2018-01-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har inget föredöme. Detta vore meningslöst då jag följer en strikt icke-interventionistisk linje. Jag anser att det är upp till nationerna själva att forma sina öden. Däremot har jag en gedigna kunskaper i religion och kultur vilket gör att jag verkligen ifrågasätter att varje land nödvändigtvis ska följa västs modell som om den är det enda möjliga vägen till välstånd och harmoni.

Ok, dock kan jag inte förstå vad dessa kunskaper är till för nytta i de realpolitiska konflikter dagens Koreapolitik, och de för regionen så speciella förutsättningar de inblandade står inför.
Citera
2018-01-24, 16:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Ok, dock kan jag inte förstå vad dessa kunskaper är till för nytta i de realpolitiska konflikter dagens Koreapolitik, och de för regionen så speciella förutsättningar de inblandade står inför.
Det är bara en allmän hållning och observation.
Citera
2018-01-24, 16:32
Medlem
Citat:
Jag kan tala om det motsatta som du förstår. Så här, det är bara löjlig att hålla något land som föredöme. Vad har ens subjektiva uppfattning om vad som är bra egentligen för relevans för andra? Det blir liksom omöjligt att framhäva ett land framför ett annat då människor bedömer saker och ting olika.

Ok, jag förstår vad Du menar, men, det är ett förhållningssätt jag inte delar, och de facto ogillar.

Och de flesta jag känner, i vart fall professionellt, är av samma uppfattning, att, deklarerar man inte sina ståndpunkter och preferenser, klart och tydligt, så att man får, om inte fullständig transparens, så, i vart fall en "Greppbar bild", av vad en, som i det här fallet, med Dig, diskussionsdeltagare, eller en motpart vid ett förhandlingsbord, står för.

Om man inte kan redogöra för, vad man står för, eller kan preferensreferera till, något KONKRET, i en diskussion eller förhandling, så riskerar man att bli missuppfattad eller att bara uppfattas som en "Pseudoförhandlare".

Av den anledningen, dvs Ditt ställningstagande att "Pseudodisskutera", istället för att vara konkret och rak, riskerar Du,
att Din trovärdighet här i tråden minskar radikalt. Du blir helt enkelt inte trodd på.

Detta gäller, i vart fall för min egen del.
Citera
2018-01-24, 16:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ok, jag förstår vad Du menar, men, det är ett förhållningssätt jag inte delar, och de facto ogillar.

Och de flesta jag känner, i vart fall professionellt, är av samma uppfattning, att, deklarerar man inte sina ståndpunkter och preferenser, klart och tydligt, så att man får, om inte fullständig transparens, så, i vart fall en "Greppbar bild", av vad en, som i det här fallet, med Dig, diskussionsdeltagare, eller en motpart vid ett förhandlingsbord, står för.

Om man inte kan redogöra för, vad man står för, eller kan preferensreferera till, något KONKRET, i en diskussion eller förhandling, så riskerar man att bli missuppfattad eller att bara uppfattas som en "Pseudoförhandlare".

Av den anledningen, dvs Ditt ställningstagande att "Pseudodisskutera", istället för att vara konkret och rak, riskerar Du,
att Din trovärdighet här i tråden minskar radikalt. Du blir helt enkelt inte trodd på.

Detta gäller, i vart fall för min egen del.
Jag har ganska klart deklarerat vad jag står i den här konflikten. Jag har dessutom också pekat på ett konkret förslag på vilken strategi är att föredra. Har du missat det? Här är ett inlägg från mig:

Citat:
Varför i hela fridens namn ska jag ha någon lojalitet någonstans bland de inblandade parterna? Jag kan vara ärlig och säga att jag ser helst ett rejält amerikanskt misslyckande i regionen så att de försvinner ur bilden så att parterna i lugn och ro kan reda ut allt tillsammans. För det ligger till på det viset att konflikten SK/NK inte är den enda konflikt som behöver benas ut i regionen; det finns sedan gammalt en hel del andra saker man behöver prata om mellan de inblandade parterna. Det här måste de få en chans att göra utan inblandning av en stormakt som verkar ha andra intentioner än att skapa fred och samförstånd i regionen. Jag hoppas att SK till slut ska tröttna på USA och ta risken med att förlora vänskap och framförallt marknaderna där och vända sig till Kina och anta deras stående erbjudande, nämligen att stänga USA:s militära installationer som finns där bara för att hålla Kina i schack. I utbyte mot att Kina kliver in på scenen, vilka är de enda som verkligen kan förmå NK att förhandla fullt ut.

Om detta sker så tror jag att hela regionen kommer att gå en lysande framtid till mötes. Rent av bli världens ekonomiska centrum vad det lider.

