2018-01-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
De hade enorma skulder
Är din källa trovärdig? Ser att du skrev detta i tråden för ett tag sen och jag har fått samma info.
Citera
2018-01-24, 22:08
Medlem
versalers avatar
Tolkar det som framkommit från avskedabrevet att det inte handlade om just barnens livskvalité utan att deras egna liv påverkats.
Deras karriärer blev lidande och det känns som det var väldigt viktigt för dessa.

Döttrarna hade kunnat leva ett gott liv, de led inte av en livshotande sjukdom.
Men föräldrarna ansåg kanske att barnen inte kunde leva upp till föräldrarnas önskan om hur framgångsrika dom skulle bli.
Citera
2018-01-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Tolkar det som framkommit från avskedabrevet att det inte handlade om just barnens livskvalité utan att deras egna liv påverkats.
Deras karriärer blev lidande och det känns som det var väldigt viktigt för dessa.

Döttrarna hade kunnat leva ett gott liv, de led inte av en livshotande sjukdom.
Men föräldrarna ansåg kanske att barnen inte kunde leva upp till föräldrarnas önskan om hur framgångsrika dom skulle bli.
Om infon jag fick om skulder stämmer kanske det är en blandad kompott av sjukdom, karriär och pengar.
Citera
2018-01-24, 22:17
Medlem
"Varför dödar föräldrar sina barn?"
En fyllig artikel som bygger på studier från forskare i Sverige och England, samt intervju med en svensk forskare/överläkare:

https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/?ksid=c94fb9f0-0110-11e8-9739-b3396d7fa67f
Citera
2018-01-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jag har fått PM. Ta det för vad det är då jag inte kan avgöra om det finns någon substans i det.

Någon som påstår sej ha viss insyn hävdar scientologin och stora skulder skulle spela en roll här.
Någon som hört eller vet något om speciellt skulder? Tar tacksamt emot PM om ni inte vill skriva här.
Det har inte pratats jätte mycket om skulder i tråden vad jag kunnat läsa.
Vad tror ni?

Låter som ett motiv tycker jag.
Har jag inte helt fel för mig kostar det jättemycket att komma högre i Scientologerna att där bl.a. hålla utbildningar eller liknande. Såg en dokumentär om detta för många år sen så jag kan inte säga 100%.

Tror ju att det är flera saker som spelar in i detta fruktansvärda.
Citera
2018-01-24, 22:26
Medlem
Citat:
OM detta stämmer undrar jag om skulderna hör ihop med scientologerna eller inte. Någon nämnde att det är dyrt att vara medlem.

Låter fullt möjligt att det har med scientologerna att göra, sen kanske mycket frånvaro från arbetet pga flickornas sjukdom, resorna utomlands för vård och ingen vet hur mycket utgifter dem hade. Pengar kan göra mycket för människors ohälsa.
Hoppas att det snart kommer fram en linje som gör att man kan se vad som lett fram till att två föräldrar inte ser någon annan utväg än detta hemska.
Citera
2018-01-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laawin
Låter som ett motiv tycker jag.
Har jag inte helt fel för mig kostar det jättemycket att komma högre i Scientologerna att där bl.a. hålla utbildningar eller liknande. Såg en dokumentär om detta för många år sen så jag kan inte säga 100%.

Tror ju att det är flera saker som spelar in i detta fruktansvärda.
Ja Scientologerna misstänkte jag redan innan men skulder kom som en överraskning för mig om det stämmer. Har ingen kunskap om denna sekt men får nog läsa på lite om det. Vad jag förstår är kostnaden baserat på inkomst och det kan bli en del vid både lön och eget företag som OH haft.
Citera
2018-01-24, 22:33
Medlem
HGs avatar
Citat:
Om infon jag fick om skulder stämmer kanske det är en blandad kompott av sjukdom, karriär och pengar.

Ja, det verkar som att pappan hade vissa tankar om hur livet skulle vara. Kanske var han van att styra över allt och att det skulle vara perfekt.
Citera
2018-01-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja, det verkar som att pappan hade vissa tankar om hur livet skulle vara. Kanske var han van att styra över allt och att det skulle vara perfekt.
Eller på grund av sekten. Det är väl antaganden du skriver om pappan men visst inget är uteslutet.
Citera
2018-01-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffeinvitamin
"Varför dödar föräldrar sina barn?"
En fyllig artikel som bygger på studier från forskare i Sverige och England, samt intervju med en svensk forskare/överläkare:

https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/?ksid=c94fb9f0-0110-11e8-9739-b3396d7fa67f
Skakande läsning om barnet i Finland och det i frysen. WTF liksom.
Citera
2018-01-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle man då exploatera just fallet i Bjärred? Anses det vara mer spännande eller vad?
Inte alls. Jag skrev i ett tidigare inlägg att det jag vänder mig mot är ordet familjetragedi. Det är nån slags omskrivning av något
hemskt som hänt, men som skulle vara förmildrande på något sätt om det är (oftast) fadern/mannen som mördat fru och barn i sin familj.
Det är fan inte vanligt att två barn blir mördade av sina föräldrar i Sverige, därav
blir allmänintresset stort.
Citera
2018-01-24, 23:39
Medlem
Var inne på övergrepp som hotade komma ut tidigare men tror nu att pappan höll familjen i herrans tukt o förmaning av andra skäl. Han behandlade dem helt enkelt mkt fyrkantigt o reglerande, som man gör med moms. När döttrarna inte orkade med i hans akademiska linjära ambitioner o förhoppningar, protesterade dom. Kanske verbalt men ffa mentalt o somatiskt med uppgivenhet elr kronisk trötthet pga långvarig stress. Den större dottern var säkert vid en åldermässig punkt då uppbrott från familj är psykologiskt naturligt, och ett måste, för att manifestera sin egen person. Hon gick troligen rakt emot sin fars principer, regelverk o strategier om hur ett barn ska sköta sig o bete sig visavi sina föräldrar o skola. Hon blev alltmer en besvikelse. Och en akademisk hopplös o trotsig o otacksam tjej. Som gick in i trötthet. Nu följde även den yngre dottern i samma spår. Tonårsrevolten möttes av än mer ”momskontroll” fr pappan som isolerade familjen. Mamman tordes inte opponera sig utan höll straight face. På bilder o film tycker jag mig se att pappan bär på en undantryckt passiv aggressivitet. I den ökande besvikelsen över tonårsdotterns obstinata stil o sjukdom (eller om den var fingerad av kontrollskäl) blev nu även den yngre dottern medlidande o efter 6 månaders hemundervisning brast det och i en häftig, och sedan länge pyrande, konflikt bragde han livet av ”a girl has nothing to say” och fortsatte därefter med övriga familjen o sig själv. Han iscensatte hela förloppet och skrev ihop brevet för att skylla på döttrarnas sjukdom och för att behålla sitt fläckfria rykte som en fantastisk, omnipotent professor o idealpappa. En stor kollision mellan ett kontrollfreak med psykopatiska drag o en ung flicka på väg att bli vuxen o egen med andra ord...detta är min gissning. Förlåt om den är stötande.
Senast redigerad av Umberto72 2018-01-24 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in