2018-01-23, 17:31
Medlem
Bergakungens avatar
Det kan ju mycket väl tänkas att det funnits två åsikter om barnens problematik:

Den ena grundad på vad "kvacksalvar-läkare" och ME-ambassadörer påstått (döden väntar snart, inget kan göras, finns ingen verksam behandling, vanliga vården begriper inget, etc etc)

Den andra kan ju vara grundad på vad den vanliga vården anser, (oklar diagnos, kan inte verifieras, finns kanske inte ens hos de här ungdomarna, psykosomatiskt aktiverade symptom, etc etc.)

Då kan man tänka en situation där skolan följer de läkarutlåtanden som trots allt givits (se Höglunds inlaga, gör det!), särskilt om föräldrarna är mycket aktiva med att "Våra barn är mycket sjuka, hjälp till här nu!".

Föräldrarna (med hjälp av ME-domedagsprofeter, egen analys och (ursäkta uttrycket) totalt hjärnsläpp) kan ju då få för sig att allt hopp är ute SAMTIDIGT som skolan och primärvården mer eller mindre suckat och tänkt att "det går väl över och rättar till sig om vi hjälper till så gott det går - det här är ju i grunden vettiga människor".

En hypotes, givetvis, men den förklarar hur motsättningen skulle kunna uppstå.
Citera
2018-01-23, 17:31
Medlem
vichy6s avatar
Kan ju ge lite info då jag är nära vän med en kollega till O. Om han satt hemma och jobbade var det inget som krävdes.

Arbetet i sig genererar ingen jätteinkomst heller för den delen.
Citera
2018-01-23, 17:33
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur, på riktigt, hur ska en kris yttra sig som leder till mord och självmord på en hel familj? Den checklistan skulle jag vilja se.
Ärligt talat - jag vet inte.
Citera
2018-01-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Kan ju ge lite info då jag är nära vän med en kollega till O. Om han satt hemma och jobbade var det inget som krävdes.

Arbetet i sig genererar ingen jätteinkomst heller för den delen.

Intressant. Vill du specificera? Att familjesituationen inte krävde detta, eller vad?
Citera
2018-01-23, 17:55
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan ju mycket väl tänkas att det funnits två åsikter om barnens problematik:

Den ena grundad på vad "kvacksalvar-läkare" och ME-ambassadörer påstått (döden väntar snart, inget kan göras, finns ingen verksam behandling, vanliga vården begriper inget, etc etc)

Den andra kan ju vara grundad på vad den vanliga vården anser, (oklar diagnos, kan inte verifieras, finns kanske inte ens hos de här ungdomarna, psykosomatiskt aktiverade symptom, etc etc.)

Då kan man tänka en situation där skolan följer de läkarutlåtanden som trots allt givits (se Höglunds inlaga, gör det!), särskilt om föräldrarna är mycket aktiva med att "Våra barn är mycket sjuka, hjälp till här nu!".

Föräldrarna (med hjälp av ME-domedagsprofeter, egen analys och (ursäkta uttrycket) totalt hjärnsläpp) kan ju då få för sig att allt hopp är ute SAMTIDIGT som skolan och primärvården mer eller mindre suckat och tänkt att "det går väl över och rättar till sig om vi hjälper till så gott det går - det här är ju i grunden vettiga människor".

En hypotes, givetvis, men den förklarar hur motsättningen skulle kunna uppstå.

Jag rekommenderar dig att titta på ett inslag från nyhetsmorgon på TV4 igår, då läkarförbundets ordförande var på plats för att prata om ME. Bristen på kunskap är alltså stor.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3952754

Professor Jonas Bergquist och en anhörig gästade även nyhetsmorgon i lördags.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3952617
Citera
2018-01-23, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Eftersom det säkert finns fler läsare av tråden som precis som jag inte haft något större intresse eller tilltro till ME som potentiell sjukdom i just det här fallet, och därför inte heller läst det aktuella självmordsbrevet, så vill jag bara säga - gör det! EDIT:http://lobel.nu/anne.html

Ger en helt annan dimension till hur föräldrarna kan ha resonerat och vägen fram till beslutet.

Jag har haft svårt att se att ME skulle vara så fullständigt hopplöst och innefatta ett så stort lidande att det skulle motivera avslutandet av en hel familj. Men jag är nu beredd att ändra uppfattning.

Även om hypotesen att den yngre systerns insjuknande gett ytterligare ledtrådar om den underliggande sjukdomen, och att döttrarna därför relativt nyligen fått en diagnos med tråkig prognos, inte är mindre trolig. Det stämmer dels bättre avseende ärftlighet, dels uppgifter om enzymbrist, samt uppgiften från en kollega till mannen tidigare här i tråden att flickornas sjukdom var uppenbar när man träffade dem..
Det ska dock nämnas då att Annes situation inte speglade den "typiske" ME-drabbade utan hennes situation var extrem och hon led av flera olika tillstånd som inte var direkt kopplade till just ME.
Citera
2018-01-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Det var ganska precis exakt så som jag hade föreställt mig det. Lite variationer kanske, att något av barnen hade krånglat lite extra när han filade på sitt tal. Ett vredesbrott, de två andra såg det, de föreberodde honom, honom som hade gjort allt för dem... Hur vågar de, han dödar dem också. Sedan går det upp för honom vad han har gjort. Emergency repair.