Här är några idéer som enl. min uppfattning har mer substans än den förda strategin från USA:s sida:

http://www.atimes.com/article/russia-china-plan-north-korea-stability-connectivity/

Men att försöka framhålla ett land som bättre vore rent av väldigt megalomaniskt skulle jag vilja påstå. Det vore som att säga att kristendomen är den bästa religionen. Det tycker väl naturligtvis de som är kristna men fråga judarna vad de tycker. Eller shiamuslimerna eller kopterna. Fullkomligt meningslöst i den här kontexten. Men jag förstår att du gör det och vill framhålla USA som det mest ideala. Well, fråga libyerna, irakierna, vietnameserna eller afghanerna om det.
Citera
2018-01-24, 17:02
Medlem
Citat:
Jag har ganska klart deklarerat vad jag står i den här konflikten. Jag har dessutom också pekat på ett konkret förslag på vilken strategi är att föredra. Har du missat det? Här är ett inlägg från mig:

Här är några idéer som enl. min uppfattning har mer substans än den förda strategin från USA:s sida:

http://www.atimes.com/article/russia-china-plan-north-korea-stability-connectivity/

Men att försöka framhålla ett land som bättre vore rent av väldigt megalomaniskt skulle jag vilja påstå. Det vore som att säga att kristendomen är den bästa religionen. Det tycker väl naturligtvis de som är kristna men fråga judarna vad de tycker. Eller shiamuslimerna eller kopterna. Fullkomligt meningslöst i den här kontexten. Men jag förstår att du gör det och vill framhålla USA som det mest ideala. Well, fråga libyerna, irakierna, vietnameserna eller afghanerna om det.

Jag delar inte alls den uppfattningen, att det skulle vara "Storhetsvansinne" att göra det, en passus: Du behöver inte försöka briljera, med för många i tråden kanske svårförstådda ord, när mer vardagliga står till buds megalomani = storhetsvansinne.
Jag gör själv mitt bästa, för att försöka undvika, allt för svåra ord eller akademiskt resonemang, då det också är många som bara läser, här i tråden.

För mig är det självklart att man framhåller sin preferens eller vad man har för ideal, vare sig det gäller politiks uppfattning eller vilket "Fotbollslag" man hejar på eller vilket bilmärke man föredrar eller avgudar. Ser inget konstigt alls i det. Jag tycker det är en fördel, att veta var pjäserna står på bordet, och vilken färg man har på tröjan. Likaväl tycker jag om när man kallar sker vid dess rätta namn, "En spade är en spade" en "Kommunist är en kommunist" en "en Won är en Won, och inte två".

Raka puckar och rak rygg!
Senast redigerad av LEMMOR 2018-01-24 kl. 17:16.
Citera
2018-01-24, 17:23
Medlem
Citat:
Jag delar inte alls den uppfattningen, att det skulle vara "Storhetsvansinne" att göra det, en passus: Du behöver inte försöka briljera, med för många i tråden kanske svårförstådda ord, när mer vardagliga står till buds megalomani = storhetsvansinne.
Jag gör själv mitt bästa, för att försöka undvika, allt för svåra ord eller akademiskt resonemang, då det också är lång som bara läser, här i tråden.

För mig är det självklart att man framhåller sin preferens eller vad man har för ideal, vare sig det gäller politiks uppfattning eller vilket "Fotbollslag" man hejar på eller vilket bilmärke man föredrar eller avgudar. Ser inget konstigt alls i det. Jag tycker det är en fördel, att veta var pjäserna står på bordet, och vilken färg man har på tröjan. Likaväl tycker jag om när man kallar sker vid dess rätta namn, "En spade är en spade" en "Kommunist är en kommunist" en "en Won är en Won, och inte två".

Jag tror du lever i en fantasivärld med olika kategorier som gör dig blind för ditt egna ”storhetsvansinne”.
Problemet med din variant av sjukdomen är att du på allvar tror på västvärldens historiska framställning. Du tror på en linje definierat efter västerländska ideal som i senare skede förvandlats till liberalismen som räddare och den slutliga lösningen.
Nordkorea vill vara sig själv. Vill hjärntvätta och indoktrinera sin egen befolkning, förstår bara inte varför dina gelikar stör sig på sådant??
Vad är det som Nordkorea gör som på allvar någonsin stört leverne i väst?
Storhetsvansinne, är när man tror sig vara arvstagare efter grekerna fastän man är svensk, det tycker jag låter mer som hjärntvätt än att Nordkoreas ledare viftar med sin pistol.
Citera
2018-01-24, 17:54
Medlem
Citat:

Jo, jag har läst den artikeln tidigare.

