Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Jag har ganska klart deklarerat vad jag står i den här konflikten. Jag har dessutom också pekat på ett konkret förslag på vilken strategi är att föredra. Har du missat det? Här är ett inlägg från mig:
Här är några idéer som enl. min uppfattning har mer substans än den förda strategin från USA:s sida:
http://www.atimes.com/article/russia-china-plan-north-korea-stability-connectivity/
Men att försöka framhålla ett land som bättre vore rent av väldigt megalomaniskt skulle jag vilja påstå. Det vore som att säga att kristendomen är den bästa religionen. Det tycker väl naturligtvis de som är kristna men fråga judarna vad de tycker. Eller shiamuslimerna eller kopterna. Fullkomligt meningslöst i den här kontexten. Men jag förstår att du gör det och vill framhålla USA som det mest ideala. Well, fråga libyerna, irakierna, vietnameserna eller afghanerna om det.
Jo, jag har läst den artikeln tidigare.
Men, det förslaget säger ingenting om, hur man löser Nordkoreaproblemet.
Att det ligger i Rysslands intresse att få denna infrastruktur att bli verklighet, är ju självklart.
Speciellt som Kina för tillfället kör över Ryssland i den Ryska delen (Nordöstra delen) med enorma investeringar, medans Putin står handfallen.
Likaså är det en fantastisk lösning för Sydkorea, självklart.
Kina behöver vi inte ens fråga, dom är med per automatik.
Japan ser säkert denna lösning som intressant, men, då måste någon form av landförbindelse upprättas, inte bara "Förstärkta hamnar", då hamnar dom i "Bakvattnet".
Allt ovan är det "Check" på, men nyckelfrågan kvartår ju?
Hur skall detta lösa Nordkoreafrågan, det talas inte ett dyft om det i artikeln, den nämner bara att,
"Nordkorea är en så länge avvaktande" - "Dom tycker inte att det är läge just nu, för att implementera förslaget".
Att alla vill uppnå integrering av Nordkorea genom förslaget och involvera dom i det ekonomiska samarbetet detta innebär. Men, HUR skall detta gå till KONKRET, inte bara på pappret?
Några spontana frågor bara, så här rakt av:
Är tanken att Nordkorea skall med i projektet, förbehållslöst?
Hur skall Nordkorea finansiera sitt deltagande?
Det nämns ingenting om den aktuella konflikten vi har på bordet idag, den frågan löses ju inte per automatik, bara för att man sätter igång detta för övrigt mycket ambitiösa och fantastiska projekt.