Det var roligt, jag nickar nästan alltid när jag läser dina inlägg, men nu slog du verkligen mitt i prick.

Underhållande! Och sen ska rättsläkaren då inte kunna se att kvinnan blivit strypt menar du? Eller att namnteckningen är förfalskad? Otroligt, men får ge dig plus för fantasin.
Citera
2018-01-23, 18:20
Medlem
Tack, men nu var det ju inte det som var min poäng. Mer riktat till dem som överhuvudtaget inte kan se vad som kan driva två föräldrar till en gärning som denna. Ja ja, du förstår.

(Kan dessutom tänka mig att det kan upplevas så mycket värre om barnen drabbas av en "lågstatus sjukdom" som inte syns. Så mycket lättare då med cancer - där man knappast skulle ifrågasätta föräldraskapet eller misstro barnets funktionsnedsättning)

Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Det ska dock nämnas då att Annes situation inte speglade den "typiske" ME-drabbade utan hennes situation var extrem och hon led av flera olika tillstånd som inte var direkt kopplade till just ME.

Citat:
Eftersom det säkert finns fler läsare av tråden som precis som jag inte haft något större intresse eller tilltro till ME som potentiell sjukdom i just det här fallet, och därför inte heller läst det aktuella självmordsbrevet, så vill jag bara säga - gör det! EDIT:http://lobel.nu/anne.html

Ger en helt annan dimension till hur föräldrarna kan ha resonerat och vägen fram till beslutet.

Jag har haft svårt att se att ME skulle vara så fullständigt hopplöst och innefatta ett så stort lidande att det skulle motivera avslutandet av en hel familj. Men jag är nu beredd att ändra uppfattning.

Även om hypotesen att den yngre systerns insjuknande gett ytterligare ledtrådar om den underliggande sjukdomen, och att döttrarna därför relativt nyligen fått en diagnos med tråkig prognos, inte är mindre trolig. Det stämmer dels bättre avseende ärftlighet, dels uppgifter om enzymbrist, samt uppgiften från en kollega till mannen tidigare här i tråden att flickornas sjukdom var uppenbar när man träffade dem..
Citera
2018-01-23, 18:39
Avslutad
Citat:
Tack, men nu var det ju inte det som var min poäng. Mer riktat till dem som överhuvudtaget inte kan se vad som kan driva två föräldrar till en gärning som denna. Ja ja, du förstår.

(Kan dessutom tänka mig att det kan upplevas så mycket värre om barnen drabbas av en "lågstatus sjukdom" som inte syns. Så mycket lättare då med cancer - där man knappast skulle ifrågasätta föräldraskapet eller misstro barnets funktionsnedsättning)
Inte din poäng, men högst relevant om man ska använda hennes avskedsbrev som väg att förstå...
Citera
2018-01-23, 19:04
Medlem
Föräldrarna har tappat tron och hoppet på töserna då de inte orkat med alla fritidsaktiviteter och ett pressat schema med höga krav och när dom dessutom inte orkat med skolan pga deras sjukdomstillstånd så har det brustit för dessa två nollor.
Det är ett rätt klassiskt och vanligt fenomen i många familjer, det är väldigt viktigt att man högpresterar för att imponera på omgivningen och hur man mår innerst inne är väldigt ovesentligt.....
Citera
2018-01-23, 19:08
Medlem
Citat:

Jag har läst denna nu, tack för tipset!

Jag kan, som du, också se en viss förståelse om det visar sig att föräldrarna står denna kvinnan nära, influerats av henne och delat hennes synsätt.

Jag har bara två problem med den hypotesen.

1. Alldeles för tidigt sen den yngsta dotterns insjuknande. De kan omöjligt ha varit säkra på att det var det hon led av. Såvida de då inte övertygats av detta av denna kvinnan, alternativt någon ME-hokuspokusare som det talades om i den tidigare artikeln som delades precis.

2. Varför inte publicera någon slags liknande manifest på nätet innan han hängde sig, likt hennes. För att förklara. Kanske det är någon uppgift som testamenterats till efterlevande isåfall.

Hursomhelst, helt jäkla galet beslut. Det skulle få ha varit döttrarnas egna beslut när de uppnått myndighet.
Citera
2018-01-23, 19:49
Medlem
Agentninjas avatar
Någon här som orkar summera vad vi har fått fram? Fakta, inte teorier. Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in