2018-01-24, 20:14
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja så kan man säkert känna, den bästa lösningen för alla hade givetvis varit om man byggde tätare städer, så att fler människor åtminstone hade haft en möjlighet av bosätta sig nära sina arbetsplatser, men vi har byggt utglesad stad, bland annat då våra dysfunktionella förorter, där det knappt finns en arbetsplats att tala om, jag har gångavstånd till mitt kontor och kan i princip lösa allt jag behöver lösa i vardagen utan att använda min bil överhuvudtaget(ja jag äger en bil, och betalar för boendeparkering, vilket är kraftigt subventionerat). Några av våra anställda sitter i trafikhelvetet varje dag, vilket jag verkligen inte skulle vilja genomlida.

Problemet med bilberoende städer, t ex Houston(för att ta ett annat amerikanskt exempel), är att städerna blir logistiska mardrömmar, man kan i princip inte bygga bort bilköer, det ger bara en inducerad effekt på trafikvolymerna, ett humoristiskt exempel på detta är Katy Freeway, har för mig att den är 26 filer bred där den är som bredast, och det är fortfarande bilköer.

Jovisst, det är ett logistiskt problem. Det blir lite absurt med städer där allt ligger rätt utspritt, men det krävs ändå bil för att överhuvudtaget ta sig någonstans (många verkar ta LA som exempel på det). Men det är knappast det enda problematiska och lite absurda med städer. Någonstans undrar jag om inte urbaniseringen börjar nå en vägs ände i västvärlden, för det finns redan något absurt i sig med att stora landsområden avfolkas för att människor ska tränga ihop sig allt trängre i allt mer överbefolkade städer, trots att de flesta som tvingas att verkligen ta del av den trängseln (bo trångt, tvingas bo ihop med främmande, pendla i en överfull kollektivtrafik, drabbas av den brottslighet som frodas i anonyma stadsmiljöer o.s.v.) inte uppfattar den som något positivt. Att jag var positivare till Stockholm när jag växte upp här berodde i första hand på att allt det lös med sin frånvaro på den tiden.

Nåja, vi får väl se. Oswald Spengler förutspådde att den urbanisering som han ansåg alltid kännertecknar civilisationer med en kultur på upphällning brukar efterföljas av en avurbanisering och eventuellt en ny kultur.

Dock är situationen i Sverige, allt med den pågående brottsutvecklingen (inte minst tack vare asylpolitiken) till den havererade polismyndigheterna p.g.a. en lång rad politiska beslut, ändå något mer konkret än bara hur det känns subjektivt. Som jag skrev i en Edit till förra inlägget:

Citat:
Edit: För att ge lite perspektiv på var vi redan nu befinner oss redan idag i en utveckling som är uppenbart negativ: Det finns endast ett par städer i USA (nej, NYC är inte en av dem) som har fler skjutningar per capita än Järvaområdet har i Stockholm. När de har slagits, så är nästa jämförelsepunkt våldsdrabbade ställen/krigszoner i tredje världen. Skjutningar är något som ofta kopplas till storstäder, men en mellanstor stad (eller internationellt snarare småstad) som Malmö har tre gånger fler skjutningar per capita än en världsmetropol som NYC. När det gäller handgranatsattackerna och sprängningarna, så finns det inte ens några jämförbara städer i Västvärlden och resten av den industrialiserade världen, utan där ligger vi redan på en nivå som i vissa svårt våldsdrabbade områden i tredje världen. Och som sagt, så kommer det bara bli värre.
2018-01-24, 20:20
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu bubblar kontorsmarknaden. Toppen är nådd där också och prisuppgången planar ut. Är man beredd att betala höga hyror för kontor då är Stockholm het och det finns även folk med jobb som kan köpa bostäder. Fast där tror jag att folk redan köpt. Hörde förbigående på någon podd som jag nu inte kommer ihåg att 7000 av nybyggen hade bokats av spekulanter.

"Kontorshyror i bästa läge i Stockholm har stigit mer än 50 procent på två år, enligt JLL-data. Vid 7.000 kronor per kvadratmeter under det fjärde kvartalet 2017 är de 17 procent över tidigare topp (6.000 kronor 2000) och 32 procent över trendlinjen för 1990-2016", skriver Goldman Sachs.

