2018-01-24, 02:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agentninja
Någon här som orkar summera vad vi har fått fram? Fakta, inte teorier. Tack på förhand!
Förutom vad som står i trådens rubrik är väl detta det enda som kommit fram, vilket alltså blivit bekräftat officiellt. Ur polisens senaste (sista?) pressmeddelande i fallet:
Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.
Märk väl, att varenda ord i pressmeddelandet troligen har vägts på guldvåg, för att minimera skaderisken att andra knäppskallar än föräldrarna i fallet ska få tokiga idéer, samt att allmänheten inte heller ska spekulera ihjäl sig.
Hela pressmeddelandet:
https://polisen.se/Skane/Aktuellt/Handelser/Skane/2018-01-19-1228-Ovrigt-Lomma/
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-01-24 kl. 02:51.
Citera
2018-01-24, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Och det var väl just detta som GW, i sitt ovanligt korta och återhållsamma resonemang verkade mena. Han instämde fullständigt i att tittarbrevets "Viktoria" hade en poäng med, att detta har ett viktigt samhällsintresse.
Därvidlag nämnde han i korthet det som, om jag inte minns fel, moderatorn #HusvagnSvensson resonerade kring i ett inlägg (några hundra sidor bak i tråden), att risken med att lägga locket på i sådana här fall genererar ett samhälle där experter, utan insyn från allmänheten, själva både utreder och godtyckligt hemligstämplar dessa brottsutredningar. Och detta är en allvarlig fara för demokratin och det öppna samhället.

I detta fall är gärningsman död.

Förklara gärna för mig vari allmänintresset exakt består i och samtidigt redogöra för hur brist på information om detta skulle innebära en allvarlig fara för demokratin och det öppna samhället.

Det springer inte direkt någon gärningsman lös ...som utgör fara för annan.
Senast redigerad av Remark 2018-01-24 kl. 02:37.
Citera
2018-01-24, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Och det var väl just detta som GW, i sitt ovanligt korta och återhållsamma resonemang verkade mena. Han instämde fullständigt i att tittarbrevets "Viktoria" hade en poäng med, att detta har ett viktigt samhällsintresse.
Därvidlag nämnde han i korthet det som, om jag inte minns fel, moderatorn #HusvagnSvensson resonerade kring i ett inlägg (några hundra sidor bak i tråden), att risken med att lägga locket på i sådana här fall genererar ett samhälle där experter, utan insyn från allmänheten, själva både utreder och godtyckligt hemligstämplar dessa brottsutredningar. Och detta är en allvarlig fara för demokratin och det öppna samhället.

Precis min tolkning och uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Förklara gärna för mig vari allmänintresset exakt består i och samtidigt redogöra för hur brist på information om detta skulle innebära en allvarlig fara för demokratin och det öppna samhället.

Tillåt mig svara. Två unga flickor har blivit mördade. Om du inte ser något allmänintresse i det,
är det ingen ide vi fortsätter diskutera.

Folks spekulationer blir helt gränslösa utan någon form av klargörande från utredande instans,
samt från ovan citerade inlägg:
genererar ett samhälle där experter, utan insyn från allmänheten, [b]själva både utreder och godtyckligt hemligstämplar dessa brottsutredningar.
Senast redigerad av glendale 2018-01-24 kl. 02:58.
Citera
2018-01-24, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Precis min tolkning och uppfattning.

Tillåt mig svara. Två unga flickor har blivit mördade. Om du inte ser något allmänintresse i det,
är det ingen ide vi fortsätter diskutera.

Folks spekulationer blir helt gränslösa utan någon form av klargörande från utredande instans,
samt från ovan citerade inlägg:
genererar ett samhälle där experter, utan insyn från allmänheten, [b]själva både utreder och godtyckligt hemligstämplar dessa brottsutredningar.

Du tror inte att du möjligen överdriver .....

Dom flesta människor ser väl detta som en fruktansvärd familjetragedi och tänker på de anhörigas förlust av barn och barnbarn.
Citera
2018-01-24, 03:57
Medlem
Citat:
Du tror inte att du möjligen överdriver .....

Dom flesta människor ser väl detta som en fruktansvärd familjetragedi och tänker på de anhörigas förlust av barn och barnbarn.

Nej, jag tror inte jag överdriver . Du har ju läst tråden och sett vilka skruvade teorier som
lagts fram.
Jag vänder mig mot order familjetragedi. Det är nån slags omskrivning av något
hemskt som hänt, men som skulle vara förmildrande på något sätt om det är (oftast) fadern/mannen som mördat fru och barn i sin familj.

Förlusten av barnbarn är två barnamord begångna av barnen/barnet.

