2018-01-25, 09:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.

Ja så är nog den ”enkla” sanningen, varken mer eller mindre. Pappan ”drunknade” till slut och i hans/deras vanföreställning så var det bäst om alla dog. Mer spännande än så här behöver det inte vara. Jag hoppas att sekretess fortsätter att råda och att inga personliga uppgifter kommer ut. Någonsin.
Citera
2018-01-25, 09:36
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Nu har jag tillbringat mer än en timma på att scanna igenom nätet efter de där vanliga sakerna som man alltid kikar på. Sociala medier, yrkeskontakter, släktingar, intressen, politik, sport, övriga föreningsengagemang och så vidare. Den enda genomgående känslan det här paret ger är att de har varit öronbedövande tråkiga.

Oskar har varit fullt upptagen med sina siffror och tabeller. Han har gjort en del avtryck på nätet men det handlar enbart om yrkesmässiga sådana. Småföretagande, jobbet, några intervjuer i tidningar och lite publicerat material som efterlämnats. Han har även skrivit några böcker, antingen själv eller som medförfattare. Det handlar om synnerligen tradiga luntor som gissningsvis av prislappen att döma används som utbildningsmaterial.

Makan Hanna har däremot inte satt några större avtryck alls på nätet. En tom Facebook med ett femtiotal vänner, det är allt. Hon verkar ha uppskattat djur och natur, något hon delade med sin svägerska Lisa som också verkar vara en person som uppskattar djur och natur och klassisk musik. Lisa är journalist och figurerar lite här och där på nätet.

Man kan väl förmoda att Oskar, som är Lisas bror, även han fick med sig ett intresse för klassisk musik och svampskogen hemifrån eftersom det brukar vara så. Tänk fältbiologerna, scoutrörelsen, nånting sånt... Bildade intressen för att bryta av den stora passionen för siffror och matematik som säkert har legat till grund för att Oskar skulle satsa hela sitt liv på något så gränslöst själadödande som skatter och momser.

Kikar man på diverse släktingar och vänner till paret Henkow/Brenton så handlar det uteslutande om välutbildade "svala" människor som är måna om hur de framstår offentligt. Det är inga fyllebilder, tatueringar, hårdrocksband eller idrottslag med i miljöerna runt dem. Tvärtom. Välsminkade bilder på människor som är sådär "svala" och behärskade som övre medelklassen ofta är utåt.

Döttrarna verkar heller inte figurera på sociala medier. Inga konton på Facebook eller Instagram. Jag hittade en kommentar från ena dottern Moa på Clara Henrys Youtubekanal. Där skriver Moa, postad för nio månader sedan:
"Jag pratar med mig själv, med en bil och med ett träd! Är jag galen? Jag pratar med många olika saker!"

Moa verkar även ha spelat spelet Sims på PC eftersom hon kommenterat en kanal som har gjort en video om detta.

Jag gissar att Moa är den yngre av flickorna. Hon har även beteckningen ALF 5 efter sitt namn på Youtube, vilket jag tolkar som en klassbeteckning för exempelvis en femteklass i Lomma kommun. Det skulle passa åldersmässigt. Jag får nämligen för mig att de här barnen inte är uppfostrade med att skaffa sig anonyma trollkonton på nätet utan istället figurera klart och tydligt under eget namn. Därför är jag benägen att tro att de inte har tillåtits ha några Facebook- eller Instagramkonton än. Hade sådana funnits hade de säkert varit under flickornas egna namn. Avsaknaden av sociala medier är märklig. Det är väl närmast regel för flickor i den åldern att ha Facebooks med 500 "vänner"?

Det är i stort sett allt jag har hittat på en timmas tid. De här människorna verkar inte ha varit särskilt aktiva på nätet. Jag får uppfattningen att flickorna är "hårt hållna" och väluppfostrade och att föräldrarna som sagt är öronbedövande tråkiga individer vars stela hem hålls lika fläckfritt som deras släktingars och vänners lika stela hem. Man tillhör den bildade liberala medelklassen/övre medelklassen. Man har pengar, man har ett anseende på orten och man har hela sin existens förankrad i sina yrken som ofta är också är den stora passionen i livet. I allt övrigt är man tillknäppta, håller skenet uppe oavsett vad som händer och tar alla former av konflikter bakom lyckta dörrar så att inte bekantskapskretsen får veta något. En otrohet, sparken från jobbet eller en offentlig skampåle i form av avslöjade sexuella avvikelser eller forskningsfusk drabbar inte sådana människor på samma sätt som det skulle drabbat ett patrask som jag själv. Jag skulle borstat av mig och ryckt på axlarna eftersom jag inte är något och inte har något. För en sådan som Oskar så utraderar det hela hans existens. Skammen, vanäran, "vad andra ska säga", tankarna på omgivningens blickar när de ser honom komma på den lokala matbutiken...

