Citat:
Ursprungligen postat av
Hakefjorden
Eftersom det säkert finns fler läsare av tråden som precis som jag inte haft något större intresse eller tilltro till ME som potentiell sjukdom i just
det här fallet, och därför inte heller läst det aktuella självmordsbrevet, så vill jag bara säga -
gör det! EDIT:
http://lobel.nu/anne.html
Ger en helt annan dimension till hur föräldrarna kan ha resonerat och vägen fram till beslutet.
Jag har haft svårt att se att ME skulle vara så
fullständigt hopplöst och innefatta ett så stort lidande att det skulle motivera avslutandet av en hel familj. Men jag är nu beredd att ändra uppfattning.
Även om hypotesen att den yngre systerns insjuknande gett ytterligare ledtrådar om den underliggande sjukdomen, och att döttrarna därför relativt nyligen fått en diagnos med tråkig prognos, inte är mindre trolig. Det stämmer dels bättre avseende ärftlighet, dels uppgifter om enzymbrist, samt uppgiften från en kollega till mannen tidigare här i tråden att flickornas sjukdom var uppenbar när man träffade dem..
Jag har läst denna nu, tack för tipset!
Jag kan, som du, också se en viss förståelse om det visar sig att föräldrarna står denna kvinnan nära, influerats av henne och delat hennes synsätt.
Jag har bara två problem med den hypotesen.
1. Alldeles för tidigt sen den yngsta dotterns insjuknande. De kan omöjligt ha varit säkra på att det var det hon led av. Såvida de då inte övertygats av detta av denna kvinnan, alternativt någon ME-hokuspokusare som det talades om i den tidigare artikeln som delades precis.
2. Varför inte publicera någon slags liknande manifest på nätet innan han hängde sig, likt hennes. För att förklara. Kanske det är någon uppgift som testamenterats till efterlevande isåfall.
Hursomhelst, helt jäkla galet beslut. Det skulle få ha varit döttrarnas egna beslut när de uppnått myndighet.