2018-01-10, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Det var inte längesen ett familjerelaterat massmord skedde utanför Lund, kanske blev polisen mer vaksamma efter den händelsen.

(FB) Mord utanför Lund - Mor och baby hittade i stenbrott

Där var det psykisk ohälsa efter en magoperation
Citera
2018-01-10, 07:20
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Eller så är familjen det absolut enda man har? Brutit med föräldrar och syskon, inga vänner och halvdant på jobbet?
Då har man ju sina barn. Barn som man varit med och uppfostrat är ju fantastiska.

Men visst kan det blivit så att livet i lyx rämnat. Samhället idag är dåligt anpassat för stöd till dylika individer eftersom pengarna går till annat (läs mansinvasion av arapor). Visst blir det prekär sits om bägge förlorat jobbet och frun vill skiljas och allt är på lån. Fixa bostad i närheten av sina barn blir tufft. Det är i det läget man har bra vänner man kan ventilera med. Gäller att underhålla vänskapsbanden.
Citera
2018-01-10, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hingst1
Jag är kass på sånt här. Men kommer man kunna läsa sen exakt vad gm har gjort? Säg att hen har skurit halsen av hela familjen, står det i domen då som blir tillgänglig?

Om det blir rättegång så blir mycket offentligt. Men jag vet inte riktigt vad som händer om det inte finns någon att åtala, då tror jag inte det är säkert att något blir offentligt. Är gärningsmannen död så antar jag att det lägs ner innan det går till åtal och det mesta blir sekretessbelagt. Sen brukar ju saker läcka ut ändå. Det är många som jobbar med fallet och det går inte att hålla snattran helt, speciellt inte när folk är så nyfikna. Ibland håller polisen t.o.m presskonferenser och berättar vissa delar för att det finns ett allmänintresse och ibland måste de hålla förhör med folk och berätta saker.

Det beror nog helt enkelt på. Men några officiella dokument tror jag inte är säkert man kommer kunna få ut.
Citera
Avslutad
Nu har jag tillbringat mer än en timma på att scanna igenom nätet efter de där vanliga sakerna som man alltid kikar på. Sociala medier, yrkeskontakter, släktingar, intressen, politik, sport, övriga föreningsengagemang och så vidare. Den enda genomgående känslan det här paret ger är att de har varit öronbedövande tråkiga.

Oskar har varit fullt upptagen med sina siffror och tabeller. Han har gjort en del avtryck på nätet men det handlar enbart om yrkesmässiga sådana. Småföretagande, jobbet, några intervjuer i tidningar och lite publicerat material som efterlämnats. Han har även skrivit några böcker, antingen själv eller som medförfattare. Det handlar om synnerligen tradiga luntor som gissningsvis av prislappen att döma används som utbildningsmaterial.

Makan Hanna har däremot inte satt några större avtryck alls på nätet. En tom Facebook med ett femtiotal vänner, det är allt. Hon verkar ha uppskattat djur och natur, något hon delade med sin svägerska Lisa som också verkar vara en person som uppskattar djur och natur och klassisk musik. Lisa är journalist och figurerar lite här och där på nätet.

Man kan väl förmoda att Oskar, som är Lisas bror, även han fick med sig ett intresse för klassisk musik och svampskogen hemifrån eftersom det brukar vara så. Tänk fältbiologerna, scoutrörelsen, nånting sånt... Bildade intressen för att bryta av den stora passionen för siffror och matematik som säkert har legat till grund för att Oskar skulle satsa hela sitt liv på något så gränslöst själadödande som skatter och momser.

Kikar man på diverse släktingar och vänner till paret Henkow/Brenton så handlar det uteslutande om välutbildade "svala" människor som är måna om hur de framstår offentligt. Det är inga fyllebilder, tatueringar, hårdrocksband eller idrottslag med i miljöerna runt dem. Tvärtom. Välsminkade bilder på människor som är sådär "svala" och behärskade som övre medelklassen ofta är utåt.

Döttrarna verkar heller inte figurera på sociala medier. Inga konton på Facebook eller Instagram. Jag hittade en kommentar från ena dottern Moa på Clara Henrys Youtubekanal. Där skriver Moa, postad för nio månader sedan:
"Jag pratar med mig själv, med en bil och med ett träd! Är jag galen? Jag pratar med många olika saker!"

Moa verkar även ha spelat spelet Sims på PC eftersom hon kommenterat en kanal som har gjort en video om detta.

Jag gissar att Moa är den yngre av flickorna. Hon har även beteckningen ALF 5 efter sitt namn på Youtube, vilket jag tolkar som en klassbeteckning för exempelvis en femteklass i Lomma kommun. Det skulle passa åldersmässigt. Jag får nämligen för mig att de här barnen inte är uppfostrade med att skaffa sig anonyma trollkonton på nätet utan istället figurera klart och tydligt under eget namn. Därför är jag benägen att tro att de inte har tillåtits ha några Facebook- eller Instagramkonton än. Hade sådana funnits hade de säkert varit under flickornas egna namn. Avsaknaden av sociala medier är märklig. Det är väl närmast regel för flickor i den åldern att ha Facebooks med 500 "vänner"?

