2018-01-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Den enkla anledningen till att spelet inte var balanserat i WoW vanilla. Exempel lootsystemet var helt vrickat!! De gick köra flertals gånger i BWL aldrig hitta sitt set items, hur mycket dkp man än hade droppades inte föremålet, och man fick inte bonusen ifrån sitt set. De har de fixat med hjälp av patchar, ändringar =). Du har ju själv sagt att du inte spelat "Raids i WoW vanilla du kommer märka hur hopplöst svårt de är.

Det är inte hopplöst svårt. Lootsystemet är förvisso helt idiotiskt men det är ju knappast det som gör det svårt utan det gör bara att man blir mer irriterad och slutar raida för att items aldrig droppar. När vi väl hittat 20 spelare som grund för raids så kunde resten vara totalt mongo mer eller mindre, det är väldigt få fighter som krävdes mer. (Upp t.o.m. Naxx, där krävdes det enbart gear)

Citat:
Raids i WoW vanilla de var inte så att man clearade instancen en gång så hade man den på farm sen? de tog flera veckor innan hela guilden kunde taktikerna och hur 40 man/gummor ska samarbeta.. De kommer bli fullständigt kaos av spelare som inte kommer kunna spela sina klasser rätt, vilket i sin tur kommer bli roligt se =).

Spelade man i en hyfsad guild så var det inte särskilt svårt efter första gångerna. Visst, det var ju inte som att du stod afk men det var ju väsentligt mycket enklare.

Citat:
Först har vi alla wow veteraner som jag själv, som har glömt bort WoW Classic, men kommer tilbaks för lite nostalgi, sedan har vi "Dagens woware, som fått typ allt på ett silverfat i 4 års tid av dessa skräp expansioner som släpps under åren. Sedan har vi dig och andra ifrån privatservers.. De kommer bli härlig kompott av spelare =)..

Om du tror att t.ex. mythic raiders har fått allt på ett silverfat så är du ignorant. Fokuset i Legion ligger helt annorlunda än i vanilla. Jag har haft en tio gånger svårare upplevelse att döda bossar på mythic-svårighet än raids i vanilla.

Men visst, jag tror du kommer se att spelarna har utvecklats något enormt skill-wise och att vanilla kommer vara av låg utmaning för dessa spelare. Därför kommer ingen heller ta det superseriöst innan
Naxxramas kommer.

Citat:
Roligaste kommer nog vara dem spelare som lirar legion, ska dra upp lvl 60 på 1-2 dagar hahaha, ojojo.. Bara klassquesterna kommer de bli helt vilsna i haha.
Tänk er Wow legion spelare som spelat healers? Går inte springa heala i WoW vanilla haha, de kommer bli härligt se, eller "Hunters som gör för mycket dps, och snor aggro och blir one-shootade de också upplevelse =).

Tror du seriöst att det kommer vara ett problem? Det enda vanilla har som är "svårare" är att det tar tio år att levla istället för snabbt. Som healer behöver du enbart ha reda på två spells (en max rank, en lite lägre) och mp5. Det är extremt okomplicerat och jag tror inte en enda person som spelat Legion skulle bli förvirrad. Dessutom finns det extremt mycket större databas för allting så det är inte ens svårt längre. Dessutom har scriptandet av addons till WoW utvecklats mycket.

Allt som allt så kommer det inte vara ett dugg jävla svårt att gå från Legion till Vanilla.
Citera
2018-01-24, 17:46
Medlem
Opilus5500s avatar

Här har vi verkligen wow legion spelare i sitt esse =) ska bli intressant se om ni överhuvudtaget klarar ta er till lvl 60 =9. De finns ingen pil på kartan som visar questområdet ens, man måste läsa på questerna, jag vet de låter osannolikt men de sant. De kommer bli härlig upplevelse för er daltande wow legion generation som tror att allt innan naxxramas är simpelt.
Citera
2018-01-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Det är inte bara community, konstant fara från mobs och world PvP som påverkas. Du kommer också förstöra ekonomin som inte är balansrad kring att kunna farma snabbare, undvika onödig trash och så vidare. Och så börjar snöbollseffekten med inflation i gear, mats och guld som i vanliga fall är så svårt att få tag i.

