2018-01-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denstorakritikern
Godkväll!

Uhh fy fan den verkar ju vara riktigt obehaglig den sjukdomen, instämmer med dig att det måste vara något betydligt värre än ME/CFS.

Tänkte som du. Varit närmast besatt av den här tråden och läst ikapp dagligen. Däremot inte haft samma intresse för ME, och läste självmordsbrevet från kvinnan som nyligen valde att avsluta livet på en klinik för assisterat självmord, först idag. LÄS DET!

Oavsett om det är samma diagnos eller symtombild flickorna led av, så sätter det handlingen i ett klart perspektiv. Kan tänka mig att ME som diagnos dock rentav kan vara värre än en annan sjukdom att drabbas av, just för att den är så ifrågasatt/skuldbelagd.

Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Eftersom det säkert finns fler läsare av tråden som precis som jag inte haft något större intresse eller tilltro till ME som potentiell sjukdom i just det här fallet, och därför inte heller läst det aktuella självmordsbrevet, så vill jag bara säga - gör det!
EDIT:http://lobel.nu/anne.html

Ger en helt annan dimension till hur föräldrarna kan ha resonerat och vägen fram till beslutet.

Jag har haft svårt att se att ME skulle vara så fullständigt hopplöst och innefatta ett så stort lidande att det skulle motivera avslutandet av en hel familj. Men jag är nu beredd att ändra uppfattning.

Även om hypotesen att den yngre systerns insjuknande gett ytterligare ledtrådar om den underliggande sjukdomen, och att döttrarna därför relativt nyligen fått en diagnos med tråkig prognos, inte är mindre trolig. Det stämmer dels bättre avseende ärftlighet, dels uppgifter om enzymbrist, samt uppgiften från en kollega till mannen tidigare här i tråden att flickornas sjukdom var uppenbar när man träffade dem..
Citera
2018-01-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jag med. Det är inte så lite provocerande att inte mer information släpps om det här.

Jag kan dock ha förståelse för att man vill ha helt klart för sig vad som hänt innan man säger något - ha hela bilden. Därefter avslutas mest troligt ärendet.

Många vill ha en diagnos - helt förståeligt - men det är säkert beroende av de anhörigas uppfattning om saken. Jag skulle också vilja veta den förstås. Dock inte säker att vi får den. Bara att acceptera.
Citera
2018-01-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan dock ha förståelse för att man vill ha helt klart för sig vad som hänt innan man säger något - ha hela bilden. Därefter avslutas mest troligt ärendet.

Många vill ha en diagnos - helt förståeligt - men det är säkert beroende av de anhörigas uppfattning om saken. Jag skulle också vilja veta den förstås. Dock inte säker att vi får den. Bara att acceptera.

Nja, det är inte bara en diagnos som ska fram, tycker jag.
GW sa det inte rätt ut, men frågan ställdes via ett tittarbrev, där det antyddes att det faktiskt handlar om två mord. Klart som fan det är av allmänintresse. Det är inte ofta två barn mördas av sina föräldrar.
Sen får foliehattarna linda in det i någon "mystisk åkomma" som GW sa , och kalla det en "familjetragedi".
Det känns som att "familjetragedi" per automatik får någon slags frisedel både moraliskt och rättsligt, och det tycker jag är fan så obehagligt.
Senast redigerad av glendale 2018-01-24 kl. 00:06.
Citera
2018-01-24, 00:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Vi såg ju på God morgon Sverige eller vad det nu var om hur dålig man kan bli. Men Oskar är ju momsare så han borde inte gett upp. Han kunde ju gjort som jag (som också är momsare) som fick MS på den tiden det inte fanns bot enligt svenska läkare, kollat hur kineserna botar sådana sjukommar.

Det finns fortfarande inget botemedel mot MS och om du hade fått det så tidigt som du säger, så hade du varit död idag....
Citera
2018-01-24, 00:09
Medlem
Citat:
GW sa det inte rätt ut, men frågan ställdes via ett tittarbrev, där det antyddes att det faktiskt handlar om två mord. Klart som fan det är av allmänintresse. Det är inte ofta två barn mördas av sina föräldrar.