Jag tror att det här i grund och botten handlar om en skitsak som kanske är pinsam men inget mer än så, men som har fått enorma konsekvenser på grund av att den hände någon som har bundit upp hela sitt liv på en sinnebild av hur de ska framstå inför andra. Det är väl även därför de båda döttrarna har strukit med; den mördande förälderns inbillning om att det är "bättre" för flickorna att slippa leva med "skammen" av en havererad familj som slutade i tragedi. Därför har även flickorna tagits med i graven.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Tråkigheten personifierade", det har väl ändå inte framgått att föräldrarna var detta?

Pappan var ju fotbollstränare tidigare, skrev en ganska lättsam lättförståelig bok om moms tillägnad döttrarna. Ungarna badade och stojade i familjens pool och föräldrarna var väldigt måna om att ge sina kroniskt trötta barn mycket av sin tid, pappan gick och handlade med yngsta dottern i mellandagarna och man hade gjort flera utlandsresor. Bägge gick ner i arbetstid och pappan försökte arbeta hemifrån sista månaderna. De hade visst också tagit emot fosterbarn när döttrarna var små. Det är i alla fall några brottstycken av deras handlingar som framkommit.

Nog finns det föräldrar som ur barnens perspektiv är betydligt mer "tråkigheten personifierad".
Låt vara att juridik och skatterätt med momsexpertis inte låter så upphetsande för alla men smaken är olika.
Nu förstår jag inte, att pappan varit och handlat med ena dottern kan inte visa att föräldrarna gett mycket av sin tid. Inte heller att de gjort utlandsresor.
Tycker att Arbetsskygg ovan ger en bra bild av stämningen i Bjärredshemmet.
Citera
2018-01-25, 09:41
Medlem
versalers avatar
Att man pga ekonomiska problem mördar sina barn och sedan begår självmord känns märkligt.
Men är väl för det är väldigt svårt att tro det med tanke på deras arbeten mm och inga halvt efterblivna i någon pissig förort.

Och deras äldsta dotter klarade av 4 dagar i veckan med undervisning, klarade målen och planen mot gymnasiet.

Ska bli "intressant" att få veta själva dödsorsaken
Citera
2018-01-25, 09:54
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Att man pga ekonomiska problem mördar sina barn och sedan begår självmord känns märkligt.
Men är väl för det är väldigt svårt att tro det med tanke på deras arbeten mm och inga halvt efterblivna i någon pissig förort.

Och deras äldsta dotter klarade av 4 dagar i veckan med undervisning, klarade målen och planen mot gymnasiet.

Ska bli "intressant" att få veta själva dödsorsaken

Att det fanns något fasansfullt att dölja i familjen står väl helt klart. Mörda tre och ta sig själv av daga för något trivialt............... mja...
Citera
2018-01-25, 10:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nu förstår jag inte, att pappan varit och handlat med ena dottern kan inte visa att föräldrarna gett mycket av sin tid. Inte heller att de gjort utlandsresor.
Tycker att Arbetsskygg ovan ger en bra bild av stämningen i Bjärredshemmet.

Man behöver ju inte vara en tråkig person för att man inte har "vänner" på Facebook eller fyllerbilder och mängder av träffar på nätsökning. Det har liksom inget samband.

De flesta personer med "halvofficiella" yrken där man namngiven möter kunder, klienter, patienter och studenter , såsom läkare, jurister/advokater, lektorer, präster, kronofogdar och poliser - har i allmänhet inte lagt ut mängder av personlig information. Det kan nämligen påverka ens yrke negativt, man mister i trovärdighet och är vidöppen för allehanda angrepp under bältet. Enligt läkaretiska regler får man inte heller uppträda i sammanhang där man drar uppmärksamhet till sin läkarroll utan att det har med det medicinska att göra. En kampanj om "plastikkirurgmode" för många år sedan med stora reklampelare på 3-4 plastikkirurger i olika outfitts fick enorm kritik. Detsamma gäller i stora drag även advokater.

Många personer vill helt enkelt flyga under radarn och är obekväma med annat. Man behöver inte vara det minsta tråkig eller osocial i verkliga livet för det.

Glöm inte heller bort att dessa mord/självmord var planerade. De kan mycket väl lagt ner tid på att rensa nätet från personlig information.

Mitt intryck av familjen var att de var en familj som brydde sig om varandra, höll ihop och levde ett välordnat innehållsrikt liv. Tills detta slogs sönder sönder av döttrarnas mående och bristen på en positiv framtid i föräldrarnas ögon.
Senast redigerad av Solglittret 2018-01-25 kl. 10:39.
Citera
2018-01-25, 10:34
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Man behöver ju inte vara en tråkig person för att man inte har "vänner" på Facebook eller fyllerbilder och mängder av träffar på nätsökning. Det har liksom inget samband.