Är vi överens att det är två barnamord som inträffat?
Citera
2018-01-24, 04:06
Medlem
NiccoJs avatar
Nedtystningen är fel och för vems skull den görs vet i tusan. Om det är av omsorg av vänner/släkt så var det väl inte så roligt för knutbypastorns barn heller att 75% av landets vuxna befolkning i blodig detalj kan redogöra för händelsen.
Tycker det vore rimligt att polis och stat tydligt går ut med att det är två mord det rör sig om och att gärningsmannen (en eller två) om dom levat troligen dömts till långa fängelsestraff.
Om brottet inte skett under psykos utan varit uttänkt är det mycket värre då föräldrarna tydligen ansett sig ha rätt att döma flickorna till döden. Vad flickorna led av eller om det kunde finnas bot var tydligen ointressant då döden var medicinen enl O och H. Så gör man med djur men inte med barn.
Betänk också att det troligen var sitt eget lidande de främst gjorde slut på och som kanske var huvudorsaken till gärningen.
Citera
2018-01-24, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Nej, jag tror inte jag överdriver . Du har ju läst tråden och sett vilka skruvade teorier som
lagts fram.
Jag vänder mig mot order familjetragedi. Det är nån slags omskrivning av något
hemskt som hänt, men som skulle vara förmildrande på något sätt om det är (oftast) fadern/mannen som mördat fru och barn i sin familj.

Förlusten av barnbarn är två barnamord begångna av barnen/barnet.

Är vi överens att det är två barnamord som inträffat?

Självklart.

Två döda barn.
Två (föräldrarna) har erkänt sig skyldiga till brottet (mord på barnen).
Båda gärningsmännen avlidna.

Lik förbannat är det en familjetragedi för de anhöriga.
Senast redigerad av Remark 2018-01-24 kl. 04:09.
Citera
2018-01-24, 04:14
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Självklart.

Två döda barn.
Två (föräldrarna) har erkänt sig skyldiga till brottet (mord på barnen).
Båda gärningsmännen avlidna.

Lik förbannat är det en familjetragedi för de anhöriga.

Har du läst hela den här texten?
https://elisabethoglund.se/blogg/morden-bjarred-vem-eller-vad-fick-foraldrarna-att-doda-sina-barn-lat-socialstyrelsen-utreda-den-fruk tansvarda-handelen/
Citera
2018-01-24, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Har du läst hela den här texten?
https://elisabethoglund.se/blogg/morden-bjarred-vem-eller-vad-fick-foraldrarna-att-doda-sina-barn-lat-socialstyrelsen-utreda-den-fruk tansvarda-handelen/

NU har jag gjort det. Jag tycker den var utomordentligt klar och koncis. Jag visste en del om ME sedan tidigare, liksom kritiken mot Gottfries kliniken, men om barnen behandlas för ME ställer jag mig tveksam till. Men visst, jag kan ha tänkt hel fel.

Inte övertygad dock, inte om jag skulle ha fel (det gör mig inget), men att döttrarna de facto behandlas mot just ME.

Jag ställer mig fortfarande ytterst tveksam till det. Det verkar för mig osannolikt.
Senast redigerad av Remark 2018-01-24 kl. 04:37.
Citera
2018-01-24, 04:53
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
NU har jag gjort det. Jag tycker den var utomordentligt klar och koncis. Jag visste en del om ME sedan tidigare, liksom kritiken mot Gottfries kliniken, men om barnen behandlas för ME ställer jag mig tveksam till. Men visst, jag kan ha tänkt hel fel.

Inte övertygad dock, inte om jag skulle ha fel (det gör mig inget), men att döttrarna de facto behandlas mot just ME.

Jag ställer mig fortfarande ytterst tveksam till det. Det verkar för mig osannolikt.

Ja, det kan tyckas osannolikt men när en hel familj utplånas måste IVO gå till botten med vilka läkarkontakter som skett.

Likaså skolan. Jag tror att den eller de lärare som vistats i hemmet mycket väl kan ha påtalat till rektor eller kollegor att föräldrarna blev alltmer märkliga i november, december.

2 barn har mördats. Alla spår måste utredas. För mig är det glasklart. En enorm tragedi är det oavsett. Jag tror du är så klok att du inser att du faktiskt har fel.
Senast redigerad av Rikskrim08 2018-01-24 kl. 04:59. Anledning: Tillägg
Citera
2018-01-24, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Ja, det kan tyckas osannolikt men när en hel familj utplånas måste IVO gå till botten med vilka läkarkontakter som skett.

Likaså skolan. Jag tror att den eller de lärare som vistats i hemmet mycket väl kan ha påtalat till rektor eller kollegor att föräldrarna blev alltmer märkliga i november, december.

2 barn har mördats. Alla spår måste utredas. För mig är det glasklart. En enorm tragedi är det oavsett.

Läkarkontakter kontrolleras av polisen.
Skolan inkl lärarna har förhörts.

Sist vi hörde av polisen hade 50 personer förhörts. Troligen betydligt fler idag.

Dom har en del att stå i, polisen/utredarna/NFC, och vill också reda ut detta.

Ge dom lite tid!
Citera
2018-01-24, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakapo
Finns mer utförlig info här:
www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/fabryssjukdom

Tröstlös sjukdom.
Har inte kollat om det nämnts tidigare men det finns en mycket intressant, dagsaktuell film om ME/CFS. "UNREST" är titeln och har just släppts på bl a Netflix. För den klentrogne trådläsaren kan jag varmt rekommendera filmen. Ger en ökad förståelse och insikt i vad kronisk trötthet handlar om. Inte minst för att den visar just att sjukdomen drabbar även unga individer. Mycket sevärd och tänkvärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in