2018-01-24, 22:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Men de levde ju inte "sida vid sida i fred" under mandattiden. Vet inte var du fått det ifrån. Här är en lista på alla massakrer mellan 1920-1948.
För det första var det sedan sionisterna börjat flytta in och göra klart att de avsåg skapa en stat där, och för det andra var orsakerna till striderna ofta komplicerade. Ta t ex den första på din lista Tel Hal som du kan läsa om här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tel_Hai
Området kontrollerades av fransmännen men araberna ansåg att det utlovats till dem. Sionisterna (invandrare som vanligt) ville att området skulle överföras till britterna för att bli del av den judiska stat de ansåg sig blivit utlovade. Araberna trodde tvärtom att de var profranska och krävde att få genomsöka bosättningen vilket ledde till stridigheter och flera döda.
Citat:
Som sagt så var judarna majoritet i landet de erbjöds av FN 1947.
Det var inget erbjudande, utan bara ett förslag som inte på något sätt var bindande för någon part. Förlaget var ju gjort just för att ge judarna så stort område som möjligt där de ändå var i majoritet och var alltså kraftigt partiskt till den judiska sidans fördel.
Citera
2018-01-24, 23:18
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För det första var det sedan sionisterna börjat flytta in och göra klart att de avsåg skapa en stat där, och för det andra var orsakerna till striderna ofta komplicerade. Ta t ex den första på din lista Tel Hal som du kan läsa om här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tel_Hai
Området kontrollerades av fransmännen men araberna ansåg att det utlovats till dem. Sionisterna (invandrare som vanligt) ville att området skulle överföras till britterna för att bli del av den judiska stat de ansåg sig blivit utlovade. Araberna trodde tvärtom att de var profranska och krävde att få genomsöka bosättningen vilket ledde till stridigheter och flera döda.

Det var inget erbjudande, utan bara ett förslag som inte på något sätt var bindande för någon part. Förlaget var ju gjort just för att ge judarna så stort område som möjligt där de ändå var i majoritet och var alltså kraftigt partiskt till den judiska sidans fördel.
Faktum kvarstår att det enda eran i historien där judar och araber har kunnat (och fortfarande kan) leva i symbios är staten Israel.

Kalla delningsplanen partisk om du vill, men det var inte Israel som startade kriget, plus att araberna som vara kvar efter kriget ändå fick israeliskt medborgarskap, till skillnad från judarna som var kvar på VB/Gaza. De fördrevs och mördades.
Citera
2018-01-25, 05:14
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Kungarikena Israel och Judah hade judiska majoriteter långt innan Palestina skapades, men vi kan lämna historian nu om du hellre vill att jag ska förklara den där listan. Jag gav exempel på arabiska israeler med väldigt höga maktpositioner för att ge dig ännu fler exempel på varför Israel inte utövar apartheid.
Pratar vi 3000 år sedan nu? Länkade precis denna i Ahed Tamimi tråden, om deras ursprung, som utretts av Shin Bet

Finns det någon moralisk rättighet i deras version? Att de blev utkörda för 3000 sedan och nu kom de tillbaka och slaktar de som bor i landet nu.
Kan jag rå för vad Karolinerna gjorde när Sverige hade sionistiska tendenser?
Arvssynd

Utdrag ur Haaretz:
Citat:
The Tamimis say they’ve lived in Nabi Saleh for hundreds of years, and had lived in the Hebron area for hundreds of years before that. “During the 1960s a reporter asked my uncle how long we are here. My uncle replied, ‘My family sat under that mulberry tree when Adam came to Eve and saw her eating from the Tree of Knowledge.’ My family is of Christian origin. We came here before Islam,” said Bassem. His ancestors settled in Hebron and became Muslims there, “and came to Nabi Saleh 300 to 400 years ago.”
https://archive.is/8DbE9

Citat:
Nyss skrev du att du uppskattade att jag var öppen för debatt och nya källor, nu skriver du att jag mina föräldrar uppfostrade mig att inte bli mottaglig till ny info? Nu får du bestämma dig!
Ops, sorry, det ser ut som det blev ett "inte" för mycket. (Du förstår hur jag menar hoppas jag, från 1-2 inlägget som var lite OY VEY så har du visat dig kunna diskutera och de är mycket ovanligt bland sionister, och ta in ny info är nästan så kippan trillar av, som man brukar säga)

Men jag förstår inte hur du tror att man kan bygga en stat för endast judar utan apartheidregler. Det finns vägar i ockuperade Palestina som endast judar får gå på osv.

Fråga: Tror du sionisterna tycker sämre om araber/palestinier/muslimer än vita/européer/kristna?