I Amsterdam, Berlin, Bryssel och Hamburg är hyresnivåerna kring hälften och i Köpenhamn under hälften. De enda storstäderna i Central-/Nordeuropa med högre kontorshyror än Stockholm är Paris och London, påpekar Goldman Sachs.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/goldman-sachs-kontorshyror-har-natt-toppen-6894981

Sista stycket är ju rätt sjukt! Visst att många Stockholmare brukar se oss som världsmetropolen men jag tror att alla kommer vakna upp ur sin törnrosasömn nu, och säga "vad fan höll vi på med?".

Nej brist på kontor och yta är inte problemet, problemet är tron att bristen finns och sedan hysterin att stänga ner hela landsbygden kommer snart få ett abrupt slut tror jag och myndigheter och privata företag kommer att flytta ut på landet mer.
2018-01-24, 21:14
Avslutad
Medianpriser kkr/m2 på tvåor 1-24 januari i landsortskommuner där minst 10 slutbud finns registrerade på booli.se

Uppsala: 34,1
Linköping: 33,6
Lund: 29,9
Jönköping: 28,2
Örebro: 27,5
Karlstad: 24,9
Norrköping: 24,2
Nyköping: 23,6
Västerås: 22,8
Borås: 16,4

"Kampen" mellan Linköping och Uppsala i januari 2017

Uppsala: 38,6
Linköping: 30,0

=>
Linköpings kommun är på väg att bli nummer tre i Sverige prismässigt efter Stockholms- och Göteborgsregionen. Räknar man in Uppsala i Stockholmsregionen så är Linköping redan solklar trea.

Men då är frågan förstås om detta beror på bristfällig byggaktivitet i Linköping, eller på att folk är beredda att betala en hög premie för Linköping. Detta kommer vi att få se under kommande år. Min egen gissning är att Linköping kommer att närma sig Storgöteborg i pris. Inte genom att Linköping stiger, utan genom att Göteborg faller.

Göteborgs/Mölndals/Partille/Härryda/Kungsbacka/Kungälvs kommun har nu i januari ett medianpris på 44,2. Sedan kan man förstås diskutera hur man bör göra dessa indelningar.

Linköping, en ort utan vettig flygplats och långt från hav, men beläget mitt i Sydsverige med goda tågförbindelser, högklassigt universitet och sjukvård. Och kanske mindre av "dagens samhällsproblem". Intressant.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-24 kl. 21:49.
2018-01-24, 21:25
Medlem
Hej! Fått huset värderat ca 800' mer än byggnadsvärdet (nybyggt) och tror att jag utan problem kan sälja den med 300 000 i vinst efter skatt nu. Borde man sälja? Har en dålig magkänsla om kommande åren samtidigt som alla mäklare menar att det nog är lugnt?
2018-01-24, 21:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nä, har jag aldrig påstått? Sverige är ett rikt land där folk har det väldigt bra. Den som påstår något annat borde checka in på psyket.

Du kan jobba deltid, och ändå leva rätt gott med egen lägenhet. Du kan skaffa barn och få betald ledighet för att vara hemma med dem. Barnomsorg och vård är i stort sett gratis. Mat är billigt. Vatten och el är stort sett gratis jämfört med andra länder. I sverige förekommer det att folk har mysbelysning på hela dagarna eller tänt i hela lägenheten fast de är ensamma hemma.

Likaså kan du lita på att ditt ärende hos försäkringskassan eller vårdcentralen blir utfört utan det lilla pengakuvertet.
Staten Sverige är rikt. Medborgarnas förmögenhet är medioker sett till annat än fastigheter.
Svensken är grundlurad.
2018-01-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har för tillfället varken ekonomisk möjlighet att byta boplats, samt än så länge har jag inte heller barn. Men det finns likväl en rad saker att nämna om det du skriver...
bra text
... Och som sagt, så kommer det bara bli värre.
Tack för det. Och då kan man fråga sig hur detta inverkar på bostadspriserna. Allt är inte ekonomiska teorier kring utbud och efterfrågan. Det finns något som heter säkerhet och livskvalitet också. En mindre riskabel uppväxt för barnen som skydd mot knark, gruppvåldtäkter och rikoschetterande kulor.

Viktiga faktorer som också kommer att bidra till bostadssuffléns snara ihopsjunkande. Storstäderna kommer snart att göra Detroit sällskap i city-kollaps.
2018-01-24, 22:05
Medlem
Den här tråden har bubblat av och till sedan 2010. Det scenario som målas upp här känns onekligen som en krasch av sällan skådat slag. Det får en att tänka på finanskrisen 1990-1994...

