2018-05-14, 17:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det där är överhuvudtaget inte jämförbart. Romarrriket har inte funnits sedan 1600 år, och var en helt annat religion och relativt olika kultur, jämfört med dagens italienare. Sen har ju inte Rom/Italien gjort anspråk på London på 1600 år eller mer. Så jag skulle säga att det finns inget kulturellt/historiskt argument idag för att Italien skulle få London.
Israel hade heller inte funnits på 2000 år. Romarriket var kristet vid den tiden London övergavs. Judisk kultur har förändrats kraftigt under de 2000 år då de bott på andra håll. Dina argument här fungerar lika bra mot den judiska erövringen av Jerusalem.
Citat:
Det är helt annorlunda med Jerusalem. Judar har alltid funnits i staden, och sedan 1800-talet har judarna varit i majoritet. Redan så tidigt som 1896 bodde det 3 gånger så många judar som muslimer i staden.
Att det bott en stor grupp judar där längre tid är ett betydligt bättre argument, men bara om du anser att samma resonemang bör tillämpas på alla de områden där palestinierna var i majoritet.
Citera
2018-05-14, 17:58
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag håller med dig i din jämförelse, men det ska dock framhållas att det inte förändrar Israels internationella åtaganden.

Vi ser idag övergrepp i form av oproportionerlig användning av våld mot demonstranterna. Israel har rätt att försvara sin gräns mot illegal infiltration, men det finns klart andra medel som står till buds än skarp ammunition. Det är orimligt att en demonstration ska medföra över 40 döda. Det är sånt som Assadregimen håller på med.

Israel har under de senaste decennierna lärt sig vad som biter på muslimska våldsverkare. Våld, våld och åter våld. De har förstått att dialog med muslimer är meningslöst. Hoppas svenska politiker snart vaknar och förstår vad som behövs göras i förorten.
Citera
2018-05-14, 18:07
Medlem
Dessa sk israeler är européer. Polacker, tyskar, fransmän osv. De är inte semiter som palestinierna. De judiska semiterna i området är i majoritet emot förtrycket av palestinierna.

Dessa sk israeler gör ju inte direkt reklam för de europeisla judarna.

De behandlades som avföring i Europa av kristna européer. När de kristna européerna väl fick skuldkänslor så kände de att det var passande att säga förlåt genom att ge judarna mark i en helt annan del av världen som om det vore deras att ge.

Israelerna behandlar palestinierna som de själva blev behandlade av Hitler. Vissa lär sig aldrig av historien och de bör åka tillbaka till sina hemländer i Europa och sluta skapa kaos i ett redan kaosartat område.
Citera
2018-05-14, 18:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Vi ser idag övergrepp i form av oproportionerlig användning av våld mot demonstranterna. Israel har rätt att försvara sin gräns mot illegal infiltration, men det finns klart andra medel som står till buds än skarp ammunition. Det är orimligt att en demonstration ska medföra över 40 döda. Det är sånt som Assadregimen håller på med.

Jag håller med om att det var en resolut respons från Israel men jag skulle vilja veta vad de kan göra annorlunda. I Gaza finns en halv miljon arga våldsamma unga män, som potentiellt vill mörda israeler.

Därför har Israel byggt en skyddstaket mellan Israel och Gazaremsan.

Om nu palestinierna säger att de ska storma staketet och ta sig in i Israel, trots starka varningar om att mötas med en dödlig respons, vad ska Israel göra? Tyvärr måste man ta till denna typ av respons. Gummikulor stoppar inte, tårgas stoppar inte. Och man kan bara inte tillåta att dessa blodtörstiga mördare når israeliska kvinnor och barn. Då blir det så här.
Citera
2018-05-14, 18:11
Medlem
Vindpinads avatar
Kommer Slaktaren i Tel aviv få stå till svars för detta massmord av palestinska barn? Flyganfall mot barn! Man häpnar av ondskan!
Citera
2018-05-14, 18:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Hycklare. Du rationaliserar palestiniernas islamistiska värderingar, medans du smutskastar syrierna. Samtidigt sitter du och försvarar en ultrafascistisk regim i Syrien.
Eh, nej! Det finns även kristna palestinier så mina synpunkter har inget med religion att göra. Det är klansamhället som jag anser omöjliggör en demokratisk utveckling om det får råda. Samma i Syrien och samma i Kurdistan, Rojava, Libyen...

Det är det faktumet som på något sätt måste hanteras och det är mitt argument för Assad-regeringen t.ex. De gör så gott de kan där åtminstone.

Israel bör snarast ställa Netanyahu inför rätta för korruption. Tyvärr lär det inte bli någon förbättring med det. Israel går en mörk framtid till mötes om inget radikalt händer.
Citera
2018-05-14, 18:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag håller med om att det var en resolut respons från Israel men jag skulle vilja veta vad de kan göra annorlunda. I Gaza finns en halv miljon arga våldsamma unga män, som potentiellt vill mörda israeler.

Därför har Israel byggt en skyddstaket mellan Israel och Gazaremsan.

Om nu palestinierna säger att de ska storma staketet och ta sig in i Israel, trots starka varningar om att mötas med en dödlig respons, vad ska Israel göra? Tyvärr måste man ta till denna typ av respons. Gummikulor stoppar inte, tårgas stoppar inte. Och man kan bara inte tillåta att dessa blodtörstiga mördare når israeliska kvinnor och barn. Då blir det så här.
Tårgas, vattenkanoner. Om de överträder gränser går det att tillkalla poliser som griper dom och för in dom i Gaza igen. Alternativ finns, om man vill ha det annorlunda.

