2018-01-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Har man MRSA så tror jag man ligger inlagd i isolering till man är botad för att inte smitta andra med den antibiotika-resistenta bakterien.
Nej det blir man inte alltid. Även om smittan innebär anmälningsplikt så blir man inte isolerad.

Citat:
En person som bär på MRSA kan utanför vårdmiljöerna leva ett helt normalt liv. Handhygienen i hemmet är självklart viktig, inte minst i anslutning till såromläggningar. Personliga artiklar, till exempel handdukar, får inte delas med andra. Om man är i behov av vård måste sjukvårdspersonalen vara informerad om bärarskapet.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/meticillinresistenta-gula-stafylokocker-mrsa/

kan väl tillägga att i Danmark så är det många grisbönder som bär smittan och dessutom inte får vård eftersom det är meningslöst då de jobbar i en miljö där de kommer smittas omedelbart vid återkomst.
Senast redigerad av martinator 2018-01-25 kl. 14:21.
Citera
2018-01-25, 14:22
Medlem
Citat:
Har man MRSA så tror jag man ligger inlagd i isolering till man är botad för att inte smitta andra med den antibiotika-resistenta bakterien.

Nej, det stämmer inte alls.

"
Hur behandlas MRSA?

Den som bär på MRSA behöver i regel ingen behandling med antibiotika. Om MRSA däremot förorsakar infektion kan behandling med speciella antibiotika bli nödvändig.

Kan man bli fri från MRSA?

Du kan vara bärare av MRSA under kort eller lång tid. Tyvärr saknas metod för att med säkerhet avgöra om man blivit fri från MRSA. Risk finns att MRSA kan återkomma om du får ett nytt sår, en ny kateter eller om du behandlas med antibiotikum. Vid kontakt med sjukvården gäller därför att du alltid ska berätta att du har eller har haft MRSA, så att nya odlingar kan tas. Detta för att minska risken för eventuell spridning till andra och för att du ska få rätt sorts antibiotikum om behandling behövs. Om du har fått ett behandlings-/informationskort kan du visa det.

Kan du ta emot besök?

Det finns inga hinder för att ta emot besök eller att besöka andra i deras hem eller på andra ställen.

För att förhindra att andra smittas bör du iaktta följande:
 Iaktta god handhygien. Använd flytande tvål och egen handduk. Det är särskilt viktigt att noggrant tvätta händerna om du berört infekterat sår eller kateter."

http://plus.lj.se/infopage.jsf?childId=8712&nodeId=36006
Citera
2018-01-25, 14:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Nej, det stämmer inte alls.

"
Hur behandlas MRSA?

Den som bär på MRSA behöver i regel ingen behandling med antibiotika. Om MRSA däremot förorsakar infektion kan behandling med speciella antibiotika bli nödvändig.

Kan man bli fri från MRSA?

Du kan vara bärare av MRSA under kort eller lång tid. Tyvärr saknas metod för att med säkerhet avgöra om man blivit fri från MRSA. Risk finns att MRSA kan återkomma om du får ett nytt sår, en ny kateter eller om du behandlas med antibiotikum. Vid kontakt med sjukvården gäller därför att du alltid ska berätta att du har eller har haft MRSA, så att nya odlingar kan tas. Detta för att minska risken för eventuell spridning till andra och för att du ska få rätt sorts antibiotikum om behandling behövs. Om du har fått ett behandlings-/informationskort kan du visa det.

Kan du ta emot besök?

Det finns inga hinder för att ta emot besök eller att besöka andra i deras hem eller på andra ställen.

För att förhindra att andra smittas bör du iaktta följande:
 Iaktta god handhygien. Använd flytande tvål och egen handduk. Det är särskilt viktigt att noggrant tvätta händerna om du berört infekterat sår eller kateter."

http://plus.lj.se/infopage.jsf?childId=8712&nodeId=36006

Okej. Verkar ju inte så handikappande då.
Citera
2018-01-25, 14:28
Medlem
Att ha MRSA verkar inte så roligt, närmast deprimerande kanske.

"De lever med MRSA: ”Känns som om jag har pest”
Kollegor som har slutat kramas. Vänner som hellre ringer än träffas. Och kanske värst av allt – rädslan för att en vanlig infektion ska innebära döden. Yvonne och Hans Nordlund lever med MRSA, gula stafylokocker som är resistenta mot flera olika antibiotika."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-lever-med-mrsa-kanns-som-om-jag-har-pest
Citera
2018-01-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Då kanske det inte var så konstigt att han höll i alla möten med skolan, läkarbesök etc.
Var han som du skriver så hade nog Hanna inte så mycket och säga till om angående barnen.
Kontollbehov är en form av psykisk instabilitet och att men inte litar på sin omgivning. Dessa personer mår oftast sämst själva.
Citera
2018-01-25, 14:33
Medlem
Citat:

Kollegor som har slutat kramas. Vänner som hellre ringer än träffas. Och kanske värst av allt – rädslan för att en vanlig infektion ska innebära döden. Yvonne och Hans Nordlund lever med MRSA, gula stafylokocker som är resistenta mot flera olika antibiotika."

