2018-01-23, 23:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns en författare som heter Ann Rule som skriver om verkliga brott och som söker psykologin bakom. Som intervjuar bröder, systrar, arbetskamrater, bygger upp från barndom till vuxen ålder och lyckas hitta parametrarna (delvis) som har gjort denne människa som den han blev.

Hon var vän med Ted Bundy och arbetskamrat, och det blev hennes första bok. Jag rekommenderar verkligen hennes böcker.

Det fetade först.., psykologin bakom. Ja, den är intressant. Antar att det finns delvisa svar där.., men inte allt. För det finns nog människor som kommit ifrån djupt traumatiserade familjer/barndom och som det har blivit helt vanligt hederligt folk utav !

En trasig barndom är bara en del av pusslet, det måste finnas något "mer", något som skiljer PM och andra liknande filurer.

Förövrigt så verkar boken som du hänvisar till ha filmatiserats..(finns på tuben för den intresserade)
Citera
2018-01-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kallas ren och skär ondska. En medveten djävulsk utstuderad handling, utanför vanliga människors fattningförmåga hur en person kan göra sånt mot en annan människa.
Om de anhöriga är på plats under rättegångsdagarna blir det jobbigt för dom. De har ju fått veta allt av polis och åklagare men nu ska de dessutom lyssna på ett försvar av Madsen. Kommer inte bli lätt.
Citera
2018-01-23, 23:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi tror olika. BDSM var bara en spänningshöjare, ett förspel han pysslade med .... Det Peter Madsen fantiserade om fanns inte i den världen med samtycke mellan parterna. Icke alls.

...och vad vet du om vad det var för alla de andra som var på BDSM-kongressen och gottade sig i det där lilla knivspelet på scenen då..? Vi måste sluta bagatellisera sexuella perversioner. Annars kommer vi att få se ännu fler sjuka brott (OM det nu är så att M är skyldig). Dessa människor ska inte serveras skådespel, de ska få veta att de är fel ute och erbjudas vård!
Citera
2018-01-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Omsluter? Det finns rejält med luft mellan dem där i ubåtstornet, under bar himmel. Jag ser inget suspekt i det fotot. (Däremot borde den jäveln slås ihjäl för det bestialiska mordet.)

Ofta tycker jag som du gör här, men sen inser jag att vi bor i en rättsstat och att vi har de lagar och regler vi har.
Citera
2018-01-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och vad vet du om vad det var för alla de andra som var på BDSM-kongressen och gottade sig i det där lilla knivspelet på scenen då..? Vi måste sluta bagatellisera sexuella perversioner. Annars kommer vi att få se ännu fler sjuka brott (OM det nu är så att M är skyldig). Dessa människor ska inte serveras skådespel, de ska få veta att de är fel ute och erbjudas vård!

Då får du nog ta och förbjuda actionfilmer också (uppmuntrar till mord, misshandel, vårdslöshet i trafik, narkotikabrott m.m.), First Person Shooter-spel o.s.v. o.s.v

Så länge det rör sig om vuxna människor och det finns samtycke...? Eller du kanske vill installera kamerabevakning i alla rum i alla bostäder så att det ska gå att kontrollera ifall någon anordnar privata "perversa" sammankomster....?

Tillbaka till ritbordet.
Citera
2018-01-23, 23:22
Medlem
Citat:
Kallas ren och skär ondska. En medveten djävulsk utstuderad handling, utanför vanliga människors fattningförmåga hur en person kan göra sånt mot en annan människa.

Det är ett fel som är lätt att begå, att man utgår från sig själv och sin egen empati samt medkänsla. En psykopat som Madsen saknar helt enkelt fullständigt dom delarna av hjärnan som förknippas med mänsklighet.

De är som att plocka ut en del Empati/Medkänsla, en del Ånger/Skam/Skuld på köksbordet och ersätta med en del Manipulation/Narcissism. En psykopat.
Citera
2018-01-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Så är det kanske, jag tänkte främst på det här uppslaget där PM:s bror uttalar sig tvärsäkert.

https://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-bror-gw-persson-har-fel/

Såsom PMs bror sa i Augusti "han grät över en död fågel"- så säger de flesta vänner och anhöriga som plötsligt har fått bevisen och insikten om att deras älskade son, bror, make, arbetskamrat, granne etc är en simpel mördare, pedofil, rånare. "Kan inte vara sant", "han har ju passat våra barn och de älskar honom", "han var alltid jultomte", "han lagade min bil gratis" och liknande.

