2018-01-23, 11:08
Medlem
Du har fått den som gåva, skatteplikten förs över på dig istället för dina föräldrar när en senare försäljning kommer ske (om det blir vinst).

Bara ta ett lån med insatts på lägenheten, förvarna banken om att en överföring kommer ske för att lösa föräldrarnas lån.

Easy peace.

http://www.lawline.se/answers/skatt-vid-gava-av-lagenhet
http://www.lawline.se/answers/skatt-vid-gava-av-bostadsratt

Upprepar:
INGEN blir skatteskyldig tills bostadsrätten säljs, då blir det DU som blir skatteskyldig.
Senast redigerad av r1kkie 2018-01-23 kl. 11:11.
Citera
2018-01-23, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Du har fått den som gåva, skatteplikten förs över på dig istället för dina föräldrar när en senare försäljning kommer ske (om det blir vinst).

Bara ta ett lån med insatts på lägenheten, förvarna banken om att en överföring kommer ske för att lösa föräldrarnas lån.

Easy peace.

http://www.lawline.se/answers/skatt-vid-gava-av-lagenhet
http://www.lawline.se/answers/skatt-vid-gava-av-bostadsratt

Upprepar:
INGEN blir skatteskyldig tills bostadsrätten säljs, då blir det DU som blir skatteskyldig.

I lawlined svar var givaren inte den som lånen stod på. Här är en ytterligare länk som stämmer bättre. http://www.lawline.se/answers/6888
Senast redigerad av ardathbey 2018-01-23 kl. 11:49.
Citera
2018-01-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du säger att bostadsrätten är belånad till 20% av marknadsvärdet.
Det är 20% av bostadsrätten som säljs för 600 000:- dessa 20% köptes för 260 000:- därför blir det en vinst, ungefär så. Det är därför det heter blandad fång 20% säljs 80% ges i gåva, personligen tycker jag att blandad fång är skit, det är ett jävla bök att hålla reda på.
Beträffande skatten, den skall förr eller senare betalas, antingen nu eller när du själv någon gång i framtiden säljer.

Menar du att om hela bostadsrätten hade sålts till mig för 1 kr så blir det ingen skatt då?

Hur blir det med skatten i framtiden menar du?
Så om föräldern (eller är det jag?) betalar skatt på dessa 20 % nu betyder det att vinsten som ska beskattas i framtiden är bara 80% av köpeskillingen?
Det betyder ju att den kan säljas till mig 100% för 1 kr och då slipper man all skatt?
Citera
2018-01-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Något att beakta är att anskaffningsvärdet för gåvomottagaren höjs med motsvarande vad givaren beskattas för. Den anses nu anskaffad för 1,64 mkr istället för 1,3 mkr.

Vad menar du? Får inte riktigt ihop siffrorna. Hur räknade ut ut siffrorna?
Citera
2018-01-23, 21:54
Medlem
Citat:
Givaren kanske kan lösa sin skuld med ett blancolån. Sen om ett år eller två betalar gåvomottagaren givarens blancolån. Möjligtvis finns då inget blandat fång?

Vad spelar det för roll om jag löser det nuvarande lånet framöver jämfört med att föräldern löser nuvurande skuld med blancolån som sen betalas av mig i framtiden?

Vilka fördelar har det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ungefär så har jag gjort inom familjen, 1-2 år mellan transaktionerna.

Varför gjorde du på detta sätt? Var du i samma situation som mig?
Citera
Medlem
rent skattemässigt så har det ju varit bättre att du köpt lägenheten.

men du har ju redan trillat dit och inte fått hjälp av någon att undvika
betala onödig skatt.
Citera
2018-01-23, 21:57
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusdarsko
Menar du att om hela bostadsrätten hade sålts till mig för 1 kr så blir det ingen skatt då?

Hur blir det med skatten i framtiden menar du?
Så om föräldern (eller är det jag?) betalar skatt på dessa 20 % nu betyder det att vinsten som ska beskattas i framtiden är bara 80% av köpeskillingen?
Det betyder ju att den kan säljas till mig 100% för 1 kr och då slipper man all skatt?
Om du köper 100% för 1kr, då blir ditt ingångsvärde 1kr, det är bättre med en ren gåva.
Vid en ren gåva ”ärver” mottagaren givarens ingångsvärde, det är lite annorlunda vid blandad fång, det har redan berörts i tråden
Citera
2018-01-23, 22:00
Medlem
Citat:
Eftersom brf:en redan är given till dig så är det svårt att backa bandet i den frågan. Föreningen skickar kontrolluppgift till Skatteverket som ser det ägarbytet.
Vad jag förstod så har din förälder fortfarande kvar skulden till banken med brf:en som säkerhet? Det verkar inte sannolikt att banken kan acceptera det så länge till, så det lånet måste du ta över eller din förälder löser det. Har din förälder möjlighet att ta ett lån med annan säkerhet eller blanco-lån på summan? Då kan du ju kanske komma runt problemet med blandat fång.
En annan lösning är att du tar över lånet på 600 tkr samt lånar ytterligare pengar så att du kan betala din förälders skatt som uppkommer pga det blandade fånget. I framtiden får du ju den skatten tillgodo om du säljer lägenheten.