Newtons tredje lag.
"For every action, there is an equal and opposite reaction."

Det är därför det är så farligt med gå in och ändra saker i efterhand.

Helt rätt! Tror att det är en av anledningarna till att naturlagarna förbjuder mänskligheten att resa i tiden då vi intellektuellt inte är mogna för detta ännu

Vi skulle inte kunna låta bli att klåfingra på händelseförloppet...
Citera
2018-01-24, 21:15
Medlem
Citat:

Här har vi verkligen wow legion spelare i sitt esse =) ska bli intressant se om ni överhuvudtaget klarar ta er till lvl 60 =9. De finns ingen pil på kartan som visar questområdet ens, man måste läsa på questerna, jag vet de låter osannolikt men de sant. De kommer bli härlig upplevelse för er daltande wow legion generation som tror att allt innan naxxramas är simpelt.

Tack, men jag har lirat alla expansioner som finns. Jag har gjort raids i vanilla, 2005 och 2015. Det är inte så jävla svårt som du kommer ihåg. Har du spelare som inte är helt dumma i huvudet så finns det ett par bossar i MC, BWL, ZG, AQ40/20 som är svårare. Det är inget jävla rocket science och jag har spelat legion samtidigt som jag raidat AQ40 och dylikt på privata servrar och kan säga att jag har upplevt mythic som bra mycket svårare.

Men som sagt, om du tror att man "måste läsa questerna" så är du hjärndöd. Det är inte en enda jävel som läser en quest, det gjorde man inte 2005 heller. Då hade man addons som fanns sjukt tidigt och gjorde exakt samma sak. Det var ju därför dom ens la in det som en standard, för ingen spelade utan ändå.

Men ja, det ska bli en härlig upplevelse att se din hjärndöda inställning där du tror att du är "bättre" för att du...ja vadå? Spelade vanilla? Det gjorde jag också när det släpptes.
Citera
2018-01-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Tack, men jag har lirat alla expansioner som finns. Jag har gjort raids i vanilla, 2005 och 2015. Det är inte så jävla svårt som du kommer ihåg. Har du spelare som inte är helt dumma i huvudet så finns det ett par bossar i MC, BWL, ZG, AQ40/20 som är svårare. Det är inget jävla rocket science och jag har spelat legion samtidigt som jag raidat AQ40 och dylikt på privata servrar och kan säga att jag har upplevt mythic som bra mycket svårare.

Men som sagt, om du tror att man "måste läsa questerna" så är du hjärndöd. Det är inte en enda jävel som läser en quest, det gjorde man inte 2005 heller. Då hade man addons som fanns sjukt tidigt och gjorde exakt samma sak. Det var ju därför dom ens la in det som en standard, för ingen spelade utan ändå.

Men ja, det ska bli en härlig upplevelse att se din hjärndöda inställning där du tror att du är "bättre" för att du...ja vadå? Spelade vanilla? Det gjorde jag också när det släpptes.

Vilka addons använde du? Vet att man använde Thottbot extremt mycket på den tiden. Jag hatar att läsa i spel så det har du rätt i. Hittade jag inte skiten använde jag Thottbot.
Citera
2018-01-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Vilka addons använde du? Vet att man använde Thottbot extremt mycket på den tiden. Jag hatar att läsa i spel så det har du rätt i. Hittade jag inte skiten använde jag Thottbot.

I början var det så klart svårare när det inte fanns addons. Då fanns det dock guides på de som hade kartlagt skiten på vissa sidor som jag använde flitigt. Det handlade alltså egentligen om ctrl+c ctrl+v för att göra quester, inte fan läste man texten för ledtrådar som Opilus gjorde. Kanske han då, men då förstår jag att han tyckte det var svårt. Det har väl mer med intelligens att göra.

Efter två eller tre månader fanns ju Thottbot som användes flitigt och det fanns ett par (okända) addons som försökte integrera information därifrån. Dessa var dock inte särskilt populära och rätt dåliga men till slut så fanns det ju rätt stora som QuestHelper, Questie, TitanPanel Quest etc.