Man kan aldrig veta vad som gömmer sig i de djupaste vrår i psyket hos en person, om man bortser från tecken som hade gjort att man kanske borde ha blivit misstänksam. Fast som man bortsåg ifrån.

Men det är givetvis inte lätt för vem som helst att se. Inte ens för en psykiater vid första mötet.
Citera
2018-01-23, 23:42
Medlem
Citat:
Såsom PMs bror sa i Augusti "han grät över en död fågel"- så säger de flesta vänner och anhöriga som plötsligt har fått bevisen och insikten om att deras älskade son, bror, make, arbetskamrat, granne etc är en simpel mördare, pedofil, rånare. "Kan inte vara sant", "han har ju passat våra barn och de älskar honom", "han var alltid jultomte", "han lagade min bil gratis" och liknande.

Man kan aldrig veta vad som gömmer sig i de djupaste vrår i psyket hos en person, om man bortser från tecken som hade gjort att man kanske borde ha blivit misstänksam. Fast som man bortsåg ifrån.

Men det är givetvis inte lätt för vem som helst att se. Inte ens för en psykiater vid första mötet.
Det är, när allt sjunkit in, ofta lätt att se varningssignalerna när det gäller grova våldsbrott som detta och Tova-mordet. Madsen har ju tidigare visat många tydliga tecken på aggression. Detta inkl våldbaserat sexintresse är ingen lyckad kombination som vi nu vet. Kastrera honom. Antingen kemiskt eller operera bort testiklarna. Då kan han dessutom roa medfångarna som sopran
Citera
2018-01-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Jag kommer ihåg när jag såg bilden på honom, jag stelnade till för det såg ut som han hade ett litet blodigt sår vid näsan. Tänkte direkt att han dödat henne.
Jag undrar vilka tankar som kom över polisen som pratade med honom på plats? Väcktes misstankarna direkt, där och då?

Det är fruktansvärt att se hur PM gjorde tummen upp, flinade och hade sig när han klev iland. Han såg uppspelt och glad ut. Inte som en man som just förlorat sin kära ubåt. Såret på näsan, blodet under naglarna och slafs av kroppsdelar på hans overallsrygg sa ju en hel del för polisen och därför kom de igång snabbt. Det hedrar dem. Danska polisen förstod säkert direkt att PM hade orsakat KWs försvinnande och sen död. De skulle bara leda det i bevis och det tycks de ha gjort nu. Mordet är värre än vi ens kan tänka oss att en människa kan utföra.

Madsen kommer bli fälld.
Citera
2018-01-23, 23:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-amatoerastronaut-goer-klar-til-rumfart-i-raketcentrifuge#!/

Kollade på mitt favvisklipp med Madsen igen. Det går inte att tro att den här glade, trevlige, entusiastiske, "oskyldige" (för jag jag får en bild av barnslig oskuld när han och hans fru pussar varandra) har gjort det som han nu åtalats för. Jag kan inte tro det. Kan ni andra verkligen få ihop de två bilderna..?

En annan tanke: sexualsadism har genom tiderna varit något som rika, lättjefulla, dekadenta män (och några få kvinnor) sysslat med. Själva ledan har drivit dem. När det inte räcker med det otal kvinnor de har tillgång till längre i egenskap av fursten, borgherren, patronen etc. - så går de över till ynglingar. När ynglingarna inte ger någon kick länge, blir det kanske småpojkar... eller sadomasochism. SM, homosexualitet, pedofili med flera perversioner, har hårt arbetande män aldrig sysslat med! Så detta stämmer inte heller med M, som arbetade 14 timmar om dygnet, och dessutom med något som han var entusiastisk inför. Varför skulle det inte räcka? Varför skulle han behöva sjuka sexuella kickar dessutom..?

Fast jag raljerade inte med folk som har ADHD och dyslexi. Jag konstaterar fakta. Det finns tre ting som nästan alla interner som sitter för våldsbrott, narkotikabrott, grövre tillgreppsbrott o.s.v. har gemensamt: a) de har dyslexi, b) de har ADHD, c) de har vuxit upp utan sin biologiske far. Inget av detta stämmer på M, och han kommer att ha absolut noll gemensamt med sina fängelsekamrater. Dessa tre ting är något som skolan och samhället måste bli bättre på att känna igen tidigt, och stötta de barnen (vanligen pojkar). Om man inte får tala om riskfaktorer för brottslighet, så kan vi ju inte heller få tag i ungarna innan de växer upp till brottslingar. Eller håller du inte med..?

