i det sista hålla skenet uppe utåt. Jag tror inte att barnen överhuvudtaget var fysiskt sjuka, men blev apatiska av den brist på omsorg som visades. Mamman i familjen är ett stort frågetecken. Hon har från och till cancer, MRSA ägnar sig åt ovetenskapliga teorier etc. Hade hon isolerat sig helt? Pappan och barnen fick klara sig bäst de kunde. Levde han och barnen som en enhet och mamman för sig själv? Små barn i den åldern kan heller inte klara sig helt själva i hemmet hela dagarna. Var det någon som lagade mat? Fick de den näring de behövde? Massor av frågor som vi borde få svar på för allas skull.
Citera
2018-01-25, 22:29
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Tror fortfarande att det fina eftermäle pappan i familjen fick här i början av tråden stämmer. Han var djupt olycklig över familjens situation och ville in i det sista hålla skenet uppe utåt. Jag tror inte att barnen överhuvudtaget var fysiskt sjuka, men blev apatiska av den brist på omsorg som visades. Mamman i familjen är ett stort frågetecken. Hon har från och till cancer, MRSA ägnar sig åt ovetenskapliga teorier etc. Hade hon isolerat sig helt? Pappan och barnen fick klara sig bäst de kunde. Levde han och barnen som en enhet och mamman för sig själv? Små barn i den åldern kan heller inte klara sig helt själva i hemmet hela dagarna. Var det någon som lagade mat? Fick de den näring de behövde? Massor av frågor som vi borde få svar på för allas skull.
Tidigare i dag skrev en fd granne till familjen i Bjärred, att Oskar var mycket kontrollerande över sina barn och fru. Även innan barnens såkallade sjukdom debuterade. De fick inte gå ut, inga kompisbesök, bara vara hemma i huset. Jag tror starkt att denna Oskar var en vandrande bomb, en dubbelnatur utan dess like, som slutligen ändade sin frus och deras två barns liv.
Citera
2018-01-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Mycket troligt, ME patienter o anhöriga verkar ha osedvanligt mycket energi att organisera sig och strida för sin sak...

Undrar för övrigt vad ME patientorganisationer säger om detta.
Kanske de får dra öronen åt sig med sina domedagsprofetior, för det kan väl
inte vara det här de hade tänkt sig..
Citera
2018-01-25, 22:34
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Den enda fakta i detta fall är att barnen är mördade av den ena eller båda föräldrarna!
Jo jag behöver nog också sopa framför min egen dörr, men jag har inte mördat en annan människa!
Om jag skulle ha gjort det hade det inte hjälpt att sopa alls, då får man ta sitt straff!
Dessa hen ev. båda kom undan med straff! Det värsta är att någon vill försöka att förstå mördaren/mördarna. Men jag kan "ALDRIG" förstå något sådant!
Eh... ja, det får ju stå för dig då. Att förstå är inte detsamma som att acceptera. JAg tycker det är viktigt att förstå hur en till ytan välmående familj med ordnade förhållanden tar steget att begå utvidgat självmord. Där båda föräldrarna tycks ha varit med på det.

Utan att förstå är det svårt att dra lärdom, och därmed svårare att förhindra nya fall med samma mekanismer. - Men låt bli att förstå du, och kasta glåpord på de som vill.
Citera
2018-01-25, 22:37
Medlem
tcfmogs avatar
Den yngre flickans pianolärarinna har tydligen hört av sig till Elisabet Höglund.

https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in