Kan det vara därför de ville hålla barnen hemma? För att inte mamman skulle bli sjuk? Pappan enligt trådinlägg verkar dessutom varit renlig av sig, tagit av sig skorna osv. Han hade kanske även en rädsla för att dra hem bakterier.
Citera
2018-01-25, 14:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Okej igen. Mer "isolering"...

Jag är ändå måttligt förtjust i att all jordens besvär och egenheter och trosförvissningar med egna trådar här på fb antas ha drabbat just dessa fyra stackars mänskor.

Vittnesbörden har måttlig trovärdighet, och ger i alla händelser inte grund för några mer underbyggda antaganden.

Återkommer om det blir någon ordning och reda i tråden.
Citera
2018-01-25, 14:56
Medlem
Citat:
Okej igen. Mer "isolering"...

Jag är ändå måttligt förtjust i att all jordens besvär och egenheter och trosförvissningar med egna trådar här på fb antas ha drabbat just dessa fyra stackars mänskor.

Vittnesbörden har måttlig trovärdighet, och ger i alla händelser inte grund för några mer underbyggda antaganden.

Återkommer om det blir någon ordning och reda i tråden.

Bröstcancer är väldigt vanligt.
Lätt att få MRSA-smitta om man är mycket på sjukhus.
I övrigt känner vi inte till några diagnosticerade sjukdomar hos familjen.
Citera
2018-01-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
I mina ögon låter det rent rama sagt idiotiskt att Hanna undertecknat avskedsbrevet med vilja. Detta låter defenivit som Oskars verk och något han påtvingad Hanna med. Sist jag stödde på Oskar var när han kom förbi för att låna betong borr och då tog av han sig skorna när han klev in i garaget då jag skulle räcka över betong borren och det måste varit det konstigaste som jag bemött utav honom då mitt garage golv var extremt skitit. Kanske en liten grej i det hela men han var världens perfektionst och ville gärna visa upp till andra hur väl uppfostrad han var och "ren" av sig!

Hur länge sedan är det? Som han lånade betongborr alltså?

Upptäckte ett stavfel och tänkte att du kanske inte förstod frågan. Men intressant ...så jag vill gärna veta.
Senast redigerad av livochandlighet 2018-01-25 kl. 15:54.
Citera
2018-01-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.

Vad bra att du delar detta. Hemskt alltihop... Men vet du något om hur sjuk yngsta dottern var?
Citera
2018-01-25, 15:40
Medlem
När jag sist träffade Hanna (Innan jag flyttade från Bjärred) Så hade hon vita konstiga handskar på händerna. När jag frågade om vad det är som hänt så sa hon att hon hade fått någon konstig hudirritation. Hon var väldigt ledsen över det och jag frågade henne om hon fått någon medicin eller om hon kanske hade eksem? Då fick jag svaret att hon inte behöver någon medicin för sjukdomen äter upp henne från inombords, då jag var stressad för att jag skulle hämta upp min dotter från skolan så sa jag till henne att krya på dig och hoppas det blir bättre snart. Träffade på Oskar några dagar efter och frågade om Hannas händer blivit någon bättre och då sa han att hon har MRSA och det är tröttsamt då hon inte kan använda händerna så mycket och att han är den som sköter det mesta.
Citera
2018-01-25, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
I mina ögon låter det rent rama sagt idiotiskt att Hanna undertecknat avskedsbrevet med vilja. Detta låter defenivit som Oskars verk och något han påtvingad Hanna med. Sist jag stödde på Oskar var när han kom förbi för att låna betong borr och då tog av han sig skorna när han klev in i garaget då jag skulle räcka över betong borren och det måste varit det konstigaste som jag bemött utav honom då mitt garage golv var extremt skitit. Kanske en liten grej i det hela men han var världens perfektionst och ville gärna visa upp till andra hur väl uppfostrad han var och "ren" av sig!

Detta får mig att minnas vad jag reagerade på förut, det bortglömda växthuset och som ger ett mycket risigt intryck.
https://z.cdn-expressen.se/images/44/3f/443f17deaf6546e0bfc1cd76ed4cccc7/16x9/600.jpg
Det är en väldigt stringent person, ordningsam och strukturerad

Det är så mycket kring denna familjen och som ger dubbla intryck:-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in