Så majoriteten som började spelet efter 2-3 månader hade redan skiten som finns i Legion, nämligen quest trackers. De som började ännu tidigare (vid release) hade sidor och sedan Thottbot som uppslag och läste aldrig en quest heller för den delen.

Edit: Det som kan vara kul att veta är att det addons fick göra i vanilla var långt mer restriktivt än vad det är i Legion. Man var extremt mycket mer begränsad med vad addons kunde göra i vanilla, däremot tror jag att Blizzard kommer ändra det. Ändras det så att addons har lika stor rättighet som idag så kommer det utan tvekan finnas kopior på allt som finns i legion idag. Är det lika restriktivt som förut så kommer det inte vara lika flashy, men nog fasen finns det quests långt innan spelet är släppt som kommer vara en kopia av den inbyggda QuestHelpern.

Edit2: Jag kan också tillägga att jag tycker vanilla har många kvalitativa sidor. Men att sitta och låtsas som Opilus gör är ju bara nonsensbeteende. Han tror alldeles för mycket på sin egna "kunskap" om hur vanilla ska spelas. Jag kan ge mig fan på att han också tror att det mest effektiva sättet att levla på är att questa.
Senast redigerad av Woozah 2018-01-24 kl. 21:38.
Citera
2018-01-24, 22:06
Medlem
glorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
I början var det så klart svårare när det inte fanns addons. Då fanns det dock guides på de som hade kartlagt skiten på vissa sidor som jag använde flitigt. Det handlade alltså egentligen om ctrl+c ctrl+v för att göra quester, inte fan läste man texten för ledtrådar som Opilus gjorde. Kanske han då, men då förstår jag att han tyckte det var svårt. Det har väl mer med intelligens att göra.

Efter två eller tre månader fanns ju Thottbot som användes flitigt och det fanns ett par (okända) addons som försökte integrera information därifrån. Dessa var dock inte särskilt populära och rätt dåliga men till slut så fanns det ju rätt stora som QuestHelper, Questie, TitanPanel Quest etc.

Så majoriteten som började spelet efter 2-3 månader hade redan skiten som finns i Legion, nämligen quest trackers. De som började ännu tidigare (vid release) hade sidor och sedan Thottbot som uppslag och läste aldrig en quest heller för den delen.

Edit: Det som kan vara kul att veta är att det addons fick göra i vanilla var långt mer restriktivt än vad det är i Legion. Man var extremt mycket mer begränsad med vad addons kunde göra i vanilla, däremot tror jag att Blizzard kommer ändra det. Ändras det så att addons har lika stor rättighet som idag så kommer det utan tvekan finnas kopior på allt som finns i legion idag. Är det lika restriktivt som förut så kommer det inte vara lika flashy, men nog fasen finns det quests långt innan spelet är släppt som kommer vara en kopia av den inbyggda QuestHelpern.

Edit2: Jag kan också tillägga att jag tycker vanilla har många kvalitativa sidor. Men att sitta och låtsas som Opilus gör är ju bara nonsensbeteende. Han tror alldeles för mycket på sin egna "kunskap" om hur vanilla ska spelas. Jag kan [b]ge mig fan på att han också tror att det mest effektiva sättet att levla på är att questa[\B].

Nu har inte jag spelat längre än wotlk men varenda jävel levlar på att questa. Det är ju genom questen i & utanför dungeon som du får nya saker, träffar människor & interagerar med andra spelare. Skärp dig. Du är bara vrång.

Så du menar alltså att du bara köttar monster utan quest 1 till 60 ?
Citera
2018-01-25, 06:30
Medlem
Topppis avatar
https://youtu.be/oraA8RaMlMg?t=470

Vene om detta är något å hänga i granen, men en liten "leak" . Hoppas gärna att det han säger stämmer!
Citera
2018-01-25, 06:52
Medlem
glorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
https://youtu.be/oraA8RaMlMg?t=470

Vene om detta är något å hänga i granen, men en liten "leak" . Hoppas gärna att det han säger stämmer!

