Citat:
Ursprungligen postat av
SueHeck
Vissa pratar om en typ av "skuldsanering" för bolånetorskar, och att dessa skulle få behålla sina bostadsrätter. Frågan är vad "de på perrongen" skulle tycka om ett sådant förslag?
Jag personligen skulle bli "vansinnig". Jag tror dock inte att det kommer att bli så. Gör man det får man en problematik för alla andra typer av skulder. Dvs lån för båt, bil, fritidshus, spel, allmänt lyxliv etc. Det skulle bli en rättvisediskussion som ingen politiker skulle vilja ta i.
Däremot kanske staten skulle gå in och ta över en massa bolånetorsklån från de vanliga bankerna och på något sätt räntesubventionera torskarnas lån så att de klarar att bo kvar. Alternativet att flytta över problemet till kommunerna som ska ordna billiga hyresrätter till bostadslösa barnfamiljer tror jag inte på.
Ett annat sätt skulle dock vara att höja ränteavdraget om Svenskarna få problem med räntorna och att det riskerar att krascha svensk ekonomi. Skulle tro att detta blir den första åtgärden från staten vi den situation när torskarna får problem.
Jag tror dock inte att det kommer bli en sådan extremt allvarlig kris att något av ovan blir aktuellt. Svenska utlåneräntan på bolån tror jag inte kommer att gå över 4,5% på överskådlig tid (10+ år). Vi är förbi den punkten det är inte möjligt att höja ränta till "normala" nivåer utan att totalt krascha svensk ekonomi.
// CC