2018-01-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.
Tack för ett trovärdigt inlägg som känns nära sanningen.
Citera
2018-01-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
Jag var bekant till familjen och från vad jag såg med mina egna ögon så är Oskar väldigt kontrollerande mot hans barn och fru! Agnes och Moa fick inte gå och leka i lekparken, umgås med vänner, vistas ute så mycket utan det var bara hemma som gällde och det var innan flickorna fick sjukdomen. Hanna var oerhört godhjärtat kvinna som alltid hade ett leende på läpparna. Man kan se det som Oskar var mannen som styr och ställer och Hanna var kvinnan som följde med i strömmen. Jag flyttade från Bjärred för 1 år sedan men den familjen och speciellt Oskar minns jag oerhört stark!

Då kanske det inte var så konstigt att han höll i alla möten med skolan, läkarbesök etc.
Var han som du skriver så hade nog Hanna inte så mycket och säga till om angående barnen.
Citera
2018-01-25, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det var så mycket som föll på plats tack vare ditt inlägg. Men funderar nu, är det då möjligt att Hanna kan ha varit med på dessa mord? Kan hon verkligen ha undertecknat avskedsbrevet? Eller är det enbart Oskars verk allt detta?

I mina ögon låter det rent rama sagt idiotiskt att Hanna undertecknat avskedsbrevet med vilja. Detta låter defenivit som Oskars verk och något han påtvingad Hanna med. Sist jag stödde på Oskar var när han kom förbi för att låna betong borr och då tog av han sig skorna när han klev in i garaget då jag skulle räcka över betong borren och det måste varit det konstigaste som jag bemött utav honom då mitt garage golv var extremt skitit. Kanske en liten grej i det hela men han var världens perfektionst och ville gärna visa upp till andra hur väl uppfostrad han var och "ren" av sig!
Citera
2018-01-25, 13:14
Medlem
Citat:
I mina ögon låter det rent rama sagt idiotiskt att Hanna undertecknat avskedsbrevet med vilja. Detta låter defenivit som Oskars verk och något han påtvingad Hanna med. Sist jag stödde på Oskar var när han kom förbi för att låna betong borr och då tog av han sig skorna när han klev in i garaget då jag skulle räcka över betong borren och det måste varit det konstigaste som jag bemött utav honom då mitt garage golv var extremt skitit. Kanske en liten grej i det hela men han var världens perfektionst och ville gärna visa upp till andra hur väl uppfostrad han var och "ren" av sig!
Det låter riktigt sjukt. Sån perfektionist är ju direkt skadligt och kan inte ha varit lätt att leva med. Tvångsmässigt kanske.
Citera
2018-01-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Vet vi hur mycket likvida medel som fanns?

2 Bolag med bra likviditet.Och därtill så tjänade väl han en bra slant var månad !
Citera
2018-01-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

2 Bolag med bra likviditet.Och därtill så tjänade väl han en bra slant var månad !
Ok tack, då tror jag inte på skuldspåret.
Citera
2018-01-25, 13:54
Medlem
Läste en roman där mördaren var en syster till offret.

Hon visste att broderns son hade spelskulder som aldrig skulle kunna betalas
även om pappan sålde allt han ägde. Han var gammal och sonen var hans
största ögonsten.

För att skydda hans sista tid i livet tog hon livet av sin bror (pappa)
med arsenik. Hon visste han aldrig skulle repa sig från besvikelsen över sin son,
det elaka förtalet på byn, skuldsatt mm.

Sen tog hon livet av husdjuren och sist sig själv för "rättvisan".
Allt detta gjorde hon av omtanke och kärlek till sin bror.