Det finns ett brev, ägnat till polisen och ett (antar jag) till anhöriga (det är privat).

Polisen, gör en ordentlig polisutredning i enlighet om vad som gäller vid mord, anser det polisiärt utrett och avslutar ärendet.

Möjligtvis får vi mer av polisen information. Troligtvis sparsamt.

Längre sträcker sig inte allmänintresset.
Citera
2018-01-24, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Möjligtvis får vi mer av polisen information. Troligtvis sparsamt.

Längre sträcker sig inte allmänintresset.

Det håller jag inte med om.
Citera
2018-01-24, 00:30
Medlem
Citat:
Det håller jag inte med om.

Det är helt OK att tycka olika.
Citera
2018-01-24, 01:10
Medlem
Tittar in i tråden första gången på 2veckor och har missat massvis..

men en fråga!

Kommer vi få reda på allt vad som skett när det är fastställt via media? eller måste man hänga i denna tråd för att få detaljer?
Citera
2018-01-24, 01:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tWistish

men en fråga!

Kommer vi få reda på allt vad som skett när det är fastställt via media? eller måste man hänga i denna tråd för att få detaljer?

Tror knappast att polisen kommer att släppa alla detaljer via pressmeddelande. Här på FB kommer du inte heller att få veta allt eftersom det inte finns någon med all info i fallet på FB.

Det kommer nog en bok om sisådär 6 månader om fallet så håll ut tills dess.
Citera
2018-01-24, 01:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

men en fråga!

Allt vad som skett är nog för mycket begärt, åtminstone i rödrappet.
Vi får hoppas att polisen släpper någon mer fakta när undersökningen är klar, men det är nog inte troligt att det blir så mycket. Minns att Westford sa att de skulle ge "tillräcklig information för att alla skulle kunna gå vidare". Dessa "alla" verkar dock bara innebära de närmaste anhöriga (vilket hennes uttalande dock inte lät som, enligt mig. Jag kände mig rent av blåst.).
Men så småningom kommer det nog fram saker, eftersom allmänintresset är så stort och väldigt många är starkt känslomässigt engagerade, från grannar, arbetskamrater, barnens kompisar, skolpersonal som sitter på erfarenheter, såna som har insikt i eventuella vårdinsatser m.m., m.m. Kanske också mer detaljer från inblandade poliser som vill att saker ska komma fram. Men räkna med att det kan ta tid innan folk vågar yppa saker, inte minst på grund av tystnadsplikt. Och ja, det är absolut troligast att detta kommer att ske i den här tråden, via PM eller nyreggade postare "som känner nån som känner nån" o.s.v. Fast de egentligen är de själva som vittnar. Ge inte upp!
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-01-24 kl. 02:40.
Citera
2018-01-24, 02:01
Medlem
Citat:

men en fråga!

Nej. Polisen kanske säger något när dom avslutar fallet. Resten stannar nog hos de anhöriga. Ganska förståeligt.

Enligt mig.
Citera
2018-01-24, 02:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Sen får foliehattarna linda in det i någon "mystisk åkomma" som GW sa , och kalla det en "familjetragedi".
Det känns som att "familjetragedi" per automatik får någon slags frisedel både moraliskt och rättsligt, och det tycker jag är fan så obehagligt.
Och det var väl just detta som GW, i sitt ovanligt korta och återhållsamma resonemang verkade mena. Han instämde fullständigt i att tittarbrevets "Viktoria" hade en poäng med, att detta har ett viktigt samhällsintresse.
Därvidlag nämnde han i korthet det som, om jag inte minns fel, moderatorn #HusvagnSvensson resonerade kring i ett inlägg (några hundra sidor bak i tråden), att risken med att lägga locket på i sådana här fall genererar ett samhälle där experter, utan insyn från allmänheten, själva både utreder och godtyckligt hemligstämplar dessa brottsutredningar. Och detta är en allvarlig fara för demokratin och det öppna samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in