Nu framgår det inte att israeliska styrkorna avfyrar mot personer som är beväpnade. Det verkar istället som att styrkorna fått order att att skjuta vid överträdelse av varningen alldeles oavsett om de är beväpnade eller inte. Detta kan naturligtvis inte ligga heller i Israels intressen att förarga en befolkningen på 1,5 miljoner. Våld föder våld. Varför annars har Israel gummikulor på Västbanken?
Citera
2018-05-14, 18:20
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eh, nej! Det finns även kristna palestinier så mina synpunkter har inget med religion att göra. Det är klansamhället som jag anser omöjliggör en demokratisk utveckling om det får råda. Samma i Syrien och samma i Kurdistan, Rojava, Libyen...

Det är det faktumet som på något sätt måste hanteras och det är mitt argument för Assad-regeringen t.ex. De gör så gott de kan där åtminstone.

Israel bör snarast ställa Netanyahu inför rätta för korruption. Tyvärr lär det inte bli någon förbättring med det. Israel går en mörk framtid till mötes om inget radikalt händer.
Fast nu är det inte de kristna palestinierna som styr Gaza eller Västbanken.

Jag kommer inte gå in på huruvida det finns ett klansamhälle. Problemet är att du endast riktar din kritik mot Israel när palestinier lider, vilket rätteligen ska göras. Men du undviker helt att applicera samma standard, trots enorma likheter, i Syrien mot den tyranniska regimen som förpestat det syriska samhället och paralyserat det politiska livet. Istället står du som hejarklack för en regim som står ansvarig för värre förbrytelser än Israel.
Citera
2018-05-14, 18:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fast nu är det inte de kristna palestinierna som styr Gaza eller Västbanken.

Jag kommer inte gå in på huruvida det finns ett klansamhälle. Problemet är att du endast riktar din kritik mot Israel när palestinier lider, vilket rätteligen ska göras. Men du undviker helt att applicera samma standard, trots enorma likheter, i Syrien mot den tyranniska regimen som förpestat det syriska samhället och paralyserat det politiska livet. Istället står du som hejarklack för en regim som står ansvarig för värre förbrytelser än Israel.
Ja, men jag anser att Baathstyret måste förändras och att Syrien måste gå mot ett mer demokratiskt styre. Vad jag säger är att det får inte ske genom att man ger Muslimska brödraskapet makten för då går det nog åt det motsatta hållet.
Citera
2018-05-14, 18:29
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, men jag anser att Baathstyret måste förändras och att Syrien måste gå mot ett mer demokratiskt styre. Vad jag säger är att det får inte ske genom att man ger Muslimska brödraskapet makten för då går det nog åt det motsatta hållet.
Varför tror du att det det antingen står mellan det ena eller det andra? Oppositionen bestod utav alla slags partier med representation från alla etniska grupper. Varför inte stödja denna oppositionen?

Ett demokratiskt styre förutsätter att alla partier får en chans att bidra till det politiska livet. MSB får delta förutsatt den har stöd hos befolkningen och inte inskränker på de fri- och mänskliga rättigheter som ska garanteras i det Nya Syrien. Men du väljer att befästa status quo:et genom att stödja en regim vars överlevnad och välstånd bygger på att förhindra ett politiskt liv av sådan art.
Citera
2018-05-14, 18:33
Medlem
Judendomen är en religion med målsättningar. Än i denna dag går judarna och väntar på Messias. Men de tror att en massa förutsättningar måste uppfyllas innan han kommer. Exempelvis måste det tredje templet byggas i Jerusalem och ett stort krig skall utspela sig. Ett totalt krig mot alla fiender är mycket möjligt någon gång i en inte alltför avlägsen framtid.
Citera
2018-05-14, 18:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför tror du att det det antingen står mellan det ena eller det andra? Oppositionen bestod utav alla slags partier med representation från alla etniska grupper. Varför inte stödja denna oppositionen?

Ett demokratiskt styre förutsätter att alla partier får en chans att bidra till det politiska livet. MSB får delta förutsatt den har stöd hos befolkningen och inte inskränker på de fri- och mänskliga rättigheter som ska garanteras i det Nya Syrien. Men du väljer att befästa status quo:et genom att stödja en regim vars överlevnad och välstånd bygger på att förhindra ett politiskt liv av sådan art.
Jag stöder oppositionen. Den riktiga alltså inte de av Obama vittvättade islamisterna som far runt och äter frukost på olika internationella lyxhotell. Det är de som medverkar i fredssamtalen i Astana; de tycker jag ska ha en chans i framtida val. Men som sagt, det är det syriska folket som avgör vem som ska leda landet i framtiden. Dessutom en eloge till de riktiga rebellerna som nu har anslutit sig till SAA. Här är lite bilder på "rebeller" som inte har valt den vägen:

Secular Syria
‏ @syria_true

Citat:
Look at them,the so called #rebels in #Syria leftovers.
Defeated by the #SyrianArmy, illegality armed gangs who had been evacuated from the E. #Ghouta region last month,merged wth others in the central province of #Hama.Seriously!
Think,we need more airstrikes on this scum trash

https://twitter.com/syria_true/status/996041574424379399
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in