Det blev inga träffar. Jag tvivlar starkt på att han gjort ett liknande brott förr, för då hade han vetat hur mycket blod och kladd det blir, och varit bättre förberedd. OM han har gjort det här, så tror jag att han själv överrumplades av hur svårt det blev att städa efter.

Merwinna, jag har för mig att du har påstått att du är journalist. Stämmer det?
Om det stämmer, hur kommer det sig då att du inte ställer dig kritisk till det som Madsen uppger själv?

Och... Har några som helst belägg för att Madsen skulle vara oskyldig? Tycker du att det finns något som visar på att han är oskyldig. I så fall vad?

Det stämmer dock ganska bra det du skriver om dyslexi och ADHD.

Men för mig så framstår du som en naiv tonårsflicka som tycker att kriminella och farliga män är spännande. Kanske tillhör du den lilla skara kvinnor som vill rädda den missförstådda brottslingen och som skickar ”gulliga” kärleksbrev den missförstådde brottslingen som egentligen är den snällaste på jorden. Kommer du tycka att Madsen är lika charmig när det med största sannolikhet framkommer vad han troligen har gjort. Eller är den lilla pojken Madsen bara missförstådd? I princip idoliserar du denne ”man”.

I stort precis ALLT pekar på att Madsen är skyldig till det han misstänks för. Jag har dock inga som helst synpunkter på hans sexuella preferenser, så länge det inte skadar någon annan.
Senast redigerad av Pajosv 2018-01-23 kl. 23:54.
Citera
2018-01-23, 23:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Merwinna, jag har för mig att du har påstått att du är journalist. Stämmer det?
Om det stämmer, hur kommer det sig då att du inte ställer dig kritisk till det som Madsen uppger själv?

Och... Har några som helst belägg för att Madsen skulle vara oskyldig? Tycker du att det finns något som visar på att han är oskyldig. I så fall vad?

Det stämmer dock ganska bra det du skriver om dyslexi och ADHD.

Men för mig så framstår du som en naiv tonårsflicka som tycker att kriminella och farliga män är spännande. Kanske tillhör du den lilla skara kvinnor som vill rädda den missförstådda brottslingen och som skickar ”gulliga” kärleksbrev den missförstådde brottslingen som egentligen är den snällaste på jorden. Kommer du tycka att Madsen är lika charmig när det med största sannolikhet framkommer vad han troligen har gjort. Eller är den lilla pojken Madsen bara missförstådd?

I stort precis ALLT pekar på att Madsen är skyldig till det han misstänks för. Jag har dock inga som helst synpunkter på hans sexuella preferenser, så länge det inte skadar någon annan.

Jag är journalist men har även ett annat arbete. Jag brukar vara kritisk, men jag brukar även kunna lita på min människokännedom, och här går det ju tydligen inte..? Och nej, jag tycker absolut inte att kriminella är spännande; jag växte upp i ett hårt område och vill absolut inte ha långhåriga, skitiga, tatuerade, bidragsberoende sluskar med MC och knogjärn omkring mig igen. Inget kan vara mig mer främmande. Problemet med M är ju, att han inte är så, utan i stället trevlig, städad, kunnig, begåvad och hårt arbetande, och att det inte går att tro att han har gjort det han eventuellt har gjort. Han har inte den framtoningen alls.
Citera
2018-01-24, 00:01
Medlem
Citat:
Det är fruktansvärt att se hur PM gjorde tummen upp, flinade och hade sig när han klev iland. Han såg uppspelt och glad ut. Inte som en man som just förlorat sin kära ubåt. Såret på näsan, blodet under naglarna och slafs av kroppsdelar på hans overallsrygg sa ju en hel del för polisen och därför kom de igång snabbt. Det hedrar dem. Danska polisen förstod säkert direkt att PM hade orsakat KWs försvinnande och sen död. De skulle bara leda det i bevis och det tycks de ha gjort nu. Mordet är värre än vi ens kan tänka oss att en människa kan utföra.

Madsen kommer bli fälld.

Danska polisen har agerat föredömligt med hög sinnesnärvaro och inte låtit sig bländas av en kändis. Som han trots allt var vid tidpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in