Finns det några indikatorer i Sveriges ekonomi som pekar på att vi står inför en likartad kris som den på 90-talet? Finns något exempel där ett land haft en liknande situation?
2018-01-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av savantic
Den här tråden har bubblat av och till sedan 2010. Det scenario som målas upp här känns onekligen som en krasch av sällan skådat slag. Det får en att tänka på finanskrisen 1990-1994...

Finns det några indikatorer i Sveriges ekonomi som pekar på att vi står inför en likartad kris som den på 90-talet? Finns något exempel där ett land haft en liknande situation?

Det är väldigt tyst uppifrån om detta, men det är mycket pengar som brinner upp.
2018-01-24, 22:17
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savantic

Den här tråden befolkas av alarmister och dystopiker. Finns inte en siffra som går att jämföra med 90 talskrisen, på 90 talet hade vi en stigande arbetslöshet, lågkonjuktur samt omvärldens djupa misstroende mot svensk ekonomi, vilket tvingade fram 500% reporänta!

Det vi ser är en sund korrektion mot sjuka uppskruvade priser och det kommer säkerligen gå ner än mer.
2018-01-24, 22:20
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Medianpriser kkr/m2 på tvåor 1-24 januari i landsortskommuner där minst 10 slutbud finns registrerade på booli.se

Uppsala: 34,1
Linköping: 33,6
Lund: 29,9
Jönköping: 28,2
Örebro: 27,5
Karlstad: 24,9
Norrköping: 24,2
Nyköping: 23,6
Västerås: 22,8
Borås: 16,4

"Kampen" mellan Linköping och Uppsala i januari 2017

Uppsala: 38,6
Linköping: 30,0

=>
Linköpings kommun är på väg att bli nummer tre i Sverige prismässigt efter Stockholms- och Göteborgsregionen. Räknar man in Uppsala i Stockholmsregionen så är Linköping redan solklar trea.

Men då är frågan förstås om detta beror på bristfällig byggaktivitet i Linköping, eller på att folk är beredda att betala en hög premie för Linköping. Detta kommer vi att få se under kommande år. Min egen gissning är att Linköping kommer att närma sig Storgöteborg i pris. Inte genom att Linköping stiger, utan genom att Göteborg faller.

Göteborgs/Mölndals/Partille/Härryda/Kungsbacka/Kungälvs kommun har nu i januari ett medianpris på 44,2. Sedan kan man förstås diskutera hur man bör göra dessa indelningar.

Linköping, en ort utan vettig flygplats och långt från hav, men beläget mitt i Sydsverige med goda tågförbindelser, högklassigt universitet och sjukvård. Och kanske mindre av "dagens samhällsproblem". Intressant.
Som jag har påpekat förut är Linköping helt avskärmat från Stockholm, till skillnad från de flesta andra städer (absolut inklusive exempelvis Göteborg). Linköping tar ingen som helst inspiration av Stockholm.

Eventuella psykologiska faktorer bakom prisfallet kommer alltså bete sig lite annorlunda i Linköping än andra städer på södra delen av Sverige.

Jag kan nästan garantera att om du undersöker marknaden i Linköping kommer du se att det även såhär 2018 inte på något vis ifrågasättas att man ska passa på att maxa lånet och köpa en bostad för den där treåriga utbildningen barnet ska testa på, så att man gör en bra "investering" under tiden.

Oavsett hur det är med den saken så kommer Östergötland i allmänhet och Linköping i synnerhet bete sig väldigt avvikande (både i upp och nedgång) vilket jag skrev för ganska länge sedan.
2018-01-24, 22:27
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Hej! Fått huset värderat ca 800' mer än byggnadsvärdet (nybyggt) och tror att jag utan problem kan sälja den med 300 000 i vinst efter skatt nu. Borde man sälja? Har en dålig magkänsla om kommande åren samtidigt som alla mäklare menar att det nog är lugnt?
Vad hade du tänkt göra med 300 000:- tänker du?
2018-01-24, 22:31
Medlem
Låt säga att den nedgång som sker håller i sig. Borde inte "köp först, sälj sen" då bli mindre förekommande? Det borde ge ytterligare tröghet på marknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in