Jag tror inte att det ens är nära...med tanke på att det annonserades i november har blizzard knappt jobbat med det i 3 månader. det får gärna komma så fort som möjligt men jag tror inom ramen om 2 år minimum.
Citera
2018-01-25, 08:04
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:

Här har vi verkligen wow legion spelare i sitt esse* =)* ska bli intressant se om ni överhuvudtaget klarar ta er till lvl 60 =9. De finns ingen pil på kartan som visar questområdet ens, man måste läsa på questerna, jag vet de låter osannolikt* men de sant. De kommer bli härlig upplevelse för er daltande wow legion* generation som tror att allt innan naxxramas är simpelt.

Där tror jag faktiskt att du har fel. Vi startade inte spela på Legion utan i just vanilla. Vi har gjort allt ni har gjort och sedan har vi fortsatt utvecklas i takt med att spelet avancerade. Alla ändringar kommer från oss spelare. Ändringar som LFG,* flying, fler battlegrounds, svårare raids och större tool kits bland annat. En person som enbart spelat vanilla kanske tycker att Vanilla är svårare men bara för att dom måste trycka på samma knapp 20 gånger istället för 5 gör inte spelet svårare utan tråkigare. Därför klagade folket och blizzard lyssnade. Hur kan en person som inte gick vidare och fortsatte utvecklas vara bättre?

Nej utan du kommer se frost mages rida en cirkel runt 20 mobs och bara AoE:a ner dom hur enkelt som helst. Folk kommer välja klasser och specc som ansågs värdelösa och bemästra dom. Du kommer se shamaner med en 2h mace och liknande. Dom kommer tycka att det är skit enkelt. Det är ju vanilla. Vi kan redan allt, vi har gjort det miljoner gånger. Du säger att det ska bli intressant se om vi överhuvudtaget klarar ta er till lvl 60, men du glömmer att vi inte ens behöver läsa questarna och dessutom vart man kunde stå och grinda mobs. Allt ni kan kan vi med. Den enda skillnaden är smådetaljer som vi tyckte var dryga som att ha väskan full med shards eller pilar. Vi vet vart alla gear droppar och av vilken boss så vi kommer skippa det som går för snabba runs. Jag minns folk som sprang vilse i instanser, tror du dom kommer att göra det idag? En fjärdedel av vårat toolkit gör spelet väldigt avskalat och simpelt. Och jo, vi kommer tyvärr tycka att allt innan naxxramas är simpelt. Med rätt gear kommer blir tyvärr även Naxxramas bli farmat.

Jag spelade hunter och vet hur man kan "pulla" en single mob från en hard linked pack. Genom att frysa en och låta alla komma, faint death och på vägen tillbaka pulla den frusna mobben. Idag tvär vänder alla men inte i vanilla.
Citera
2018-01-25, 08:27
Medlem
Neroxxs avatar
Det är ju helt klart den nostalgiska känslan man vill ha tillbaka. Hade mina roligaste stunder i just vanilla. Men personligen har inte det så extremt mycket med spelet i sig själv att göra utan mer communityn som man var en del av. När crosservers infördes så var det för många väldigt negativt, (även fast man har full förståelse, ändringarna är positiva som dessvärre tar med sig en del negativa) man förlorade mycket av rivaliteten mot motståndarsidan. Detta hade inte enbart byggts upp i bg's utan även i världen, jag väljer att ställa mig försiktigt optimistisk till detta.
Citera
2018-01-25, 09:10
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Haha, gamla goda tiden när man alt+tabbade till Thottbot och Wowhead när man inte riktigt hittade rätt!

Jag kommer nog inte ha tid till att spela Classic. Eller jo, jag kommer säkert testa men aldrig i helvetet att det blir seriöst lir. Men charmen var fantastisk just det att det var sådan stor tidsinvestering att levla upp en karaktär så man hade liksom inte råd att vara otrevlig, vissa på servrarna fick ryktet förstört och då var det hopplöst att få grupp, och speciellt guild.

Idag kan man powerlevla upp en karaktär till maxlevel på två dagar. Eller ögonblickligen om du tar fram kreditkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in