2018-01-25, 11:25
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nu förstår jag inte, att pappan varit och handlat med ena dottern kan inte visa att föräldrarna gett mycket av sin tid. Inte heller att de gjort utlandsresor.
Tycker att Arbetsskygg ovan ger en bra bild av stämningen i Bjärredshemmet.

Instämmer helt. Det är något knastertorrt tråkigt över paret. Det de gjort utöver arbetat, har rört "sjukdomen". Inte världens gladaste atmosfär som jag fått beskrivet av inläggen. Synd för barnen!
Citera
2018-01-25, 11:34
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Man behöver ju inte vara en tråkig person för att man inte har "vänner" på Facebook eller fyllerbilder och mängder av träffar på nätsökning. Det har liksom inget samband.

De flesta personer med "halvofficiella" yrken där man namngiven möter kunder, klienter, patienter och studenter , såsom läkare, jurister/advokater, lektorer, präster, kronofogdar och poliser - har i allmänhet inte lagt ut en mängder av personlig information. Det kan nämligen påverka ens yrke negativt, man mister i trovärdighet och är vidöppen för allehanda angrepp under bältet. Enligt läkaretiska regler får man inte heller uppträda i sammanhang där man drar uppmärksamhet till sin läkarroll utan att det har med det medicinska att göra. En kampanj om "plastikkirurgmode" för många år sedan med stora reklampelare på 3-4 plastikkirurger o olika outfitts fick enorm kritik. Detsamma gäller i stora drag även advokater.

Många personer vill helt enkelt flyga under radarn och är obekväma med annat. Man behöver inte vara det minsta tråkig eller osocial i verkliga livet för det.

Glöm inte heller bort att dessa mord/självmord var planerade. De kan mycket väl lagt ner till på att rensa nätet från personlig information.

Mitt intryck av familjen var att de var en familj som brydde sig om varandra, höll ihop och levde ett välordnat innehållsrikt liv. Tills detta slogs sönder sönder av döttrarnas mående och bristen på en positiv framtid i föräldrarnas ögon.
Läste du hela inlägget av Arbetsskygg? Där finns mycket tänkvärt om bjärredsfamiljen.
Citera
2018-01-25, 11:42
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMaja
Jag var bekant till familjen och från vad jag såg med mina egna ögon så är Oskar väldigt kontrollerande mot hans barn och fru! Agnes och Moa fick inte gå och leka i lekparken, umgås med vänner, vistas ute så mycket utan det var bara hemma som gällde och det var innan flickorna fick sjukdomen. Hanna var oerhört godhjärtat kvinna som alltid hade ett leende på läpparna. Man kan se det som Oskar var mannen som styr och ställer och Hanna var kvinnan som följde med i strömmen. Jag flyttade från Bjärred för 1 år sedan men den familjen och speciellt Oskar minns jag oerhört stark!
Tack för din information. Väldigt intressant. Det kan förklara den tragiska utgången. Många har ju spekulerat om barnen verkligen var sjuka. Vad tror du? Kan isoleringen skapat dessa sjukdomar? Kan de ha varit iscensatta av fadern?
Citera
2018-01-25, 11:54
Medlem
Citat:
Och Hanna hade inte cancer utan MRSA!

MRSA är ju gula stafylokocker o går att bota....finns väl naturligt i vår flora o kan ge infektioner , men är inte dödligt
Citera
2018-01-25, 12:17
Medlem
Citat:
Jag var bekant till familjen och från vad jag såg med mina egna ögon så är Oskar väldigt kontrollerande mot hans barn och fru! Agnes och Moa fick inte gå och leka i lekparken, umgås med vänner, vistas ute så mycket utan det var bara hemma som gällde och det var innan flickorna fick sjukdomen. Hanna var oerhört godhjärtat kvinna som alltid hade ett leende på läpparna. Man kan se det som Oskar var mannen som styr och ställer och Hanna var kvinnan som följde med i strömmen. Jag flyttade från Bjärred för 1 år sedan men den familjen och speciellt Oskar minns jag oerhört stark!

