Citat:
Tänkte som du. Varit närmast besatt av den här tråden och läst ikapp dagligen. Däremot inte haft samma intresse för ME, och läste självmordsbrevet från kvinnan som nyligen valde att avsluta livet på en klinik för assisterat självmord, först idag. LÄS DET!
Oavsett om det är samma diagnos eller symtombild flickorna led av, så sätter det handlingen i ett klart perspektiv. Kan tänka mig att ME som diagnos dock rentav kan vara värre än en annan sjukdom att drabbas av, just för att den är så ifrågasatt/skuldbelagd.
Citat:
Eftersom det säkert finns fler läsare av tråden som precis som jag inte haft något större intresse eller tilltro till ME som potentiell sjukdom i just det här fallet, och därför inte heller läst det aktuella självmordsbrevet, så vill jag bara säga - gör det!
EDIT:http://lobel.nu/anne.html
Ger en helt annan dimension till hur föräldrarna kan ha resonerat och vägen fram till beslutet.
Jag har haft svårt att se att ME skulle vara så fullständigt hopplöst och innefatta ett så stort lidande att det skulle motivera avslutandet av en hel familj. Men jag är nu beredd att ändra uppfattning.
Även om hypotesen att den yngre systerns insjuknande gett ytterligare ledtrådar om den underliggande sjukdomen, och att döttrarna därför relativt nyligen fått en diagnos med tråkig prognos, inte är mindre trolig. Det stämmer dels bättre avseende ärftlighet, dels uppgifter om enzymbrist, samt uppgiften från en kollega till mannen tidigare här i tråden att flickornas sjukdom var uppenbar när man träffade dem..
EDIT:http://lobel.nu/anne.html
Ger en helt annan dimension till hur föräldrarna kan ha resonerat och vägen fram till beslutet.
Jag har haft svårt att se att ME skulle vara så fullständigt hopplöst och innefatta ett så stort lidande att det skulle motivera avslutandet av en hel familj. Men jag är nu beredd att ändra uppfattning.
Även om hypotesen att den yngre systerns insjuknande gett ytterligare ledtrådar om den underliggande sjukdomen, och att döttrarna därför relativt nyligen fått en diagnos med tråkig prognos, inte är mindre trolig. Det stämmer dels bättre avseende ärftlighet, dels uppgifter om enzymbrist, samt uppgiften från en kollega till mannen tidigare här i tråden att flickornas sjukdom var uppenbar när man träffade dem..