Citat:
Om du inte uppskattar israeladvocacy kan jag länka till representativepress som presenterar exakt samma fakta. http://www.representativepress.org/IsraelHistory.html
Att judarna var majoritet i FNs delningsplans rekommenderade judiska stat är ett så okontroversiellt påstående att jag bara tog första bästa källan. Normalt sett letar jag upp mer objektiva källor, men tänkte inte att det skulle behövas i det här fallet.
Uppskattar och uppskattar..
Jag förstår varifrån du fått din bild och så jag klickar på dem, men de är sedvanlig Hasbara propaganda.
(Nu tror jag inte du är betald Hasbara eller nått.)

Nu ska jag inte överösa dig med länkar, om du ser Miko Peleds är jag nöjd.
Annars är Abby Martin väldigt bra. Tex. Empire Files: How Palestine Became Colonized

Citat:
Faktum kvarstår att det enda eran i historien där judar och araber har kunnat (och fortfarande kan) leva i symbios är staten Israel.
Är det symbios? Visa mig denna symbios?
Araber har haft mer tålamod med judar än vi Européer haft, som kastat ut dem med jämna mellanrum. Och igen, Jerusalem hade en judisk minorit som levde sida vid sida med ursprungsbefolkningen innan den sionistiska ockupationen började.

Citat:
Kalla delningsplanen partisk om du vill, men det var inte Israel som startade kriget, plus att araberna som vara kvar efter kriget ändå fick israeliskt medborgarskap, till skillnad från judarna som var kvar på VB/Gaza. De fördrevs och mördades.
Det tog inte en dag innan de startade kriget, om du tänker på 1948.
Du har ju fått allt via sionistisk DisInfo, de vänder på allt.

Igen, med risk för tjat:
An honest Israeli Jew tells the Real Truth about Israel
https://www.youtube.com/watch?v=vUSKj-JFN70 (den mannen har verkligen min respekt)
Senast redigerad av Arbetarbroder 2018-01-25 kl. 05:20.
Citera
2018-01-25, 07:14
Avstängd
Citat:
Det har bott judar i många arabiskt dominerade länder helt fredligt under långa perioder.
Citat:
Kalla delningsplanen partisk om du vill, men det var inte Israel som startade kriget,
Du vet mycket väl att jag anser att en grupp invandrare ensidigt utropade en stat där man inte ens besvärade sig med att ange några gränser var att se som en krigsförklaring.
Citat:
plus att araberna som vara kvar efter kriget ändå fick israeliskt medborgarskap, till skillnad från judarna som var kvar på VB/Gaza. De fördrevs och mördades.
Araberna som vart kvar sattes under militärstyre fram till 1966 och fick stora delar av sin egendom stulen. Som wikipedia beskriver det "Travel permits, curfews, administrative detentions, and expulsions were part of life until 1966. " En så härligt demokratisk stat.
Citera
2018-01-25, 13:55
Medlem
Memestars avatar
Arbetarbroder och Xenonen måste inse att '48 kriget startades av arabländerna. Annars är ni antingen ignoranta eller lögnare och då kan vi tyvärr inte debatera vidare i denna fråga.

Israel utropades som stat i området där judarna utgjorde majoritet både i befolkning och landägande. Dessutom erkändes statens legitimitet omedelbart av världens båda supermakter. Arabländerna invaderade dagen efter. Hard ass facts! https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_recognition_of_Israel#History
Senast redigerad av Memestar 2018-01-25 kl. 14:09.
Citera
2018-01-25, 14:05
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Araberna som vart kvar sattes under militärstyre fram till 1966 och fick stora delar av sin egendom stulen. Som wikipedia beskriver det "Travel permits, curfews, administrative detentions, and expulsions were part of life until 1966. " En så härligt demokratisk stat.
1. Det är om att marken stals är bara en lögn. Du har inga källor på det.

2. Israel satte araberna under militärstyre fram till 1966. De hade vissa restriktioner, men kunde fortfarande vara borgmästare och delta i Knesset. Men so what? Sverige hade tvånssterilisering av funktionsnedssatta fram till 1976. Det är nutiden som räknas.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-25 kl. 14:08.
Citera
2018-01-25, 14:39
Avstängd
Citat:
Arbetarbroder och Xenonen måste inse att '48 kriget startades av arabländerna. Annars är ni antingen ignoranta eller lögnare och då kan vi tyvärr inte debatera vidare i denna fråga.
Du måste förstå att ett ensidigt utropande av en stat utan fastställda gränser och en inledd etnisk rensning av området är ekvivalent med en krigsförklaring. Annars är du antingen ignorant eller lögnare och då kan vi tyvärr inte debattera vidare i denna fråga.
Citat:
Israel utropades som stat i området där judarna utgjorde majoritet både i befolkning och landägande.
Nu ljuger du igen. Israel angav inga gränser i sin självständighetsförklaring och inte heller ägde judarna någon majoritet av marken.
Citat:
Dessutom erkändes statens legitimitet omedelbart av världens båda supermakter.