Är du säker att föreningen skickar denna kontrolluppgift till skatteverket?

En annan sak som jag glömt nämna är att bostadsrätten stod 10% på mig och resterande 90 % på vardera förälder. Efter boupptecking gick alla 90% till kvarvarandre föräldern. Efter gåva blev dessa 90% mina. Dvs nu är den 100% min. Har detta nån betydelse för att föreningen meddelar skatteverket?
Jag har ju varit "delvis ägare" innan gåvan!
Citera
2018-01-23, 22:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Varför gjorde du på detta sätt? Var du i samma situation som mig?
Inte riktigt i samma situation, vårt syfte var att skjuta på skatten, man blir inte av med den, man bara skjuter den framför sig, ett slags räntefritt uppskov. Det är viktigt att förstå att diskutionen i tråden inte handlar om att bli av med skatten, det blir bara ett uppskov utan ränta.
Problemet är att du inte vet hur skatten beräknas den dagen du själv säljer. Om det finns flera syskon, då är det viktigt att ta hänsyn till den latenta skatteskulden när man skall räkna ut hur mycket var och en har fått
Citera
2018-01-23, 22:09
Medlem
Citat:
Eftersom brf:en redan är given till dig så är det svårt att backa bandet i den frågan. Föreningen skickar kontrolluppgift till Skatteverket som ser det ägarbytet.
Vad jag förstod så har din förälder fortfarande kvar skulden till banken med brf:en som säkerhet? Det verkar inte sannolikt att banken kan acceptera det så länge till, så det lånet måste du ta över eller din förälder löser det. Har din förälder möjlighet att ta ett lån med annan säkerhet eller blanco-lån på summan? Då kan du ju kanske komma runt problemet med blandat fång.
En annan lösning är att du tar över lånet på 600 tkr samt lånar ytterligare pengar så att du kan betala din förälders skatt som uppkommer pga det blandade fånget. I framtiden får du ju den skatten tillgodo om du säljer lägenheten.

Gällande frågan om skuld:
Jag är osäker kring om skulden till banken är med brf som säkerhet. Den borde ju inte vara det. Föräldern äger ju ingen bostadsrätt.

Gällande min förälders möjlighet att ta ett nytt lån för att lösa nuvarande lån är som följande: Föräldern har varit hos banken och velat ta lån på bostaden(huset, ej brf) för att köpa bil. Hon blev nekad! Detta eftersom hon är ensam. Men har fast jobb med medelinkomst. Huset föräldern bor i är värderad till ca 7-8 miljoner och är helt avbetald och har inga lån på huset! Dom sa först att hon måste betala av nuvarande skuld innan hon får ta nya lån! Jag förstår inte riktigt bankens resonemang !?

Så jag utgår från att hon inte kan ta ett blancolån.
Citera
2018-01-23, 22:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Är du säker att föreningen skickar denna kontrolluppgift till skatteverket?

En annan sak som jag glömt nämna är att bostadsrätten stod 10% på mig och resterande 90 % på vardera förälder. Efter boupptecking gick alla 90% till kvarvarandre föräldern. Efter gåva blev dessa 90% mina. Dvs nu är den 100% min. Har detta nån betydelse för att föreningen meddelar skatteverket?
Jag har ju varit "delvis ägare" innan gåvan!
BRF skall skicka kontrolluppgift på överlåtelsen, men inte på kvarvarande lånet.
Står det något om lånet i gåvobrevet? Ni kan glömma bort att ta upp lånet i gåvobrevet. Om ett år löser du mammas kvarvarande lån.
Räkna ut vad skatten blir om ni betalar den nu, äldre damer kan få dålig nattsömn av ”skattekrångel”, kanske inte värt all osäkerhet. Du har trots allt fått en gåva med ett betydande värde.
Senast redigerad av trottwell 2018-01-23 kl. 22:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in