Men, det förslaget säger ingenting om, hur man löser Nordkoreaproblemet.

Att det ligger i Rysslands intresse att få denna infrastruktur att bli verklighet, är ju självklart.

Speciellt som Kina för tillfället kör över Ryssland i den Ryska delen (Nordöstra delen) med enorma investeringar, medans Putin står handfallen.

Likaså är det en fantastisk lösning för Sydkorea, självklart.

Kina behöver vi inte ens fråga, dom är med per automatik.

Japan ser säkert denna lösning som intressant, men, då måste någon form av landförbindelse upprättas, inte bara "Förstärkta hamnar", då hamnar dom i "Bakvattnet".

Allt ovan är det "Check" på, men nyckelfrågan kvartår ju?

Hur skall detta lösa Nordkoreafrågan, det talas inte ett dyft om det i artikeln, den nämner bara att,
"Nordkorea är en så länge avvaktande" - "Dom tycker inte att det är läge just nu, för att implementera förslaget".

Att alla vill uppnå integrering av Nordkorea genom förslaget och involvera dom i det ekonomiska samarbetet detta innebär. Men, HUR skall detta gå till KONKRET, inte bara på pappret?

Några spontana frågor bara, så här rakt av:

Är tanken att Nordkorea skall med i projektet, förbehållslöst?
Hur skall Nordkorea finansiera sitt deltagande?

Det nämns ingenting om den aktuella konflikten vi har på bordet idag, den frågan löses ju inte per automatik, bara för att man sätter igång detta för övrigt mycket ambitiösa och fantastiska projekt.
Citera
2018-01-24, 17:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag gör själv mitt bästa, för att försöka undvika, allt för svåra ord eller akademiskt resonemang, då det också är många som bara läser, här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror du lever i en fantasivärld med olika kategorier som gör dig blind för ditt egna ”storhetsvansinne”.
Problemet med din variant av sjukdomen är att du på allvar tror på västvärldens historiska framställning. Du tror på en linje definierat efter västerländska ideal som i senare skede förvandlats till liberalismen som räddare och den slutliga lösningen.
Nordkorea vill vara sig själv. Vill hjärntvätta och indoktrinera sin egen befolkning, förstår bara inte varför dina gelikar stör sig på sådant??
Vad är det som Nordkorea gör som på allvar någonsin stört leverne i väst?
Storhetsvansinne, är när man tror sig vara arvstagare efter grekerna fastän man är svensk, det tycker jag låter mer som hjärntvätt än att Nordkoreas ledare viftar med sin pistol.
Tack för orden så slapp jag svara själv. Vill också lägga till: jag har genomgående kritiserat USA:s politik i det här fallet och Trump i synnerhet. Men det skulle aldrig falla mig in att kritisera hans presidentskap. Det är helt en fråga för amerikanerna och i min icke-interventionistiska filosofi så anser jag att det inte är min sak att kritisera just det. Jag känner tvärtom en stor motvilja till det som försiggår bara här på Flashback i USA-trådarna bland Trumpofoberna, än mer mot speciellt svensk MSM i frågan.
Citera
2018-01-24, 17:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jo, jag har läst den artikeln tidigare.

Men, det förslaget säger ingenting om, hur man löser Nordkoreaproblemet.

Att det ligger i Rysslands intresse att få denna infrastruktur att bli verklighet, är ju självklart.

Speciellt som Kina för tillfället kör över Ryssland i den Ryska delen (Nordöstra delen) med enorma investeringar, medans Putin står handfallen.

Likaså är det en fantastisk lösning för Sydkorea, självklart.

Kina behöver vi inte ens fråga, dom är med per automatik.

Japan ser säkert denna lösning som intressant, men, då måste någon form av landförbindelse upprättas, inte bara "Förstärkta hamnar", då hamnar dom i "Bakvattnet".

Allt ovan är det "Check" på, men nyckelfrågan kvartår ju?

Hur skall detta lösa Nordkoreafrågan, det talas inte ett dyft om det i artikeln, den nämner bara att,
"Nordkorea är en så länge avvaktande" - "Dom tycker inte att det är läge just nu, för att implementera förslaget".

Att alla vill uppnå integrering av Nordkorea genom förslaget och involvera dom i det ekonomiska samarbetet detta innebär. Men, HUR skall detta gå till KONKRET, inte bara på pappret?

Några spontana frågor bara, så här rakt av:

Är tanken att Nordkorea skall med i projektet, förbehållslöst?
Hur skall Nordkorea finansiera sitt deltagande?