Det är i stort sett allt jag har hittat på en timmas tid. De här människorna verkar inte ha varit särskilt aktiva på nätet. Jag får uppfattningen att flickorna är "hårt hållna" och väluppfostrade och att föräldrarna som sagt är öronbedövande tråkiga individer vars stela hem hålls lika fläckfritt som deras släktingars och vänners lika stela hem. Man tillhör den bildade liberala medelklassen/övre medelklassen. Man har pengar, man har ett anseende på orten och man har hela sin existens förankrad i sina yrken som ofta är också är den stora passionen i livet. I allt övrigt är man tillknäppta, håller skenet uppe oavsett vad som händer och tar alla former av konflikter bakom lyckta dörrar så att inte bekantskapskretsen får veta något. En otrohet, sparken från jobbet eller en offentlig skampåle i form av avslöjade sexuella avvikelser eller forskningsfusk drabbar inte sådana människor på samma sätt som det skulle drabbat ett patrask som jag själv. Jag skulle borstat av mig och ryckt på axlarna eftersom jag inte är något och inte har något. För en sådan som Oskar så utraderar det hela hans existens. Skammen, vanäran, "vad andra ska säga", tankarna på omgivningens blickar när de ser honom komma på den lokala matbutiken...

Jag tror att det här i grund och botten handlar om en skitsak som kanske är pinsam men inget mer än så, men som har fått enorma konsekvenser på grund av att den hände någon som har bundit upp hela sitt liv på en sinnebild av hur de ska framstå inför andra. Det är väl även därför de båda döttrarna har strukit med; den mördande förälderns inbillning om att det är "bättre" för flickorna att slippa leva med "skammen" av en havererad familj som slutade i tragedi. Därför har även flickorna tagits med i graven.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Då har man ju sina barn. Barn som man varit med och uppfostrat är ju fantastiska.

Men visst kan det blivit så att livet i lyx rämnat. Samhället idag är dåligt anpassat för stöd till dylika individer eftersom pengarna går till annat (läs mansinvasion av arapor). Visst blir det prekär sits om bägge förlorat jobbet och frun vill skiljas och allt är på lån. Fixa bostad i närheten av sina barn blir tufft. Det är i det läget man har bra vänner man kan ventilera med. Gäller att underhålla vänskapsbanden.
Jo, men det är också inför dem (och inför tanken på deras framtid) som den riktiga skulden/skammen reser sig...
Citera
2018-01-10, 07:23
Medlem
Gräsligt detta!!!! Men kan ju vara hot som gjort att information raderats från nätet o att kollega reagerar när personen ej kom på jobbet ......
Citera
2018-01-10, 07:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Nu har jag tillbringat mer än en timma på att scanna igenom nätet efter de där vanliga sakerna som man alltid kikar på. Sociala medier, yrkeskontakter, släktingar, intressen, politik, sport, övriga föreningsengagemang och så vidare. Den enda genomgående känslan det här paret ger är att de har varit öronbedövande tråkiga.

Du må kalla dig "arbetsskygg" här, men du har sannerligen gjort en bra analys av familjen - stämmer väl överens med min bild (alltså sannolikt även med verkligheten ). Han tycks ha varit det man inom viss psykologi kallar "en anal personlighetstyp"; mycket kontroll, tvångsmässighet och "sval", tills det brinner i proppskåpet vill säga...
Citera
2018-01-10, 07:26
Medlem
Overminds avatar
Kan vi utesluta det är ett gängrelaterat mord? En jävel kommit in och skjutit ihjäl den kriminelle och hans sambo och barn?
Citera
2018-01-10, 07:26
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stes
Vilken osannolik slump att det enda avtrycket av honom på YT laddades upp för 9h sen.
(En review av en bok han har skrivit)
https://youtu.be/ybcyAjtlHiI

En kommentar till klippet upplagd för en timme sen. Att han har dödat sin familj. Oskar alltså. Kan ju bara vara antaganden men...
Citera
2018-01-10, 07:29
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kan vi utesluta det är ett gängrelaterat mord? En jävel kommit in och skjutit ihjäl den kriminelle och hans sambo och barn?
Ja, eftersom polisen säger att det är ett familjeärende och att man inte söker gärningsman på något annat håll.
Citera
2018-01-10, 07:30
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
"Skriften tillägnas mina älskade döttrar, Agnes och
Moa.
"

Det skriver man ju inte om man inte älskar sina barn väldigt mycket. Öppnar ju upp att det inte nödvändigtvis var uppsåt. Kan ju varit mamman, eller slagit slint på pappan på något sätt, eller varit någon utomstående som mördat dem. Men är det våldsbrott måste ju något hänt.

Joo det kan man göra . En "dubbelnatur" är ofta väldigt gullig och älskvärd utåt. Mycket mer än de flesta. För att lura folk. Och det lyckas dom uppenbarligen med, med tanke på den kommentaren.
Citera
2018-01-10, 07:30
Medlem
Citat:
"Skriften tillägnas mina älskade döttrar, Agnes och
Moa.
"

Det skriver man ju inte om man inte älskar sina barn väldigt mycket. Öppnar ju upp att det inte nödvändigtvis var uppsåt. Kan ju varit mamman, eller slagit slint på pappan på något sätt, eller varit någon utomstående som mördat dem. Men är det våldsbrott måste ju något hänt.

Psykopater säger och skriver också att dom älskar familjemedlemmar för att verka normala men så är sällan fallet. Säger inte att pappan är psykopat men man ska inte anta saker för att nån skriver att dom älskar någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in