De flesta personer med "halvofficiella" yrken där man namngiven möter kunder, klienter, patienter och studenter , såsom läkare, jurister/advokater, lektorer, präster, kronofogdar och poliser - har i allmänhet inte lagt ut en mängder av personlig information. Det kan nämligen påverka ens yrke negativt, man mister i trovärdighet och är vidöppen för allehanda angrepp under bältet. Enligt läkaretiska regler får man inte heller uppträda i sammanhang där man drar uppmärksamhet till sin läkarroll utan att det har med det medicinska att göra. En kampanj om "plastikkirurgmode" för många år sedan med stora reklampelare på 3-4 plastikkirurger o olika outfitts fick enorm kritik. Detsamma gäller i stora drag även advokater.

Många personer vill helt enkelt flyga under radarn och är obekväma med annat. Man behöver inte vara det minsta tråkig eller osocial i verkliga livet för det.

Glöm inte heller bort att dessa mord/självmord var planerade. De kan mycket väl lagt ner till på att rensa nätet från personlig information.

Mitt intryck av familjen var att de var en familj som brydde sig om varandra, höll ihop och levde ett välordnat innehållsrikt liv. Tills detta slogs sönder sönder av döttrarnas mående och bristen på en positiv framtid i föräldrarnas ögon.
Tänk vad olika upofattning man kan ha. I mina ögon - efter att ha tagit del av alla spår om denna familj - handlar det om två egoistiska föräldrar som saknar alla egenskaper en förälder bör ha. Ingen gemenskap och ett innehållslöst liv. De försökte hålla sina barn isolerade i huset, 14-åringen fick inte ens gå ut och handla själv. Tristessen och karriärspressen ledde dessa galna föräldrar till att mörda sina barn.
Citera
2018-01-25, 10:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:

De flesta personer med "halvofficiella" yrken där man namngiven möter kunder, klienter, patienter och studenter , såsom läkare, jurister/advokater, lektorer, präster, kronofogdar och poliser - har i allmänhet inte lagt ut en mängder av personlig information. Det kan nämligen påverka ens yrke negativt, man mister i trovärdighet och är vidöppen för allehanda angrepp under bältet. Enligt läkaretiska regler får man inte heller uppträda i sammanhang där man drar uppmärksamhet till sin läkarroll utan att det har med det medicinska att göra. En kampanj om "plastikkirurgmode" för många år sedan med stora reklampelare på 3-4 plastikkirurger o olika outfitts fick enorm kritik. Detsamma gäller i stora drag även advokater.

Glöm inte heller bort att dessa mord/självmord var planerade. De kan mycket väl lagt ner till på att rensa nätet från personlig information.

Det är min uppfattning också, det du skriver i ditt sista stycke, en familj som brydde sig om varandra och när motgångarna och de negativa beskeden staplades på varandra så orkade de inte vara förnuftiga längre utan började fatta helt felaktiga beslut, om det nu stämmer att kvinnan fått ett återfall i sin cancer så kan ju det varit strået som knäckte kamelens rygg, det plus vad som de hade uppfattat endast negativa besked om sina döttrars hälsa.
Citera
2018-01-25, 10:50
Medlem
Citat:
Det är nästan tvärtom, jag undrar alltid vad de saknar de som häller ut sitt liv på sk sociala medier. Det framstår nästan som rop på hjälp.
Citera
2018-01-25, 10:51
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Tänk vad olika upofattning man kan ha. I mina ögon - efter att ha tagit del av alla spår om denna familj - handlar det om två egoistiska föräldrar som saknar alla egenskaper en förälder bör ha. Ingen gemenskap och ett innehållslöst liv. De försökte hålla sina barn isolerade i huset, 14-åringen fick inte ens gå ut och handla själv. Tristessen och karriärspressen ledde dessa galna föräldrar till att mörda sina barn.
Det är även min uppfattning.
Citera
2018-01-25, 11:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.

Intressant. Hur var det med mammans cancer?
Citera
2018-01-25, 11:20
Medlem
Jag var bekant till familjen och från vad jag såg med mina egna ögon så är Oskar väldigt kontrollerande mot hans barn och fru! Agnes och Moa fick inte gå och leka i lekparken, umgås med vänner, vistas ute så mycket utan det var bara hemma som gällde och det var innan flickorna fick sjukdomen. Hanna var oerhört godhjärtat kvinna som alltid hade ett leende på läpparna. Man kan se det som Oskar var mannen som styr och ställer och Hanna var kvinnan som följde med i strömmen. Jag flyttade från Bjärred för 1 år sedan men den familjen och speciellt Oskar minns jag oerhört stark!
Citera
2018-01-25, 11:23
Medlem
Och Hanna hade inte cancer utan MRSA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här