Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Jag är lite less på ME-spåret. Men en fråga: finns det grader av ME? Dvs lättare eller väldigt svår, på en skala 1-10 typ?
Nu har jag inte läst ikapp tråden än, men, ja, det finns definitivt grader, och det finns perioder där man är nästan helt normal.
Jag har haft den där åkomman, sedan 2008, som en av effekterna av att ha haft TBE. De första 3-4 åren var jag betydligt sämre än nu, eller snarare, jag hade ännu inte fått hjälp med att förstå hur man kan managera sjukdomen. Jag mådde psykiskt mycket sämre, och blev därför ännu tröttare, mådde ännu sämre, och kände av mer värk m.m.
Det gäller bl.a. att sluta gräva ner sig i det som man inte kan göra, och istället göra "något annat" kanske på en annan nivå, det gäller att hitta rätt mix av (fysisk) träning, att lära sig att vila innan en aktivitet (alla aktiviteter, roliga såväl som mindre roliga tar kraft), att acceptera att 1-2 dagar efter en större aktivitet kanske det blir att vila på sängen större delen av dagen, och att ibland (men bara ibland) så måste man avstå något.
Muskelvärk och ledvärk t.ex., minskar med för individen lagom mängd av rätt sorts träning, för mycket eller för lite ökar den.
Blir jag sjuk i en trivial förkylning, så blir jag sjuk väldigt mycket längre än "vanliga människor" (typ 3 veckor istället för några dagar).
Jag lever ett rikt liv med trevliga fritidsaktiviteter, socialt umgänge, och intellektuell stimulans.
Och började må otroligt mycket bättre "i knoppen" (och därmed hela jag), när jag slutade letade efter en bot som inte finns...
Jag tvivlar starkt på att flickorna skulle vara så sjuka så att de inte kunde få någon livskvalitet om någon av dem ens hade ME/CFS.
I den mån unga personer får sjukdomen, så brukar den oftast gå över, men det kan ta några år.
Att isolera dem i hemmet med hemundervisning, och samtidigt ställa krav på skolresultat, är fullständigt nipprigt om de hade samma sjukdom som mig.
Man borde istället tagit bort kraven på skolresultat, och uppmuntrat till lagom deltagande i de roligaste skolaktiviteterna (med kompisar), och sett till att de fick tillgång till KBT terapi, sjukgymnast, och omväxling.
Att älta sjukdom gör en bara sjukare och mer fixerad vid sjukdomen.