Mkt intressant. Tack för att du delger din bild. Då är det case closed för min del: pappan kontrollerade sina döttrar tills dom blev sjuka och fortsatte sen och pressa dom att prestera och när dom inte pallade det o dom inte blev de mönsterbarn o högpresterande elever blev han allt mer frustrerad. Allt gick tvärtemot hans linjära beräkningar. Och ju mer han pushade o kontrollerade desto sjukare blev dom. Sen snappade han och tog livet av hela familjen. En psykiskt sjuk man som kontrollerade sin familj in i döden och duperade sin omgivning, skola, jobb, kollegor längs vägen. Stackars stackars barn o mor.
Senast redigerad av Umberto72 2018-01-25 kl. 12:19.
Citera
2018-01-25, 12:26
Medlem
Citat:
Om det stämmer som du skriver, var jag ganska rätt ute med mina första inlägg denna tråd.
Citera
2018-01-25, 12:27
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Det var så mycket som föll på plats tack vare ditt inlägg. Men funderar nu, är det då möjligt att Hanna kan ha varit med på dessa mord? Kan hon verkligen ha undertecknat avskedsbrevet? Eller är det enbart Oskars verk allt detta?
Citera
2018-01-25, 12:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.
Mitt fetade.
Inga vapen eller knivar inblandade när då? När frun pratade med prästen? Var din bekant vän till familjen eller till polisen?
Ditt inlägg väcker många frågor. Senast igår var det ju också någon som bekräftade scientologin.
Citera
2018-01-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsbr
Det är dyrt att vara medlem och tidskrävande. Dels om du arbetar utanför kyrkan så ska viss del av lönen betalas till kyrkan eller ges i form av donationer. Sen måste du betala ganska så stora summor för att komma till nästa steg inom kyrkan. Du köper som "kurser" som tar dig vidare och du får mer insikt i tron och kyrkan. I början tusenlappar och sedan belopp på hundratusen o mer. Iaf om den svenska kyrkan följer samma mönster som i övriga världen.

Om jag inte minns fel så tror även de om du är sjuk så har du dig själv att skylla för du har underliggande saker psykiskt som orsakar sjukdomen. För att bota detta måste du genomgå många terapisessioner med speciell utsedd person inom kyrkan för att bli "clear" som de säger. Terapisessioner som är psykiskt krävande och kan bryta ner en person. Det är ju det de sysslar med, hjärntvätt.
Intressant läsning. Rör det sig om dessa belopp förstår man att det snabbt blir en del pengar.
Undras vilka människor som är mottagliga för detta kvacksalveri. Högutbildade som de var och vara med i denna sekt men visst många kändisar är ju det men svårt för en annan att förstå fullt ut.
Citera
2018-01-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Tror inte på skulder....då skulle väl de använt sina likvida medel från hans företag
Vet vi hur mycket likvida medel som fanns?
Citera
2018-01-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Jag tror inte heller på skulder då jag pratade med en kvinna igår som kände pappan. Fick ut ganska mycket info. Dock kan jag inte garantera sanningshalten i det men det bekräftade mina tankar kring allt. Hinner dock inte skriva det nu men skriver det hon berättade senare idag.
Ok, då väntar vi på mer info från dig. Jag har själv inte tänkt att skulder var inblandat men då jag fick info så började jag tänka i de banorna.
Citera
2018-01-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Inga vapen eller knivar inblandade när då? När frun pratade med prästen? Var din bekant vän till familjen eller till polisen?
Ditt inlägg väcker många frågor. Senast igår var det ju också någon som bekräftade scientologin.

Förlåt om jag skrev otydligt, när familjen dog så var det inga vapen eller knivar inblandade.
Denna kvinna var vän med familjen, men hon hade mest kontakt med pappan vad jag förstod.
Denna kvinna var väldigt tydlig med att någon scientologi var dom inte med i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in