Citat:
Terese är rädd. Rädd för Tingsrättsmiljön och straffet.
Det hon sysslar med är en form av säkerhetsbeteende, att bli "sjuk" minskar ångestnivån strax innan rättegången, men egenrligen skjuter hon bara upp eländet.Alla människor utan funktionshinder fattar det.
Tråden visar att Terese har så pass omfattande funktionsnedsättning att det inte kan bli tal om fängelse och det lär rätten märka. Hon är bångstyrig och resonerar som ett barn.
Det hon sysslar med är en form av säkerhetsbeteende, att bli "sjuk" minskar ångestnivån strax innan rättegången, men egenrligen skjuter hon bara upp eländet.Alla människor utan funktionshinder fattar det.
Tråden visar att Terese har så pass omfattande funktionsnedsättning att det inte kan bli tal om fängelse och det lär rätten märka. Hon är bångstyrig och resonerar som ett barn.
Ja, det är uppenbart att Terese är rädd. Och hon uppför sig definivt som en tonåring. ”Jag har inte gjort något, jag lovar”, ”det var han som började”, ”han har gjort värre saker än vad jag gjort”, ”mamma, jag har ont i magen. Kan jag inte få stanna hemma från skolan idag?”
Det är 2 saker Terese antingen inte förstår eller inte vill förstå:
1) att ångesten och rädslan inte alls minskar för att rättegången skjuts upp.
2) att allt detta med hot i Joels namn och låtsashackande av hennes Facebook måste sluta.
Kommer hon inte till rättegången hämtar polisen henne till slut och hon måste åka polisbil till domstolen istället för med sina nära och kära. Och fortsätter hon att dra in Joel i sina hot och låtsashackande, blir det ännu en rättegång. Och ännu en och ännu en, ända tills den dagen hon lägger av. Och även om hon är förståndshandikappad ökar risken för fängelsestraff för varje rättegång. Att stjäla någons identitet, hota i den andres namn och förstöra för en annan person på detta grymma sätt är allvarligt. Men jag är inte säker på att hon fattat just det, fattat allvaret. Hennes impulskontroll är mer på en tonårings nivå - om ens det.