Ett komplicerat tankemönster men jag tyckte det påminner om detta fall
Citera
2018-01-25, 13:55
Medlem
Ny på sidan men följt händelsen och tråden från start. Den slutsats som slår mig är att barnens ev sjukdomar har med en kraftig depression att göra. en underliggande/ inbyggd känsla av att aldrig vara bra nog, aldrig kan leva upp till de krav som ställs och kanske känt missnöje från föräldrarnas sida att dom aldrig presterar tillräckligt. En depression som blivit djupare och djupare ju äldre barnen blivit och som dom själva inte kan sätta ord på eller ens förstå riktigt. Depression ger ju både psykiska och fysiska symtom och dom fysiska symtomen kan ju dessutom upplevas väldigt smärtsamma. Kanske förstod mamman att det kunde vara så(vilket också påverkade henne psykiskt) medans pappan inte förstod i och med att han inte ansåg med deras sätt att leva att med vad han ansåg hade ett så välbergat hem och goda förutsättningar inte skulle ha någon anledning att vara deprimerade utan letade instinktivt efter andra orsaker. Av egen erfarenhet har jag sett hur depression om man inte söker hjälp för den , påverkar hela familjen för att nästan smitta av sig från person till person där samtliga hamnar i en spiral som gräver ner hela familjen. Samtidigt är psykisk ohälsa fortfarande tabubelagt hos vissa personer ,något man skäms över och inte pratar om utåt utan då istället ger sken av andra orsaker till besvären. Kanske även därför läkare inte hittade några andra sjukdomsorsaker hos flickorna. Kanske hade man därför heller aldrig besökt psykologhjälp för dom utan försökt hitta fysiska förklaringar till flickornas besvär.
Citera
2018-01-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Ny på sidan men följt händelsen och tråden från start. Den slutsats som slår mig är att barnens ev sjukdomar har med en kraftig depression att göra. en underliggande/ inbyggd känsla av att aldrig vara bra nog, aldrig kan leva upp till de krav som ställs och kanske känt missnöje från föräldrarnas sida att dom aldrig presterar tillräckligt. En depression som blivit djupare och djupare ju äldre barnen blivit och som dom själva inte kan sätta ord på eller ens förstå riktigt. Depression ger ju både psykiska och fysiska symtom och dom fysiska symtomen kan ju dessutom upplevas väldigt smärtsamma. Kanske förstod mamman att det kunde vara så(vilket också påverkade henne psykiskt) medans pappan inte förstod i och med att han inte ansåg med deras sätt att leva att med vad han ansåg hade ett så välbergat hem och goda förutsättningar inte skulle ha någon anledning att vara deprimerade utan letade instinktivt efter andra orsaker. Av egen erfarenhet har jag sett hur depression om man inte söker hjälp för den , påverkar hela familjen för att nästan smitta av sig från person till person där samtliga hamnar i en spiral som gräver ner hela familjen. Samtidigt är psykisk ohälsa fortfarande tabubelagt hos vissa personer ,något man skäms över och inte pratar om utåt utan då istället ger sken av andra orsaker till besvären. Kanske även därför läkare inte hittade några andra sjukdomsorsaker hos flickorna. Kanske hade man därför heller aldrig besökt psykologhjälp för dom utan försökt hitta fysiska förklaringar till flickornas besvär.

Så kan det mycket väl vara.
Depression "smittar" och det verkar som hela familjen dragits in i den stämningen.
Särskilt barnen skulle ju skyddas från detta, då de är extra känsliga.
Trodde inte det var tabu längre med tanke på all utbrändhet och öppenhet kring detta
men tydligen har den öppenheten inte nåt ut till alla.
Kanske i övre medelklassen svårare att acceptera.
Citera
2018-01-25, 14:12
Medlem
Ser för övrigt att lite vittnesmål från omgivningen har droppat in.
Tog sin tid, men det är ju positivt!
Citera
2018-01-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
KIT är Bonniers soptipp för fördummande populärjournalistik. Att fråga hur nån kan mörda sina barn är lika löjligt som att fråga hur nån kan ha avföring i näsan. För att det var något skäl som vägde tyngre än att bajs luktar illa, såklart.
Avfärdar du även källan?
Läs abstract och återkom gärna med synpunkter och saklig kritik mot studiens metod, urval och slutsats.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1752928X16000123
Citera
2018-01-25, 14:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Och Hanna hade inte cancer utan MRSA!

Har man MRSA så tror jag man ligger inlagd i isolering till man är botad för att inte smitta andra med den antibiotika-resistenta bakterien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in