Det nämns ingenting om den aktuella konflikten vi har på bordet idag, den frågan löses ju inte per automatik, bara för att man sätter igång detta för övrigt mycket ambitiösa och fantastiska projekt.
Jo, det talas ganska mycket om det i artikeln. Det är t.o.m. artikeln syfte att lyfta fram det. Det handlar dock inte om ett militärt ingripande utan att locka med Nordkorea i infrastrukturprojekt på Koreahalvön. Men det är ju klart, efterlyser du regime change så förstår jag att du är besviken.
Citera
2018-01-24, 18:07
Medlem
arbetets avatar
Here's a different take on the so called Ghost Ships:

It’s Time to Call Economic Sanctions What They Are: War Crimes

Citat:
The first pathetic pieces of wreckage from North Korean fishing boats known as “ghost ships” to be found this year are washing up on the coast of northern Japan. These are the storm-battered remains of fragile wooden boats with unreliable engines in which North Korean fishermen go far out to sea in the middle of winter in a desperate search for fish.

Often all that survives is the shattered wooden hull of the boat cast up on the shore, but in some cases the Japanese find the bodies of fishermen who died of hunger and thirst as they drifted across the Sea of Japan. Occasionally, a few famished survivors are alive and explain that their engine failed or they ran out of fuel or they were victims of some other fatal mishap.

The number of “ghost ships” is rising with no fewer than 104 found in 2017, which is more than in any previous year, though the real figure must be higher because many boats will have sunk without trace in the 600 miles of rough sea between North Korea and Japan.

The reason so many fishermen risk and lose their lives is hunger in North Korea where fish is the cheapest form of protein. The government imposes quotas for fishermen that force them to go far out to sea. Part of their catch is then sold on to China for cash, making fish one of the biggest of North Korea’s few export items.

The fact that North Korean fishermen took greater risks and died in greater numbers last year is evidence that international sanctions imposed on North Korea are, in a certain sense, a success: the country is clearly under severe economic pressure. But, as with sanctions elsewhere in the world past and present, the pressure is not on the North Korean leader Kim Jong-un, who looks particularly plump and well-fed, but on the poor and the powerless.

The record of economic sanctions in forcing political change is dismal, but as a way of reducing a country to poverty and misery it is difficult to beat. UN sanctions were imposed against Iraq from 1990 until 2003. Supposedly, it was directed against Saddam Hussein and his regime, though it did nothing to dislodge or weaken them: on the contrary, the Baathist political elite took advantage of the scarcity of various items to enrich themselves by becoming the sole suppliers. Saddam’s odious elder son Uday made vast profits by controlling the import of cigarettes into Iraq.

Forts: https://www.counterpunch.org/2018/01/22/its-time-to-call-economic-sanctions-what-they-are-war-crimes/

Resultatet av sanktioner mot Irak:

Madeleine Albright says 500,000 dead Iraqi Children was "worth it" wins Medal of Freedom

https://youtu.be/omnskeu-puE
Senast redigerad av arbetet 2018-01-24 kl. 18:09.
Citera
2018-01-24, 18:09
Medlem
Citat:
Jo, det talas ganska mycket om det i artikeln. Det är t.o.m. artikeln syfte att lyfta fram det. Det handlar dock inte om ett militärt ingripande utan att locka med Nordkorea i infrastrukturprojekt på Koreahalvön. Men det är ju klart, efterlyser du regime change så förstår jag att du är besviken.

Nej, det framgår inte i artikeln, hur detta förslag skulle lösa den idag aktuella Nordkoreafrågan.

Detta är ett infrastukturförslag för hela Östasiatiska regionen.

Menar Du att Nordkorea, i sin nuvarande form, och utan förbehåll, skulle ingå ett ett kommande "Konsortium"?
Citera
2018-01-24, 18:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, det framgår inte i artikeln, hur detta förslag skulle lösa den idag aktuella Nordkoreafrågan.

Detta är ett infrastukturförslag för hela Östasiatiska regionen.

Menar Du att Nordkorea, i sin nuvarande form, och utan förbehåll, skulle ingå ett ett kommande "Konsortium"?
Du börjar fatta. Tror du på allvar att någon skulle förmå Kim att överlämna sina bomber? Nu är vi här och får finna oss i resultatet av årtionde på årtionde av misslyckad politik från framförallt USA:s sida. Ja, man har det ansvaret när man utnämnt sig själv till världspolis. Och varför ska vi kräva att en suverän stat ska ändra på sitt styrelsesätt? Det enda vi kan påverka dem med är att visa på bättre alternativ som t.ex. beskrivet i artikeln. Det är den enda fredliga vägen till förändringar och då jag är övertygad om att andra vägar skulle innebära en katastrof för regionen så är det nog det vi ska försöka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in