Supermakterna var partiska till förmån till den befolkningsgrupp de hade haft mest kontakter med, vad bevisar det? Speciellt i Sovjets fall blir det väldigt konstigt att anföra det som bevis för Israels legitimitet givet hur många av sionisterna som kom från gamla ryska imperiet.
Citera
2018-01-25, 15:10
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Du måste förstå att ett ensidigt utropande av en stat utan fastställda gränser och en inledd etnisk rensning av området är ekvivalent med en krigsförklaring. Annars är du antingen ignorant eller lögnare och då kan vi tyvärr inte debattera vidare i denna fråga.

Nu ljuger du igen. Israel angav inga gränser i sin självständighetsförklaring och inte heller ägde judarna någon majoritet av marken.

Supermakterna var partiska till förmån till den befolkningsgrupp de hade haft mest kontakter med, vad bevisar det? Speciellt i Sovjets fall blir det väldigt konstigt att anföra det som bevis för Israels legitimitet givet hur många av sionisterna som kom från gamla ryska imperiet.
Detta är ett direkt citat ut självständighetsförklaringen, officiell översättning:
BY VIRTUE OF OUR NATURAL AND HISTORIC RIGHT AND ON THE BASIS OF THE RESOLUTION OF THE UNITED NATIONS GENERAL ASSEMBLY, HEREBY DECLARE THE ESTABLISHMENT OF A JEWISH STATE IN ERETZ-ISRAEL, TO BE KNOWN AS THE STATE OF ISRAEL.
http://www.mfa.gov.il/mfa/foreignpolicy/peace/guide/pages/declaration%20of%20establishment%20of%20state%20of %20israel.aspx
Delningsplanen nämndes tom i den viktigaste meningen, hur kan du tro att gränserna var otydliga?

Råkade skriva fel, jag menar att judarna ägde majoriteten av landet inom delningsplanens gränser som var privatägt, exkl. brittiskt officiellt land (mest öken och träsk) alltså.
Citera
2018-01-25, 15:15
Avstängd
Citat:
Delningsplanen nämndes tom i den viktigaste meningen, hur kan du tro att gränserna var otydliga?
Delningsplanen nämndes, men inte att det var dessa gränser som skulle gälla. Läs wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Declaration_of_Independence#Borders
Citera
2018-01-25, 15:36
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Delningsplanen nämndes, men inte att det var dessa gränser som skulle gälla. Läs wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Declaration_of_Independence#Borders
Läser du dina egna källor, är du dålig på engelska eller länkar du bara? David Ben-Gurion sade att Israel skulle annektera eventuellt erövrat land om arabländerna anföll, vilket de korkat nog gjorde.

Dessutom erkändes även annekteringen i 1949 av FN. https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_273
Citera
2018-01-25, 15:46
Avstängd
Citat:
Läser du dina egna källor, är du dålig på engelska eller länkar du bara? David Ben-Gurion sade att Israel skulle annektera eventuellt erövrat land om arabländerna anföll, vilket de korkat nog gjorde.
Från min källa: "The inclusion of the designation of borders in the text was dropped after the provisional government of Israel, the Minhelet HaAm, voted 5–4 against it"
Vad Ben Gurion egentligen tyckte vet vi från det brev jag tidigare citerat. Dessutom kan man ju fråga sig varför palestinerna skulle få betala för att invandrade sionister slogs med grannländer om kontroll av territoriet.

Citat:
Dessutom erkändes även annekteringen i 1949 av FN.
Hur var det nu, var det inte du som nyss helt underkände FN som auktoritet?
Citera
2018-01-25, 15:55
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Från min källa: "The inclusion of the designation of borders in the text was dropped after the provisional government of Israel, the Minhelet HaAm, voted 5–4 against it"
Vad Ben Gurion egentligen tyckte vet vi från det brev jag tidigare citerat. Dessutom kan man ju fråga sig varför palestinerna skulle få betala för att invandrade sionister slogs med grannländer om kontroll av territoriet.

Hur var det nu, var det inte du som nyss helt underkände FN som auktoritet?
Många araber slogs på Israels sida, det var inte ett raskrig som du verkar tro. Judarna invandrade, köpte mark och förbättrade landet 1000x om helt lagligt. Att sedan vissa rasister inte accepterade det och förklarade krig mot Israel är en annan sak.

FN på den tiden dominerades av världens demokratier. Nu när vem som helst kan bli medlem har organisationen förlorat sin nästan all trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in